ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 7 Οχτώβρη 2008
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΘΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Δεν κυρώθηκαν ούτε οι δασικοί χάρτες που συντάχθηκαν!

Ο «Ρ» συνεχίζει σήμερα την αποκάλυψη για την ενιαία δασοκτόνα πολιτική της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, όπως αυτή εκφράζεται και μέσα από τις διαδικασίες σύνταξης του Κτηματολογίου

Ο «Ρ» αποκάλυψε στο φύλλο του περασμένου Σαββάτου πως κατά τις πρώτες κτηματογραφήσεις 331 περιοχών, που έγιναν από το 1995 έως το 2003, σε δεκάδες δήμους της χώρας ενεγράφησαν οι ιδιώτες ως δικαιούχοι σε δασικές εκτάσεις, ανεξάρτητα από την εγκυρότητα του τίτλου, ακόμα και σε περιπτώσεις που το Δημόσιο είχε υποβάλει δήλωση γι' αυτές τις εκτάσεις. Αποκάλυψε πως η διαδικασία κατάρτισης του Εθνικού Κτηματολογίου, με τον τρόπο που γίνεται και ενταγμένη σε μια ενιαία δασοκτόνα πολιτική του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, μόνο ως «λαχείο» για τους μεγαλοκαταπατητές και διεκδικητές δασών και δασικών εκτάσεων μπορεί να χαρακτηριστεί.

Σήμερα συνεχίζουμε με το εξής αποκαλυπτικό στοιχείο: Οι δασικοί χάρτες, το μόνο εργαλείο μέσω του οποίου μπορούν να προασπιστούν οι δημόσιες δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις και να δηλωθούν ως τέτοιες από το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ συντάχθηκαν για 330 ΟΤΑ, δεν κυρώθηκαν ποτέ. Μάλιστα, την κύρωσή τους εμπόδισε νόμος του 2003. Πρόκειται για το δασοκτόνο νόμο 3208/2003, ο οποίος και την κύρωση των δασικών χαρτών κατέστησε αδύνατη και τις δασικές εκτάσεις συρρίκνωσε, αλλάζοντας τον ορισμό του δάσους!

Δεν έχει κυρωθεί ούτε ένας δασικός χάρτης

Ο μόνος τρόπος για να χαρακτηριστεί μια έκταση ως δάσος, δασική ή χορτολιβαδική και κατά τεκμήριο δημόσια είναι η σύνταξη δασικών χαρτών. Ωστόσο, υπάρχει ένα ακόμα στοιχείο - κλειδί σε αυτό το σημείο: Ο δασικός χάρτης θα πρέπει να είναι κυρωμένος, να έχει δηλαδή αναρτηθεί, να έχουν εξεταστεί οι αντιρρήσεις και να έχει κυρωθεί από τον γραμματέα της Περιφέρειας. Τότε αυτά τα στοιχεία θα ήταν δεσμευτικά για την «Κτηματολόγιο ΑΕ», ότι, δηλαδή, αυτές οι εκτάσεις είναι δημόσιες επειδή είναι δασικές και χορτολιβαδικές και υποχρεούται να τις καταγράψει ως τέτοιες.

«Είναι πολύ σημαντικό να είναι κυρωμένοι οι δασικοί χάρτες. Μέχρι τώρα δεν έχουμε πετύχει να κυρωθεί ούτε ένας δασικός χάρτης! Παρότι στις διαδικασίες του Εθνικού Κτηματολογίου έχουν συνταχτεί 330 χάρτες στην Ελλάδα από το 1997, με τις πρώτες κτηματογραφήσεις», υπογραμμίζει ο Σταύρος Τσιλίκουνας, δασολόγος στη Διεύθυνση Δασικών Χαρτών.

Ενιαία «γαλαζοπράσινη» δασοκτόνα πολιτική

Η πολιτική που εφάρμοσαν και εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ είναι δασοκτόνα και ενιαία. Ολες οι προσπάθειες να μην υπάρξουν και χρησιμοποιηθούν δασικοί χάρτες, αλλά και να συρρικνωθούν οι εκτάσεις που χαρακτηρίζονται ως δασικές ήταν κοινές. Αναφέρουμε ενδεικτικά:

  • Μέχρι το 2003 θεωρούνταν δασική η έκταση, αν η εδαφοκάλυψη ήταν μέχρι 15% με δασική βλάστηση. Με το ν. 3208/2003 (που βασίστηκε στη δασοκτόνα αναθεώρηση του άρθρου 24 του Συντάγματος επί ΠΑΣΟΚ) η έκταση έπρεπε να καλύπτεται κατά 25% με δασικά είδη για να θεωρείται δάσος. Επίσης, όποια έκταση είναι κάτω από 3 στρέμματα δε θεωρείται πλέον δασική, ακόμη κι αν είναι καταφανώς τέτοια. Αρα και σε αυτές τις εκτάσεις το Δημόσιο χάνει τα δικαιώματά του.
  • Στο τέλος του 2003 ψηφίστηκε ο νόμος 3208. «Ο νόμος μας είπε: Αυτό που ήταν δάσος, ξέχνα το. Ορίζω διαφορετικά το δάσος. Επρεπε να τροποποιηθεί το περιεχόμενο των δασικών χαρτών για τους 330 ΟΤΑ. Στο μεταξύ έγινε προσφυγή στο ΣτΕ, διότι ο νόμος μείωνε τις δασικές εκτάσεις που προστατεύονταν από το Σύνταγμα. Ακόμα και σήμερα δεν μπορούμε ούτε να αλλάξουμε τους χάρτες, ούτε να τους αναρτήσουμε», συνεχίζει.

Οπως εξηγεί στον «Ρ», με την κύρωση του δασικού χάρτη, το περιεχόμενό του είναι αποδεικτικό σε κάθε διοικητική ή δικαστική αρχή. «Αυτό είναι καταστροφικό για κάποιους. "Κλειδώνουν" όλες οι διαδικασίες, δεν μπορούν να κάνουν τίποτα σε δασική έκταση και δάσος. Ακόμα και το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν μπορεί να κάνει ένα έργο αυθαίρετα μέσα σε δασική έκταση, χωρίς να πληροί κάποιες προϋποθέσεις», συμπληρώνει. Με τη σύνταξη δασικών χαρτών οι καταπατητές και οι διεκδικητές βρίσκονται σε μεγάλο μειονέκτημα έναντι του Δημοσίου. Ωστόσο, η κυβέρνηση της ΝΔ, όχι απλά εφαρμόζει τον παραπάνω δασοκτόνο νόμο, αλλά και η ίδια με τη σειρά της κινείται σε αντίθετη κατεύθυνση από αυτή της σύνταξης δασικών χαρτών.


Ελένη ΜΑΪΛΗ

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΕ
Αναγνωρίζουν το δικαίωμα του κεφαλαίου στη ... ρύπανση

Την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του Εθνικού Σχεδίου Κατανομής δικαιωμάτων εκπομπών - δηλαδή του άθλιου συστήματος εμπορίας ρύπων - για την περίοδο 2008-2012, ανακοίνωσε το ΥΠΕΧΩΔΕ. Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση αποδεικνύει έμπρακτα την απόλυτη ταύτισή της με την αντιπεριβαλλοντική πολιτική της ΕΕ και σπεύδει να διαψεύσει δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία συμμετέχει σε «μέτωπο» με άλλες πέντε χώρες (Πολωνία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Ρουμανία και Βουλγαρία) με στόχο να καθυστερήσουν το νέο πακέτο υποτιθέμενων μέτρων που προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις κλιματικές αλλαγές...

Σημειώνουμε ότι το εθνικό σχέδιο κατανομής ρύπων αποτελεί βασικό στοιχείο των «ευέλικτων μηχανισμών» για τις κλιματικές αλλαγές, που περιλήφθηκαν στο Πρωτόκολλο του Κιότο, μετά από πρωτοβουλία της ΕΕ, αντί να περιληφθούν άλλα ουσιαστικά μέτρα πραγματικής μείωσης των αερίων «θερμοκηπίου». Οι μηχανισμοί αυτοί στηρίζονται στο εμπόριο ρύπων, που σημαίνει ότι οι βιομηχανίες αντί να πληρώσουν για να εγκαταστήσουν αντιρρυπαντική τεχνολογία, ώστε να εκπέμπονται λιγότεροι ρύποι στην ατμόσφαιρα, μπορούν να αγοράζουν το «δικαίωμα» να τη βομβαρδίζουν με περισσότερους ρύπους!

Στο ελληνικό σχέδιο κατανομής ρύπων περιλαμβάνονται 140 βιομηχανικές και άλλες μεγάλες εγκαταστάσεις (ηλεκτροπαραγωγής, διυλιστήρια, χαλυβουργίες, τσιμεντοβιομηχανίες, υαλουργίες κ.ά.) στις οποίες κατανέμονται δωρεάν δικαιώματα εκπομπής 341.547.710 τόνων διοξειδίου του άνθρακα. Παράλληλα δημιουργείται και μια αποθήκη δικαιωμάτων εκπομπής 16.740.701 τόνων διοξειδίου του άνθρακα τα οποία εντάσσονται στο χρηματιστήριο ρύπων και θα δημοπρατούνται σε ετήσια βάση, ώστε να τα αγοράζουν οι βιομηχανίες (μεταξύ των οποίων και η ΔΕΗ) για να μπορούν να εκπέμπουν περισσότερους ρύπους!

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ελιγμός για τον «Καποδίστρια 2»

Δυσκολίες φαίνεται να αντιμετωπίζει η προώθηση της αντιλαϊκής μεταρρύθμισης του «Καποδίστρια 2», καθώς ο υπουργός Εσωτερικών, Π. Παυλόπουλος, παρέπεμψε πρώτα στην επίλυση του οικονομικού προβλήματος των δήμων, στη βάση της συμφωνίας που είχε κάνει το καλοκαίρι η ηγεσία της ΚΕΔΚΕ με το υπουργείο Οικονομίας. Θυμίζουμε ότι αυτή προέβλεπε την απόδοση σε 8 δόσεις του ποσού των 1,711 δισ. ευρώ, ως παρακρατημένων πόρων, επίσης την απόδοση 250 εκατομμυρίων ευρώ για τις μεταφερθείσες στους δήμους αρμοδιότητες και την εγγραφή στον προϋπολογισμό του 90% των τελών κυκλοφορίας υπέρ των δήμων.

«Πρώτα η εξασφάλιση των πόρων, πρώτα η εξασφάλιση των υποδομών και ύστερα το θέμα των μεταρρυθμίσεων», δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Εσωτερικών. Ωστόσο, ακόμα κι αν ικανοποιηθούν τα παραπάνω αιτήματα, η πολιτική κατεύθυνση που θέλει τους δήμους να λειτουργούν με ανταποδοτικότητα σε έργα και υπηρεσίες και σε σύμπραξη με το ιδιωτικό κεφάλαιο δεν αλλάζει. Είναι χαρακτηριστικό ότι χτες ο υφυπουργός Εσωτερικών, Θ. Νάκος, ανακοίνωσε ότι δήμοι που έχουν ήδη εισπράξει τις πιστώσεις που δικαιούνται από το πρόγραμμα «Θησέας» για το 2008, θα μπορούν να χρησιμοποιούν και τις αντίστοιχες του 2009. Θυμίζουμε ότι βασικό κριτήριο για τη χρηματοδότηση ενός έργου από τον «Θησέα» είναι η σύμπραξη με το ιδιωτικό κεφάλαιο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ