Τρίτη 5 Φλεβάρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σχέδια και λόγος σε μια διαλεκτική σχέση

Παρουσιάστηκαν οι Εικαστικές Σημειώσεις του Τάκη Βαρελά

Το πάνελ της εκδήλωσης
Το πάνελ της εκδήλωσης
Σε μια ζεστή εκδήλωση το απόγευμα της Κυριακής, στο «Polis Art Cafe», πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση των δύο Εικαστικών Σημειώσεων του ζωγράφου Τάκη Βαρελά. «Στα cafe της Αναμονής» και «Σημειωματάριο Ανησυχίας» συνυπάρχουν σχέδια και κείμενα σε μια διαλεκτική σχέση, ως αποτέλεσμα παρατήρησης, ως ένας ζωγράφος περιπατητής των Αθηνών.

Το «παρών» στην παρουσίαση των Εικαστικών Σημειώσεων έδωσε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας. Παρευρέθηκε ακόμα ο Κώστας Παρασκευάς, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του Κόμματος, αλλά και πολλοί συνάδελφοί του εικαστικοί, άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών.

Για τις Εικαστικές Σημειώσεις του Τάκη Βαρελά μίλησαν ο εκδότης των «Εντύποις» Γιάννης Κρανιάς, η Σοφία Αδαμίδου, συγγραφέας - δημοσιογράφος, ο Ανδρέας Μαράτος, εικαστικός - συγγραφέας, ο Γιώργος Μπίμης, ποιητής - συγγραφέας και η Εύα Φάμπα, σολίστ κλασικής κιθάρας.

Ο Γ. Κρανιάς τόνισε ότι «ο Τ. Βαρελάς στα καφέ δημιουργεί, σκέφτεται, φιλοσοφεί, αποτυπώνει σε μπλοκάκι και τις σκέψεις του και τα σχέδια που έχει για μελλοντικούς πίνακες ζωγραφικής».

Ο Τ. Βαρελάς με τον Δ. Κουτσούμπα
Ο Τ. Βαρελάς με τον Δ. Κουτσούμπα
Η Σ. Αδαμίδου ανέφερε ότι σε πείσμα των κύκλων και των καιρών, ο Τ. Βαρελάς «ταξιδεύει τις ανάγκες του, για να συμπορευτεί με όποιον αισθάνεται την ανάγκη να χτίσει τις πολιτείες του ίσου προς ίσον. Δανειζόμενη δικές του λέξεις και σκέψεις προσπαθώ να περιγράψω την ανάγκη του καλλιτέχνη να μοιράσει προκηρύξεις αγάπης και αγώνα, να συναισθανθώ την ανάγκη του να συναντηθεί με δικές μας ανάγκες, να συνομιλήσει με τα όνειρα των πολλών, γιατί η συλλογική έκφραση - όπως ο ίδιος λέει - εμπεριέχει την ατομική έκφραση».

Ο Α. Μαράτος, εικαστικός - συγγραφέας, σημείωσε ότι ο Τ. Βαρελάς «ζωγραφίζει τον κόσμο για να μοιάζει στον κατ' ουσίαν ανθρωποκεντρικό κόσμο που εκείνος αγαπάει, τον κόσμο για τον οποίο αγωνίζεται. Σ' αυτόν τον αυτονόητο για εμάς κόσμο, που μας τον μαθαίνουν για χίμαιρα και για αυταπάτη», και επισήμανε: «Ζητά από τον αναγνώστη και τον συνομιλητή του να πάψει να χρειάζεται αυταπάτες και να τις έχει ως αποσκευές στη ζωή του. Ο λόγος και η εικόνα χέρι με χέρι, μεστοί νοημάτων, με λιτές γραμμές, φορείς μηνύματος».

Από την πλευρά του, ο Γ. Μπίμης, ποιητής - συγγραφέας, μίλησε για τον συμπατριώτη, συνοδοιπόρο και παιδικό του φίλο Τάκη Βαρελά και αναφερόμενος στα δυο συγκεκριμένα έργα, επισήμανε ότι πρόκειται για το «αντάμωμα της σκιτσογραφίας, της καλλιτεχνικής σχεδίασης σκίτσων, με το λόγο, ο οποίος επιστρατεύεται ως ένα επιπλέον μέσο έκφρασης, για να ενισχύσει την ένταση, για να διαμορφώσει μια ανώτερη ποιότητα, για να ενδυναμώσει και να ισχυροποιήσει τη συνολική εικόνα αυτής της καλλιτεχνικής δημιουργίας».


Μια έκπληξη επιφύλασσε για τον Τ. Βαρελά και τους παρευρισκόμενους η σολίστ κλασικής κιθάρας, Εύα Φάμπα, παρουσιάζοντας με τη βοήθεια της σοπράνο Ιωάννας Πολυζώη τη μελοποιημένη εκδοχή του ποιήματος του Τ. Βαρελά «Ο Χορός». Ακόμα, η Ε. Φάμπα εξήγησε ότι «κοινοί πόθοι και πόνοι, ιδανικά και αγώνες οδήγησαν και τη δική μου έμπνευση και μουσική γραφή να σχεδιάσει με νότες το έργο "Νομοτέλεια" του Τ. Βαρελά» και παρουσίασε με την κιθάρα της αυτό το μουσικό σχέδιο - το οποίο θα παρουσιαστεί σε ολοκληρωμένη μορφή όταν παρουσιαστεί και το έργο - σημειώνοντας: «Πόλεμος, θρήνος, αλλά και αναγέννηση, ελπίδα. Ναι, ο κόσμος θα γίνει καλύτερος, θα ανθίσει».

Ο ίδιος ο Τ. Βαρελάς, μεταξύ άλλων, είπε ότι δεν ήταν αυτοσκοπός να εκδοθούν αυτά τα σκίτσα και τα ποιήματα, τα οποία προέκυψαν από τη συνήθεια να σημειώνει και να σχεδιάζει, στον «μόνιμο συνοδοιπόρο», το σημειωματάριο, παρατηρώντας τους ανθρώπους γύρω του στην καθημερινότητα, στο δρόμο, σε στιγμές αγωνίας στο νοσοκομείο κ.λπ. Εξήγησε ότι όταν θες να μιλήσεις, πρέπει να έχεις την τόλμη να εκτεθείς, αποτυπώνοντας όχι αυτά που βλέπεις στον ύπνο σου, αλλά αυτά που βλέπεις στη ζωή σου. Αν θες να γράφεις και να ζωγραφίζεις, αν θες να μιλήσεις πρέπει πρώτα απ' όλα να παρατηρείς. Και αυτό αποτυπώνεται στις δυο συλλογές, η ανάλυση και η καταγραφή της συμπεριφοράς και της στάσης των ανθρώπων, με τη ματιά ενός ζωγράφου.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ