Τρίτη 18 Μάη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΑΥΣΙΜΑ
Με κόλπα δεν πέφτουν οι τιμές

Παιχνίδια με τους φόρους, απροθυμία ελέγχου των υπερκερδών των διυλιστηρίων (ΕΛΠΕ- ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ) αλλά και ικανοποίηση για αυτοσυγκράτηση στις τιμές, από την κυβέρνηση

Με ένα επικοινωνιακό τρικ, επιχειρεί η κυβέρνηση να ρίξει τους τόνους και να κερδίσει χρόνο σε μια περίοδο που οι τιμές των καυσίμων έχουν εκτοξευτεί στα ύψη. Χτες, τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών ανακοίνωσαν ότι η ελληνική κυβέρνηση «ανέλαβε πρωτοβουλία, προκειμένου να υπάρξει κοινή ευρωπαϊκή πολιτική για τη μείωση της φορολογίας των καυσίμων, σε περιόδους απότομης αύξησης των διεθνών τιμών των πετρελαιοειδών». Το τρικ αυτό - ακόμα και στην περίπτωση που γίνει αποδεκτό - δε θα έχει κανένα όφελος για τον ελληνικό λαό. Αντίθετα, το πιθανότερο είναι ότι θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους καταναλωτές.

Την ώρα που η Ελλάδα βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα φορολογίας σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, η κυβέρνηση της ΝΔ προσπαθεί να δικαιολογήσει την απροθυμία της για έλεγχο στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων (που θα μπορούσε να συμβάλει στη συγκράτηση των τιμών) και να εξαπατήσει την κοινή γνώμη με ένα καλοστημένο για τις επικοινωνιακές της ανάγκες παιχνίδι.

Αντίθετα, οι κυβερνώντες είναι αποφασισμένοι να στηρίξουν μέχρι κεραίας τα υπερκέρδη των δύο ελληνικών διυλιστηρίων των ΕΛΠΕ του Λάτση και τη Μότορ Οϊλ του Βαρδινογιάννη. Η απόφασή τους αυτή είναι εμφανής και από τα εξής:

  • Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα διαθέτει τα ακριβότερα προ φόρων καύσιμα, και τα φθηνότερα μετά φόρων! Δηλαδή, οι τιμές των διυλιστηρίων είναι οι υψηλότερες στην ΕΕ. Οταν, όμως, προστίθενται οι φόροι, επειδή η Ελλάδα βρίσκεται στα κατώτερα επίπεδα, οι τιμές είναι οι χαμηλότερες. Βέβαια, τηρουμένων των αναλογιών, αφού το εισόδημα των Ελλήνων είναι πολύ χαμηλότερο από το μέσο όρο της ΕΕ, τα καύσιμα είναι πανάκριβα.
  • Το «σήμα» για την προσωρινή μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα υγρά καύσιμα, το «έριξε» την περασμένη Παρασκευή ο πρόεδρος των ΕΛΠΕ Ευθ. Χριστοδούλου, (υπουργός Εθνικής Οικονομίας επί κυβερνήσεων Μητσοτάκη). Η κυβέρνηση, έσπευσε να αξιοποιήσει την «πάσα» του, έμπειρου, Χριστοδούλου, επιδιώκοντας χαμήλωμα των τόνων, αλλά και να μείνουν στο απυρόβλητο τα διυλιστήρια. Οι κυβερνώντες, εκτιμούν ότι μέχρι να συζητηθεί το αίτημα που υπέβαλε η Ελλάδα στην ΕΕ, και στην περίπτωση που δε γίνει αποδεκτό, θα υπάρξουν εξελίξεις αποκλιμάκωσης των διεθνών τιμών, και συνεπώς μικρή αποκλιμάκωση και στην Ελλάδα. Αν γίνει αποδεκτό, τότε, μέχρι να αποσαφηνιστεί τι επιπέδου θα είναι η μείωση, μέχρι να τεθεί σε εφαρμογή κ.ο.κ, πάλι θα κερδίσει χρόνο.

Πρέπει, όμως, να γίνει σαφές πως στην περίπτωση που μειωθεί ο φόρος, για τον ελληνικό λαό δε θα έχει καμία θετική επίδραση. Πρώτον, διότι ο φόρος θα επιβληθεί αργότερα και μάλιστα αυξημένος, όταν οι τιμές «πέσουν» και δεύτερον δεν μπορεί ένα τέτοιο μέτρο να έχει αποτέλεσμα, εάν δε ληφθούν και άλλα μέτρα. Στην «ελεύθερη αγορά» ποιος μπορεί να διασφαλίσει ότι τα διυλιστήρια, οι εταιρίες, και οι βενζινοπώλες δε θα χρησιμοποιήσουν τη μείωση του φόρου, για να αυξήσουν παραπέρα τις τιμές και συνεπώς τα κέρδη τους; Αν δεν επιβληθεί πλαφόν κέρδους σε κάθε στάδιο διακίνησης των καυσίμων, τότε το οποιοδήποτε τέτοιο μέτρο θα ωφελήσει τους επιτήδειους.

Τέτοια μέτρα η κυβέρνηση, όπως δηλώνει, δεν πρόκειται να πάρει. Αλλωστε, όπως χτες δήλωσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Σαλαγκούδης, τα διυλιστήρια και οι εταιρίες εμπορίας έχουν επιδείξει... αυτοσυγκράτηση στα κέρδη τους και η αγορά κινείται ομαλά! Ετσι είναι, κινείται πολύ ομαλά γι' αυτούς, των οποίων τα συμφέροντα εξυπηρετεί η κυβέρνηση...


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ