ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Μάη 2000
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
Ανεξέλεγκτη κατάσταση

Απέχουν αύριο και μεθαύριο από την εργασία τους οι εργαζόμενοι στη χωματερή, ζητώντας άμεση λήψη μέτρων

Η παράνομη καύση απορριμμάτων για δύο ημέρες σε ανεξέλεγκτη χωματερή ιδιώτη - επιχειρηματία, που βρίσκεται στα Ανω Λιόσια (η φωτιά έσβησε μόλις χτες), έφερε ξανά στο προσκήνιο το γενικότερο πρόβλημα που υπάρχει με τη διαχείριση των απορριμμάτων, καθώς η κυβέρνηση αρνείται συστηματικά να επιβάλει την υλοποίηση του επιστημονικού σχεδιασμού του Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής για πραγματική λύση σε ένα πρόβλημα που αφορά παραγωγή και ανεξέλεγκτη διάθεση καθημερινά στην Αττική 5.500 τόνων σκουπιδιών. Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ εδώ και χρόνια αρέσκεται στις εξαγγελίες χωροθέτησης και κατασκευής νέων Ολοκληρωμένων Εγκαταστάσεων Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ), χωρίς όμως να τις υλοποιεί. Αντίθετα ο Κ. Λαλιώτης, ξεχνώντας ότι είναι ο πολιτικός υπεύθυνος της προστασίας του περιβάλλοντος, συνηθίζει να μεταφέρει τις ευθύνες της κυβέρνησης και τις δικές του σε άλλους φορείς.

Σήμερα ο μόνος οργανωμένος χώρος διαχείρισης των απορριμμάτων βρίσκεται στα Ανω Λιόσια και αποκλειστικά υπεύθυνος γι' αυτόν είναι ο Ενιαίος Σύνδεσμος Δήμων και Κοινοτήτων Αττικής (ΕΣΔΚΝΑ), ένας οργανισμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που δημιουργήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του '70, ακριβώς γι' αυτόν το λόγο. Ωστόσο ο χώρος όλο και μικραίνει (προβλέπεται ότι σε τρία περίπου χρόνια θα έχει γεμίσει), ενώ αντιστρόφως ανάλογα μεγαλώνει η ανάγκη για τις τρεις τουλάχιστον νέες ΟΕΔΑ, που προβλέπει σχετική επιστημονική μελέτη και οι οποίες όχι μόνο δεν υπάρχουν, αλλά δεν έχουν οριστεί ούτε οι χώροι που θα δημιουργηθούν.

Ενα ακόμα πρόβλημα είναι η έλλειψη σταθμών μεταφόρτωσης των σκουπιδιών, δηλαδή των χώρων όπου οι δήμοι και οι κοινότητες της Αττικής θα αποθέτουν τα σκουπίδια και από εκεί σε συμπιεσμένη μορφή φορτηγά μεγαλύτερης χωρητικότητας θα τα μεταφέρουν στις εγκαταστάσεις τελικής διαχείρισής τους. Αυτή τη στιγμή λειτουργεί μόνο ένας σταθμός μεταφόρτωσης στο Σχιστό, ενώ οι ανάγκες είναι τουλάχιστον για τέσσερις.

Η κυβερνητική πολιτική έχει ως άμεσο αποτέλεσμα να εντείνεται η ιδιωτική κερδοσκοπία σε ένα αντικείμενο που παρά τα φαινόμενα είναι χρυσοφόρο. Πληθαίνει έτσι η εμφάνιση διαφόρων ιδιωτών, που έναντι χρηματικού αντιτίμου αναλαμβάνουν μεν τη μεταφορά των σκουπιδιών, αλλά προτιμούν να αποθέτουν τα βιομηχανικά απόβλητα σε δικές τους χωματερές για να αποφεύγουν να πληρώνουν το προβλεπόμενο χρηματικό αντίτιμο γι' αυτά (4.000 δρχ ανά τόνο). Ενα πρόσθετο αποτέλεσμα είναι και η ύπαρξη τεράστιων διαφυγόντων κερδών που θα εισέπραττε ο ΕΣΔΚΝΑ. Επιπλέον, δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα μόλυνσης, γιατί είτε θάβουν τα απορρίμματα χωρίς να παίρνουν καμία προφύλαξη για την προστασία του εδάφους είτε τα καίνε μολύνοντας τον αέρα, εξαιτίας των τοξικών αερίων που παράγονται.

Καταγγέλλοντας την κυβερνητική αδιαφορία οι εργαζόμενοι στον ΕΣΔΚΝΑ προχωρούν σε 48ωρη αποχή εργασίας στις 18-19 Μάη, ζητώντας το σφράγισμα των ανεξέλεγκτων χωματερών. Ακόμα, τονίζουν την ανάγκη να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που υπάρχει με την παρουσία ρακοσυλλεκτών στους χώρους υγειονομικής ταφής των απορριμμάτων, γεγονός που εγκυμονεί τον κίνδυνο ατυχημάτων, ακόμα και θανατηφόρων, μια και βρίσκονται διαρκώς δίπλα στα τροχοφόρα μηχανήματα. Οι εργαζόμενοι ζητούν να απομακρυνθούν, αλλά και να ληφθούν μέτρα για την προστασία της υγείας τους και τη βελτίωση των συνθηκών επιβίωσής τους, που αυτή τη στιγμή είναι άθλιες, αφού οι καταυλισμοί τους είναι δίπλα στους χώρους υγειονομικής ταφής.


Μετέωρο οχτώ μήνες

Αυτή είναι η εικόνα διώροφης οικίας στη συμβολή των οδών Μιλησίου Θαλή και Αργυροκάστρου στον Περισσό, οχτώ ολόκληρους μήνες από τον τραγικό σεισμό του περασμένου Σεπτέμβρη. Μέχρι τώρα οι αρμόδιοι φορείς δεν μπήκαν στον κόπο να κατεβάσουν ένα ολόκληρο μπαλκόνι, το οποίο επικρέμεται πάνω από τα κεφάλια των περαστικών ως δαμόκλειος σπάθη.

Η έκθεση της δευτεροβάθμιας επιτροπής των μηχανικών του ΥΠΕΧΩΔΕ υποδεικνύει ότι το μπαλκόνι πρέπει να κατεδαφιστεί και ότι υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης. Ομως παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις των ενδιαφερομένων, το μπαλκόνι στέκι εκεί... Για να μας θυμίζει την αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης στην αντιμετώπιση των συνεπειών του σεισμού ή ίσως περιμένοντας κάποιο φύσημα του αέρα να ολοκληρώσει ό,τι άφησε στη μέση ο σεισμός...


ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Κράτος φονιάς «μοιρολογεί»...

Πολύ ...κλάμα «έπεσε» για τα θύματα της ασφάλτου στις μέρες των γιορτών. Μάλιστα, «απαρηγόρητες μοιρολογίστρες» εμφανίζονται κρατικοί αρμόδιοι, οι οποίοι, ενώ ευθύνονται για το «φόνο», οδύρονται για «το κακό που μας βρήκε». Διότι, βεβαίως, δεν πείθουν, όταν επιχειρούν να μεταθέσουν τις ευθύνες για τα πολλά και θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, αποκλειστικά, σχεδόν, στους οδηγούς, καταλογίζοντάς τους ανικανότητα, έλλειψη προσοχής και «κυκλοφοριακής αγωγής». Ευθύνες έχουν και εκείνοι, που, χρόνια τώρα, δεν κατασκευάζουν τους δρόμους που χρειάζονται, δεν επιδιορθώνουν γρήγορα και σωστά οδικές ατέλειες για να κονομάνε πιο πολλά οι εργολάβοι και δεν επιβάλλουν τον ουσιαστικό επιβοηθητικό - και όχι απλώς εισπρακτικό - οδικό έλεγχο εκ μέρους των αρμοδίων αστυνομικών αρχών.

Επομένως, το ...κλάμα των αρμοδίων για τον ακριβό «φόρο αίματος» που πληρώνουν οι Ελληνες στους δρόμους, όσο σπαραξικάρδιο κι αν φαίνεται, δεν πείθει ότι διαθέτουν «πονησιάρες» καρδιές οι, εξ επαγγέλματος, «μοιρολογίστρες».

Ευθύνες φέρει το κράτος, όχι μόνο γιατί δεν ενδιαφέρεται για την ποιότητα των δρόμων και τον ουσιαστικό έλεγχο της οδικής συμπεριφοράς, αλλά, κυρίως, γιατί με την πολιτική των κυβερνήσεών του εξωθεί και, εν πολλοίς, εξαναγκάζει τους Ελληνες να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο το ΙΧ αυτοκίνητο.

Σκεφτείτε πόσο λιγότερα τροχαία δυστυχήματα - κι επομένως πολύ λιγότερα θύματα - θα είχαμε αν, π.χ., ο σιδηρόδρομος ήταν σε θέση να ικανοποιήσει τις ανάγκες μετακίνησης μέσα στη χώρα μας. Ομως, οι κυβερνήσεις όχι μόνο δεν παίρνουν τα αναγκαία μέτρα για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση της παροχής υπηρεσιών του σιδηροδρόμου - είναι χαρακτηριστικό ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο «κρατάει» από την εποχή του Τρικούπη - αλλά, αντιθέτως, κάνουν ό,τι μπορούν για να τον υποβαθμίσουν και, τελικά, να τον «βγάλουν από την κυκλοφορία». Ανάλογα ευεργετικά αποτελέσματα θα υπήρχαν, αν τα ΚΤΕΛ λειτουργούσαν υπό διαφορετικό καθεστώς με αναβαθμισμένες και οικονομικά προσιτές υπηρεσίες κι αν υπήρχαν σε επαρχιακές πόλεις αεροδρόμια για την αξιοποίηση της πολιτικής αεροπλοΐας.

Τίποτα από όλα αυτά δε γίνεται. Τουναντίον, στα πλαίσια της πολιτικής της «ελεύθερης» αγοράς, ο ΟΣΕ υποβαθμίζεται για να δοθούν βασικοί και προσοδοφόροι τομείς του σε ιδιώτες, που θα τον μετατρέψουν, από φτηνό και λαϊκό, σε πανάκριβο και «ελιτίστικο» μέσο μετακίνησης, ενώ στους ιδιώτες θα παραμείνουν τα ΚΤΕΛ και θα οδηγηθεί και η «Ολυμπιακή». Ετσι, εκ των πραγμάτων, το ΙΧ θα εξακολουθεί να είναι το κατ' εξοχήν μεταφορικό μέσο και είναι φυσιολογικό, σε περιόδους αιχμής, όπως στις γιορτές που κινούνται στις εθνικές οδούς δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα, να έχουμε πολλά τροχαία δυστυχήματα και να χάνονται πολλές ανθρώπινες ζωές.

Συνεπώς, φονιάς της ασφάλτου είναι το ίδιο το κράτος, με φονικό εργαλείο την πολιτική του κι όσο κι αν «μοιρολογεί» τα θύματά του, δεν μπορεί να κρύψει τις τεράστιες εγκληματικές ευθύνες του. Είναι, δε, προφανές, ότι αν δεν αλλάξει η πολιτική που οδηγεί στην υποβάθμιση των δημόσιων μαζικών μέσων μεταφοράς, εξαναγκάζοντας τους Ελληνες να ρισκάρουν τη ζωή τους μετακινούμενοι με τα ΙΧ αυτοκίνητα, ακόμα κι αν γίνουν καλύτεροι δρόμοι και ληφθούν πιο δραστικά μέτρα αστυνομικού ελέγχου, το πρόβλημα δε θα λυθεί και η Ελλάδα θα θρηνεί όλο και περισσότερα θύματα τροχαίων δυστυχημάτων. Για ν' αλλάξει η κατάσταση απαιτείται η ενεργοποίηση του λαού κατά της πολιτικής υποβάθμισης και ιδιωτικοποίησης των δημόσιων μεταφορικών μέσων. Ετσι, θα σωθούν ζωές Ελλήνων...


Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ