ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 27 Νοέμβρη 2025
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
Εργάτης σκοτώθηκε σε αμαξοστάσιο του ΗΣΑΠ στον Πειραιά

Καταπλακώθηκε από βαρύ φορτίο σε ακατάλληλο πόστο

Ενα ακόμα εργοδοτικό έγκλημα με θύμα εργάτη σε μεγάλο χώρο δουλειάς συνέβη χτες, αυτήν τη φορά στο αμαξοστάσιο του ΗΣΑΠ (γραμμή 1) στον Πειραιά. Συγκεκριμένα, ο Νίκος Βάρδας, τεχνίτης 58 περίπου χρονών, που εργαζόταν σε «λάκκους» στο αμαξοστάσιο, καταπλακώθηκε από αντικείμενα τόνων που θα έπρεπε κανονικά να βρίσκονται αλλού. Οι «λάκκοι» αυτοί είχαν μετατραπεί σε αυτοσχέδιες αποθήκες χωρίς κανένα μέτρο ασφαλείας, ενώ δεν υπάρχει σχετική άδεια εκτέλεσης τέτοιων εργασιών στον συγκεκριμένο χώρο, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι.

Αποδεικνύεται για ακόμα μια φορά πως οι χώροι δουλειάς μετατρέπονται σε αρένες θανάτου, καθώς οι εργοδότες και η κυβέρνηση της ΝΔ λογίζουν τα μέτρα υγείας και ασφάλειας ως περιττό κόστος. Θυμίζουμε ότι μόλις προχθές 3 εργαζόμενοι (2 στην Πάτρα και ένας στην Κρήτη) τραυματίστηκαν εν ώρα εργασίας.

Κέρδη βουτηγμένα στων εργατών το αίμα

Αμεση ήταν η απάντηση των εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, που αποφάσισαν επιτόπου στάση εργασίας 12 μ. - 6 μ.μ. ενώ οργάνωσαν και συγκέντρωση έξω από τον ΗΣΑΠ στον Πειραιά. Με πανό που έγραφε «Οχι άλλο αίμα εργατών - Τώρα μέτρα προστασίας της ζωής μας» και σύνθημα «Κέρδη βουτηγμένα τον εργατών το αίμα» δήλωσαν πως δεν θα δεχτούν κανένας άλλος συνάδελφός τους να μη γυρίσει σπίτι, κανένας άλλος να μην σακατευτεί για να αυγατίζουν τα κέρδη τους οι μονοπωλιακοί όμιλοι.

Το Σωματείο των Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ προέβη παράλληλα σε καταγγελία στην Επιθεώρηση Εργασίας, απαιτώντας άμεσα να διενεργηθούν έλεγχοι σχετικά με τις συνθήκες εργασίας και τα μέτρα ασφάλειας που θα έπρεπε να παρθούν.

Στο σημείο παραβρέθηκε από την πρώτη στιγμή αντιπροσωπεία του Εργατικού Κέντρου Πειραιά, ενώ οι συνδικαλιστές της ΔΑΣ ΣΤΑΣΥ πρότειναν άμεσα τη στάση εργασίας σε όλο το δίκτυο. Επίσης η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδας και εκλεγμένοι με την ΠΚΣ στο Πανεπιστήμιο Πειραιά βρέθηκαν εκεί για να εκφράσουν την αλληλεγγύη τους.

Στο σημείο του εργοδοτικού εγκλήματος βρέθηκε άμεσα και αντιπροσωπεία του ΚΚΕ.

Ας μας πουν, πόσο κοστίζει τελικά η ζωή του εργάτη;

Την εργοδοσία της ΣΤΑΣΥ καταγγέλλει το Εργατικό Κέντρο Πειραιά, σημειώνοντας πως «επιβεβαιώνεται για ακόμα μια φορά ότι μπροστά στο να βγει η δουλειά αποφέροντας κέρδη για την εργοδοσία, η ζωή και τα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να τηρούνται, αποτελούν για αυτούς κόστος. Ας μας πουν πόσο κοστίζει τελικά η ζωή ενός εργάτη;

Το Εργατικό Κέντρο, τα σωματεία, οι εργαζόμενοι στα τρένα έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό για την κατάσταση που αντιμετωπίζουμε στους χώρους δουλειάς, που αποτελούν αρένες θανάτου. Το τραγικό ρεκόρ θανάτων εργαζομένων για το 2025 επιβεβαιώνει με τον πιο τραγικό τρόπο ότι η πολιτική που εφαρμόζεται από όλες τις κυβερνήσεις δίνει αέρα στα πανιά της εργοδοσίας».

Παράλληλα, επισημαίνει πως το νέο νομοσχέδιο για τη 13ωρη δουλειά, η μετατροπή της οικονομίας σε πολεμική, η εντατικοποίηση της εργασίας, το κυνήγι του κέρδους, η ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών, οι ελλείψεις σε προσωπικό και μέτρα ασφαλείας είναι το εκρηκτικό μείγμα που για τους εργαζόμενους σημαίνει φτώχεια, σακάτεμα και θάνατος.

ΠΑΤΡΑ
Αμεση απάντηση των σωματείων για τα νέα «ατυχήματα» στη ΒΙΠΕ

Αμεσες παρεμβάσεις στους χώρους δουλειάς όπου σημειώθηκαν τα δύο πολύ σοβαρά εργατικά «ατυχήματα» προχθές, πραγματοποίησαν χθες κλαδικά και επιχειρησιακά συνδικάτα μαζί με το Εργατικό Κέντρο Πάτρας, απαιτώντας μεταξύ άλλων πλήρη διαλεύκανση των αιτιών και των τελευταίων περιστατικών, αλλά και να παρθούν επίσης όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας των εργαζομένων.

Στην «ELPACK», όπου τραυματίστηκε σοβαρά στο ένα του πόδι οδηγός φορτηγού της επιχείρησης μετά από τροχαίο, πραγματοποιήθηκε δίωρη στάση εργασίας (1 μ.μ. - 3 μ.μ.), που κήρυξε το επιχειρησιακό σωματείο και στήριξε το Εργατικό Κέντρο με το κλαδικό Συνδικάτο Τύπου - Χάρτου. Στον χώρο βρέθηκαν αντιπροσωπείες των Σωματείων και του Εργατικού Κέντρου, με τον πρόεδρό του Δημήτρη Μαρμούτα, ενώ πραγματοποιήθηκε Γενική Συνέλευση των εργαζομένων, συζητώντας όσα τους απασχολούν στον χώρο δουλειάς, όπως και η κατάσταση με το οδικό δίκτυο που οδηγεί στη ΒΙΠΕ, θέτοντας καθημερινά τη ζωή τους σε κίνδυνο, αλλά και το γεγονός ότι δεν υπάρχει μονάδα Υγείας για όλη τη βιομηχανική περιοχή.

Παρέμβαση του κλαδικού Συνδικάτου Μετάλλου Πάτρας και του Εργατικού Κέντρου πραγματοποιήθηκε και στην «Arkhon Panel ΑΕ - Viemetal Group», όπου μετά από ισχυρή έκρηξη προχθές 35χρονος εργαζόμενος υπέστη πολύ σοβαρά εγκαύματα, με κίνδυνο ακόμη και για τη ζωή του.

Οπως αναδείχθηκε, πρόκειται για χώρο «ναρκοπέδιο», αφού μόλις πριν πέντε μήνες τραυματίστηκε σοβαρά άλλος εργαζόμενος που ακρωτηριάστηκε το δεξί του χέρι. Και από την παρέμβαση των συνδικαλιστών επισημάνθηκαν οι άσχημες συνθήκες δουλειάς που επικρατούν, με το Σωματείο να απαιτεί την άμεση απόδοση ευθυνών, τη διεξοδική εξέταση των μέτρων ασφαλείας αλλά και να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για ανθρώπινες και ασφαλείς συνθήκες δουλειάς.

ΗΤΑΝ ΠΡΟΜΕΛΕΤΗΜΕΝΟ!
Υπήρχαν προειδοποιήσεις ότι «στο αμαξοστάσιο του Πειραιά ελλοχεύουν κίνδυνοι»

Έγγραφο από τις 21 Νοέμβρη κατέγραφε τις σοβαρές ελλείψεις

«Οι χώροι εργασίας στο αμαξοστάσιο του Πειραιά κρίνονται εν γένει ανεπαρκείς»: Αυτή η δραματική προειδοποίηση των εργαζομένων περιλαμβάνεται σε έγγραφο υπόμνημα μελών της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας που εστάλη μόλις στις 21 Νοέμβρη, δηλαδή λίγες μέρες πριν την χθεσινή τραγωδία!

Πρόκειται για κόλαφο για την κυβέρνηση και τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, αφού επιβεβαιώνεται ότι ήξεραν για τις σοβαρές ελλείψεις σε μέτρα προστασίας των εργαζομένων.

Συγκεκριμένα, το αποκαλυπτικό αυτό έγγραφο είχε κατατεθεί από δύο μέλη της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας των εργαζομένων στη ΣΤΑΣΥ. Και ενημέρωναν τη διοίκηση ότι οι εργαζόμενοι παίζουν τη ζωή τους «κορόνα - γράμματα», αφού στο υπόμνημα καταγράφονται 22 συνολικά σημεία για την κατάσταση που αντιμετωπίζουν τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι επιβάτες.

Αναφέρονταν ο γερασμένος στόλος, οι ανεπαρκείς έλεγχοι, οι ακατάλληλες υποδομές, ενώ όσον αφορά τους εργαζόμενους ξεχωρίζουν η υποστελέχωση αλλά και οι χαμηλοί μισθοί, που τους αναγκάζουν να δουλεύουν υπερωριακά, με κίνδυνο τη ζωή τους.

Ιδιαίτερα σημεία του υπομνήματος είναι τα 16, 17 και 19:

Σε μια ανατριχιαστική προειδοποίηση, σημειώνεται στο σημείο 16: «Οι χώροι εργασίας στο αμαξοστάσιο του Πειραιά κρίνονται εν γένει ανεπαρκείς, με πολλά σημεία να εγκυμονούν κινδύνους τραυματισμού, και το περιβάλλον είναι εξαιρετικά φθοροποιό για την υγεία όλων όσοι εργάζονται σε αυτό».

Στο σημείο 17 τονίζεται: «Πρέπει να οργανωθούν σεμινάρια με στόχο την πληροφόρηση, ενημέρωση και εκπαίδευση των εργαζομένων για το περιεχόμενο της επικινδυνότητας κάθε βλαπτικού παράγοντα κατά την τέλεση της εργασία τους, ενώ παράλληλα θα ενημερώνονται και για το είδος των μέτρων συλλογικής και ατομικής προστασίας».

Και στο 19 γράφουν οι εργαζόμενοι: «Ο χώρος των εργασιών στις τροχιές Τ4 - Τ5 - Τ6 κρίνεται ακατάλληλος για οποιαδήποτε εργασία, καθώς δεν έχει το κατάλληλο ύψος και οι εργαζόμενοι καταπονούνται κατά την τέλεση των εργασιών».

Κώφευε η διοίκηση στα αιτήματα των εργαζομένων

Επίσης οι εργαζόμενοι με οργή και αγανάκτηση καταγγέλλουν ότι η διοίκηση «επιδεικτικά έχει αγνοήσει τα θέματα που αφορούν την υγεία και την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων».

Από τα παραπάνω αναδεικνύονται οι εγκληματικές ευθύνες της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ, την ώρα μάλιστα που κάνει «πάρτι» κερδών, σημειώνοντας κύκλο εργασιών 181,13 εκατ. ευρώ για το 2024, αύξηση 39,9% σε σχέση με το 2023. Την ίδια στιγμή, οι δαπάνες για την υγεία και την ασφάλεια στραγγαλίζονται, στη λογική του «κόστους - οφέλους».


ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
«Αρένες» οι χώροι δουλειάς στη «νέα εποχή» που διαφημίζει η κυβέρνηση

Σε ανακοίνωσή του για τον τραγικό θάνατο εργάτη στο αμαξοστάσιο του ΗΣΑΠ στον Πειραιά το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει:

«Ενας ακόμα εργάτης προστίθεται στον μακρύ κατάλογο όσων χάνουν τη ζωή τους στους χώρους δουλειάς, που έχουν μετατραπεί κυριολεκτικά σε "αρένες" λόγω της παντελούς έλλειψης μέτρων ασφαλείας, της υποστελέχωσης και της εντατικοποίησης, στον βωμό της πολιτικής της μείωσης του κόστους και της αύξησης του καπιταλιστικού κέρδους.

Ο τραγικός θάνατος του τεχνίτη του ΗΣΑΠ στο αμαξοστάσιο του Πειραιά, ο οποίος εκτελούσε βαριά εργασία μεταφοράς ανταλλακτικών χωρίς μέτρα ασφαλείας και χωρίς να υπάρχει σχετική άδεια εκτέλεσης τέτοιων εργασιών στον συγκεκριμένο χώρο, αποτελεί μία ακόμα απόδειξη ότι η κυβερνητική πολιτική της δήθεν συντήρησης του απαρχαιωμένου στόλου με "κόψε - ράψε", αντί αγοράς νέων συρμών και ουσιαστικού εκσυγχρονισμού του δικτύου, μπορεί να αποβεί και με αυτόν τον τρόπο θανατηφόρα.

"Τραγική ειρωνεία" αποτελεί ακόμα ότι την ίδια στιγμή που ο εργάτης έχανε τη ζωή του, η υπουργός Εργασίας μαζί με τους λεγόμενους "κοινωνικούς εταίρους" πραγματοποιούσε φιέστες για "νέα εποχή" στην προστασία των εργαζομένων, "ξεχνώντας" ότι πολύ πρόσφατα νομοθέτησε το έκτρωμα της 13ωρης εργασίας και της "ευελιξίας", που απογειώνει την εντατικοποίηση της εργασίας, αυξάνοντας τους κινδύνους στους χώρους δουλειάς.

Μονόδρομος για τους εργαζόμενους είναι η ενίσχυση του συλλογικού και οργανωμένου αγώνα τους, διεκδικώντας αποφασιστικά όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας και προστασίας στους τόπους δουλειάς, ενάντια στο εχθρικό για τον λαό κράτος, στο κεφάλαιο και τις κυβερνήσεις του».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ