ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Απρίλη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο «Αρης» συνεχίζει και μετά το Πάσχα

Εξι μήνες παραστάσεων, 80 παραστάσεις, περισσότεροι από 7.000 θεατές και αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού. Η μεγάλη επιτυχία του «Αρη» της Σοφίας Αδαμίδου, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη, με τον Τάσο Σωτηράκη, που παίζεται στον Τεχνοχώρο «Cartel» (Μικέλη 4 & Αγ. Αννης, Βοτανικός - στάση μετρό «Ελαιώνας» - τηλ. 693 989 8258), θα συνεχίσει και μετά το Πάσχα τις παραστάσεις του, από τις 13 Απρίλη μέχρι τις 13 Μάη, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 9 μ.μ.

Ο Αρης, το «παιδί της Λιάκουρας, σπαθί του Γερανοβουνιού κι αητός της Γκιώνας», αυτός που δεν «ήξερε μαθές από χαρτιά και μπερδεμένα λόγια», αυτός που «με το σπαθί του γύρναγε του κόσμου τις σελίδες και διάβαζε ολόισια την καρδιά χωρίς πολλά τερτίπια, μ' ένα ΝΑΙ, μ' ένα ΟΧΙ», χρόνια φυλαγμένος στις καρδιές μας, στη σκέψη και στις συζητήσεις μας, «έρχεται» μ' ένα φανάρι αναμμένο, καλεσμένος μιας ανάγκης. Της ανάγκης του «θέλω», της ανάγκης του «μπορώ», της ανάγκης του «εμείς».

«Κρατώντας στα χέρια του το φανάρι εκείνο, που κάποτε έδειχνε το σημείο συνάντησης, όταν τα αγωνιζόμενα τμήματα είχαν αποκοπεί», σημειώνει η Σοφία Αδαμίδου. «Το φανάρι αυτό δεν έσβησε ποτέ. Αλλοι το βλέπουν κι άλλοι όχι. Την αλήθεια ο καθένας τη χρησιμοποιεί από τη δική του σκοπιά. Εκείνη όμως δεν αλλάζει θέση. Ο χρόνος τη δικαιώνει. Γιατί "η αλήθεια είναι βόλι" και πρέπει να την πούμε. Η τελευταία πράξη παίχτηκε εκεί, στου Βοϊδερού το ποτάμι, όπου δεν ακούγονται οι φωνές των σμπίρων, αλλά οι φωνές των ανταρτών και του Αρη, που περνούν το ποτάμι της Ιστορίας... Κι εμείς, ακουμπώντας στο αλφαβητάρι της ψυχής της Ιστορίας μας, της ψυχής των αγώνων του λαού μας, μπορούμε να χαράξουμε στην καρδιά του μέλλοντος κόσμου τα όνειρα των μορφών της Ιστορίας μας και συλλαβίζοντας από το Α έως το Ω τη δύναμη της πίστης, της ελπίδας και της ομορφιάς, να κερδίζουμε σε γνώση και σε οράματα».

«Ερευνώντας, μελετώντας, σκάβοντας όλο και πιο βαθιά για να ανακαλύψω περισσότερα για τον Αρη Βελουχιώτη, ερχόμουν πιο κοντά του», σημειώνει ο Τάσος Σωτηράκης. «Πιο κοντά στις ρίζες της κοινωνικής και πολιτικής μας συνέχειας. Στις ρίζες εκείνες που ποτίζονταν για να μπορέσουμε εμείς αργότερα να τις ποτίζουμε μόνοι μας, και για να τις προσφέρουμε στους επόμενους. Χωρίς την κοινωνική παιδεία της οικογένειας, οι ρίζες αυτές είναι εύκολο να σπάσουν. Για μένα αυτές οι ρίζες ξεκινάνε από τότε που δεν καταλάβαινα, αλλά σύντομα τις είδα, τόσο βαθιές, να με κρατάνε δυνατά και στέρεα στο ύψος που κάποιοι με τους αγώνες και το παράδειγμά τους άφησαν παρακαταθήκη στους νεότερους, εξυψώνοντας την κοινωνική μας συνείδηση».

Ο ηθοποιός Θοδωρής Τσουανάτος και ο μικρός Πέτρος Φλωράκης «έδωσαν» τις φωνές τους. Σκηνικά - κοστούμια: Ομάδα «Cartel». Μουσική: Villagers of Ioannina City. Το τραγούδι «Αρη μου», σε στίχους Αγλαΐας Κλάρα, μελοποίησε και ερμηνεύει η Ερωφίλη. Το μουσικό κομμάτι της έναρξης και του τέλους είναι του Βασίλη Καραγιάννη. Κινησιολογία: Αγγέλα Πατσέλη. Φωτισμοί: Λάμπρος Παπούλιας. Επιμέλεια video: Ηλίας Φλωράκης.


Ρεσιτάλ κιθάρας από την Εύα Φάμπα

Ενα ρεσιτάλ κιθάρας αφιερωμένο στους πρόσφυγες και τους μετανάστες του κόσμου μας έδωσε προχτές Τρίτη η διεθνούς φήμης κιθαρίστρια Εύα Φάμπα στο Θέατρο «Radar» (πλατεία Αγίου Ιωάννη και Πυθέου 93, απέναντι από το μετρό «Αγιος Ιωάννης», τηλ. 210 9769294).

Η ίδια παράσταση θα πραγματοποιηθεί και την Τετάρτη 2 Μάη, στις 21.00.

Ανάμεσα στα άλλα έργα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο «Αϊλάν» του Ιταλού Ε. Κατίνα, που είναι αφιερωμένο στους πρόσφυγες και τους μετανάστες αυτού του κόσμου. Ολα τα έργα που ερμήνευσε η Ε. Φάμπα και απόλαυσαν οι θεατές είναι έργα σύγχρονα, που διαμορφώνουν ένα πρόγραμμα πολύ πλούσιο ηχοχρωματικά.

Το ρεσιτάλ παρακολούθησαν ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας και τα μέλη του ΠΓ της ΚΕ, Νίκος Σοφιανός και Λουΐζα Ράζου.

Το πρόγραμμα της συναυλίας έχει ως εξής:

Μάνου Χατζιδάκι: «Αθανασία», «Το Βαλς των χαμένων ονείρων» (σε διασκευή - μεταγραφή για κιθάρα Δημήτρη Φάμπα )

Γιούρι Σμιρνόφ: «Romance», «Pushkin Waltz»

Ποίηση Μπέρτολτ Μπρεχτ - Για τον όρο «μετανάστες»

Ευγένιου Κατίνα: «Αϊλάν - το προσφυγόπουλο με το κόκκινο πουκάμισο»

Ποίηση Γιώργου Μπίμη - «Πρόσφυγες»

Μίκη Θεοδωράκη: «Ησουν καλός» (σε διασκευή - μεταγραφή για κιθάρα Γιάννη Ηλιόπουλου), «Mάνα και Παναγιά» (σε διασκευή - μεταγραφή για κιθάρα Δημήτρη Φάμπα)

Χοακίν Τουρίνα: Σονάτα Νο. 61

Μάξιμο Ντιέγο Πουγιόλ: «Tres piezas Rioplatenses»: «Don Julian» - «Septiembre» - «Rojo y Negro»

Δημήτρη Φάμπα (1921 - 1996): «Ελληνικός Χορός: Τσάμικος», «Ελληνικός Χορός: Σούστα».


Ο Δ. Κουτσούμπας με την Ε. Φάμπα
Ο Δ. Κουτσούμπας με την Ε. Φάμπα

«Ο Γκάτσος που αγάπησα» για δύο τελευταίες παραστάσεις

Το αφιέρωμα στον Νίκο Γκάτσο, με τίτλο «Ο Γκάτσος που αγάπησα», θα ολοκληρώσει τη διαδρομή του για τη φετινή σεζόν τον Απρίλη, με δύο ακόμα παραστάσεις στην αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», την Παρασκευή 13 και 20 Απρίλη στις 9 μ.μ.

Ο Μανώλης Μητσιάς συναντιέται στη σκηνή με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και μαζί αποδίδουν και αναδεικνύουν τον πλούτο συναισθημάτων, εικόνων και χαρακτήρων των ποιημάτων του Γκάτσου. Ο Αχιλλέας Γουάστωρ παίζει πιάνο και ο Ηρακλής Ζάκκας μαντολίνο και μπουζούκι. Ανάμεσα στα τραγούδια ακούγονται κείμενα, σε επιμέλεια Αγαθής Δημητρούκα.

Ενα αφιέρωμα από καρδιάς στον ποιητή των τραγουδιών, και μέσα από αυτό μια μουσική διαδρομή στην ιστορία και τον πολιτισμό της νεότερης Ελλάδας. Οι στίχοι του Νίκου Γκάτσου, του ποιητή που έδωσε τον κανόνα του καλού ελληνικού τραγουδιού και που αγαπήθηκε όσο λίγοι ομότεχνοί του, θα πλημμυρίσουν τη σκηνή του «Παρνασσού» με τις μελωδίες των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρου Ξαρχάκου, Δήμου Μούτση, Λουκιανού Κηλαηδόνη και Ηλία Ανδριόπουλου. «Μη μου χτυπάς τα μεσάνυχτα την πόρτα», «Ο Γιάννης ο Φονιάς», «Τ'Αστέρι του Βοριά», «Αθανασία», «Κεμάλ», «Αύριο πάλι», «Ραλλού», «Ασπρη μέρα και για μας», «Χάρτινο το Φεγγαράκι», «Ηταν καμάρι της αυγής» είναι μερικοί μόνο από τους τίτλους των τραγουδιών που θα ακουστούν.


«Νέκυια Εκ-σταση»

Η μουσική παράσταση «Νέκυια Εκ-σταση» ονομάστηκε έτσι γιατί έχει σκοπό τη δημιουργία μιας υπερβατικής κατάστασης, στην οποία ο ακροατής - θεατής συμμετέχει, βιώνοντας το ταξίδι του Οδυσσέα στον Αδη σαν μια προσωπική, δυνατή εμπειρία αυτογνωσίας. Η σκηνοθετική ματιά της Φένιας Παπαδόδημα εμπνέεται από τους γκριό (griots), σύγχρονους Αφρικανούς ραψωδούς, τους οποίους έκανε γνωστούς στην Ευρώπη ο Πίτερ Μπρουκ. Εχουν πολλά κοινά στοιχεία με τους αρχαίους Ελληνες ραψωδούς και οι Αμερικανοί ράπερς είναι σαφώς απόγονοί τους. Κεντρικός ερμηνευτής του ομηρικού λόγου, ως Οδυσσέας, στη μετάφραση του Δ. Μαρωνίτη, αυτή τη φορά είναι ο MC Yinca.

Η Φένια Παπαδόδημα έχει γράψει τη μουσική με τη συνεργασία του Γιώργου Παλαμιώτη. Μεταφέρει την έμμετρη μουσική διάσταση του ομηρικού λόγου, μέσα από μία πειραματική αυτοσχεδιαστική φωνητική προσέγγιση εμπνευσμένη από τη σύγχρονη τζαζ αρμονία, αλλά και την ανατολική και βυζαντινή μουσική. Εχει το ρόλο του Τειρεσία και της Αντίκλειας.

Με τη συνοδεία της αφρικανικής άρπας (γκόνι) εντάσσει στην αφήγηση αυθεντικά μουσικά θέματα και παραδοσιακά τραγούδια. Μαζί τους δύο νέοι ηθοποιοί του Θεάτρου Τέχνης, ο Κωνσταντίνος Ευστρατίου ως Ελπήνορας και η Χριστίνα Κωστέα ως Καλυψώ.

Η ραψωδιακή παράδοση μεταφέρεται μέσα σε ένα σύγχρονο μουσικοθεατρικό και αυτοσχεδιαστικό πλαίσιο, χάρη στη δημιουργική συμμετοχή τεσσάρων μουσικών της σύγχρονης ελληνικής τζαζ σκηνής, του Παναγιώτη Κωστόπουλου, του Γιάννη Παπαδόπουλου, του Λεωνίδα Σαραντόπουλου και του Γιώργου Παλαμιώτη, που δημιούργησαν το Nekyia Quintet.

Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στο «Tempus Verum - Εν Αθήναις» (Ιάκχου 17, Γκάζι), από 18 Απρίλη έως 10 Μάη.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ