ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 5 Φλεβάρη 2019
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σχέδια και λόγος σε μια διαλεκτική σχέση

Παρουσιάστηκαν οι Εικαστικές Σημειώσεις του Τάκη Βαρελά

Το πάνελ της εκδήλωσης
Το πάνελ της εκδήλωσης
Σε μια ζεστή εκδήλωση το απόγευμα της Κυριακής, στο «Polis Art Cafe», πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση των δύο Εικαστικών Σημειώσεων του ζωγράφου Τάκη Βαρελά. «Στα cafe της Αναμονής» και «Σημειωματάριο Ανησυχίας» συνυπάρχουν σχέδια και κείμενα σε μια διαλεκτική σχέση, ως αποτέλεσμα παρατήρησης, ως ένας ζωγράφος περιπατητής των Αθηνών.

Το «παρών» στην παρουσίαση των Εικαστικών Σημειώσεων έδωσε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας. Παρευρέθηκε ακόμα ο Κώστας Παρασκευάς, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του Κόμματος, αλλά και πολλοί συνάδελφοί του εικαστικοί, άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών.

Για τις Εικαστικές Σημειώσεις του Τάκη Βαρελά μίλησαν ο εκδότης των «Εντύποις» Γιάννης Κρανιάς, η Σοφία Αδαμίδου, συγγραφέας - δημοσιογράφος, ο Ανδρέας Μαράτος, εικαστικός - συγγραφέας, ο Γιώργος Μπίμης, ποιητής - συγγραφέας και η Εύα Φάμπα, σολίστ κλασικής κιθάρας.

Ο Γ. Κρανιάς τόνισε ότι «ο Τ. Βαρελάς στα καφέ δημιουργεί, σκέφτεται, φιλοσοφεί, αποτυπώνει σε μπλοκάκι και τις σκέψεις του και τα σχέδια που έχει για μελλοντικούς πίνακες ζωγραφικής».

Ο Τ. Βαρελάς με τον Δ. Κουτσούμπα
Ο Τ. Βαρελάς με τον Δ. Κουτσούμπα
Η Σ. Αδαμίδου ανέφερε ότι σε πείσμα των κύκλων και των καιρών, ο Τ. Βαρελάς «ταξιδεύει τις ανάγκες του, για να συμπορευτεί με όποιον αισθάνεται την ανάγκη να χτίσει τις πολιτείες του ίσου προς ίσον. Δανειζόμενη δικές του λέξεις και σκέψεις προσπαθώ να περιγράψω την ανάγκη του καλλιτέχνη να μοιράσει προκηρύξεις αγάπης και αγώνα, να συναισθανθώ την ανάγκη του να συναντηθεί με δικές μας ανάγκες, να συνομιλήσει με τα όνειρα των πολλών, γιατί η συλλογική έκφραση - όπως ο ίδιος λέει - εμπεριέχει την ατομική έκφραση».

Ο Α. Μαράτος, εικαστικός - συγγραφέας, σημείωσε ότι ο Τ. Βαρελάς «ζωγραφίζει τον κόσμο για να μοιάζει στον κατ' ουσίαν ανθρωποκεντρικό κόσμο που εκείνος αγαπάει, τον κόσμο για τον οποίο αγωνίζεται. Σ' αυτόν τον αυτονόητο για εμάς κόσμο, που μας τον μαθαίνουν για χίμαιρα και για αυταπάτη», και επισήμανε: «Ζητά από τον αναγνώστη και τον συνομιλητή του να πάψει να χρειάζεται αυταπάτες και να τις έχει ως αποσκευές στη ζωή του. Ο λόγος και η εικόνα χέρι με χέρι, μεστοί νοημάτων, με λιτές γραμμές, φορείς μηνύματος».

Από την πλευρά του, ο Γ. Μπίμης, ποιητής - συγγραφέας, μίλησε για τον συμπατριώτη, συνοδοιπόρο και παιδικό του φίλο Τάκη Βαρελά και αναφερόμενος στα δυο συγκεκριμένα έργα, επισήμανε ότι πρόκειται για το «αντάμωμα της σκιτσογραφίας, της καλλιτεχνικής σχεδίασης σκίτσων, με το λόγο, ο οποίος επιστρατεύεται ως ένα επιπλέον μέσο έκφρασης, για να ενισχύσει την ένταση, για να διαμορφώσει μια ανώτερη ποιότητα, για να ενδυναμώσει και να ισχυροποιήσει τη συνολική εικόνα αυτής της καλλιτεχνικής δημιουργίας».

Μια έκπληξη επιφύλασσε για τον Τ. Βαρελά και τους παρευρισκόμενους η σολίστ κλασικής κιθάρας, Εύα Φάμπα, παρουσιάζοντας με τη βοήθεια της σοπράνο Ιωάννας Πολυζώη τη μελοποιημένη εκδοχή του ποιήματος του Τ. Βαρελά «Ο Χορός». Ακόμα, η Ε. Φάμπα εξήγησε ότι «κοινοί πόθοι και πόνοι, ιδανικά και αγώνες οδήγησαν και τη δική μου έμπνευση και μουσική γραφή να σχεδιάσει με νότες το έργο "Νομοτέλεια" του Τ. Βαρελά» και παρουσίασε με την κιθάρα της αυτό το μουσικό σχέδιο - το οποίο θα παρουσιαστεί σε ολοκληρωμένη μορφή όταν παρουσιαστεί και το έργο - σημειώνοντας: «Πόλεμος, θρήνος, αλλά και αναγέννηση, ελπίδα. Ναι, ο κόσμος θα γίνει καλύτερος, θα ανθίσει».

Ο ίδιος ο Τ. Βαρελάς, μεταξύ άλλων, είπε ότι δεν ήταν αυτοσκοπός να εκδοθούν αυτά τα σκίτσα και τα ποιήματα, τα οποία προέκυψαν από τη συνήθεια να σημειώνει και να σχεδιάζει, στον «μόνιμο συνοδοιπόρο», το σημειωματάριο, παρατηρώντας τους ανθρώπους γύρω του στην καθημερινότητα, στο δρόμο, σε στιγμές αγωνίας στο νοσοκομείο κ.λπ. Εξήγησε ότι όταν θες να μιλήσεις, πρέπει να έχεις την τόλμη να εκτεθείς, αποτυπώνοντας όχι αυτά που βλέπεις στον ύπνο σου, αλλά αυτά που βλέπεις στη ζωή σου. Αν θες να γράφεις και να ζωγραφίζεις, αν θες να μιλήσεις πρέπει πρώτα απ' όλα να παρατηρείς. Και αυτό αποτυπώνεται στις δυο συλλογές, η ανάλυση και η καταγραφή της συμπεριφοράς και της στάσης των ανθρώπων, με τη ματιά ενός ζωγράφου.

Ο «Αρης» στην Κύπρο

Dimitra Psichogiou DPS

Ο «Αρης» της Σοφίας Αδαμίδου, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη, με τον Τάσο Σωτηράκη, στον ομώνυμο ρόλο, που παρουσιάζεται με μεγάλη επιτυχία για δεύτερη χρονιά στον Τεχνοχώρο «Cartel», «ταξιδεύει» στην Κύπρο, σε Λευκωσία και Λάρνακα, στις 8 και 10 Φλεβάρη στο Σατιρικό Θέατρο και Δημοτικό Θέατρο Λάρνακας, αντίστοιχα. Προπώληση: Λευκωσία, Σατιρικό Θέατρο 22.762.868, και Λάρνακα Δημοτικό Θέατρο Λάρνακας 24.652.821 - 24.653.758.

Κανονικά θα παρουσιαστεί στην Αθήνα την Τετάρτη 6 Φλεβάρη και στη συνέχεια από 13 Φλεβάρη μέχρι την Κυριακή των Βαΐων, κάθε Τετάρτη, Σάββατο και Κυριακή στις 7 μ.μ.

Συναυλία στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ

Το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ, συνεχίζοντας το πλούσιο πρόγραμμά του, υποδέχεται έναν ακόμα ξεχωριστό καλεσμένο. Τον έχουμε γνωρίσει και στα Φεστιβάλ της ΚΝΕ. Ηρθε η ώρα να τον απολαύσουμε ζωντανά στο Στέκι.

Ο George Zervos, παρέα με την μπάντα του, υπόσχεται να χαρίσει μια αξέχαστη εμπειρία, με πολύ κέφι και χορό. Την Πέμπτη 7 Φλεβάρη στις 21.00, το Στέκι θα μετατραπεί σε μουσική σκηνή με ήχους ανάμεσα στο garage rock και το rock 'n' roll, με διασκευές γνωστών αγαπημένων κομματιών, αλλά και καινούργιες δημιουργίες του καλλιτέχνη.

Η είσοδος θα γίνεται με προσκλήσεις.

Οποιος επιθυμεί, μπορεί να επικοινωνήσει στο τηλέφωνο 210.8823.674 από τις 14.00 έως τις 21.00 και στο e-mail: steki@kne.gr

Ανοιχτή επιστολή του Φ. Πλιάτσικα για την κατάσταση των δημιουργών

Για τα πνευματικά δικαιώματα των καλλιτεχνών κάνει λόγο ο τραγουδοποιός Φίλιππος Πλιάτσικας σε ανοιχτή επιστολή του, σημειώνοντας μεταξύ άλλων:

«Το 2017 και το 2018 ήταν δύο χρονιές που το σύνολο σχεδόν των πνευματικών δημιουργών έλαβε μηδενικά ποσά για τη δουλειά του, για τα τραγούδια του, τα οποία εξακολουθούν να παίζονται και να είναι προϊόν προς εκμετάλλευση στο διαδίκτυο, στα καφέ, στις μουσικές σκηνές, στα νυχτερινά μαγαζιά, στα ραδιόφωνα, στις τηλεοράσεις κ.λπ. Από όλον αυτόν, λοιπόν, τον κύκλο που εισπράττει χρήματα εκμεταλλευόμενος τα τραγούδια των πνευματικών δημιουργών τα δύο τελευταία χρόνια, οι μόνοι που πληρώθηκαν ήταν κρατικοί λειτουργοί, επίτροποι και οι συν αυτοίς παρατρεχάμενοι διορισμένοι από την κυβέρνηση, οι οποίοι πήραν και εξακολουθούν να παίρνουν παχυλούς μηνιαίους μισθούς στο όνομα της "προστασίας των Ελλήνων δημιουργών". Το συνολικό δε ποσό το οποίο εισπράττουν όλοι αυτοί οι κρατικοί λειτουργοί και τα λειτουργικά τους έξοδα, την ίδια στιγμή που οικογένειες δημιουργών και κληρονόμων, οι οποίες στηρίζονταν σε αυτό το έσοδο για να ζήσουν, δεν έχουν λάβει τίποτα, είναι υπέρογκο για τα δεδομένα της εποχής. Αγγίζει το μισό εκατομμύριο ευρώ το χρόνο!

Ενας μικρός στρατός κομματικών στελεχών που διορίστηκε πριν από ενάμιση χρόνο, με σκοπό να αποτρέψει την πτώχευση της ΑΕΠΙ για να μην καταστραφούν οι κόποι των δημιουργών όπως προέβλεπε ο νόμος, όχι μόνο οδήγησαν την ΑΕΠΙ σε πτώχευση με τη χαριστική βολή και της ίδιας της κυβέρνησης στο όνομα της "κάθαρσης", αλλά κατάφερε να δημιουργήσει και διάδοχη κρατικοδίαιτη κατάσταση, για να συνεχίσει να απομυζά το κράτος εν ονόματι των δημιουργών, εμποδίζοντας την αγορά να αποκαταστήσει τις πληγές της, προκαλώντας ασύγκριτα μεγαλύτερη καταστροφή. "Για το καλό μας", η υπουργός Πολιτισμού ξήλωσε σε μια νύχτα το ΔΣ του ΟΠΙ, αντικαθιστώντας το με κομματικά στελέχη, για να μπορέσει να περάσει καταστροφικές αποφάσεις, βάζοντας ταφόπλακα σε οποιαδήποτε προσπάθεια εξυγίανσης, ανοίγοντας παράλληλα την πόρτα στην κρατική ΕΥΕΔ μέσα από μια φωτογραφική τροπολογία που πέρασε αιφνιδιαστικά λίγες μέρες πριν.

Παρέσυραν τους απελπισμένους δημιουργούς στο κρατικό μόρφωμα με την υπόσχεση "στο αυτί" ότι θα μοιράσει η κυβέρνηση από το υπερ-πλεόνασμα του μικρού Αλέξη πέντε εκατομμύρια (...).»

«Βρωμιά»

Η θεατρική παράσταση «Βρωμιά», του Ρόμπερτ Σνάιντερ, ανεβαίνει έως τις 5 Μάρτη, στο «Θέατρο Τ» στη Θεσσαλονίκη, σε παραγωγή του «Alte Fablon». Οι παραστάσεις θα γίνονται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9.30 μ.μ. Επί σκηνής, στο ρόλο του Σαντ, ο ηθοποιός Σπύρος Σαραφιανός.

Η «Βρωμιά» του Ρ. Σνάιντερ γράφτηκε το 1991, όταν οι ρατσιστικές επιθέσεις κατά των μεταναστών ήταν σε έξαρση.

Το έργο παρουσιάζεται σε μετάφραση της Κοραλίας Σωτηριάδου, σκηνοθεσία της Μαίρης Ανδρέου, σκηνικά - κοστούμια της Ευαγγελίας Κιρκινέ, μουσική επιμέλεια του Τάσου Παπαδόπουλου και της Μαίρης Ανδρέου και σχεδιασμό φωτισμών του Διονύση Καραθανάση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ