Τετάρτη 28 Απρίλη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΝΕΟΛΑΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΙΕΚ ΚΑΙ ΕΠΑΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ
Με συλλογική, κοινή δράση διεκδικούν τα δικαιώματά τους στις σπουδές και τη δουλειά

Από τις συνεχείς κινητοποιήσεις των σπουδαστών
Από τις συνεχείς κινητοποιήσεις των σπουδαστών
Με διαρκή και πολύμορφη αγωνιστική διεκδίκηση μέσα από την οποία προβάλλουν τα δίκαια αιτήματά τους, με έμπρακτη αλληλεγγύη στη βάση και των κοινών τους προβλημάτων, οι νέοι των Δημοσίων ΙΕΚ και των ΕΠΑΣ έχουν το τελευταίο διάστημα αναδείξει τα σοβαρά ζητήματα που αντιμετωπίζουν, από τη σκοπιά των αναγκών τους.

Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, εξάλλου, στα παλιά και συσσωρευμένα προβλήματα και ελλείψεις προστέθηκε η διαχείριση της πανδημίας και ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο, που επηρεάζει άμεσα, αρνητικά τις σπουδές και το μέλλον τους. Απέναντι σε αυτές τις εξελίξεις, απαντούν με συλλογική δράση, δηλώνοντας αποφασισμένοι για συνέχιση και διεύρυνση των διεκδικήσεών τους.

Για τα παραπάνω μίλησαν σπουδαστές από Δημόσια ΙΕΚ της Αττικής που συσπειρώνονται στον Σύλλογο Σπουδαστών Δημοσίων ΙΕΚ Αττικής και από ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ που το τελευταίο διάστημα έχουν συγκροτήσει Επιτροπή Αγώνα, σε συνέντευξη Τύπου που έδωσαν πρόσφατα με αφορμή την κλιμάκωση των κινητοποιήσεών τους.

Στις τοποθετήσεις τους σκιαγράφησαν μία εικόνα με πολύπλευρα προβλήματα που αντιμετωπίζουν διαχρονικά οι νέοι στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, ενώ αποκάλυψαν τους στόχους της κυβέρνησης, που εν μέσω πανδημίας έφερε έναν νέο νόμο για τα ζητήματά της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, με κορόνες για ενίσχυσή της, που στην πράξη υποβαθμίζει πτυχία και σπουδές, και αποτελεί νομοθέτηση των συστάσεων του ΣΕΒ.

Τον λόγο πήραν σπουδαστές από τα ΙΕΚ Γκράβας, Κορυδαλλού, Δάφνης, Ν. Σμύρνης, Κερατσινίου, των ΕΠΑΣ Αιγάλεω, Ρέντη, Αγ. Αναργύρων κ.ά. που μετέφεραν προβληματισμούς, τις αγωνίες που μοιράζονται συνάδελφοί τους σε όλη τη χώρα, την εμπειρία από τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις που έγιναν στη βάση των κοινών προβλημάτων τους.

Οι σπουδαστές άλλωστε έχουν παράλληλα δώσει το «παρών» στις κινητοποιήσεις σωματείων και άλλων φορέων για τα ζητήματα της Υγείας, ενώνοντας τις φωνές τους στις λαϊκές διεκδικήσεις. Ενωσαν τις φωνές τους με τους φοιτητές, μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς ενάντια στις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις και για μέτρα ασφάλειας στην Εκπαίδευση, μετατρέποντας την αγωνία για τις σπουδές τους και τις εξελίξεις γύρω τους σε αγωνιστική διεκδίκηση.

Διεκδικούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους

Αναδεικνύοντας το αίτημα να παρθούν μέτρα για λειτουργία των σχολών τους διά ζώσης και με ασφάλεια, «να μη χαθεί άλλος χρόνος», μεταφέρθηκε από τοποθετήσεις η εμπειρία από την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης, τονίζοντας πως δεν έγινε ποτέ καταγραφή τού ποιος έχει και δεν έχει όλα εκείνα τα τεχνικά μέσα που απαιτούνται. Εγινε λόγος για τις αντικειμενικές δυσκολίες κατανόησης θεωρητικών μαθημάτων, καθώς έλειπε η επαφή με τους εκπαιδευτικούς, ενώ υπήρχαν περιπτώσεις που ακόμα και η τηλεκπαίδευση ξεκίνησε με καθυστέρηση. Συνολικά, περιέγραψαν μία κατάσταση δύσκολη, με αποτέλεσμα να καταγράφονται και σπουδαστές που φτάνουν σε σημείο να εγκαταλείψουν τις σπουδές σε ΙΕΚ.

Τονίστηκε παράλληλα πως η αναγκαιότητα του αιτήματος για άνοιγμα των σχολών και τουλάχιστον η έναρξη διά ζώσης των εργαστηρίων προκύπτει και από την ίδια τη φύση του αντικειμένου τους, σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως «πρέπει να καταλάβει το υπουργείο ότι ειδικότητες με τεχνικό χαρακτήρα δεν μπορούν γίνουν εξ αποστάσεως», ότι «δεν γίνεται ένας μηχανικός να μαθαίνει να φτιάχνει αμάξια από το Youtube».

Οι σπουδαστές ανέδειξαν πως δεν πρόκειται για ζήτημα που αφορά τις σπουδές, αλλά επεκτείνεται και στο πώς θα μπορούν να ανταποκριθούν σαν εργαζόμενοι, δείχνοντας πως - σε αντίθεση με το υπουργείο - βλέπουν υπεύθυνα πως δεν αρκεί ένα χαρτί, αλλά η γνώση της ειδικότητάς τους.

Οι σπουδαστές στέκονται ιδιαίτερα στο ζήτημα της υγειονομικής θωράκισης των σχολών τους, με βάση και την εμπειρία του διαστήματος που παρέμειναν ανοιχτές εν μέσω πανδημίας. Τότε, διαπίστωσαν ελλείψεις σε μέσα ατομικής προστασίας, προσωπικό καθαριότητας που πάσχιζε να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες καθώς δεν υπήρξαν οι αναγκαίες προσλήψεις, ανάγκη για επιπλέον εκπαιδευτικό προσωπικό για να αραιώσουν πολυπληθή τμήματα.

Από παρεμβάσεις σπουδαστών ΙΕΚ και μαθητών ΕΠΑΣ σημειώθηκε πως η κατάσταση που βιώνουν τώρα προστίθεται σε μία σειρά προβλήματα που προκύπτουν από τη συνολική υποχρηματοδότηση και πολιτική υποβάθμισης, που αντανακλά στις υποδομές, στις ανάγκες για περισσότερα και εξοπλισμένα εργαστήρια, σε βιβλία που θα φτάνουν στην ώρα τους κ.ο.κ.

Τεράστια τα προβλήματα με την πρακτική άσκηση με δικαιώματα

Για τους σπουδαστές των ΙΕΚ και των ΕΠΑΣ, ένα ζήτημα που αναδείχτηκε ιδιαίτερα οξυμένο όλο αυτό το διάστημα είναι η πραγματοποίηση των πρακτικών ασκήσεων και της μαθητείας αντίστοιχα, καθώς και οι όροι με τους οποίους αυτές θα γίνονται.

Για «μαρτύριο της αναμονής» έκαναν λόγο σπουδαστές ΙΕΚ, για τους οποίους η αναστολή της πρακτικής άσκησης έχει επιπτώσεις στον γενικότερο προγραμματισμό τους και δηλώνουν πως θα μπορούσαν οι πρακτικές να συνεχιστούν με την εξασφάλιση όλων των απαραίτητων όρων προστασίας στους χώρους δουλειάς.

Οπως σημείωσε ένας σπουδαστής, «πήγαμε στο ΙΕΚ για να μάθουμε την ειδικότητά μας, να δουλέψουμε στο αντικείμενο, ώστε να ζήσουμε. Πρέπει να ολοκληρώσουμε την πρακτική άσκηση που είναι εξάμηνη, υποχρεωτική και απλήρωτη. Αυτή την περίοδο, όσο καθυστερούμε τόσο πάει ο συνολικός προγραμματισμός πίσω. Πολλοί από εμάς δουλεύουμε από τα 18 και πρέπει να εγκαταλείψουμε την επί πληρωμή εργασία μας για να πάμε σε μία απλήρωτη».

Σε ό,τι αφορά τους σπουδαστές των ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ, βρίσκονται σε αναστολή οι συμβάσεις μαθητείας τους με απόφαση της κυβέρνησης, χωρίς να έχει εξασφαλιστεί εισόδημα για εκείνους, αφού μέχρι και σήμερα είναι απλήρωτοι έως και 3 μήνες.

Οι σπουδαστές τονίζουν πως πρόκειται για πρόβλημα ουσιαστικό και εντοπίζουν την απουσία οποιουδήποτε σχεδιασμού όλο αυτό το διάστημα για λύση, ενώ εκφράζεται και η ανησυχία ότι η όλη κατάσταση ανοίγει το δρόμο για ένταση της εκμετάλλευσης από κάποιον εργοδότη που θα προσφέρει «εργασιακή εμπειρία» χωρίς αμοιβή.

Για τον ΣΥΣΔΙΕΚ, και από αυτήν τη συγκυρία επιβεβαιώνεται η ανάγκη να υλοποιηθεί το αίτημα που έχει στην προμετωπίδα των διεκδικήσεών του όλα τα χρόνια δράσης του, για πρακτική άσκηση οργανικά ενταγμένη στη μάθηση, με δικαιώματα.

Σπουδαστές των ΕΠΑΣ μίλησαν παράλληλα για τη μάχη που δίνουν έχοντας στο πλευρό τους σπουδαστές των ΔΙΕΚ, ενάντια στη ρύθμιση που ψηφίστηκε εν μέσω πανδημίας και υποβαθμίζει σπουδές και πτυχία τα οποία υποβιβάζει στο «επίπεδο 3» των προσόντων, διεκδικώντας κατάργηση της συγκεκριμένης διάταξης που ανατρέπει τους όρους με τους οποίους επέλεξαν τις σχολές τους, ζητώντας τουλάχιστον μεταβατική περίοδο στην εφαρμογή της.

Ο ΣΥΣΔΙΕΚ και η Επιτροπή Αγώνα Μαθητών ΕΠΑΣ αναδεικνύουν και ευρύτερα ζητήματα, τονίζοντας την ανάγκη για γενικότερα μέτρα στήριξης των σπουδαστών που βρίσκονται χωρίς εισόδημα, επίδομα στους άνεργους συναδέλφους τους και στα παιδιά που φοιτούν σε σχολές μακριά από τον τόπο κατοικίας τους.

Ολα τα παραπάνω αιτήματα προκύπτουν από τα όσα ζουν, από τις αγωνίες για το μέλλον των σπουδών τους, τους όρους με τους οποίους θα βγουν στην αγορά εργασίας, εκφράζοντας τις αγωνίες τους «ως σημερινοί σπουδαστές και αυριανοί εργαζόμενοι», «στο κυνήγι του πτυχίου, της πιστοποίησης και σε ατέρμονο ανταγωνισμό».

«Τίποτα δεν θα μας χαριστεί»

Παράλληλα, οι σπουδαστές Δημοσίων ΙΕΚ μετέφεραν εμπειρία για το πώς με κάθε μέσο και σε δύσκολες συνθήκες οργανώνονται οι διεκδικήσεις, με παρεμβάσεις στις διοικήσεις των σχολών, πανό, μέσα από Επιτροπές Αγώνα, ανακοινώσεις και επιστολές, συλλογή υπογραφών και κινητοποιήσεις.

Οπως τονίστηκε από πλευράς του ΣΥΣΔΙΕΚ στην παρέμβαση του προέδρου του ΔΣ του, Κ. Ευθύμερου: «Αν κάτι έχει βγει ως συμπέρασμα από όλο το προηγούμενο διάστημα, είναι ότι απέναντι σ' αυτούς που μας θέλουν υποταγμένους, όταν δρούμε οργανωμένα, συλλογικά ακόμη και μέσα σε αυτές τις συνθήκες, όσο δυναμώνει η συλλογική συζήτηση και διεκδίκηση, όταν ο αγώνας έχει στόχο και κατεύθυνση, τότε έχει και αποτελέσματα. Ετσι κατακτήσαμε πέρυσι τέτοια εποχή τα 800 ευρώ του έκτακτου επιδόματος για τους πρακτικάριους που δούλευαν παράλληλα και ήταν σε αναστολή, μια κατάκτηση που δεν ήταν μόνο για τους σπουδαστές της Αττικής, αλλά όλης της Ελλάδας. Ετσι είχαμε κατακτήσεις όπως το πάσο για τα ΜΜΜ, τα αναλώσιμα σε μια σειρά σχολές που διεκδικήσαμε, το να πραγματοποιούμε με ανοιχτές σχολές Γενικές Συνελεύσεις στις σχολές μας για όλα όσα μας απασχολούν (...).

Είμαστε πολύ χαρούμενοι και μας γεμίζει με αισιοδοξία ότι το τελευταίο διάστημα ήρθαμε σε επαφή με τους συναδέλφους μας από τις ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ και αγωνιζόμαστε όλοι μαζί. Αλλωστε, πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι κοινά, όπως και οι ανησυχίες μας! Είναι κάτι που θέλαμε και τα προηγούμενα χρόνια και τελικά το καταφέραμε σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες! Μαθαίνουμε πολλά όσο συζητάμε μαζί και οργανώνουμε μαζί τον αγώνα μας! Ελπίζουμε κι εκείνοι να νιώθουν το ίδιο! Συνεχίζουμε δυναμικά τον δίκαιο αγώνα μας, στηρίζουμε τα δίκαια και αυτονόητα αιτήματα των συναδέλφων μας από τις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ. Σήμερα υπάρχουν όλες οι δυνατότητες και οι προϋποθέσεις να γίνουν όλα αυτά που διεκδικούμε».


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ