ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 14 Ιούνη 2008
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ
Με στόχο την επιχειρηματική λειτουργία πανεπιστημίων

Κατατέθηκε χτες στη Βουλή και θα συζητηθεί την Τετάρτη στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων

Ενα ακόμα βήμα στην υλοποίηση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην Ανώτατη Εκπαίδευση, στην κατεύθυνση της υλοποίησης της διαδικασίας της Μπολόνια κάνει η κυβέρνηση, με την κατάθεση - χτες στη Βουλή - του νομοσχεδίου για τα μεταπτυχιακά. Το νομοσχέδιο, που κατά τον υπουργό Παιδείας σηματοδοτεί τον «δεύτερο κύκλο» των αντιεκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων στην Ανώτατη Εκπαίδευση, κατατέθηκε χτες στη Βουλή και θα συζητηθεί την Τετάρτη στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.

Οπως ξεκαθαρίζεται από την αιτιολογική έκθεση, το νομοσχέδιο «κωδικοποιεί και συμπληρώνει τις ισχύουσες διατάξεις για τις μεταπτυχιακές σπουδές προκειμένου να προσαρμοστεί πλήρως η ελληνική νομοθεσία στα ευρωπαϊκά δεδομένα και να οργανωθούν οι μεταπτυχιακές σπουδές με τρόπο σύγχρονο και εξωστρεφή».

Το σχέδιο νόμου θεσμοθετεί τη διάσπαση σε κύκλους σπουδών (προπτυχιακό - μεταπτυχιακό, ενώ την ίδια στιγμή θέτει την ολοκλήρωση μεταπτυχιακού ως προϋπόθεση για το διδακτορικό), επιτρέπει τα δίδακτρα, στρώνοντας το δρόμο για τη γενίκευσή τους, νομοθετεί τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων από ιδιώτες (βλέπε επιχειρήσεις), εφαρμόζει την «αξιολόγηση» και τις πιστωτικές μονάδες. Ακόμα, αναθέτει το ερευνητικό έργο που γίνεται στα πανεπιστήμια σε «μαγαζιά» που στήνονται στα ιδρύματα (ή ανάμεσα σε ιδρύματα), τα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (ΕΠΙ), τα οποία είναι ΝΠΙΔ και συνάπτουν μόνα τους συμφωνίες με φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα...

Ιδιωτική χρηματοδότηση: Δίδακτρα και επιχειρήσεις

Τα μεταπτυχιακά λειτουργούν ως μοχλός για να γίνει πραγματικότητα εκείνο που η ΕΕ και τα κόμματα του ευρωμονόδρομου προωθούν: Το πανεπιστήμιο που λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά και επιχειρηματικά κριτήρια. Στο σχέδιο νόμου για τα μεταπτυχιακά ορίζεται ότι «πόροι των ΠΜΣ μπορεί να είναι δωρεές, παροχές, κληροδοτήματα, χορηγίες φορέων του δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα γενικά, νομικών ή φυσικών προσώπων ή πόροι από ερευνητικά προγράμματα, κοινοτικά προγράμματα, επιχορηγήσεις του κρατικού προϋπολογισμού και δίδακτρα». Μάλιστα, το ύψος των διδάκτρων το αποφασίζουν τα αρμόδια όργανα κάθε ιδρύματος. Με αυτόν τον τρόπο, κάθε ίδρυμα μπορεί να επιβάλει υπέρογκα δίδακτρα (ανάλογα με το πόσο «πουλάει» το αντικείμενο του μεταπτυχιακού), ενώ ανοίγει ο δρόμος για γενίκευση των διδάκτρων και σε προπτυχιακό επίπεδο.

Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σχέδιο νόμου, «απαραίτητη προϋπόθεση για την υποβολή αιτήματος έγκρισης ΠΜΣ προς το υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων είναι η συνυποβολή της έκθεσης αξιολόγησης του οικείου τμήματος». Συνεπώς, για να διοργανώσει μεταπτυχιακά ένα τμήμα, οφείλει να έχει εφαρμόσει την «αξιολόγηση». Επιπλέον, «επιβραβεύονται» οι Διοικήσεις εκείνες που προσαρμόζονται στις ορέξεις της αγοράς, όπως διευκρίνισε προχτές ο υπουργός Παιδείας, ξεκαθαρίζοντας ότι τα τρία πανεπιστήμια που έχουν ολοκληρώσει την «αξιολόγηση» προηγούνται στη χρηματοδότηση των μεταπτυχιακών τους. Είναι ενδεικτικό ότι το νομοσχέδιο δίνει δυνατότητα στα ΤΕΙ να οργανώσουν ΠΜΣ, αρκεί επίσης να έχουν ολοκληρώσει την «αξιολόγηση».

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα ΠΜΣ δικαιούνται χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό «βάσει κριτηρίων ποιότητας και των αποτελεσμάτων αξιολόγησης του οικείου τμήματος (...) και του καθενός ΠΜΣ». Ανάλογα με την επίτευξη των στόχων και ανάλογα με τη «βαθμολογία» του στην «αξιολόγηση» - κατηγοριοποίηση χρηματοδοτείται ή όχι το ΠΜΣ.

Τα μεταπτυχιακά λειτουργούν ως «μαγαζάκι» μέσα στα πανεπιστήμια, με την οικονομική διαχείριση να ανατίθεται στους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ), οι οποίοι... παρακρατούν ένα 10% των εσόδων του μεταπτυχιακού. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ΕΛΚΕ λειτουργούν με αδιαφανείς διαδικασίες, ενώ δεν ελέγχονται από κανένα συλλογικό όργανο του πανεπιστημίου.

Την ίδια στιγμή, τα πανεπιστήμια έχουν τη δυνατότητα να ανοίξουν τα δικά τους «μαγαζιά» στο εξωτερικό, μέσα από «αυτοδύναμα αυτοχρηματοδοτούμενα ΠΜΣ»! Δηλαδή, τα πανεπιστήμια θα κάνουν «εξαγωγή» του ονόματός τους σε χώρες του εξωτερικού, θα πουλούν εκπαιδευτικές υπηρεσίες και πτυχία. Αλλωστε, «αυτοδύναμο και αυτοχρηματοδοτούμενο» σημαίνει ότι τους πόρους και τη χρηματοδότηση τη βρίσκει μόνο του το ίδρυμα, κάνοντας «μπίζνες» στο εξωτερικό!

Μεταπτυχιακά σεμιναριακού τύπου

Το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά δεν αναβαθμίζει τις σπουδές. Αντίθετα υποβαθμίζει τόσο τις προπτυχιακές όσο και τις ίδιες τις μεταπτυχιακές σπουδές που προορίζονται να καλύψουν άμεσες ανάγκες της αγοράς και όχι να εμβαθύνουν τη μόρφωση σε ένα επιστημονικό αντικείμενο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο νομοσχέδιο ορίζεται πως «η διάρκεια λειτουργίας ενός ΠΜΣ είναι το πολύ οκτώ έτη», με δυνατότητα ...παράτασης για οχτώ ακόμα χρόνια. Η επιστήμη, όμως, δεν είναι «κονσέρβα», με ημερομηνία λήξης. Ημερομηνία λήξης έχει η κατάρτιση και οι σεμιναριακού τύπου γνώσεις που προορίζονται για να ανταποκριθούν οι εργαζόμενοι στις άμεσες ανάγκες του κεφαλαίου για αύξηση της ανταγωνιστικότητάς του και της κερδοφορίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο νομοσχέδιο επισημαίνεται πως το υπουργείο Παιδείας «χρηματοδοτεί κατά προτεραιότητα ΠΜΣ τα οποία εντάσσονται στο πλαίσιο επιστημονικών τομέων προτεραιότητας, που έχουν καθοριστεί με αποφάσεις του υπουργού». Η προτεραιότητα βέβαια δεν ορίζεται από τις λαϊκές ανάγκες ή τις ανάγκες εξέλιξης της επιστήμης, αλλά από τις ανάγκες της αγοράς. Ετσι, η χρηματοδότηση πηγαίνει «κατά προτεραιότητα» στους τομείς που επιλέγει το κεφάλαιο... Το έργο είναι χιλιοπαιγμένο: Χρηματοδότηση προγραμμάτων που έχουν να κάνουν με «μοντέρνους» τομείς (βλ. κβαντομηχανική και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας) και πλήρης εγκατάλειψη των κοινωνικών επιστημών...

«Μαγαζιά» για την έρευνα

Σε συνέχεια του νόμου για την έρευνα και την τεχνολογία, με το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά η έρευνα που διενεργούν τα πανεπιστήμια περνάει μέσα από Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (ΕΠΙ) τα οποία είναι ΝΠΙΔ, «και μπορούν να συνεργάζονται και με φορείς του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα και με επιστημονικές ενώσεις και συλλόγους της ημεδαπής ή της αλλοδαπής». Κάθε «μαγαζί» δηλαδή, συνάπτει εμπορικές σχέσεις με επιχειρήσεις και λοιπούς φορείς.

Η ίδρυση ενός ΕΠΙ, όπως σε κάθε επιχείρηση που σέβεται τον εαυτό της, περιλαμβάνει «μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας και έκθεση συμβατότητας με τον στρατηγικό σχεδιασμό και τον ακαδημαϊκό αναπτυξιακό προγραμματισμό» των πανεπιστημίων. Ο νόμος πλαίσιο, δηλαδή, με τα τετραετή business plan βρίσκει την πρακτική του εφαρμογή, προκειμένου να διενεργήσει έρευνα ένα ίδρυμα και να είναι «ανταγωνιστικό»...

Τα ΕΠΙ ιδρύονται με... χρονοδιάγραμμα ενώ πρέπει στο ΠΔ να ορίζεται και «η δυνατότητα ανανέωσης ή κατάργησης ανάλογα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης». Την ίδια στιγμή, τα ΕΠΙ καταβάλλουν στα πανεπιστήμια «ποσοστό των ετήσιων εσόδων τους από τις χρηματοδοτήσεις των κάθε είδους ερευνητικών δραστηριοτήτων τους», το οποίο δεν υπερβαίνει το 15%.

Πρόκειται για ξεκάθαρη επιχειρηματική λειτουργία μέσα στα πανεπιστήμια. Οπως υπογραμμίζεται στο νομοσχέδιο, «τα ΕΠΙ μπορούν να χρηματοδοτούνται από οποιονδήποτε φορέα του δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα, να συμμετέχουν σε χρηματοδοτήσεις που προβλέπονται στο ΕΣΠΑ και να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις με το Δημόσιο, ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Στο πλαίσιο των σχετικών διατάξεων της ισχύουσας εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, τα ως άνω νομικά πρόσωπα αυτά μπορούν επίσης να αναθέτουν απευθείας σε ΕΠΙ έναντι αμοιβής έργο παροχής αγαθών, υπηρεσιών ή προϊόντων εφαρμοσμένης έρευνας». Μέσα από τα ΕΠΙ δηλαδή, τα πανεπιστήμια λαμβάνουν τις «παραγγελίες» για ερευνητική δουλειά, πληρώνονται για τις «υπηρεσίες» που παρέχουν και προχωρούν στην αγοραπωλησία των ερευνητικών πακέτων που απαιτεί το κεφάλαιο...

ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ
Σήμερα η κινητοποίηση στα Χανιά

Κορυφώνονται σήμερα το πρωί οι αγωνιστικές κινητοποιήσεις φοιτητών και σπουδαστών ενάντια στο νόμο - πλαίσιο και τη μεθόδευση αναγνώρισης των ΚΕΣ, με αφορμή τη Σύνοδο των Πρυτάνεων που ξεκίνησε χτες στα Χανιά, παρουσία του υπουργού Παιδείας Ευρ. Στυλιανίδη.

Συγκεκριμένα, οι φοιτητές πρόκειται να συγκεντρωθούν στις 11 π.μ. στο ξενοδοχείο «Πανόραμα» όπου γίνεται η Σύνοδος, πραγματοποιώντας παράσταση διαμαρτυρίας. Θα ακολουθήσει πορεία στην πόλη των Χανίων. Στην παράσταση διαμαρτυρίας φοιτητών και σπουδαστών θα δώσουν δυναμικό «παρών» και οι εργαζόμενοι μετά από πλατύ κάλεσμα της Γραμματείας Χανίων του ΠΑΜΕ που καλεί το λαό να κάνει τον αγώνα για την Παιδεία δική του υπόθεση.

Χτες το απόγευμα, στο πλαίσιο των κινητοποιήσεων πραγματοποιήθηκε πλατιά εξόρμηση στην πόλη των Χανίων με σκοπό την ενημέρωση των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων της πόλης για το τι συγκεκριμένα προωθεί η κυβέρνηση τόσο της ΝΔ σήμερα, όσο και οι προηγούμενες του ΠΑΣΟΚ, υλοποιώντας τις εντολές της ΕΕ και των βιομηχάνων. Οι φοιτητές κάλεσαν τους εργαζόμενους της πόλης των Χανίων να τους συμπαρασταθούν και να συνταχθούν μαζί τους στον αγώνα για δημόσια δωρεάν Παιδεία για όλο το λαό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ