ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Αυγούστου 1999
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το καινούριο δε χωράει στις μορφές του παλιού

Μπορεί η τέχνη να είναι ένα καινούριο περιεχόμενο ασφυκτικά κλεισμένο στη μορφή αυτής της κοινωνίας; Θυμίζει λίγο τη χρήση της πυρηνικής ενέργειας, μιας ενέργειας που για ειρηνικούς σκοπούς μπορεί να δώσει τεράστιες δυνατότητες στον άνθρωπο, μα που γίνεται τρομακτική απειλή όταν χρησιμοποιείται από αυτές τις παραγωγικές σχέσεις. Και βέβαια την υποκριτική στάση όλων αυτών που κατακρίνουν αυτή τη μορφή ενέργειας, αντί να κατακρίνουν αυτούς που τη χρησιμοποιούν για το όφελος των σχέσεων ιδιοκτησίας.

Το ότι σκοτώνονται τόσοι πολλοί σ' ένα αεροπορικό δυστύχημα δεν είναι απόδειξη κατά των αεροπλάνων, είναι όμως σίγουρα λόγος να αναζητήσουμε την ευθύνη της αεροπορικής εταιρίας.

Ζούμε στην εποχή που η μορφή υπερφαλαγγίζει κάθε περιεχόμενο. Στην εποχή της δημοκρατίας στα χαρτιά, όλοι έχουν πρόσβαση στα καλλιτεχνικά δρώμενα, στη σκληρή όμως πραγματικότητα, δεν προσφέρει ούτε τη δημοκρατική παιδεία, μα ούτε και την οικονομική δυνατότητα στους... υπηκόους της να έρθουν σε επαφή με την τέχνη.

Ο χειρότερος φορμαλισμός είναι η αστική δημοκρατία. Ο χειρότερος φορμαλισμός είναι εκεί που νέες μορφές έκφρασης όπως το VIDEO, όπως η ανάμειξη προχωρημένων τεχνολογικών μέσων, οπτικών και ακουστικών, έφεραν μόνο τυπικά το καινούριο. Ομως ουσιαστικά δεν έφεραν τίποτα καινούριο. Το ουσιαστικά παλιό είναι οι σχέσεις ιδιοκτησίας. Το καινούριο είναι το διαφορετικό υλικό των αλυσίδων. Το ουσιαστικά καινούριο είναι η ανατροπή των σχέσεων ιδιοκτησίας. Καινούριο δεν είναι το MTV. Καινούριο είναι ο Μαγιακόφσκι. Το καινούριο δεν εκφράζεται με τις καινούριες μορφές εκμετάλλευσης. Το καινούριο εκφράζεται με την ανατροπή της εκμετάλλευσης. Το καινούριο δε χωράει στις μορφές του παλιού. Τις συντρίβει. Τα διαλυμένα υλικά του παλιού συνθέτονται μέσα στη δράση. Η τέχνη των προλετάριων θα πραγματωθεί όταν οι προλετάριοι αρνηθούν τον εαυτό τους.

Η καινούρια μορφή περιβάλλει το ίδιο βάρβαρο, αποσυντεθειμένο, ατομιστικό περιεχόμενο της σχέσης ιδιοκτησίας. Την ανελέητη εξουσία μιας ομάδας ιδιοκτητών πάνω στα εκατομμύρια αυτών που δεν έχουν τίποτα άλλο παρά την εργατική τους δύναμη.

Είναι ολοκαίνουριος μαρμάρινος τάφος, που μέσα του βρωμάει η σάρκα που σαπίζει. Η μορφή του επιτυχημένου, φιλάνθρωπου αφεντικού, κρύβει τον ίδιο εξουσιαστή, που είτε σαν ανοιχτός αιμοβόρος φασίστας είτε σαν "ρομαντικός, εύθραυστος ανθρωπιστής" θα προσπαθεί, είτε με ανοιχτή βία είτε με "γλυκά λόγια" να διατηρήσει τις σχέσεις ιδιοκτησίας. Με λίγα λόγια την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Μίλα όσο θες αγαπητέ μου καλλιτέχνη για τη διαφθορά, μίλα όσο θες για τα καμένα δάση και τ' οξυγόνο που χάνεται. Μόνο μην αγγίζεις το ιερό άδυτο της ιδιοκτησίας. Ποτέ μην πεις ότι ο πολιτικός εκφραστής των εκμεταλλευτών αυτό το κράτος μόνο διεφθαρμένο δημόσιο τομέα μπορεί να έχει, ότι η έλλειψη οξυγόνου είναι σύμφυτη με την απελευθέρωση των βρωμερών αναθυμιάσεων αυτών των σχέσεων ιδιοκτησίας. Μην πεις ποτέ αγαπητέ καλλιτέχνη, ότι αυτοί η κοινωνία είναι η κοινωνία της μόλυνσης. Τιτίβισε δακρυσμένος για τα δάση που καίγονται.

Μην πεις ποτέ ότι οι σχέσεις ιδιοκτησίας που πρέπει να ζήσουν, είναι ανάγκη να μολύνουν τον κόσμο. Τότε η δημοκρατία στην έκφραση θολώνει αγαπητέ μου. Τη θέση της παίρνει είτε η απροκάλυπτη καταστολή είτε η συμφωνημένη σιωπή.

Οι διακηρύξεις για ελευθερία της έκφρασης είναι απλά μια πρόοδος της μορφής, όπου αυτός που φτιάχνει εκτρώματα είναι δημοφιλής, ενώ αυτός που τάσσεται στη μεριά της τέχνης άγνωστος.

Παλιά οι καλλιτέχνες φοβόντουσαν την αστυνομία. Σήμερα φοβούνται την ανωνυμία. Το ποιοτικό άλμα της Τέχνης είναι η ορμητική της συμμετοχή στην κοινωνική δράση. Τέχνη έξω από τη μάζα είναι θρησκεία. Και θρησκεία είναι μια σταγόνα ανθρωπιάς στον ωκεανό του πόνου, είναι το όπιο του λαού.

Παύλος ΡΟΥΦΑΣ

Η μορφή του επιτυχημένου, φιλάνθρωπου αφεντικού, κρύβει τον ίδιο εξουσιαστή, που είτε σαν ανοιχτός αιμοβόρος φασίστας είτε σαν "ρομαντικός, εύθραυστος ανθρωπιστής" θα προσπαθεί, είτε με ανοιχτή βία, είτε με "γλυκά λόγια" να διατηρήσει τις σχέσεις ιδιοκτησίας. Με λίγα λόγια την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο

"Θεσμοφοριάζουσες"

Τις "Θεσμοφοριάζουσες" του Αριστοφάνη,παρουσιάζει την Τετάρτη και Πέμπτη (25 και 26 Αυγούστου), στο θέατρο Βράχων "Μ. Μερκούρη", στο πλαίσιο του 12ου Φεστιβάλ Βύρωνα, η "Θεατρική Διαδρομή",σε σκηνοθεσία Θύμιου Καρακατσάνη,ενώ στις 27 Αυγούστου η ίδια παράσταση ανοίγει την αυλαία του δεύτερου κύκλου των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Πέτρας. Ερμηνεύουν: Θύμιος Καρακατσάνης, Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Δημήτρης Καραμπέτσης, Χρήστος Μπίρος κ. ά. Οι "Θεσμοφοριάζουσες" διδάχτηκαν το 411 π. Χ., την ίδια χρονιά με τη"Λυσιστράτη", αλλά σε άλλη γιορτή. Τα γεγονότα του έργου εκτυλίσσονται στο πλαίσιο της γιορτής των Θεσμοφορίων. Τα Θεσμοφόρια ήταν πανάρχαια και ιδιόμορφη γυναικεία γιορτή, όπου δοξάζονταν οι γυναίκες θεές, κυρίως η Δήμητρα και η Περσεφόνη, γίνονταν αναφορές και έπαινοι στο ρόλο των γυναικών, επιβραβεύονταν γυναίκες που ξεχώριζαν, καταγγέλλονταν καταστρατηγήσεις και συμπεριφορές εις βάρος των γυναικών κλπ.

Στη σκιά των Βράχων

Σήμερα, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του 12ου Φεστιβάλ Βύρωνα και στον κύκλο "Παγκοσμιότητα των ποιητών της ειρήνης", η Ομάδα Σύγχρονης Τέχνης θα παρουσιάσει το έργο "Η Εξαίρεση και ο Κανόνας" του Μπρεχτ,σε μετάφρασηΝάντιας Βαλαβάνη,σκηνοθεσία Γιάννη Καλατζόπουλου,σκηνικά Γιάννη Σκαρπερού και Στράτου Σαραντίδη,κοστούμια Νίκου Αδειλίνη,μουσικήΤάσου Καρακατσάνη.Παίζουν: Γιάννης Τσικής, Νίκος Νικολαϊδης, Μιχάλης Θεοδώρου, Νίκος Ξυθάλης, Κατερίνα Αναστασίου, Λίλιαν Παναγιωτοπούλου, Δέσποινα Μαλανδρενιώτη, Γιάννης Καλατζόπουλος.Στο πλαίσιο του ίδιου κύκλου, το Σάββατο 28 Αυγούστου, το "Σχολείον της νυκτός" θα δώσει παράσταση με το έργο του Γιάννη Ρίτσου "Ορέστης" σε σκηνοθεσία Ηλία Φραγκάκη και ερμηνευτή τον Ισίδωρο Σταμούλη.

Αύριο, στον κύκλο "Μορφές του ελληνικού τραγουδιού" θα δώσει συναυλία ο Κώστας Χατζής.Την Τρίτη, στο πλαίσιο του κύκλου "Αφιερώματα", το Θέατρο Καισαριανής θα δώσει μια μουσική θεατρική παράσταση με τίτλο "Νίκος Καββαδίας - Ο εραστής της θάλασσας",που βασίζεται όχι μόνο στην ποίηση τουΚαββαδία,αλλά και σε κείμενά του - θεατροποιημένα, άγνωστα στο ευρύ κοινό, καθώς επίσης και στη βιογραφία του. Η σκηνοθεσία είναι του Βασίλη Λαζαρίδη,τα σκηνικά - κοστούμια του Νίκου Πετρόπουλου,η χορογραφία της Νανάς Κανδύλη και η θεατροποίηση των κειμένων των Θάνου Κανούση και Τάκη Χρυσούλη.Παίζουν: Χάρης Αρώνης, Νίκος Γριζάνης, Βαγγέλης Δρούγκας, Θάνος Κανούσης, Αλίκη Κατσαβού, Σπύρος Κωνσταντινίδης, Μελίνα Παπανέστωρος, Τάκης Χρυσούλης.Συμμετέχει ζωντανή εξαμελής ορχήστρα και ο Γιάννης Κούτρας,που θα ερμηνεύσει τραγούδια σε μουσική Θάνου Μικρούτσικου και Γιάννη Σπανού.

Με Τσιτσάνη στο Ηρώδειο

"Αρχόντισσα", "Βάρκα γιαλό", "Γκιουλ Μπαχάρ", "Κάνε λιγάκι υπομονή", "Κάποια μάνα αναστενάζει", "Κατηγορώ την κοινωνία", "Οι Φάμπρικες", "Συννεφιασμένη Κυριακή", "Σαν απόκληρος γυρίζω"... Είκοσι πέντε αγαπημένα τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη,ενορχηστρωμένα από τον Σταύρο Ξαρχάκο, συνθέτουν το πρόγραμμα της μουσικής παράστασης "Νύχτες Μαγικές",που θα παρουσιάσει η Κρατική Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής,αύριο, στο Ηρώδειο.Πρόκειται για ένα μουσικό αφιέρωμα στον αξέχαστο συνθέτη, 15 χρόνια από το θάνατό του, με το οποίο η ΚΟΕΜ περιοδεύει αυτό το καλοκαίρι. Τα τραγούδια ερμηνεύουν οι: Μανώλης Μητσιάς, Ελένη Δήμου, Μαρία Σουλτάτου, Στέλιος Διονυσίου και Μιχάλης Δημητριάδης.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ