ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 11 Αυγούστου 2007
Σελ. /20
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ - ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΜΝΗΜΕΙΩΝ
Καθόλου «αθώες» ... διαδρομές μέσω ΕΕ

Στο πλαίσιο του «ArchiMed», έγινε και η έρευνα «Ενετοί και Ιωαννίτες Ιππότες - Δίκτυα οχυρωματικής αρχιτεκτονικής», από τη Διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του ΥΠΠΟ, το 2002
Στο πλαίσιο του «ArchiMed», έγινε και η έρευνα «Ενετοί και Ιωαννίτες Ιππότες - Δίκτυα οχυρωματικής αρχιτεκτονικής», από τη Διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του ΥΠΠΟ, το 2002
Αρχίζει να παίρνει «σάρκα» και «οστά» η «τουριστικοποίηση» του πολιτισμού, όπως επιβάλλει η ΕΕ στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου για πλήρη εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, μέσα από προγράμματα και υποπρογράμματα φαινομενικά «αθώα», έστω και αν σε πρώτη φάση όντως μπορεί να καλύπτουν κάποιες ελλείψεις στην τεκμηρίωση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Το θέμα, όμως, είναι σε ποια κατεύθυνση.

Το υπουργείο Πολιτισμού έβγαλε πριν από λίγες μέρες μια «επετειακή» ανακοίνωση για τον ένα χρόνο «ζωής» του έργου «Εγερία - Μεσογειακά Μεσαιωνικά Προσκυνήματα: Δίκτυο για τεκμηρίωση, αποκατάσταση και ανάδειξη μνημείων στο μεσογειακό χώρο», που χρηματοδοτείται από το κοινοτικό «Interreg III-Archimed».

Το έργο διευθύνει το Ευρωπαϊκό Κέντρο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του ΥΠΠΟ, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, και φέρνει σε επαφή οκτώ χώρες της Ανατολικής Μεσογείου: Την Ελλάδα (που εκπροσωπείται και από τη Διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων και το Ιδρυμα Ορους Σινά), την Κύπρο, την Ιταλία, την Τουρκία, την Αίγυπτο, τη Συρία, το Ισραήλ και το Λίβανο.

Το όνομα «Εγερία» δόθηκε στο πρόγραμμα προς τιμήν της προσκυνήτριας, η οποία τον 4ο αι. διέσχισε την Ευρώπη με προορισμό τους Αγίους Τόπους. Στα ίδια «βήματα», το τουριστικό και «πολιτιστικό» κεφάλαιο είναι προφανές ότι θέλει να ανοίξει «δουλιές», γι' αυτό και το έργο «περιλαμβάνει κατάρτιση καταλόγου με επιλεγμένα προσκυνήματα, επιστημονικές εκδόσεις, δημιουργία ιστοσελίδας με πολιτιστικές - τουριστικές διαδρομές στην Ανατολική Μεσόγειο, οργάνωση σεμιναρίων και εκπαιδευτικών αποστολών, εκπόνηση μελετών και εφαρμογή πιλοτικών προγραμμάτων στην Κρήτη, την Ιταλία και την Αίγυπτο» και οργάνωση συμποσίου με θέμα «Ανάδειξη, συντήρηση και προβολή των μεσαιωνικών μνημείων στην Ανατολική Μεσόγειο» τον προσεχή Νοέμβρη στη Θεσσαλονίκη.

Το «ζουμί» είναι οι «πολιτιστικές - τουριστικές διαδρομές», αφού το «ArchiMed» είναι ένα χωροταξικό πρόγραμμα της ΕΕ, με στόχο το σχεδιασμό της ενοποίησής της. Η Ευρώπη χωρίζεται σε γεωγραφικές ζώνες, με λιγότερες ή περισσότερες κοινές πολιτιστικές και ιστορικές αναφορές των κρατών που τις απαρτίζουν (π.χ. Βαλτικές, Μεσογειακές χώρες). Ανάλογα προγράμματα είχαν συνταχθεί την περίοδο '89 - '93, με σκοπό να υπάρξει «σύγκλιση» των κρατών σε μια σειρά τομείς όπως ο πολιτισμός, ο τουρισμός κ.ά. Ουσιαστικά, τα προγράμματα αυτά προέρχονται από το «οπλοστάσιο» της ΕΕ για την πολιτισμική ομογενοποίηση των λαών και μετατροπή της πολιτιστικής κληρονομιάς σε εμπορεύσιμο αγαθό.

Αλλωστε, όπως προκύπτει και από ημερίδα που διοργάνωσε το 2002 η Διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του ΥΠΠΟ για την παρουσίαση του «ArchiMed», η ΕΕ επέβαλε στις συμβαλλόμενες χώρες την καταλυτική συμμετοχή ιδιωτών (ή «εξωτερικών συνεργατών», όπως αναφέρεται επισήμως) σε τομείς που, κατά παράδοση, αλλά και ουσία, είναι και πρέπει να είναι πεδία δράσης αποκλειστικά του Δημοσίου. Ετσι, σχεδόν τα μισά από τα εγκεκριμένα κονδύλια του προγράμματος δόθηκαν σε ιδιώτες, για να τεκμηριώσουν τα μνημεία, να καταρτίσουν το Χάρτη Κινδύνων και, βέβαια, την τουριστική εκδοχή του προγράμματος στο διαδίκτυο. Αντικειμενικά, όμως, όλος αυτός ο κόσμος δούλεψε υπό την επίβλεψη της Αρχαιολογικής Εταιρείας και των χιλιάδων τότε - και τώρα - ωρομισθίων της...

Αθάνατες κρητικές «κοντυλιές»

«Κόσμο γροικώ, κόσμο πατώ και κόσμο δε γνωρίζω, ώ, την μπαντέρμη τη ζωή και πώς την νταγιαντίζω...». Κλασική, για τους φίλους της κρητικής μουσικής, η μαντινάδα του Μανώλη Πασπαράκη, «του Στραβού», όπως και οι μοναδικές αθάνατες κοντυλιές του. Ο σπουδαίος αυτοδίδακτος λυράρης (πέθανε πριν από 20 χρόνια), υπήρξε μύθος στην ιστορία της Ανωγειανής μουσικής παράδοσης και του μουσικού πολιτισμού της Κρήτης, γενικότερα. Παρότι έχασε την όρασή του πολύ μικρός, «έβλεπε» μέσα από τη μουσική τις ψυχές των ανθρώπων, κάνοντας την αδυναμία του, δύναμη ουσιαστική. Υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους πρωτεργάτες της μουσικής παράδοσης των Ανωγείων. Συγκέρασε τον πόνο του, τους ερωτικούς αναστεναγμούς και τα πολύβουα σοκάκια, με το δικό του λιτό και απείθαρχο στίγμα.

Οι ηχογραφήσεις της δημιουργίας του είναι σπάνιες, αλλά στη μουσική ιστορία των Ανωγείων έχουν μείνει οι χαρακτηριστικές κοντυλιές (μερακλίδικες, της παρέας) και ο συρτός του. Αθόρυβα και ουσιαστικά, ο «Στραβός» κατάφερε να δώσει έμπνευση στους νέους και να χαρίσει γλυκές αναμνήσεις στους παλιούς.

Φόρο τιμής στον μεγάλο λυράρη αποτελεί το CD, που κυκλοφόρησε η ΕΡΤ, σε συνεργασία με τα «Υακίνθεια» και τη δισκογραφική «Σείστρον». Το cd, όπου περιλαμβάνεται μέρος από τα ηχογραφήματα του, διατίθεται στα κεντρικά δισκοπωλεία της Αθήνας και της Κρήτης.

Πυρκαγιά και στην «Τσινετσιτά»

«Σουρεαλιστική» εικόνα από την πυρκαγιά, με ανθρώπους να προσπαθούν να τη σβήσουν και ηθοποιούς από το ντοκιμαντέρ για τη Ρώμη να αποχωρούν
«Σουρεαλιστική» εικόνα από την πυρκαγιά, με ανθρώπους να προσπαθούν να τη σβήσουν και ηθοποιούς από το ντοκιμαντέρ για τη Ρώμη να αποχωρούν
Μια... μεγάλη πυρκαγιά «συνόδευσε» τους εορτασμούς για τα 70 χρόνια λειτουργίας τους, των γνωστών κινηματογραφικών στούντιο της Τσινετσιτά στη Ρώμη.

Η φωτιά εκδηλώθηκε το βράδυ της Πέμπτης και σύμφωνα με τα ειδησεογραφικά πρακτορεία κατέστρεψε ένα υπόστεγο εμβαδού 2.000 τετραγωνικών μέτρων, όπου φυλάσσονταν διάφορα σκηνικά για τα γυρίσματα, χωρίς ευτυχώς να υπάρχουν θύματα.

Η πυρκαγιά ξεκίνησε από μία αποθήκη όπου φυλάσσονταν σκηνικά για τα γυρίσματα που χρησιμοποιεί η τηλεόραση του BBC σε μία σειρά σχετικά με την αρχαία Ρώμη και επεκτάθηκε σε μία έκταση περίπου 3.000 τ.μ. με τις φλόγες να φθάνουν σε ύψος ακόμη και τα 40 μέτρα.

Πενήντα πυροσβέστες ρίχτηκαν στη μάχη της κατάσβεσής της από το βράδυ και κατόρθωσαν να αποτρέψουν την επέκτασή της στην πυκνοκατοικημένη, γύρω από τα στούντιο, περιοχή. Ο επικεφαλής της πυροσβεστικής δύναμης δήλωσε ότι στη δυσκολία της κατάσβεσης συνέβαλαν τα εξαιρετικά εύφλεκτα υλικά, κυρίως από ξύλο και συνθετικές ύλες.

Πάντως δεν υπέστησαν ζημιές τμήματα των στούντιο όπου γυρίστηκαν μερικές ταινίες από τις γνωστότερες διεθνώς, όπως ο «Μπεν Χουρ» το 1959 και κλασικές ταινίες του Φεντερίκο Φελίνι.

ΤΟΥΡΚΙΑ
Βρέθηκε τεράστιο άγαλμα του Αδριανού

Τμήμα ενός τεράστιου αγάλματος του Ρωμαίου αυτοκράτορα Αδριανού (117 - 138 μ.Χ.) ανακάλυψαν οι αρχαιολόγοι σε αρχαιολογικό χώρο στη νοτιοκεντρική Τουρκία. Σύμφωνα με τα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία, εκτιμάται ότι το ύψος του αγάλματος έφτανε έως και τα 5 μέτρα. Μέχρι στιγμής έχουν αποκαλυφθεί το κεφάλι, το ένα πέλμα και τμήμα του ενός ποδιού, ενώ υπολογίζεται ότι θα αποκαλυφθούν περισσότερα τμήματα.

Το πέλμα έχει μήκος 80 εκατοστά και το πόδι - από το γόνατο ές τον αστράγαλο - 70 εκατοστά. Το κεφάλι έχει μήκος 70 εκ. και είναι σχεδόν άθικτο εκτός από τη σπασμένη μύτη. Τα κομμάτια βρέθηκαν σε βάθος πέντε μέτρων, ανάμεσα στα ερείπια ρωμαϊκών λουτρών στην περιοχή Σαγαλασσός, 100 χλμ. βόρεια της Αττάλειας.

Το άγαλμα χρονολογείται στα πρώτα χρόνια βασιλείας του Αδριανού, ενώ η περίτεχνη διακόσμηση του σανδαλιού παραπέμπει σε στρατιωτική εμφάνιση του αυτοκράτορα. Την ανακάλυψη έκαναν αρχαιολόγοι από το Καθολικό Πανεπιστήμιο Leuven του Βελγίου, που ερευνά την περιοχή από το 1990. Τα ρωμαϊκά λουτρά, μέσα στα οποία βρέθηκε το άγαλμα, γκρεμίστηκαν από ισχυρό σεισμό στα τέλη του 6ου αι. ή στις αρχές του 7ου αι.

Τις τελευταίες ημέρες οι αρχαιολόγοι έχουν ανακαλύψει μαρμάρινα δάχτυλα ποδιού που συνδέονται με πίρους σε ένα μακρύ φόρεμα, που ανήκει πιθανότατα στο επίσης τεράστιο άγαλμα της συζύγου του Αδριανού, Σαμπίνα.

Εκθεση 11 χαρακτικών του Αλέκου Φασιανού θα φιλοξενήσει η αίθουσα τέχνης Γιομιστή Κεφαλή, στην Απολλωνία της Σίφνου, από 15/8 - 31/8. Παράλληλα, θα φιλοξενείται και έκθεση κεραμικών από τον ζωγράφο και κεραμίστα Κώστα Παπατριανταφυλλόπουλο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ