Η καλλιτεχνική έκδοση με 13 έργα του Αγάπιου Σαχίνη φιλοτεχνημένα με κάρβουνο και μολύβι
ververidis vasilis |
Η έκδοση «Το Σφαγείο» αποτελεί ταυτόχρονα έργο τέχνης και ιστορικό ντοκουμέντο. Πρόκειται για συλλογή 13 σκίτσων φιλοτεχνημένων με κάρβουνο και μολύβι, στα οποία αποτυπώνονται μνήμες και συναισθήματα του Αγάπιου Σαχίνη, με αφορμή την «εμπειρία» του στην Μπουμπουλίνας 18 και στη φημισμένη «ταράτσα» της, την οποία ο Μίκης Θεοδωράκης χαρακτήρισε «Σφαγείο». Κάποια από τα σκίτσα συνοδεύονται και από σχόλια του ίδιου του Αγάπιου Σαχίνη, καθιστώντας τα μια συγκλονιστική εικαστική μαρτυρία για τα βασανιστήρια, στα οποία υποβαλλόταν όποιος είχε την «τύχη» να βρεθεί εκεί. Στον φάκελο της συλλογής εσωκλείονται επίσης οι στίχοι από το αντιδικτατορικό τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη «Το Σφαγείο» (γνωστό και ως «Το μεσημέρι») καθώς και η επιστολή του πατέρα του Αγάπιου Σαχίνη, Μήτσου, στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΚΚΕ «Φωνή της Αλήθειας», μέσα από την οποία αποκαλύπτονται οι βασανισμοί που υπέστη ο γιος του, αποτελώντας παράλληλα μια αποκάλυψη για το σκοτάδι που αποτυπώνεται με το κάρβουνο στα σκίτσα.
Για την έκδοση θα μιλήσουν: Ξένης Σαχίνης, χαράκτης, ομότιμος καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης. Νίκος Μπογιόπουλος, δημοσιογράφος. Γιώργος Λυσαρίδης, καθηγητής, πρώην γγ του υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης. Γιώργος Κούδας, βετεράνος παίκτης του ΠΑΟΚ. Γιώργος Λογοθέτης, δημοσιογράφος.
Στα «Κανόνια του Ναβαρόνε» |
Η Ειρήνη Παπά, που «έφυγε» από τη ζωή το 2022, άφησε πίσω της μια σπουδαία σταδιοδρομία στο θέατρο, στο αρχαίο δράμα και τον κινηματογράφο.
Εμφανίστηκε σε ταινίες του Χόλιγουντ και της Τσινετσιτά, σε θεατρικές σκηνές του Μπροντγουέι, σε αρχαίες τραγωδίες στο Ηρώδειο, ενώ αξέχαστες θα μείνουν οι συνεργασίες της με τον Μιχάλη Κακογιάννη, όπως στον «Αλέξη Ζορμπά» - ταινία που απέσπασε τρία όσκαρ. Πρωταγωνίστησε σε δύο ακόμα φιλμ του σπουδαίου δημιουργού που προτάθηκαν για Οσκαρ - και τα δύο αποτέλεσαν μεταφορές στη μεγάλη οθόνη αρχαίων τραγωδιών: Την «Ηλέκτρα» και την «Ιφιγένεια». Η Ειρήνη Παπά πρωταγωνίστησε και σε άλλη μία οσκαρική ταινία: Το «Ζ» του Κώστα Γαβρά που κατάφερε να κατακτήσει χρυσό αγαλματίδιο.
Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα προβληθούν μερικές από τις πιο εμβληματικές ταινίες στις οποίες πρωταγωνίστησε, έχοντας στο πλευρό της μερικά από τα ιερά τέρατα της 7ης τέχνης: Αντονι Κουίν, Γκρέγκορι Πεκ, Κάθριν Χέπμπορν, Βανέσα Ρεντγρέιβ, Τζιαν Μαρία Βολοντέ, Ντέιβιντ Νίβεν κ.ά.
Στην Ταινιοθήκη θα προβληθούν, από τις 16 έως τις 20 Οκτώβρη, οι ταινίες: «Η λίμνη των στεναγμών» του Γρηγόρη Γρηγορίου (1959), «Τα Κανόνια του Ναβαρόνε» του Τζ. Λι Τόμπσον (1961), «Αντιγόνη» του Γιώργου Τζαβέλλα (1961), «Ηλέκτρα» (1962), «Αλέξης Ζορμπάς» (1964), «Τρωάδες» (1971) και «Ιφιγένεια» (1977) του Μιχάλη Κακογιάννη, «Ζ» του Κώστα Γαβρά (1969), «Ο Χριστός σταμάτησε στο Εμπολι» του Φραντσέσκο Ρόσι (1979) και το ντοκιμαντέρ «Η Ειρήνη Παπά στην Κύπρο» του Μ. Κακογιάννη (1978).
Το Σάββατο 18 Οκτώβρη, στις 12 το μεσημέρι, στο Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», θα πραγματοποιηθεί η συζήτηση «Ειρήνη Παπά - Η συμβολή της στον κινηματογράφο και το θέατρο». Θα συμμετάσχουν πανεπιστημιακοί, καθώς και οι ηθοποιοί Ρένη Πιττακή, Λυδία Κονιόρδου, Στεφανία Γουλιώτη και Λουκία Μιχαλοπούλου.
Το αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί ταυτόχρονα και στη Θεσσαλονίκη (16-19 Οκτώβρη) με την προβολή έξι ταινιών στην αίθουσα Σταύρος Τορνές («Αλέξης Ζορμπάς», «Ηλέκτρα», «Τρωάδες», «Τα Κανόνια του Ναβαρόνε», «Αντιγόνη και Ιφιγένεια»).
josla.art@gmail.com" target="_blank">class="imageCopyright">josla.art@gmail.com |
Η «Νόρα», σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου, επιστρέφει από τις 22 Νοεμβρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.
Η «Νόρα», μια από τις πλέον εμβληματικές παραστάσεις των τελευταίων ετών, αγαπήθηκε από τους θεατές, υμνήθηκε από τους κριτικούς και παρουσιάστηκε σε μεγάλα διεθνή Φεστιβάλ και θέατρα στην Ευρώπη, μεταξύ των οποίων το Piccolo Teatro στο Μιλάνο, στο πλαίσιο των εορτασμών των 100 χρόνων από τη γέννηση του Giorgio Strehler, και το Εθνικό Θέατρο της Βουδαπέστης.
O σπουδαίος και απαιτητικός κριτικός Michael Billington της «Guardian» έγραψε στις εντυπώσεις του για τη «Νόρα»: «Αν έπρεπε να περιγράψω το ύφος του, θα το χαρακτήριζα τελετουργικό μινιμαλισμό. (...) Ο Τερζόπουλος μεταφέρει την ουσία του κειμένου μέσα από τον λόγο και την κίνηση. (...) Περιγράφει το έργο ως μία μάχη μεταξύ "του τρομαγμένου εγώ και του καταπιεσμένου αληθινού εαυτού" και αυτή η ουσιώδης σύγκρουση ενσαρκώνεται ευφυέστατα από την Σοφία Χιλλ, που παίζει με κάθε ίνα της ύπαρξής της».
Παίζουν: Σοφία Χιλλ, Τάσος Δήμας, Νίκος Ντάσης.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21.15, Κυριακή στις 19.15
Τιμές εισιτηρίων: 20 ευρώ (γενική είσοδος), 15 ευρώ (για φοιτητές, μαθητές, εκπαιδευτικούς, ανέργους, ΑμεΑ).
Μέχρι και τις 23 Οκτώβρη ισχύει προσφορά προπώλησης στα 12 ευρώ.
Προπώληση εισιτηρίων στο more.com. Πληροφορίες στο τηλέφωνο του θεάτρου 210 5226260.
Αύριο Σάββατο στις 9 μ.μ. και την Κυριακή στις 7.30 μ.μ. η θεατρική ομάδα του Πολιτιστικού Συλλόγου «Η Πρόοδος» στο Αιγάλεω ανεβάζει στη Στέγη Πολιτισμού στο Χαϊδάρι (Κολοκοτρώνη 36) τη θεατρική παράσταση «Οι μανάδες του Μποστ ή πώς το παλιό σκοτώνει το νέο». Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Οπως αναφέρει η ομάδα:
«Επειτα από έρευνα και μελέτη στο σύνολο του έργου του σπάνιου δραματουργού και γελοιογράφου Μποστ, αποκαλύφθηκε μπροστά μας το μοτίβο της "Αβυσσαλέας Μάνας", που με τον άλφα ή βήτα τρόπο σκοτώνει τα παιδιά της ξανά και ξανά. Είτε αδιαφορώντας γι' αυτά (Φαύστα), είτε βάζοντας την προσωπική της τέρψη και ανέλιξη σε απόλυτη προτεραιότητα (Μαρία Πενταγιώτισσα, Επάγγελμα της Μητρός μου), είτε δολοφονώντας τα γιατί δεν ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες της (Μήδεια), είτε τα τραβάει μαζί της στην καταστροφή (Μαμά Ελλάς, κεντρική ηρωίδα των γελοιογραφιών του). Ενα μοτίβο που επαναλαμβάνεται σε ένα μεγάλο κομμάτι του έργου του διαμορφώνοντας μια συνεπή νοηματική γραμμή...
Κατά την άποψή μας, κάθε "Μάνα" του Μποστ αντικατοπτρίζει το "Παλιό" που πασχίζει με κάθε τρόπο να ξεκάνει το "Νέο" που η ίδια αναπόφευκτα γέννησε. Σε καθένα από τα παραπάνω έργα του, ο Μποστ κάνει βαθιά κριτική σ' αυτόν τον σάπιο κόσμο που σκοτώνει τα παιδιά του, χρησιμοποιώντας φόρμες της σάτιρας, της μαύρης κωμωδίας, της παρωδίας, της επιθεώρησης, του παραλόγου και πολλές άλλες, φτιάχνοντας ένα ιδιότυπο και μοναδικό είδος αληθινού Λαϊκού Θεάτρου, καλώντας τους πολλούς να δράσουν όχι "πριν να είναι πολύ αργά" αλλά γιατί κατά την άποψή του "είναι ήδη πολύ αργά". Οπως άλλωστε καταδεικνύουν οι τωρινές αλλά και όλες ιστορικά οι θηριωδίες αυτού του σάπιου συστήματος».
Η σύνθεση των κειμένων και η σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Τσαγκαράκη.
Την αναγνώριση της ειδικότητας του βοηθητικού ηθοποιού με παράλληλη απόδοση επαγγελματικού κωδικού ζητά το ΚΚΕ με Ερώτηση προς τους υπουργούς Πολιτισμού και Εργασίας.
Οπως σημειώνεται στην Ερώτηση, «είναι γνωστό ότι σε όλες τις οπτικοακουστικές παραγωγές είναι απαραίτητη η ειδικότητα του βοηθητικού ηθοποιού. Η ειδικότητα αυτή υποστηρίζει τη σκηνοθεσία, την καλλιτεχνική ερμηνεία, την αρτιότητα του αισθητικού αποτελέσματος. Παρ' όλα αυτά, οι βοηθητικοί ηθοποιοί εδώ και χρόνια εργάζονται ως ανειδίκευτοι, με βασικό μισθό, πολλές φορές μάλιστα με εργόσημο, χωρίς να κατοχυρώνουν βασικά επιδόματα ή ασφαλιστικά δικαιώματα.
Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, οι πολλές κρατικές επιχορηγήσεις σε μεγάλους επενδυτές οπτικοακουστικών παραγωγών όχι μόνο δεν ενίσχυσε τα εργασιακά δικαιώματα, αλλά αντίθετα εντατικοποίησε την εργασία για το σύνολο του κλάδου. Τα αποτελέσματα αυτής της εντατικοποίησης ως προς τους βοηθητικούς ηθοποιούς είναι:
- παραμονή στο "σετ" ως και 12 ώρες ημερήσια για να γυριστούν όλες οι σκηνές
- αύξηση των κινδύνων για εργατικά "ατυχήματα", όπως και σε άλλους κλάδους των οπτικοακουστικών παραγωγών
- αποδοχές που παραμένουν στα ίδια απαράδεκτα χαμηλά επίπεδα.
Οι βοηθητικοί ηθοποιοί θα έπρεπε εδώ και πολλά χρόνια να έχουν κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα, αλλά και την απαιτούμενη για την ειδικότητα δωρεάν κατάρτιση σε κρατική δομή».
Με βάση τα παραπάνω οι βουλευτές Σεμίνα Διγενή, Γιάννης Δελής, Νίκος Εξαρχος, Χρήστος Κατσώτης, Λιάνα Κανέλλη, Αφροδίτη Κτενά, Λεωνίδας Στολτίδης, Μανώλης Συντυχάκης ρωτούν τους υπουργούς τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση για:
«- Να αναγνωριστεί ειδικότητα βοηθητικού ηθοποιού με παράλληλη απόδοση επαγγελματικού κωδικού.
- Να κατοχυρωθεί συγγενικό δικαίωμα για την καλλιτεχνική συμβολή τους στο οπτικοακουστικό έργο».