ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 5 Φλεβάρη 2021
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΗΘΟΠΟΙΩΝ»
Να μη μείνουν οι ηθοποιοί θεατές των εξελίξεων

«

Να μην είναι οι ηθοποιοί θεατές των εξελίξεων», καλεί σε ανακοίνωσή της η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών», επισημαίνοντας την ανάγκη για σύγκληση Γενικής Συνέλευσης του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών προκειμένου οι ίδιοι, μαζικά και συλλογικά, να αποφασίσουν για τις κινήσεις τους σε συνθήκες που μεγάλη μερίδα του κλάδου συνεχίζει να βρίσκεται εκτός εργασίας και χωρίς εισόδημα.

Η «Δημοκρατική Ενότητα» στέκεται και στη συζήτηση που έχει ανοίξει στον κλάδο με αφορμή καταγγελίες ηθοποιών, επαναφέροντας την τοποθέτησή της στο ΔΣ του ΣΕΗ: «Εμείς από τη μεριά μας καλούμε όλους τους εργαζόμενους, όλους τους ηθοποιούς - όπως άλλωστε το κάναμε πάντα - να καταγγέλλουν σταθερά κάθε παραβίαση των δικαιωμάτων τους, που στους χώρους εργασίας είναι καθημερινές από την εργοδοσία και διαφόρους που διατηρούν θέσεις εξουσίας».

Επισημαίνει ότι «αυτή η συζήτηση μας βρίσκει εδώ και ένα χρόνο περίπου χωρίς εργασία, τους περισσότερους από εμάς χωρίς κανένα επίδομα, χωρίς κανένα εισόδημα», θυμίζει τις μεγάλες κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών το προηγούμενο διάστημα και τονίζει ότι «είναι επιτακτικό σήμερα, τώρα, να οξυνθεί, να δυναμώσει ο αγώνας για τη ζωή και τα δικαιώματά μας, για να ανοίξουν οι χώροι εργασίας μας με όλα τα απαιτούμενα μέτρα».

Παράλληλα κάνει μια σειρά επισημάνσεις γιατί, όπως λέει, «γίνεται προσπάθεια να κρυφτεί η αλήθεια:

1. Επαναφέρουμε για όλους τους παραπάνω λόγους την πρόταση για σύγκληση Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΗ, την οποία όλες οι άλλες παρατάξεις αρνήθηκαν και καταψήφισαν στο τελευταίο Διοικητικό Συμβούλιο. Είναι μια περίοδος που κάποιοι θέλουν τους ηθοποιούς θεατές αλληλοκατηγοριών, θεατές των εξελίξεων, να ασχολούνται με τα προβλήματά μας κάποιες ομάδες "ειδικών". Στην αντίπερα όχθη εμείς προτείνουμε να πάρουν θέση, να συμβάλουν με γνώμη όλοι οι συνάδελφοι, μαζικά, ζωντανά και συλλογικά να αποφασίσουμε τις επόμενες κινήσεις μας.

Προτείνουμε τη διεξαγωγή της ΓΣ άμεσα, σε κλειστό γήπεδο, όπου μπορούμε να πάρουμε όλα τα απαιτούμενα μέτρα αποστάσεων, με βάση τα υγειονομικά πρωτόκολλα (μάσκες, αντισηπτικά κ.λπ.) και βέβαια με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα. Αραγε γιατί την αρνούνται; Σε περίπτωση που αρνηθούν ξανά, θα προχωρήσουμε σε μάζεμα υπογραφών για τη σύγκλησή της.

2. Εδώ και περίπου μια βδομάδα, ζητάμε τα πρακτικά του τελευταίου Διοικητικού Συμβουλίου. Πάλι με διάφορες προφάσεις δεν μας τα έχουν δώσει, πηγαίνοντάς μας από μέρα σε μέρα. Αραγε γιατί το αρνούνται; Προσπαθεί κάποιος να καλύψει κάτι;

3. Βλέπουμε τον πρόεδρο του ΔΣ να δίνει συνεντεύξεις στα κανάλια και να μας λέει ότι δέχεται πιέσεις από πολλές πλευρές. Αραγε γιατί δεν κατονομάζει τις πιέσεις αυτές; Αναφέρεται συνέχεια σε κάποια 10 περιστατικά, χωρίς ούτε το Διοικητικό Συμβούλιο να έχει ενημερωθεί. Αραγε γιατί δεν τα φέρνει για συζήτηση; Επιμένουμε πως μόνο διατηρώντας έναν αγωνιστικό προσανατολισμό μέσα από το Σωματείο μας και όχι μετατρέποντάς το σε ΜΚΟ, μόνο συζητώντας σε βάθος και με τη συμβολή και τη γνώμη όλων των συναδέλφων, μπορούμε να απαντήσουμε σε αυτά τα τόσο κρίσιμα ζητήματα της βίας, της επόμενης μέρας στους χώρους εργασίας», τονίζει μεταξύ άλλων η «Δημοκρατική Ενότητα» και επισημαίνει ότι «ο μόνος τρόπος να περιφρουρήσουμε την τέχνη μας, τους νέους συναδέλφους μας που σπουδάζουν σε δραματικές σχολές, είναι η συνεχής δράση και οργάνωσή μας για την υπεράσπιση των συλλογικών μας δικαιωμάτων, η αντιμετώπιση με συλλογικό τρόπο όλων των αυθαιρεσιών».


ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Ανυποχώρητα στον αγώνα για τη Συλλογική Σύμβαση

«Η Συλλογική να επικυρωθεί, χωρίς δικαιολογίες να εφαρμοστεί», ήταν η απαίτηση που διατράνωσαν χτες με την κινητοποίησή τους στο υπουργείο Πολιτισμού οι Εργαζόμενοι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, συνεχίζοντας τις κινητοποιήσεις τους για την επικύρωση και εφαρμογή της Συλλογικής Σύμβασης που έχουν υπογράψει από το καλοκαίρι.

Στο προγραμματισμένο ραντεβού αντιπροσωπείας που είχαν τα σωματεία της Λυρικής με τον υφυπουργό Ν. Γιατρομανωλάκη, οι εργαζόμενοι άκουσαν ότι θα έπρεπε να είναι ικανοποιημένοι που έχουν σταθερά το μισθό τους, ενώ άλλοι ζουν με επιδόματα, ότι το κώλυμα που βάζει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για τις «διατακτικές» είναι λογικό και ότι το υπουργείο Οικονομικών είναι πολύ φειδωλό, ειδικά την περίοδο της πανδημίας.

Οι εργαζόμενοι από την πλευρά τους τόνισαν ότι αν σε Κρατικό Θέατρο δεν υπάρχουν ΣΣΕ, τότε φανταζόμαστε το τι θα γίνει στα ιδιωτικά και κατήγγειλαν ότι η Λυρική Σκηνή είναι «πρωτοπορία» στην εφαρμογή όλων των ειδών ελαστικών σχέσεων εργασίας. Παράλληλα, κατήγγειλαν ότι υπάρχει τα τελευταία χρόνια κατεύθυνση αφαίρεσης των δικαιωμάτων μαγνητοσκόπησης καθώς και των πνευματικών - συγγενικών δικαιωμάτων από τις συμβάσεις των συνεργαζόμενων καλλιτεχνών και γι' αυτό έχει ευθύνη το υπουργείο και οι πολιτικές που εφαρμόζονται.

Οι εργαζόμενοι δηλώνουν ανυποχώρητοι από την εφαρμογή όλων των όρων της ΣΣΕ, που η διοίκηση έχει υποσχεθεί ότι θα τηρήσει και θα συνεχίζουν την κλιμάκωση του αγώνα: «Δεν θα αφήσουμε να ισοπεδωθούν τα εναπομείναντα δικαιώματα με αφορμή την πανδημία και τη νέα κρίση που ζούμε. Γιατί εμείς οι εργαζόμενοι γνωρίζουμε πολύ καλά και δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε τις κατακτήσεις που μας αφαίρεσαν στην προηγούμενη κρίση».

Στο πλευρό τους, σωματεία του θεάματος - ακροάματος διαδήλωσαν δηλώνοντας: «Συλλογικές Συμβάσεις να υπογραφούν παντού, ζητούν οι εργαζόμενοι του Πολιτισμού», «τα δικαιώματά μας δεν τα παραχωρούμε, εμείς οι εργαζόμενοι γι' αυτά θα αγωνιστούμε».


«Εφυγε» ο ζωγράφος Παύλος Σάμιος

Σε ηλικία 72 ετών «έφυγε» χτες από τη ζωή ο ζωγράφος και καθηγητής της ΑΣΚΤ, Παύλος Σάμιος, προκαλώντας θλίψη στον κόσμο των εικαστικών.

Είχε γεννηθεί στην Αθήνα το 1948. Από μικρός ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και το σχέδιο, βοηθώντας, όπως λέει ο ίδιος στο βιογραφικό του, τον πατέρα του στο εργαστήριο παπουτσιών.

Aγάπησε τη θρησκευτική ζωγραφική, που τον κέρδισε από πολύ νωρίς και εργάστηκε στο εργαστήρι Αγιογραφίας του Διονύση Καρούσου μέχρι τα δεκαοκτώ του χρόνια. Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα σχεδίου στο Εργαστήρι του Πάνου Σαραφιανού και πέρασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.

Από το 1978 έως το 1992 έζησε και εργάστηκε στο Παρίσι.

Από το 2000 ήταν καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (Εργαστήριο παραδοσιακής ζωγραφικής fresco - βυζαντινές εικόνες - χειρόγραφα). Εχει ζωγραφίσει με την τεχνική του fresco πολλές μικρές εκκλησίες.

Εχει πραγματοποιήσει 70 ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε σημαντικές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Η τελευταία ατομική του έκθεση πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβρη - Οκτώβρη του 2020 στην γκαλερί Σκουφά, με τίτλο «Καφέ Παράδεισος», όπου ο Παύλος Σάμιος παρουσίασε μια νέα ενότητα έργων, στο αγαπημένο του θέμα των καφενείων, που τον είχε απασχολήσει για πρώτη φορά τη δεκαετία του '80 στο Παρίσι, ενώ είχε ήδη αρχίσει να ζωγραφίζει τα έργα της επόμενης έκθεσής του, που δεν πρόλαβε να πραγματοποιήσει, με τίτλο «Broken Reality», («Σπασμένη πραγματικότητα»), εμπνευσμένος από τη σημερινή πραγματικότητα.


ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΙΔΡΥΜΑ «ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ»
«Πρόσωπα του Ηρωα» η ενότητα των εκδηλώσεών του για την επέτειο του 1821

Το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» (ΚΠΙΣΝ), συμμετέχοντας στον εορτασμό για τα 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης του 1821, παρουσιάζει μια σειρά εκδηλώσεων υπό τον γενικό τίτλο «Πρόσωπα του Ηρωα», με συνεκτικό ιστό το ερώτημα «Πώς αποτυπώνεται το ηρωικό πρότυπο στην πορεία της τέχνης;».

Στη σειρά δραματοποιημένων αναλογίων με τίτλο «Παραβάσεις», που παρουσιάζεται από τον Οκτώβρη και εξερευνά την εξέλιξη του ηρωικού προτύπου από την αρχαιότητα έως σήμερα, θα παρουσιαστούν «Η περιπέτεια των ανεμόμυλων από τον Δον Κιχότε ντε λα Μάντσα» του Μιγκέλ ντε Θερβάντες (7/2/2021, 17.00) και τα «Απομνημονεύματα» του Στρατηγού Μακρυγιάννη (4/4/2021, 17.00).

Θα παρουσιαστεί επίσης ο «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου, μια θεατρική - μουσική σύνθεση του Δημήτρη Καμαρωτού η οποία θα κάνει πρεμιέρα στις 26/2 και θα παιχτεί στην ιστορική έδρα της Εθνικής Βιβλιοθήκης, στο Βαλλιάνειο Μέγαρο (Πανεπιστημίου).

Στα Φυτεμένα Δώματα του ΚΠΙΣΝ θα εκτεθούν οι «Διερχόμενοι» του εικαστικού Γιώργου Ξένου, 100 ανθρώπινα περιγράμματα από σίδηρο, που θα μπορούσαν να είναι ανώνυμοι ήρωες και σε άλλο σημείο του ΚΠΣΙΝ, στα Νότια Μονοπάτια, θα στηθούν οι «Επτά Πύλες», μία ακόμη πολύσημη εγκατάσταση από σίδηρο, με τους δικούς τους συμβολισμούς.

Επιπλέον, το ΚΠΙΣΝ επαναφέρει στην Αγορά την οριζόντια τομή σε ύψος 40 εκ. της βάσης του «Μνημείου Ζαλόγγου» του Ζογγολόπουλου, ενώ μικρογραφία του έργου από επαργυρωμένο ορείχαλκο, κατασκευασμένη από τον ίδιο τον δημιουργό, φιλοξενείται στην κεντρική υποδοχή του ΚΠΙΣΝ.

Ξεχωριστής σημασίας θα είναι η «Εκθεση τεκμηρίων από τις συλλογές της ΕΒΕ» (της Εθνικής Βιβλιοθήκης), που θα πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο και θα περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικά δείγματα από έντυπα τυπωμένα στα τυπογραφεία που λειτούργησαν από το 1821 έως το 1827 για τους σκοπούς της Επανάστασης. Επιπλέον, χάριν της φετινής επετείου, ψηφιοποιήθηκε το Αρχείο Επιστολών των Αγωνιστών του 1821 (μία από τις ειδικές συλλογές της Εθνικής Βιβλιοθήκης).

Παραστάσεις μουσικής και χορού συνδεδεμένες με την ενότητα της επετείου της Επανάστασης θα παρουσιαστούν το καλοκαίρι, ενώ στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται ακόμα εκπαιδευτικά και σχολικά προγράμματα, αναγνώσεις, διαλέξεις κ.ά.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ