ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 18 Μάη 2004
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΑΥΣΙΜΑ
Με κόλπα δεν πέφτουν οι τιμές

Παιχνίδια με τους φόρους, απροθυμία ελέγχου των υπερκερδών των διυλιστηρίων (ΕΛΠΕ- ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ) αλλά και ικανοποίηση για αυτοσυγκράτηση στις τιμές, από την κυβέρνηση

Με ένα επικοινωνιακό τρικ, επιχειρεί η κυβέρνηση να ρίξει τους τόνους και να κερδίσει χρόνο σε μια περίοδο που οι τιμές των καυσίμων έχουν εκτοξευτεί στα ύψη. Χτες, τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών ανακοίνωσαν ότι η ελληνική κυβέρνηση «ανέλαβε πρωτοβουλία, προκειμένου να υπάρξει κοινή ευρωπαϊκή πολιτική για τη μείωση της φορολογίας των καυσίμων, σε περιόδους απότομης αύξησης των διεθνών τιμών των πετρελαιοειδών». Το τρικ αυτό - ακόμα και στην περίπτωση που γίνει αποδεκτό - δε θα έχει κανένα όφελος για τον ελληνικό λαό. Αντίθετα, το πιθανότερο είναι ότι θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους καταναλωτές.

Την ώρα που η Ελλάδα βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα φορολογίας σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, η κυβέρνηση της ΝΔ προσπαθεί να δικαιολογήσει την απροθυμία της για έλεγχο στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων (που θα μπορούσε να συμβάλει στη συγκράτηση των τιμών) και να εξαπατήσει την κοινή γνώμη με ένα καλοστημένο για τις επικοινωνιακές της ανάγκες παιχνίδι.

Αντίθετα, οι κυβερνώντες είναι αποφασισμένοι να στηρίξουν μέχρι κεραίας τα υπερκέρδη των δύο ελληνικών διυλιστηρίων των ΕΛΠΕ του Λάτση και τη Μότορ Οϊλ του Βαρδινογιάννη. Η απόφασή τους αυτή είναι εμφανής και από τα εξής:

  • Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα διαθέτει τα ακριβότερα προ φόρων καύσιμα, και τα φθηνότερα μετά φόρων! Δηλαδή, οι τιμές των διυλιστηρίων είναι οι υψηλότερες στην ΕΕ. Οταν, όμως, προστίθενται οι φόροι, επειδή η Ελλάδα βρίσκεται στα κατώτερα επίπεδα, οι τιμές είναι οι χαμηλότερες. Βέβαια, τηρουμένων των αναλογιών, αφού το εισόδημα των Ελλήνων είναι πολύ χαμηλότερο από το μέσο όρο της ΕΕ, τα καύσιμα είναι πανάκριβα.
  • Το «σήμα» για την προσωρινή μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα υγρά καύσιμα, το «έριξε» την περασμένη Παρασκευή ο πρόεδρος των ΕΛΠΕ Ευθ. Χριστοδούλου, (υπουργός Εθνικής Οικονομίας επί κυβερνήσεων Μητσοτάκη). Η κυβέρνηση, έσπευσε να αξιοποιήσει την «πάσα» του, έμπειρου, Χριστοδούλου, επιδιώκοντας χαμήλωμα των τόνων, αλλά και να μείνουν στο απυρόβλητο τα διυλιστήρια. Οι κυβερνώντες, εκτιμούν ότι μέχρι να συζητηθεί το αίτημα που υπέβαλε η Ελλάδα στην ΕΕ, και στην περίπτωση που δε γίνει αποδεκτό, θα υπάρξουν εξελίξεις αποκλιμάκωσης των διεθνών τιμών, και συνεπώς μικρή αποκλιμάκωση και στην Ελλάδα. Αν γίνει αποδεκτό, τότε, μέχρι να αποσαφηνιστεί τι επιπέδου θα είναι η μείωση, μέχρι να τεθεί σε εφαρμογή κ.ο.κ, πάλι θα κερδίσει χρόνο.

Πρέπει, όμως, να γίνει σαφές πως στην περίπτωση που μειωθεί ο φόρος, για τον ελληνικό λαό δε θα έχει καμία θετική επίδραση. Πρώτον, διότι ο φόρος θα επιβληθεί αργότερα και μάλιστα αυξημένος, όταν οι τιμές «πέσουν» και δεύτερον δεν μπορεί ένα τέτοιο μέτρο να έχει αποτέλεσμα, εάν δε ληφθούν και άλλα μέτρα. Στην «ελεύθερη αγορά» ποιος μπορεί να διασφαλίσει ότι τα διυλιστήρια, οι εταιρίες, και οι βενζινοπώλες δε θα χρησιμοποιήσουν τη μείωση του φόρου, για να αυξήσουν παραπέρα τις τιμές και συνεπώς τα κέρδη τους; Αν δεν επιβληθεί πλαφόν κέρδους σε κάθε στάδιο διακίνησης των καυσίμων, τότε το οποιοδήποτε τέτοιο μέτρο θα ωφελήσει τους επιτήδειους.

Τέτοια μέτρα η κυβέρνηση, όπως δηλώνει, δεν πρόκειται να πάρει. Αλλωστε, όπως χτες δήλωσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Σαλαγκούδης, τα διυλιστήρια και οι εταιρίες εμπορίας έχουν επιδείξει... αυτοσυγκράτηση στα κέρδη τους και η αγορά κινείται ομαλά! Ετσι είναι, κινείται πολύ ομαλά γι' αυτούς, των οποίων τα συμφέροντα εξυπηρετεί η κυβέρνηση...

ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΠΡΑΤΗΡΙΑ
Θέλουν πιο «ελεύθερη» την αγορά

Βασιλικότεροι του βασιλέως υπέρ της «ελεύθερης αγοράς» εμφανίστηκαν οι εκπρόσωποι της «Ενωσης Εμπόρων Πετρελαιοειδών Νομού Αττικής», που εκπροσωπεί τα λεγόμενα ελεύθερα πρατήρια. Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, που έδωσαν χτες, επιχείρησαν ουσιαστικά να αποδείξουν ότι η αιτία για τις υψηλές τιμές των καυσίμων πρέπει να αναζητηθεί στο γεγονός ότι «δε λειτουργεί ο ανταγωνισμός» και ότι το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την αγορά καυσίμων στην Ελλάδα αντίκειται στις επιταγές της ΕΕ.

Οι ίδιοι, στο διά ταύτα, επανέλαβαν - μεταξύ άλλων - την πάγια θέση τους για πλήρη απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων και έκαναν λόγο για «καπέλα» στις τιμές που προμηθεύουν οι εταιρίες τα πρατήρια μέχρι και 18 λεπτά το λίτρο.

ΒΑΜΒΑΚΙ
Ιδιες «γαλάζιες» ψευτοεντυπώσεις

Εντυπώσεις με την τελική τιμή στο βαμβάκι επιχειρεί να δημιουργήσει και αυτή η κυβέρνηση, με αφορμή την ανακοίνωση της τελικής ποσότητας για την περσινή παραγωγή, στις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕ.

Χτες ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Ευάγγελος Μπασιάκος ανακοίνωσε πως οι ποσότητες σύσπορου βαμβακιού που θα επιδοτηθούν είναι 976.775 τόνοι, ενώ 1.000 τόνοι περίπου βγήκαν μη επιλέξιμοι. Με βάση την ποσότητα αυτή, αναμένεται ότι η τελική ελάχιστη τιμή θα διαμορφωθεί στα 0,857 ευρώ/κιλό (292 δρχ./κιλό) και η εξόφληση της επιδότησης θα είναι 0,109 ευρώ/κιλό (37,15 δρχ./κιλό). Τα τελικά νούμερα που μάλλον δε θα 'χουν αλλαγές θα βγουν από την αρμόδια διαχειριστική επιτροπή της ΕΕ, που πρόκειται να συνεδριάσει στις 28/5. Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως και ο κύριος Μπασιάκος ανακοίνωσε πως η τελική τιμή παραγωγού θα κυμανθεί στις 350 δρχ./κιλό (1,027 ευρώ/κιλό). Ομως, όταν στις αρχές Γενάρη είχε ανακοινώσει το νούμερο αυτό ο προκάτοχός Ευαγ. Αργύρης, ο Ευαγ. Μπασιάκος είχε σπεύσει να βγάλει τότε ανακοίνωση για να καταγγείλει την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ...

Και δεν είναι μόνον ότι και ο Ευαγ. Μπασιάκος δημιουργεί εντυπώσεις, ανεβάζοντας την τιμή στις 350 δρχ./κιλό. Φαίνεται πως και αυτή η κυβέρνηση στην καταστροφή της παραγωγής χαίρεται... Γιατί, αν πήγαινε καλά η περσινή παραγωγή και έφτανε στο 1.250.000 τόνους, τι θα έλεγε τώρα ο κύριος Μπασιάκος; Και δυστυχώς και φέτος ο καιρός ξεκίνησε στραβά για τους βαμβακοπαραγωγούς και πολλοί εξαναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε επανασπορά.

Οσον αφορά στο θέμα της τιμής στο βαμβάκι, πρέπει να επισημάνουμε και τούτο: Πέρσι σπάρθηκαν με βάση το ΟΣΔΕ 3.675.000 στρέμματα και η τελική παραγωγή έφτασε τους 976.700 τόνους. Αυτό σημαίνει ότι η μέση στρεμματική απόδοση είναι χαμηλή, δηλαδή μόλις 266 κιλά ανά στρέμμα. Μοιραία, λοιπόν, οι βαμβακοπαραγωγοί βγαίνουν πάλι χαμένοι στο συνολικό εισόδημά τους. Κι επειδή τα πράγματα έτσι έχουν, ποιους θέλει να κοροϊδέψει, τελικά, και η τωρινή κυβέρνηση; Τους βαμβακοπαραγωγούς, που ξέρουν τι τους μένει στην τσέπη; `Η, μήπως, θέλει να πει η τωρινή κυβέρνηση στους υπόλοιπους αγρότες και στην κοινή γνώμη ότι μόλις ήρθε η ΝΔ στην εξουσία οι βαμβακοπαραγωγοί τα κονόμησαν χοντρά;..

Δεν άκουσε;

Εκανε πως δεν άκουσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Σαλαγκούδης όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει το «καπέλο» των 25 ευρώ ανά τόνο καυσίμων των διυλιστηρίων στις μικρές εταιρίες πετρελαιοειδών. Τι να έλεγε άλλωστε, αφού γνωρίζει αρκετά για το μέγεθος της προκλητικής κερδοσκοπίας των διυλιστηρίων. Το θέμα όμως είναι πως όχι μόνο δεν προτίθεται να βάλει φρένο στην κερδοσκοπία, αλλά με τις αναφορές του ότι «η αγορά κινείται ομαλά και τα διυλιστήρια κάνουν αυτοσυγκράτηση(!) στα κέρδη τους» δίνει το πράσινο φως για την ενίσχυση της κερδοσκοπίας...

ΠΑΜΕ
Παράσταση διαμαρτυρίας

Παράσταση συνδικάτων και συνδικαλιστών της Αθήνας, για το ζήτημα της ακρίβειας διοργανώνει σήμερα στο υπουργείο Ανάπτυξης το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο. Η παράσταση θα γίνει στις 12 το μεσημέρι προκειμένου να αναδειχτεί το πρόβλημα των καθημερινών ανατιμήσεων που έχει εξανεμίσει τα εργατικά εισοδήματα.

ΠΑΛΛΕΣΒΙΑΚΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ
Οι κερδοσκόποι ανεβάζουν τις τιμές

Το κυνήγι των κερδών είναι η βασική αιτία της έκρηξης της τιμής του πετρελαίου παγκόσμια, επισημαίνει το Παλλεσβιακό Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο.

Παράλληλα, στηλιτεύει τους φορείς της αντιλαϊκής πολιτικής, κεντροαριστερούς και κεντροδεξιούς, το σύστημα του δικομματισμού, καθώς και τα ΜΜΕ, που βλέπουν σήμερα παντού ανατιμήσεις και χύνουν τόνους κροκοδείλιων δακρύων, ξεχνώντας εντελώς τον προ ενός έτους πόλεμο των ιμπεριαλιστών Αμερικανο- Ευρωπαίων, για τα πετρέλαια. Οπως, επίσης, ξεχνούν την ΟΝΕ, που είναι το βασικό εργαλείο στο παγκόσμιο παιχνίδι του ανταγωνισμού. «Ακόμη πιο τραγικό - υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση του Παλλεσβιακού Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου - είναι ότι ορισμένες δυνάμεις του εργατικού κινήματος όπως η Αυτόνομη Παρέμβαση, συνδικαλιστικός εκφραστής του ΣΥΝ, "μάχονται" για έναν υγιή ανταγωνισμό».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ