Δηλώσεις στήριξης στον δίκαιο αγώνα των ηθοποιών
Η απεργία του Σαββάτου είναι ένας ακόμα κρίκος στον αγώνα που δίνουν για υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, πρόβες πληρωμένες με πλήρη ασφαλιστική κάλυψη, αύξηση μισθού. Είναι δυναμική απάντηση στις δύο μεγάλες εργοδοτικές ενώσεις του θεάτρου, που εμπαίζουν έναν ολόκληρο κλάδο.
Στον αγώνα που δίνουν οι ηθοποιοί δεν είναι μόνοι. Στο πλευρό τους στέκεται το κοινό, αλλά και πολλοί άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών. Σταχυολογώντας από την ιστοσελίδα του ΣΕΗ, όπου αναρτώνται ολόκληρες οι δηλώσεις στήριξης, αντιγράφουμε:
Ο ομότιμος καθηγητής Ιόνιου Πανεπιστημίου, Γιώργος Κεντρωτής, αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Ο αγώνας των ηθοποιών δεν αφορά μόνο τους ηθοποιούς και το Σωματείο τους. Αφορά τον πολιτισμό, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και πρωτίστως το δικαίωμα στην εργασία.
Η πάλη των ηθοποιών και όλων των εργαζομένων στο θέατρο είναι απάντηση στην άθλια συμφωνία κυβέρνησης, εργοδοτών και ΓΣΕΕ για τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.
Συντάσσομαι ολόψυχα με τους αγωνιζόμενους ηθοποιούς! Πάντα μαζί με τους αγωνιζόμενους εργάτες και όλους τους εργαζόμενους».
«Οι συνθήκες όπου δουλεύει η πλειοψηφία των ηθοποιών στη χώρα μας είναι άνισες και άδικες. Είμαι απολύτως αλληλέγγυος με τις διεκδικήσεις τους», δηλώνει ανάμεσα σε άλλα ο σκηνοθέτης Περικλής Χούρσογλου.
«Στηρίζω την απεργία των ηθοποιών στις 27/12/2025 για την υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για τον κλάδο του ελεύθερου θεάτρου, και για την άρση της αντίληψης ότι "οι ηθοποιοί κάνουν θέατρο μόνο για την ψυχή τους"», σημειώνει από τη μεριά της η Κατερίνα Δεμέτη, αρχαιολόγος και διευθύντρια του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθινών.
«Η απεργία στις 27 Δεκεμβρίου είναι υπόθεση όλων μας», υπογραμμίζει το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου Εργαζομένων στο Θέαμα - Ακρόαμα, συμπληρώνοντας:
«Αυτές οι μάχες δείχνουν και σε εμάς τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε για να διεκδικήσουμε υπογραφή ΣΣΕ για όλες τις ειδικότητες στα θέατρα. Μόνο με τη συλλογική οργάνωση, συσπειρωμένοι μέσα από το ΣΕΘΕΑ, μπορούμε να διεκδικήσουμε το επόμενο διάστημα τους όρους δουλειάς και ζωής που μας αρμόζουν.
Καλούμε όλους τους εργαζόμενους του κλάδου να εκφράσουν τη συμπαράστασή τους στον αγώνα των ηθοποιών, να ΑΠΕΡΓΗΣΟΥΝ το Σάββατο, διότι ο αγώνας μας είναι κοινός, να ανοίξει τώρα ο δρόμος για υπογραφή ΣΣΕ για όλες τις ειδικότητες στα θέατρα.
Προγραμματίζουμε περιοδείες στα θέατρα μαζί με το ΣΕΗ για την οργάνωση της απεργίας.
Καταθέτουμε την πρόταση ΣΣΕ για όλες τις ειδικότητες του θεάτρου που έχουμε επεξεργαστεί και αποφασίσει στις Γενικές Συνελεύσεις του Σωματείου, στις εργοδοτικές ενώσεις, με αίτημα για συνάντηση και υπογραφή της».
Οπως αναφέρει, «χορωδός, που κατήγγειλε μαζί με το Σωματείο υβριστική συμπεριφορά του μαέστρου της χορωδίας, βρέθηκε αντιμέτωπος με επιστολή επίπληξης από τον καλλιτεχνικό διευθυντή και προειδοποιήθηκε με πειθαρχικές κυρώσεις. Με άλλα λόγια, το θύμα μετατράπηκε σε κατηγορούμενος, επειδή τόλμησε να καταγγείλει, ο δε μαέστρος και προϊστάμενός του καλύφθηκε πλήρως από τη διοίκηση».
Επίσης θυμίζει ανάλογο περιστατικό που έγινε πριν λίγο καιρό και κατέληξε σε απόλυση εργαζόμενης.
Το Σωματείο ρωτά αν «έτσι αντιλαμβάνονται τη λειτουργία ενός κρατικού πολιτιστικού οργανισμού το υπουργείο και ο καλλιτεχνικός διευθυντής» και προσθέτει ότι αυτά τα περιστατικά «επιβεβαιώνουν τις κατ' επανάληψη καταγγελίες του Σωματείου μας για το κλίμα της τρομοκράτησης που καλλιεργείται μεθοδευμένα μέσα στον μεγαλύτερο καλλιτεχνικό οργανισμό της χώρας μας. Στόχος είναι να περάσουν χωρίς διαμαρτυρίες όλοι οι αντεργατικοί σχεδιασμοί της κυβέρνησης, που αφορούν και το θέατρό μας, όπως η παγίωση των ελαστικών σχέσεων εργασίας και η κατάργηση κάθε είδους μόνιμης σχέσης, η γενίκευση των ενοικιαζόμενων εργαζομένων μέσω εταιρειών, η δουλειά με το "κομμάτι", η κατάργηση της πρόωρης συνταξιοδότησης των χορευτών και των ηθοποιών μελοδραματικού θεάτρου, η καθήλωση των μισθών, η εντατικοποίηση της εργασίας κ.ά.
Αυτοί οι σχεδιασμοί όμως δεν πλήττουν μόνο τους εργαζόμενους του θεάτρου, αλλά θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο και στο καλλιτεχνικό έργο που παράγουμε για το κοινό μας.
Απόδειξη, το τελευταίο σοβαρό περιστατικό παραγκωνισμού της χορωδίας μας από σημαντική καλλιτεχνική παραγωγή του προγραμματισμού της ΕΛΣ. Είναι πρόκληση και προσβολή του καλλιτεχνικού κύρους της χορωδίας του θεάτρου η αντικατάστασή της από ιδιωτική χορωδία, η οποία θα αμειφθεί και που, σημειωτέον, τη διευθύνει ο ίδιος ο μαέστρος της χορωδίας της ΕΛΣ.
Αραγε υπάρχουν χρήματα που περισσεύουν όταν πρόκειται για την καλλιτεχνική απαξίωση των συνόλων της ΕΛΣ αλλά δεν υπάρχουν όταν οι εργαζόμενοι ζητούν για να καλύψουν τις ανάγκες τους;».
Στις αρχές της δεκαετίας του 70 έγινε μέλος των The Elastic Band και Magdalene, αλλά όταν εμφανίστηκε με τους Beautiful Losers κέρδισε την προσοχή της «Magnet Records» και το 1974 κυκλοφόρησε το πρώτο του single, με τίτλο «So Much Love». Το πρώτο του άλμπουμ, «Whatever Happened to Benny Santini?», κυκλοφόρησε το 1978 και ξεκίνησε μια μακρά πορεία, με 24 ακόμα άλμπουμ. Η μουσική του Ρία ήταν ένα κράμα μπλουζ, ποπ, σόουλ και ροκ, και ήταν ένας από τους σπουδαιότερους κιθαρίστες του κόσμου. Μεγάλες επιτυχίες του ήταν τα άλμπουμ «On The Beach» (1986), «Dancing with Strangers» (1987), «Auberge» (1991) και «The Road to Hell» (1989), που μας χάρισαν τα ομότιτλα τραγούδια, καθώς και τα «Josephine» και «Driving Home for Christmas».
Επί σκηνής 5 μουσικοί. Λένε κωμικές ιστορίες, και παραμύθια. Τραγουδούν για την αγάπη, την γενναιοδωρία, τον ελεύθερο χρόνο, την συντροφικότητα, τον κύκλο της ζωής, τη χαρά, το παιχνίδι και φυσικά τον χορό.
«Αλήθεια ή ψέμα, δεν το γνωρίζουμε, αλλά, ο Γαργαληστής, αυτός ο σύγχρονος Ρομπέν των Δασών, λένε πως συνάντησε στη χώρα της Θυμωμένης Μπετονιέρας όλους τους ήρωες των ιστοριών του Δημήτρη Μπασλάμ.
Εφαγε σουσαμόσουπα από τον βραβευμένο σεφ Αγησίλαγο ακούγοντας στο πικ απ άριες της κοντέσας Ουαάα. Χόρεψε ταραντέλα με τα τεράστια παπούτσια του Βαρύτονου ανάμεσα σε κατακίτρινα λεμονόψαρα και κολυμβήτριες πυγολαμπίδες.
Λένε ακόμα πως πέταξε με το μπαλόνι της μικρής Ζωής ως το Διάστημα, όπου συνάντησε τον παραπονεμένο ήλιο που περίμενε μάταια το ρεπό του.
Συνάντησε τον Τενεκέ με τα τέσσερα καρούμπαλα, την θεία με το τεράστιο καπέλο της.
"Οταν το γέλιο τα παιδιά μοιράζουν, τα πάντα στα σίγουρα αλλάζουν" έγραφε στο μικρό γράμμα που άφηνε πάντα πίσω του».
Παίζουν οι Δημήτρης Μπασλάμ (κιθάρες/ γιουκαλίλι / κρουστά / τραγούδι), Φώτης Σιώτας (βιολί / τραγούδι), Ανθή Κύρκου (πλήκτρα / toy piano / τραγούδι), Θάνος Καζαντζής (τύμπανα / αυτοσχέδια κρουστά) και Εύα Ντούρου (συνθεσάιζερ / λούπες / τραγούδι).
Προπώληση εισιτηρίων: more.com.