ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 18 Μάη 2004
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΤΕΙ
Κλειστά χτες, λόγω... υποχρηματοδότησης

Το ΚΚΕ φέρνει το θέμα στη Βουλή

Κλειστά παρέμειναν χτες τα ΤΕΙ της χώρας, με κύριο αίτημα την άμεση έκτακτη χρηματοδότησή τους ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν. Η Ομοσπονδία των εκπαιδευτικών των ιδρυμάτων (ΟΣΕΠ) είχε κηρύξει 24ωρη απεργία με αίτημα την άμεση επιχορήγηση των ιδρυμάτων με 50.000.000 ευρώ και την επίλυση υπηρεσιακών εκκρεμοτήτων που δημιουργήθηκαν από το νόμο της δήθεν «ανωτατοποίησης». Πολλές διοικήσεις και συμβούλια των ΤΕΙ υιοθέτησαν το αίτημα για τη χρηματοδότηση και ανέστειλαν χτες τη λειτουργία των ιδρυμάτων (π.χ. στην Αθήνα, τον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη την Πάτρα, τις Σέρρες, το Μεσολόγγι, την Καβάλα κ.α.).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΟΣΕΠ, τα ΤΕΙ λαμβάνουν για λειτουργικές δαπάνες 24.000.000 ευρώ και έχουν 1.400 φοιτητές παραπάνω από τα ΑΕΙ, τα οποία λαμβάνουν 175.000.000 για λειτουργικές δαπάνες. Η Ομοσπονδία βρίσκεται εν αναμονή συνάντησης με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας (ενδέχεται να γίνει και μέσα στη βδομάδα) και μετά θα συνεδριάσει για να εξετάσει την περίπτωση απεργίας κατά την εξεταστική περίοδο εάν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματά της.

Στη Βουλή από το ΚΚΕ

«Προτίθεται η κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει γενναία τα ΤΕΙ, στο ύψος των αναγκών, μέσω του κρατικού προϋπολογισμού;», ρωτά την υπουργό Παιδείας, ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γιάννης Πατσιλινάκος, σε σχετική Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή.

Ο βουλευτής επισημαίνει ότι «η πολιτική που εφαρμόστηκε μέχρι σήμερα στο χώρο των ΤΕΙ οδήγησε ουσιαστικά στην υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και φόρτωσε με νέα προβλήματα φοιτητές και εργαζόμενους σ' αυτά. Με την εφαρμογή ενός διάτρητου θεσμικού πλαισίου που ουσιαστικά αρνείται τον ανώτατο χαρακτήρα των ιδρυμάτων, με την πολιτική της υποχρηματοδότησης, διαμορφώθηκε η σημερινή εκρηκτική κατάσταση».

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει στην ερώτηση «η Πολιτεία παρέχει στα ιδρύματα το ποσό των 1.750 ευρώ/σπουδαστή, ενώ το αντίστοιχο στο ΕΜΠ είναι 3.750 και ο μέσος όρος στην ΕΕ φτάνει τα 7.500 ευρώ. Υπάρχει πλήρης αδυναμία των υποδομών να στηρίξουν το εκπαιδευτικό έργο, αίθουσες για 50 σπουδαστές και εργαστήρια των 15-20 ατόμων εξυπηρετούν συνήθως τους τετραπλάσιους σπουδαστές κ.ά.

Σ' αυτές τις απερίγραπτες συνθήκες - σημειώνει ο Γ. Πατσιλινάκος - εκπαιδευτικοί και εργαζόμενοι αγωνίζονται καθημερινά να βγάλουν σε πέρας το λειτούργημα της εκπαίδευσης. Ομως από τους 4.578 εκπαιδευτικούς οι 2.170 είναι έκτακτοι παρότι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες των ιδρυμάτων. Χωρίς δικαιώματα συμμετοχής, με εξευτελιστικό τρόπο πρόσληψης, αμοιβές, ασφάλιση κ.τ.λ. και σα να μη φτάνουν όλα αυτά υπάρχει και η απαράδεκτη καθυστέρηση που παρατηρείται κάθε φορά στην καταβολή των δεδουλευμένων τους».

Καταλήγοντας, ρωτά επίσης την υπουργό Παιδείας τι μέτρα θα πάρει για να αποκτήσουν πλήρη δικαιώματα αμοιβής και ασφάλισης όσοι από το προσωπικό των ΤΕΙ καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες (μονιμοποιήσεις, προκήρυξη νέων θέσεων κ.τ.λ.) και για να καταβληθούν άμεσα τα χρήματά τους (έχουν να πληρωθούν από το Νοέμβρη).

Ανοίγει το σχολείο στους σπόνσορες

Ημερίδα με θέμα «Διαθεματικό Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών - Ευέλικτη Ζώνη» πραγματοποίησε χτες η ΔΟΕ στα Γιάννενα

Με τη συμμετοχή εκπροσώπων συλλόγων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από ολόκληρη τη χώρα πραγματοποιήθηκε χτες στα Γιάννενα η ημερίδα της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας με θέμα «Διαθεματικό Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών - Ευέλικτη Ζώνη». Τόσο το διαθεματικό πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών, που παρουσιάστηκε ως το νέο αναλυτικό πρόγραμμα που απαντά στην αποστήθιση, όσο και η ευέλικτη ζώνη που συνίσταται σε προγράμματα που εφαρμόζονται εκτός του κανονικού προγράμματος, αποτελούν μοχλό προπαγάνδισης των εκάστοτε ζητημάτων που επιλέγει κυρίως η Ευρωπαϊκή Ενωση να προβάλει, αλλά και κατηγοριοποίησης, καθώς διαφοροποιούνται ανάμεσα σε σχολεία και περιοχές.

Τους στόχους και το περιεχόμενο των προγραμμάτων ανέπτυξαν στην ημερίδα οι εκπρόσωποι της ΕΣΑΚ ΔΕΕ, που τόνισαν ότι η ευέλικτη ζώνη σχετίζεται με τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις και τις προσπάθειες που γίνονται για ν' απαλλαγεί το κράτος από το κόστος της εκπαίδευσης. Σημείωσαν επίσης ότι μέσα από αυτό περνά η πολυδιάσπαση του Αναλυτικού Προγράμματος και η «πώληση» κομματιών της σχολικής εργασίας σε ιδιώτες σπόνσορες. Σύμφωνα με την εμπειρία που μεταφέρθηκε στην ημερίδα, το πρόγραμμα της ευέλικτης ζώνης απαιτεί αρκετά χρήματα, τα οποία δε δίνονται από το υπουργείο, με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί να προσφεύγουν σε σπόνσορες (δήμοι, μαγαζάτορες, ακόμα και πολυεθνικές), με «υποχρέωση» τη διαφήμισή τους. Επισήμαναν επίσης ότι και μέσα από τα προγράμματα της ευέλικτης ζώνης οικοδομείται μια πρωτοφανής διαφοροποίηση των σχολείων, ανάλογα με τις διαχειριστικές ικανότητες των στελεχών τους και την κοινωνική σύνθεση της τοπικής κοινωνίας και των οικογενειών. Η υποχρέωση του κράτους να εξασφαλίζει ενιαία και ισότιμα τους όρους λειτουργίας κάθε σχολείου, σιγά σιγά καταργείται.

Ο εισηγητής του ΚΜΕ στην ημερίδα, Θ. Κασσελούρης, συνδέοντας τα παραπάνω «καινοτόμα» προγράμματα με το περιεχόμενο και τους στόχους της παιδείας συνολικά, τόνισε μιλώντας στην ημερίδα ότι «... η Δημόσια Εκπαίδευση, η Εκπαίδευση γενικά, δεν μπορεί να αναλυθεί έξω από τα πλαίσια του συγκεκριμένου τύπου ανάπτυξης του κοινωνικοοικονομικού μας σχηματισμού. Εχοντας αυτό ως βάση, είμαστε σε θέση να εξηγούμε με ένα συγκεκριμένο τρόπο το υπάρχον Δημόσιο Εκπαιδευτικό Σύστημα και τις οποιεσδήποτε αλλαγές προωθούνται μέσα σε αυτό. Κατά τη γνώμη μας, όλες αυτές οι διαδικασίες δεν εξυπηρετούν το στόχο για ενιαία, δημόσια, δωρεάν εκπαίδευση όλου του λαού και για τη συμβολή αυτής στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων. Για εμάς, είναι απαραίτητη η αδιάκοπη ιδεολογική και πολιτική πάλη για συνολική αλλαγή του εκπαιδευτικού μας συστήματος στην κατεύθυνση της καθιέρωσης του ενιαίου δωδεκάχρονου σχολείου και ξέρουμε ότι κάτι τέτοιο απαιτεί και αλλαγή συσχετισμών σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο», σημείωσε.

ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΟΣΔΕΠ
Μειωμένο ενδιαφέρον από τον ίδιο τον κλάδο...

Αδοξο τέλος είχε το εξ αναβολής έκτακτο θεματικό συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ, που προκάλεσαν οι δυνάμεις που πρόσκεινται σε ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ, γιατί δεν κατέστη δυνατό να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες λόγω έλλειψης απαρτίας. Πέρα από τη στιγμή της συγκρότησης του συνεδρίου σε σώμα την Παρασκευή 14/5 (όπου υπήρξε οριακή απαρτία), σε καμιά άλλη φάση των διαδικασιών η συμμετοχή δεν ξεπέρασε τους 50 συνέδρους. Είναι χαρακτηριστικό πως μόνο οι σύνεδροι που είχαν εκλεγεί με ή συνεργάστηκαν με τη «Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση» ήταν όλοι παρόντες, ενώ από τις άλλες παρατάξεις οι περισσότεροι σύνεδροι δεν προσήλθαν.

Οπως δήλωσαν στο «Ρ» στελέχη της ΔΗΠΑΚ, «ο στόχος του συνεδρίου δεν ήταν η επεξεργασία θέσεων πάνω στα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πανεπιστημιακοί και τα πανεπιστήμια, ώστε στη συνέχεια να καταλήξουν τα αρμόδια όργανα σε ένα διεκδικητικό πλαίσιο. Απόδειξη ότι δεν κατατέθηκε ούτε μια νέα πρόταση, ενώ οι εισηγήσεις εξαντλήθηκαν σε διαπιστώσεις.

Στόχος του συνεδρίου, των δυνάμεων που το προκάλεσαν, ήταν μέσα από τη γενική συζήτηση επί παντός επιστητού, να υφαρπάξουν θέσεις πάνω σε τρία ζητήματα - αιχμές: τη φοιτητική συμμετοχή, τις εργασιακές σχέσεις του ΔΕΠ και την πρόσβαση στα ΑΕΙ, ώστε να διευκολυνθεί η κυβέρνηση στην πολιτική που θέλει να εφαρμόσει.

Η ΔΗΠΑΚ ξεκαθάρισε με δήλωσή της από την πρώτη ημέρα των εργασιών του συνεδρίου ότι εάν οι δυνάμεις της πλειοψηφίας θελήσουν να συζητήσουν τα τρία αυτά θέματα ερήμην του κλάδου και των συνέδρων, δεν πρόκειται να νομιμοποιήσει με την παρουσία της το συνέδριο».

Το Σάββατο 15/5, δεύτερη ημέρα του συνεδρίου (με 48 συνέδρους παρόντες και χωρίς απαρτία), η ΔΗΠΑΚ ζήτησε εκ νέου να γίνει γνωστό αν θα ληφθούν αποφάσεις και πώς, αλλά το προεδρείο, κατά πλειοψηφία, αρνήθηκε να διαπιστώσει την απαρτία κι απάντησε «προχωράμε». Ετσι, η ΔΗΠΑΚ προέβη σε διευκρινιστική δήλωση αποχώρησης, στην οποία τόνιζε ότι «ελάχιστο αίσθημα ευθύνης απέναντι στο πανεπιστημιακό κίνημα και το πανεπιστήμιο και η στάση των άλλων παρατάξεων επιβάλλουν την αποχώρησή μας από τις διαδικασίες του συνεδρίου για να μη συγκαλύψουμε με την παρουσία μας τα εκφυλιστικά φαινόμενα που εκτυλίσσονται και αποφάσεις που είναι ενάντια στους πανεπιστημιακούς και διευκολύνουν αποκλειστικά την κυβερνητική πολιτική».

Κύκλοι της ΔΗΠΑΚ σχολίαζαν, επίσης, ότι στη μεθόδευση «υφαρπαγής αποφάσεων» πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραμάτισαν οι δυνάμεις του ΣΥΝ, που έχουν και τη σχετική πλειοψηφία στον κλάδο και ότι συνειδητά, κυνικά και σχεδιασμένα καταπάτησαν κάθε έννοια δεοντολογίας και τήρησης των δημοκρατικών διαδικασιών. Ερωτηματικά προκαλεί, πάντως, το γεγονός ότι μέχρι αργά χτες το βράδυ, η ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ δεν είχε κάνει καμιά επίσημη ανακοίνωση για την κατάληξη του Συνεδρίου, που σύμφωνα με πληροφορίες τελικά δεν οδηγήθηκε σε αποφάσεις.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΣΟΦΙΑΣ
Δεύτερη δύναμη η ΠΚΣ

Δεύτερη δύναμη αναδείχτηκε και φέτος η Πανσπουδαστική ΚΣ, στις εκλογές του Συλλόγου Ελλήνων Φοιτητών Σόφιας, που πραγματοποιήθηκαν προχτές Κυριακή. Συγκεκριμένα, η ΠΚΣ συγκέντρωσε ποσοστό 42,6% από 37,8% που είχε πέρσι και 6 έδρες στο ΔΣ του Συλλόγου.

Συνολικά ψήφισαν 124 φοιτητές, πρώτη ήρθε η ΠΑΣΠ με 46,7% (πέρσι δεν είχε κατέβει στις εκλογές) και 7 έδρες και τρίτη δύναμη τα Αριστερά Σχήματα με 10,6% (από 8% που είχαν πέρσι) και 2 έδρες. Πέρσι είχε συμμετάσχει στις εκλογές η ΔΑΠ που είχε έρθει πρώτη και αυτοδύναμη, αλλά δεν κατέβασε ψηφοδέλτιο φέτος.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ