Βομβαρδισμένο τοπίο συνάντησαν τα συνεργεία διάσωσης |
Εγκληματίες! Αυτή ήταν η μόνη λέξη, που ξεστόμιζαν χτες οι κάτοικοι στα Αντίκυρα. Εγκληματίες! Που έστειλαν δύο πιλότους στο θάνατο. Που μακέλεψαν δύο παιδιά πριν ακόμα υποψιαστούν πώς είναι η ζωή. Ο θρήνος στο χωριό δεν περιγράφεται. Οχι μόνο γιατί από μια τραγική σύμπτωση το ρεπορτάζ που πήγαμε να καλύψουμε αφορούσε δικούς μας ανθρώπους (ο Μπάμπης Κόλιας, ο πατέρας της 19χρονης Ειρήνης, είναι μέλος του Γραφείου της ΚΟΒ του ΚΚΕ στα Αντίκυρα). Ο θρήνος δεν περιγράφεται, γιατί δεν είναι προσωπικός. Δεν ήταν μόνο οι μανάδες, η Ιωάννα και η Ευθυμία, που θρηνούσαν. Δεν ήταν μόνο η Σωτηρία, η αδερφή της Ειρήνης που τυχαία ξέφυγε απ' το χάρο, δεν ήταν μόνο ο Μπάμπης που δεν άφηνε τον εαυτό του να θρηνήσει για να κρατήσει όρθιους τους άλλους. Ηταν όλο το χωριό. Ακόμα κι αυτά τα συνεργεία διάσωσης. Αντρες δυο μέτρα, που λύγισαν όταν βρήκαν τον ένα πιλότο με κομμένο κεφάλι, το κορμί του άλλου κομμάτια, τα δυο κορίτσια ίδια μικρά κομμάτια κάρβουνου.
Ο,τι απέμεινε από το «Φάντομ». Ενας κινητήρας μέσα στο δωμάτιο των παιδιών |
Ηταν ένα σπίτι μέσα στο λιοστάσι. Ωσπου έγινε μέρος ενός σεναρίου πολέμου |
Σοβαρές ευθύνες και αναπάντητα ερωτήματα προκαλεί, πέρα από το θρήνο και την οδύνη, η χτεσινή αεροπορική τραγωδία που συνέβη στην περιοχή Αντικύρων Βοιωτίας, όταν μαχητικό αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας τύπου « F-4Ε» («Φάντομ») κατέπεσε και συνετρίβη, μαζί με τους δύο χειριστές του, σε μια διώροφη κατοικία στα όρια του οικισμού, μέσα στην οποία διάβαζαν αμέριμνες δύο μαθήτριες.
Νεκροί είναι οι υποσμηναγοί Κωνσταντίνος Αλεξανδράκης, 31 ετών, κυβερνήτης και ο Πολύκαρπος Μουχτούρης, 29 ετών, συγκυβερνήτης και οι δύο άτυχες εξαδέλφες Αργυρώ Παπαχαραλάμπους, 17 ετών και η Ιωάννα - Ειρήνη Κόλλια, 19 ετών. Στο μεταξύ χτες, κατά τις πρώτες πρωινές ώρες, άφησε την τελευταία του πνοή στο Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας ο πιλότος Δημήτριος Αγιοσοφίτης, 25 ετών, ο οποίος νοσηλευόταν με καθολικά εγκαύματα και πολλαπλές κακώσεις μετά τη συντριβή και την ανάφλεξη ενός βομβαρδιστικό τύπου «Α-7» («Κορσαίρ») που συνέβη προχτές στο αεροδρόμιο της Σούδας.
Το μοιραίο «Φάντομ» που συνετρίβη στις 10.35 το πρωί στα Αντίκυρα, λίγη ώρα πριν είχε απογειωθεί από την αεροπορική βάση της Ανδραβίδας, σε ζεύγος μαζί με ένα ακόμα του ίδιου τύπου, για την εκτέλεση διατεταγμένης πτήσης στο Αιγαίο. Η διαδρομή τους ήταν από Ανδραβίδα, Γαλαξίδι, Κύμη με προορισμό τη Χίο για εκτέλεση αποστολής «εγγύς αεροπορικής υποστήριξης» ενός τάγματος πεζικού. Η πτήση τους, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που είχαν, όπως εξάλλου γίνεται σε ανάλογες περιπτώσεις, ήταν «πτήση προσομοίωσης αποστολής μάχης». Δηλαδή, πτήση σε πολύ χαμηλό ύψος που ακολουθεί τη μορφολογία του εδάφους, ώστε το αεροσκάφος να μη γίνεται αντιληπτό από τα εχθρικά ραντάρ, μάλιστα στα πλαίσια αυτού του είδους τις πτήσεις προβλέπονται επικίνδυνοι ελιγμοί μέσα σε χαράδρες. Το προβλεπόμενο ύψος σε τέτοιες αποστολές είναι το 500 πόδια (περίπου 150 μέτρα).
Σχετικά με τα αίτια του δυστυχήματος, από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, όπου χτες επικρατούσε βαρύ κλίμα και προβληματισμός, δεν υπήρχαν σαφής εκτιμήσεις και θεωρούσαν λιγότερο πιθανό το ενδεχόμενο μηχανικής βλάβης. Οπως σημείωναν, το αεροσκάφος την ώρα εκείνη πετούσε με ταχύτητα 800 χιλιομέτρων την ώρα, ο δε καπνός που σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες έβγαινε από αυτό δεν αποδίδεται σε μηχανική βλάβη, αλλά είναι, όπως λένε, χαρακτηριστικό των αεροσκαφών του τύπου αυτού όταν πετάνε σε χαμηλό ύψος και με μεγάλη ταχύτητα. Επίσης, ανέφεραν ότι οι δύο πιλότοι δεν ανέφεραν κανένα πρόβλημα, ενώ οι πιλότοι του άλλου αεροσκάφους του ίδιου ζεύγους, σύμφωνα με επιτελείς του ΓΕΑ, δεν αντελήφθησαν κάτι, παρά μόνο τη φωτιά μετά την πτώση.
Το θέμα όμως που τίθεται και που αναδεικνύει τις τεράστιες ευθύνες που υπάρχουν, είναι γιατί μια τέτοιου είδους άσκηση να γίνεται πάνω από κατοικημένες περιοχές. Να σημειωθεί ότι το όριο πτήσεων πάνω από κατοικημένες περιοχές, σύμφωνα με τους κανονισμούς της Πολεμικής Αεροπορίας, είναι τα 1.000 πόδια (περίπου 300 μέτρα) και απαγορεύονται οι επικίνδυνοι ελιγμοί. Τίποτα από όλα αυτά δεν ίσχυσε στην προκειμένη περίπτωση. Η συγκεκριμένη δε, περιοχή του κόλπου της Ιτέας και η ξηρά που βρίσκεται στο βάθος, αποτελούν χώρο μόνιμης και καθημερινής διέλευσης των μαχητικών αεροσκαφών που απογειώνονται από την 117 Πτέρυγας Μάχης στην Ανδραβίδα του νομού Ηλείας με κατεύθυνση το Αιγαίο. Αεροσκάφη τα οποία πετούν σε απαγορευτικά χαμηλό ύψος και πάνω από πόλεις και οικισμούς. Είναι δε, χαρακτηριστικό ότι η διαδρομή αυτή με τις διάφορες παραλλαγές της, περνάει πάνω από τις κεντρικές αποθήκες καυσίμων της Πολεμικής Αεροπορίας στην παραλία Αντικύρων, ενώ στην ίδια ζώνη είναι και το εργοστάσιο της «Πεσινέ».
Την ίδια περίπου διαδρομή είχε ακολουθήσει και ένα ακόμα «Φάντομ» που συντριβή στις 17 του Γενάρη οδηγώντας στο θάνατο τους δύο πιλότους του. Με το χτεσινό δυστύχημα και από την αρχή του χρόνου έχουν σημειωθεί τρεις πτώσεις μαχητικών αεροσκαφών με πέντε νεκρούς πιλότους. Οσον αφορά τα μαχητικά τύπου « F-4» («Φάντομ») που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία, τα περισσότερα είναι κατασκευής του 1971. Για έναν αριθμό από αυτά, περίπου 40, έχει ξεκινήσει η διαδικασία εκσυγχρονισμού τους από τη γερμανική εταιρία DASA, κόστους άνω των 100 δισ. δραχμών, ενώ ο δομική συντήρηση και εκσυγχρονισμός έχει ανατεθεί στην ΕΑΒ.
Θα υπάρξει έρευνα....
Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας A. Τσοχατζόπουλος, σε δηλώσεις που έκανε, παραδέχτηκε ότι τίθεται θέμα ευθυνών σε σχέση με την ασφάλεια των πτήσεων και την εκπαίδευση των πιλότων και διαβεβαίωσε ότι θα υπάρξει «έρευνα σε βάθος», η οποία «θα επανεξετάσει διαδικασίες και ρυθμίσεις που ισχύουν για τους όρους ασφάλειας πτήσεων, αλλά και τους όρους των εκπαιδευτικών προγραμμάτων». Από την άλλη όμως, απέδωσε τέτοιου είδους συμβάντα στις «βαριές συνθήκες κάτω από τις οποίες εκπαιδεύονται οι αεροπόροι μας».
Ο υφυπουργός Δ. Αποστολάκης, μαζί με τον αρχηγό του ΓΕΑ Δ. Λιτζεράκο μετέβησαν στον τόπο της τραγωδίας, άφησε να εννοηθεί ότι μπορεί να παρεξέκλιναν από την πορεία τους οι πιλότοι και παραδέχτηκε ότι ναι μεν υπάρχει «γενική εντολή να μη γίνονται πτήσεις πάνω από πόλεις, χωριά ή κατοικημένες περιοχές», αλλά «η Ελλάδα είναι διάσπαρτη από οικισμούς, χωριά, πόλεις και σπίτια μεμονωμένα».
Τα περιθώρια ήταν λίγα. Το Φάντομ θα έπεφτε ή στη βάση με τα καύσιμα, απέναντι στο βουνό, η στο χωριό. |
Με αφορμή το νέο αεροπορικό δυστύχημα στην Αντίκυρα, που στοίχισε τη ζωή σε δύο κοπέλες και τους χειριστές του πολεμικού αεροσκάφους, όταν αυτό έπεσε σε κατοικημένη περιοχή, η ΝΕ Βοιωτίας του ΚΚΕ εκφράζει τα συλλυπητήριά της στις οικογένειες των θυμάτων. Διατυπώνει, επίσης, τους προβληματισμούς της, που απηχούν και προβληματισμούς των κατοίκων της περιοχής για τη συχνότητα των ατυχημάτων σε ασκήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας. Είναι γνωστό πως, πριν ένα χρόνο και στην ίδια περιοχή, έγινε και άλλο ατύχημα με δύο νεκρούς. Η ΝΕ Βοιωτίας του ΚΚΕ καλεί την κυβέρνηση να φροντίσει για τη διερεύνηση των αιτίων και για τη λήψη μέτρων αποτροπής και άλλων παρόμοιων ατυχημάτων, που πληρώνει με αίμα και θυσίες ο ελληνικός λαός.
Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ
Με αφορμή τη δεύτερη, μέσα σε δυο μέρες, πτώση πολεμικού αεροσκάφους, το Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, σε ανακοίνωσή του, αναφέρει:
H πτώση και δεύτερου αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας, σε διάστημα 48 ωρών, συγκλονίζει και προκαλεί βάναυσα τα αισθήματα του λαού μας. Γεννάται το ερώτημα, αν η χώρα βρίσκεται σε περίοδο εμπόλεμης σύρραξης...
Το νέο τραγικό περιστατικό αποδείχνει ότι για τη ζωή τους στη διάρκεια πτήσεων, δεν πρέπει να προφυλάσσονται μόνο οι πιλότοι, αλλά και οι αμέριμνοι πολίτες μέσα στα σπίτια τους!
Ο υπουργός Αμυνας ειδικότερα και η κυβέρνηση γενικότερα πρέπει να απολογηθούν δημόσια για τον άδικο χαμό των τριών αεροπόρων και των δυο παιδιών, καθώς και για την κατάσταση που επικρατεί, όσον αφορά στη συντήρηση των αεροσκαφών και στα σχέδια πτήσης πάνω από κατοικημένες περιοχές. Συγκλονίζει και μόνο η σκέψη του τι θα είχε συμβεί, αν το αεροπλάνο έπεφτε στη ΝΑΤΟική δεξαμενή καυσίμων που βρίσκεται στην περιοχή.
Το ΚΚΕ καταγγέλλει την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αμυνας για τις ευθύνες της. Συλλυπείται τις οικογένειες των θυμάτων.
Η κυβέρνηση και κάθε υπεύθυνος πρέπει να πάρουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποσαφήνιση των αιτιών της νέας αεροπορικής τραγωδίας και την αποτροπή άλλων.
Αυτό τονίζει, με ανακοίνωσή της, η Επιτροπή Περιοχής Αν. Στερεάς και Εύβοιας του ΚΚΕ, εκφράζοντας παράλληλα τα συλλυπητήριά της στις οικογένειες των θυμάτων.
Η Επιτροπή τονίζει πως τα θύματα «αποτελούν βαρύ φόρο αίματος μιας ακόμη άσκησης, που μας οδηγεί να προβληματιστούμε:
- Για την ένταση των ασκήσεων, σύμφωνα με τους προγραμματισμούς και τις δοκιμασίες προσαρμογής στο νέο πλαίσιο λειτουργίας των στρατηγείων του ΝΑΤΟ.
- Για τη συντήρηση και τον έλεγχο των αεροσκαφών.
- Για τον προγραμματισμό αυτών των ίδιων των ασκήσεων, όταν αυτό είναι το δεύτερο αεροπορικό δυστύχημα μέσα σε ένα χρόνο στην ίδια περιοχή».
Η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα με τηλεγράφημα εξέφρασε τα συλλυπητήριά της για τον άδικο χαμό των παιδιών, στις οικογένειες του Γιάννη Παπαχαραλάμπους και του Χαράλαμπου Κόλλια. Στο τηλεγράφημα η Αλ. Παπαρήγα αναφέρει: «Συγκλονισμένη σας συλλυπούμαι για τον άδικο χαμό των παιδιών σας».