ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 22 Ιούλη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΝΙΑΙΟΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Υπηρετεί τη διείσδυση των μονοπωλίων σε μεταφορές και υποδομές

Το σχετικό νομοσχέδιο προβλέπει την πλήρη ενσωμάτωση της σχετικής Οδηγίας της ΕΕ

Νέα πεδία κερδοφόρας δράσης για το κεφάλαιο ανοίγει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης και η Οδηγία της ΕΕ

Eurokinissi

Νέα πεδία κερδοφόρας δράσης για το κεφάλαιο ανοίγει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης και η Οδηγία της ΕΕ
Με «fast truck» διαδικασίες προωθεί η κυβέρνηση την παραπέρα διείσδυση των μονοπωλίων στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών και υποδομών. Χτες, κατέθεσε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και ήδη ψηφίστηκε από την πλειοψηφία της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, το οποίο ενσωματώνει αυτούσια την Οδηγία 2012/34/ΕΕ της ΕΕ «για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (ΕΕ L343/32 της 14.12.2012) και άλλες διατάξεις».

Το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί σήμερα από την Ολομέλεια και προβλέπει με σαφήνεια το διαχωρισμό της διαχείρισης και υποδομής του σιδηροδρομικού δικτύου, από το μεταφορικό έργο. Ως διαχειριστής ορίζεται ο ΟΣΕ, ο οποίος πλέον δεν έχει καμία πρόσβαση στο μεταφορικό έργο, ενώ «παρέχεται η δυνατότητα» στον Οργανισμό να εκπληρώνει το «έργο» του σε συνεργασία και με ιδιωτικές επιχειρήσεις, δηλαδή μέσω ΣΔΙΤ.

Ταυτόχρονα, ο ΟΣΕ είναι υποχρεωμένος να παρέχει κάθε δυνατότητα για την ελεύθερη πρόσβαση στο σιδηροδρομικό δίκτυο των σιδηροδρομικών μεταφορικών εταιρειών από κάθε κράτος - μέλος της ΕΕ και όχι μόνο, χωρίς - εκτός των άλλων - να αναφέρονται σαφώς οι προϋποθέσεις και οι όροι ασφάλειας που θα πρέπει να πληρούνται. Η αδειοδότηση των εταιρειών αυτών θα γίνεται από την ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

Επίσης, ο ΟΣΕ, ως διαχειριστής θα είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση, τον εκσυγχρονισμό και επέκταση του δικτύου. Οπως αναφέρεται στη σχετική διάταξη, τουλάχιστον για μία πενταετία ο ΟΣΕ θα χρηματοδοτείται ετησίως με 45 εκ. ευρώ από το κράτος. Για τη διευκόλυνση της παραπέρα ιδιωτικοποίησης του δικτύου των σιδηροδρομικών μεταφορών και για να «πέσουν» οι τελικές υπογραφές της παράδοσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική εταιρεία «Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A.», στο άρθρο 9 του νομοσχεδίου προβλέπεται η διαγραφή των χρεών του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Οι εκπρόσωποι των ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ποτάμι, υποδέχτηκαν με επευφημίες το νομοσχέδιο, λέγοντας ότι οι ιδιωτικοποιήσεις θα φέρουν επενδύσεις, ανάπτυξη κ.ο.κ. Η Ενωση Κεντρώων επιφυλάχτηκε για την Ολομέλεια. Η ΧΑ αντιτάχθηκε στον τρόπο και στο τίμημα των ιδιωτικοποιήσεων, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι τις κάνει «έναντι πινακίου φακής».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, καταψήφισε επί της αρχής και κατήγγειλε το νομοσχέδιο. Οπως σημείωσε, «όλες οι διατάξεις του είναι κομμένες και ραμμένες στα κέρδη των μονοπωλίων του κλάδου. Το νομοσχέδιο αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της καπιταλιστικής ανάπτυξης που επιδιώκετε, η συγκυβέρνηση και οι εταίροι σας, η ΕΕ και τα μονοπώλια», μαζί και τα άλλα αστικά κόμματα, καθώς φροντίζουν από κοινού «για την εγγυημένη κερδοφορία των επιχειρήσεων».

Διαφημίζουν την πραμάτεια τους

Στο μεταξύ, τις νέες επενδύσεις στον τομέα των μεταφορών που - όπως λέει - θα προσελκύσει η εξαγορά του ΟΛΠ από την κινεζική Cosco, διαφημίζει ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στ. Πιτσιόρλας, θέλοντας να καλλιεργήσει προσδοκίες στο λαό ότι έχει να περιμένει από την ανάκαμψη και ταυτόχρονα για να στείλει μήνυμα και σε άλλα μονοπώλια να εκμεταλλευτούν τη γεωπολιτική θέση της χώρας και να σπεύσουν να επενδύσουν για την κερδοφορία τους.

Σε συνέντευξη στο οικονομικό ειδησεογραφικό πρακτορείο «Bloomberg», είπε χαρακτηριστικά ότι «η Ελλάδα είναι η πρώτη επιλογή, αναφορικά με τις μεταφορές, της Κίνας, η οποία θέλει ένα άνοιγμα στη Δύση και βλέπει την Ελλάδα ως γέφυρα. Οι μεταφορές είναι ανταγωνιστικός τομέας και η κινεζική παρουσία στο λιμάνι του Πειραιά δημιουργεί την ανάγκη και σε άλλους να έχουν παρουσία στην Ελλάδα».

Εμφανίστηκε, επίσης, βέβαιος ότι θα προχωρήσει η παραπέρα ιδιωτικοποίηση και του ΟΛΘ, σημειώνοντας πως στα τέλη Οκτώβρη ή τις αρχές Νοέμβρη θα έχουν κατατεθεί οι δεσμευτικές προσφορές. Οπως είπε, το ενδιαφέρον τους έχουν εκφράσει εταιρείες από το Ντουμπάι, τις Φιλιππίνες, την Ιαπωνία, τη Γερμανία, τη Δανία, την Ελβετία και ιδιαίτερα τη Ρωσία. Πρόσθεσε ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεκινήσει εντός του φθινοπώρου το διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού και παράλληλα μέσα στο καλοκαίρι το κράτος θα μεταβιβάσει στο Ταμείο το 5% των μετοχών του ΟΤΕ που κατέχει ακόμη.

Αναφέρθηκε, επίσης, στην ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και ανακοίνωσε ότι αμέσως μετά θα ληφθεί η απόφαση για την έναρξη της διαδικασίας πώλησης του 17% των μετοχών της ΔΕΗ. Τέλος, εμφανίστηκε καθησυχαστικός για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ, ενώ μιλώντας για τα σχέδια του Ταμείου για το 2017 είπε πως στο πρόγραμμα είναι η ιδιωτικοποίηση των μαρίνων, περιλαμβανομένης αυτής του Αλίμου, που είναι η μεγαλύτερη στη Μεσόγειο.

Πόρισμα - καταλύτης για την αναμόρφωση της κεντροαριστεράς

Δόθηκε χτες στη δημοσιότητα το κοινό πόρισμα στο οποίο κατέληξε η Επιτροπή Διαλόγου και Θέσεων που συγκροτήθηκε προ τριμήνου μετά τη συμφωνία της Φώφης Γεννηματά και του Στ. Θεοδωράκη και στην οποία συμμετείχαν παράγοντες απ' όλο το φάσμα των κομμάτων και των κινήσεων στο χώρο της πέραν του ΣΥΡΙΖΑ σοσιαλδημοκρατίας. Το πόρισμα φιλοδοξεί να αποτελέσει καταλύτη στις διεργασίες αναμόρφωσης της λεγόμενης κεντροαριστεράς.

Πρόκειται για την προγραμματική συμφωνία σε 10 τομείς (Σύνταγμα - Πολιτικοί Θεσμοί - Δικαιοσύνη, Οικονομία - Ανάπτυξη, Παιδεία και Πολιτισμός, Υγεία - Πρόνοια και Κοινωνική Ασφάλιση, Περιβάλλον και Ποιότητα Ζωής), τις βασικές κατευθύνσεις της οποίας παρουσίασαν χτες τα μέλη της Συντονιστικής Γραμματείας.

Οπως υποστήριξαν, το κοινό τους πόρισμα αποτελεί τη σύνθεση των απόψεων και προσεγγίσεών τους και προσδιορίζει το στίγμα των «προοδευτικών μεταρρυθμίσεων» που θα πρέπει να γίνουν στην Ελλάδα σ' όλους τους τομείς, ώστε η χώρα να ακολουθήσει «Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική» και να ξεπεράσει την κρίση της εγχώριας καπιταλιστικής οικονομίας.

Μεταξύ των προτάσεων ξεχωρίζει η απόρριψη της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από το λαό, προτείνεται η επαναφορά ορισμένων αρμοδιοτήτων που αφαιρέθηκαν με την Αναθεώρηση του Συντάγματος το 1986, ενώ ενισχύεται με πλέγμα προτάσεων η λειτουργία και ο ρόλος της Βουλής. Επίσης, θεωρείται πρωτεύουσας σημασίας η αξιολόγηση σ' όλο το Δημόσιο. Ζητείται, ακόμα, μια νέα συμφωνία με τους εταίρους με χαμηλότερα πλεονάσματα κι αναδιάρθρωση του χρέους.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, τα μέλη της Επιτροπής δεν έκρυψαν ότι υπήρξαν ανυπέρβλητες διαφωνίες, οι οποίες παραμένουν και θα παραπεμφθούν σε ανοιχτό διάλογο με τους κοινωνικούς φορείς. Κυριότερα ζητήματα είναι ο διαχωρισμός κράτους - εκκλησίας, η «προοδευτική φορολόγηση» των φυσικών προσώπων ή η καθιέρωση ενός εφάπαξ συντελεστή, ο τρόπος ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων κ.λπ. Σχετικά με τα επόμενα βήματα, τα μέλη της Επιτροπής υπογράμμισαν ότι το πόρισμά τους θα αξιολογηθεί από τα κόμματα και τους φορείς που συμμετέχουν, για να αποφασίσουν τον οδικό χάρτη για την εκλογή ηγεσίας, το φθινόπωρο, από τη βάση, και στη συνέχεια τη συγκρότηση ενιαίου πολιτικού φορέα.

«Μίνι» Φορολογικό σε βάρος αγροτών και ΑμεΑ

Ολοκληρώθηκε χτες στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών, στο οποίο περιλαμβάνονται συμπληρωματικά αντιλαϊκά φορολογικά μέτρα που πλήττουν περαιτέρω τους αγρότες, πολύτεκνους, αλλά και άτομα με ειδικές ανάγκες. Παράλληλα, περιέχονται ρυθμίσεις που καθορίζουν τους «κανόνες του παιχνιδιού» ανάμεσα στους μονοπωλιακούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στα καπνικά προϊόντα.

Υπέρ επί της αρχής ψήφισαν - εκτός από τα κόμματα της συγκυβέρνησης - το ΠΑΣΟΚ και το Ποτάμι. Τα άλλα αστικά κόμματα της αντιπολίτευσης (ΝΔ, ΧΑ, Ενωση Κεντρώων) επιφυλάχθηκαν για την Ολομέλεια, με την όποια κριτική τους να επικεντρώνει στην «αξιοπιστία» της κυβέρνησης. Ενδεικτικά, ο εισηγητής της ΝΔ Σ. Αναστασιάδης επισήμανε ότι η ΝΔ είναι καταρχήν θετική, αλλά διατηρεί επιφυλάξεις μέχρι το νομοσχέδιο να φτάσει στην Ολομέλεια ως έχει, χωρίς καμία «δυσάρεστη έκπληξη» από την κυβέρνηση.

Το νομοσχέδιο αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο αφορά την πάταξη του λαθρεμπορίου καπνικών και προβλέπει την «εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας προς την Απόφαση 2009/917/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 30ής Νοέμβρη 2009 (...) ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία των άρθρων 15, 16 και 18 της Οδηγίας 2014/40/ΕΕ (...) για την προσέγγιση των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων σχετικά με την κατασκευή, την παρουσίαση και την πώληση προϊόντων καπνού και συναφών προϊόντων». Το δεύτερο μέρος αποτελεί ένα «μίνι» φορολογικό νομοσχέδιο, όπως παρατήρησε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής.

Ο Γ. Δελής, αναφερόμενος με συγκεκριμένο τρόπο στο δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου, επισήμανε: «Με το άρθρο 47 των λοιπών διατάξεων, καταργείται το ισχύον ειδικό καθεστώς της επιστροφής ΦΠΑ στους αγρότες οι οποίοι πωλούν τα αγροτικά προϊόντα δικής τους παραγωγής στις λαϊκές αγορές. Πρόκειται για άλλη μια προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην αντιλαϊκή, αντιαγροτική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, για άλλη μια φοροληστεία της φτωχομεσαίας αγροτιάς, η οποία αποσκοπεί στη συγκέντρωση και συγκεντροποίηση της αγροτικής παραγωγής».

Με άλλες διατάξεις, «από εκεί που θα καταργούσατε - δήθεν - τον ΕΝΦΙΑ, τον επεκτείνετε συνεχώς στο λαό, όχι βέβαια στους επιχειρηματικούς ομίλους. Τα τελευταία θύματά σας είναι οι πολύτεκνοι και οι ανάπηροι», που αν έχουν κάποιο μικρό εισόδημα παραπάνω, χάνουν τις όποιες απαλλαγές. Ειδικά οι ανάπηροι, ακόμα και σε ποσοστό άνω του 80% και σε πολλές περιπτώσεις μη αυτοεξυπηρετούμενοι, χάνουν τη μείωση του 50%, αν τύχει και έχουν τραπεζικές καταθέσεις 15.000 ευρώ, για να καλύπτουν τις αυξημένες τους ανάγκες, για τις οποίες το κράτος αδιαφορεί παντελώς.

Οσον αφορά το πρώτο μέρος για το λαθρεμπόριο καπνικών, πρόκειται για διατάξεις που βρίθουν από ασάφειες, ενώ ορισμένες από αυτές αλληλοαναιρούνται. Για παράδειγμα, όπως ανέφερε ο Γ. Δελής, στο άρθρο 3 «ανατίθενται τα λεγόμενα μέτρα δέουσας επιμέλειας για τις εμπορικές συναλλαγές των καπνικών στις ίδιες τις καπνοβιομηχανίες. Δεν βάζουμε έτσι το λύκο να φυλάει τα πρόβατα;» επισήμανε και επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρ. Αλεξιάδης, επιχείρησε να παρουσιάσει την κυβέρνηση ότι συγκρούεται «με το λαθρεμπόριο των "λευκών κολάρων", που έχουν σχέση με την πολιτική εξουσία».




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org