Το μουσείο απαρτίζεται από σειρά παλιών βιοτεχνικών κτισμάτων μέσα σε μία έκταση ενός περίπου στρέμματος, από την οποία περνούν σε διαδοχικές υδατοπτώσεις, τα νερά της πηγής του Αϊ - Γιάννη, πλαισιωμένα από το μοναδικό φυσικό περιβάλλον της ορεινής Γορτυνίας.
Το 1997, άρχισε να δέχεται τους επισκέπτες του. Η διαδρομή μέσα στο χώρο του ξεκινά από τη στέρνα, κατευθύνεται προς το κτίριο του αλευρόμυλου, τη νεροτριβή και το σπίτι του μυλωνά. Ο αλευρόμυλος αλέθει με τη δύναμη του νερού και ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να ενημερωθεί, εκτός από την εν κινήσει μηχανή, και από το πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό που υπάρχει άφθονο. Συνεχίζοντας φτάνει κανείς στα ερείπια δύο βυρσοδεψείων, τα οποία καθαρίστηκαν και στερεώθηκαν οι λίμπες τους (γούρνες για το πλύσιμο των δερμάτων). Σε μικρή απόσταση υπάρχει αποκαταστημένο βυρσοδεψείο, όπου ο επισκέπτης διαφωτίζεται για τη λειτουργία του με τη βοήθεια πλούσιου ενημερωτικού υλικού. Ακολουθώντας το λιθόστρωτο, φτάνει στον μπαρουτόμυλο, όπου παίρνει πληροφορίες για όλες τις φάσεις παραγωγής και επεξεργασίας της μπαρούτης. Τα παλιά καλντερίμια, που ξαναφτιάχτηκαν ακολουθώντας τη ροή του νερού, επιτρέπουν τις στάσεις στις υπαίθριες δραστηριότητες του άλλοτε ζωντανού συγκροτήματος: το ρακοκάζανο, τις ασβεσταριές, τους ποτιστικούς λαχανόκηπους.
Πριν λίγους μήνες κυκλοφόρησε και το CD Rom «Λούσιος: Ακολουθώντας τη ροή του ποταμού», που παρήγαγε το Πολιτιστικό Ιδρυμα της ΕΤΒΑ. Περιλαμβάνονται οι ενότητες: «Το ποτάμι» (Γεωφυσικό ανάγλυφο, φυτά, ζώα, η δύναμη του νερού), «Ταξίδι στο χρόνο» (Προϊστορία, Μακεδόνες, Ρωμαίοι, Στα χρόνια του Βυζαντίου, Τούρκοι και Βενετοί, Μπαρούτη και επανάσταση, Στο ελληνικό κράτος κ.ά.), «Ταξίδι στο χώρο» (Νερόμυλος, Νεροτριβή, Μπαρουτόμυλος, Βυρσοδεψείο). Η Μανουέλα Μπέρκι είχε τη διεύθυνση και εποπτεία του έργου. Η Ελένη Γκλίνου την καλλιτεχνική επιμέλεια και την επεξεργασία και υλοποίηση σεναρίου. Η Κατερίνα Παπακωνσταντίνου την έρευνα και την επιλογή πηγών και βιβλιογραφίας. Επιστημονικός υπεύθυνος είναι ο Στέφανος Νομικός, ενώ τα κείμενα είναι των: Τρ. Αδαμόπουλου, Ελ. Μπεχράκη, Κ. Παπακωνσταντίνου.