Τον δρόμο για ασφαλείς, σύγχρονες, φτηνές αερομεταφορές, που προϋποθέτει απαλλαγή από τον «βραχνά» του κέρδους και άλλη εξουσία, ανέδειξαν με τις παρεμβάσεις τους οι βουλευτές του ΚΚΕ, προειδοποιώντας ταυτόχρονα ότι η σημερινή πολιτική της «απελευθέρωσης» οδηγεί σε νέα εγκλήματα σε βάρος του λαού.
Ο Μανώλης Συντυχάκης, εισηγητής του ΚΚΕ, σημείωσε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι η «ευελιξία» και η «αποτελεσματικότητα» των αερομεταφορών προς όφελος των επιχειρηματικών ομίλων, στο πλαίσιο του «ενιαίου ευρωπαϊκού ουρανού» που αποδέχονται διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις. Υπενθύμισε ότι η ιδιωτικοποίηση του κλάδου ξεκίνησε τη δεκαετία του '90, με όλες τις κυβερνήσεις να συμβάλλουν, ενώ στη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παραδόθηκαν 14 αεροδρόμια στη «Fraport» και διαχωρίστηκε η ΥΠΑ σε δύο εταιρείες.
Υπογράμμισε ότι οι επιπτώσεις θα είναι ορατές στην ασφάλεια των πτήσεων, στις συνθήκες εργασίας, αλλά και στο κόστος των μετακινήσεων για τα λαϊκά στρώματα. Επεσήμανε δε τους κινδύνους για τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, ειδικά σε μια περίοδο που αμφισβητούνται από την Τουρκία, με τη στήριξη του ΝΑΤΟ.
Ο Μ. Συντυχάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της ασφάλειας του πτητικού έργου, επικαλούμενος και τις καταγγελίες των εργαζομένων για τη συνεχή απαξίωση και υποστελέχωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. «Οσο αυξάνεται η εναέρια κυκλοφορία, τόσο μεγαλώνει ο κίνδυνος να υπάρξουν "Τέμπη του αέρα"», προειδοποίησε, για να προσθέσει ότι η πολιτική της «απελευθέρωσης» «θυσιάζει την ασφάλεια του λαού για τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων».
Κατήγγειλε ακόμα την τακτική της κυβέρνησης να βγάζει κάθε φορά παράνομες και καταχρηστικές τις απεργίες των εργαζομένων που καταγγέλλουν τις ελλείψεις και τα προβλήματα, και καταλήγοντας τόνισε: «Το ΚΚΕ πάντα πάλευε και παλεύει ενάντια στην ιδιωτικοποίηση και στις συνέπειές της για τον λαό, σε συνδυασμό με τον αγώνα για μεταφορές - άρα και αερομεταφορές και αεροδρόμια - που θα είναι κοινωνική, λαϊκή ιδιοκτησία. Θεωρεί ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας πρέπει να είναι ενιαία υπό κρατικό έλεγχο, να συμπεριλαμβάνονται η αεροναυτιλία με όλα τα αεροδρόμια στη δύναμή της και όλες οι αρμοδιότητες για τη διασφάλιση της εθνικής κυριαρχίας, της αποτελεσματικής ασφάλειας πτήσεων, και κατοχύρωση εργασιακών ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Να είναι ενταγμένη και αυτή σε έναν ενιαίο φορέα αερομεταφορών, που θα έχει ως αποστολή την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών και όχι την κερδοφορία των μονοπωλιακών ομίλων. Αυτό σημαίνει αερομεταφορές σύγχρονες, φτηνές, ασφαλείς για τον λαό και τους εργαζόμενους σε αυτές, που θα συμβάλλουν και στις αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας, προϋποθέτουν όμως άλλη εξουσία, με τον λαό πραγματικά στο τιμόνι, πέρα και έξω από τα γρανάζια των δεσμεύσεων και των κανονισμών της ΕΕ.
Μόνο έτσι τα αεροδρόμια, όπως και γενικότερα οι αερομεταφορές, οι μεταφορές, με κεντρικό σχεδιασμό και εργατικό έλεγχο θα μπουν στην υπηρεσία εξυπηρέτησης και κάλυψης των ολοένα αυξανόμενων λαϊκών αναγκών».
Η πολιτική της «απελευθέρωσης» των μεταφορών και η κερδοφορία των ομίλων «πουθενά δεν συναντιούνται με τα αναγκαία και ουσιαστικά μέτρα θωράκισης της ασφάλειας και στην εναέρια κυκλοφορία. Η ασφάλεια των πτήσεων εντάσσεται στην πολιτική του "κόστους - οφέλους", που είναι αυτή η συνθήκη για τα "Τέμπη του αέρα"», τόνισε στη δική του παρέμβαση ο Χρήστος Κατσώτης, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Κόμματος.
Χαρακτήρισε τη μετατροπή της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ «άλλο ένα βήμα για την ιδιωτικοποίηση της αεροναυτιλίας», τονίζοντας ότι το νομοσχέδιο προσαρμόζεται στην πολιτική της ΕΕ για «ενιαίο ευρωπαϊκό ουρανό» και εξυπηρετεί τα συμφέροντα των μεγάλων αερομεταφορικών εταιρειών, με στόχο τη μείωση του κόστους και την αύξηση της κερδοφορίας τους.
Ο βουλευτής αναφέρθηκε στις δυσμενείς εργασιακές συνθήκες των εναέριων ελεγκτών, στα προβλήματα επικοινωνίας στο FIR Αθηνών, αλλά και στην υποστελέχωση που οδηγεί εργαζόμενους να παραιτούνται από τα ρεπό τους για να καλύψουν τον φόρτο εργασίας. Επεσήμανε ότι η κατάσταση στα αεροδρόμια είναι «χαώδης και πιεστική», με τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες να αναστέλλουν τη λειτουργία τους ακόμα και λόγω ασθένειας ενός και μόνο υπαλλήλου.
Μετέφερε τη δυσπιστία των εργαζομένων απέναντι στη διοίκηση της ΥΠΑ και την αγωνία για την ασφάλεια των πτήσεων και τη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους, ενώ ανέδειξε το γεγονός ότι σε μια εποχή που καταγράφονται επιστημονικά και τεχνολογικά άλματα και είναι εφικτή ακόμα και η αποστολή αυτοματοποιημένων εντολών, κάτι τέτοιο εμποδίζεται από το γεγονός ότι οι εταιρείες που παρέχουν αυτά τα συστήματα βρίσκονται σε συνεχή ανταγωνισμό, υπενθυμίζοντας ότι παρόμοιες διαμάχες οδήγησαν στην καθυστέρηση παράδοσης κρίσιμων έργων και συστημάτων στους σιδηροδρόμους, και τελικά στο έγκλημα των Τεμπών...
Οι νέες ρυθμίσεις αποτελούν καρμανιόλα για την ασφάλεια των αερομεταφορών και ενισχύουν όλες τις προϋποθέσεις - που αντικειμενικά υπάρχουν σε συνθήκες «απελευθέρωσης» των μεταφορών και λειτουργίας τους με κριτήριο τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων - για τεράστιους επικείμενους κινδύνους για την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων.
Το νομοσχέδιο συνιστά προέκταση του νόμου 4757/2020 αναφορικά με τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια της ΥΠΑ, που αποτελεί βήμα στην κατεύθυνση ιδιωτικοποίησης, με την οποία συμφωνούν και τα άλλα αστικά κόμματα, όπως δείχνουν «τα έργα και οι ημέρες» όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Εχουν προηγηθεί άλλωστε ο νόμος 3913/2011, που άνοιξε τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, η οποία επιταχύνθηκε με την εκχώρηση 14 αεροδρομίων στη «Fraport» από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2016. Παράλληλα η ΥΠΑ διασπάστηκε τότε σε δύο φορείς, την Υπηρεσία και την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, υποτίθεται για «ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα» της, στην πράξη όμως προχώρησε ο διαχωρισμός του επιχειρησιακού κομματιού που αποφέρει έσοδα, με στόχο την παράδοσή του σε ιδιώτες. Παρόμοιο μοντέλο εφαρμόστηκε σε σιδηρόδρομους, λιμάνια και Ενέργεια, οδηγώντας - όπως έδειξε και το έγκλημα στα Τέμπη - σε τραγικά αποτελέσματα.
Τον δρόμο αυτόν συνεχίζει το νομοσχέδιο, που συνιστά περαιτέρω προσαρμογή στις ευρωπαϊκές στρατηγικές επιλογές, και στο πλαίσιο αυτό διευρύνει την οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια της ΥΠΑ και των ΑΠΑ. Αποδίδει υπερεξουσίες στον διοικητή της ΥΠΑ για επιλογή προϊσταμένων από τον ιδιωτικό τομέα, αποσπάσεις υπαλλήλων χωρίς συναίνεση, αγνοώντας οικογενειακά και κοινωνικά κριτήρια, αποψίλωση προσωπικού, αυθαίρετα, από τους αερολιμένες που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες, περιορισμό έως και εξάλειψη της δημόσιας περιουσίας. Προβλέπει ακόμα και εγκατάσταση συστημάτων απομακρυσμένου ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, που θα υποκαταστήσουν τη φυσική παρουσία των εργαζομένων.
Πιο συγκεκριμένα, ορισμένα δηλωτικά του περιεχομένου άρθρα:
- Στο άρθρο 32 η «Fraport» προτείνει να τεθεί χρονικός ορίζοντας για την ολοκλήρωση των μεταθέσεων, ουσιαστικά δηλαδή να επισπευσθεί η απομάκρυνση του προσωπικού της ΥΠΑ από τους παραχωρημένους αερολιμένες.
- Στο άρθρο 17 προβλέπεται ότι «στους 14 παραχωρούμενους αερολιμένες η ΥΠΑ διατηρεί μόνο μονάδες που αφορούν την παροχή ΑΝS (ATM/ANS/CNS/AIS/AFIS), ενώ κάθε λοιπή διοικητική ή υποστηρικτική λειτουργία ασκείται κεντρικά».
Δηλαδή να μην υπάρχει καν φυσική παρουσία της ΥΠΑ στους αερολιμένες που διαχειρίζεται η «Fraport», πέραν των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, ούτε καν για ζητήματα διοικητικά, οικονομικά, ασφάλειας, συμμόρφωσης και εποπτείας των λειτουργιών της ίδιας της ΥΠΑ.
- Στο άρθρο 21 προβλέπεται η δυνατότητα τοποθέτησης προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων Λειτουργίας Αερολιμένων (clusters Α, Β, Γ) από τον ιδιωτικό τομέα, κάτι που εγείρει σοβαρά ζητήματα υπηρεσιακής αξιοπιστίας. Η επιλογή εξωτερικών στελεχών, αντί του εξειδικευμένου και έμπειρου προσωπικού της ΥΠΑ, υπονομεύει την υπηρεσιακή συνέχεια και τη νομιμοποίηση. Επιπλέον, δεν προβλέπονται κωλύματα ή ασυμβατότητες για τους ιδιώτες αυτούς, οι οποίοι μπορεί να προέρχονται από ή να εξυπηρετούν αλλότρια συμφέροντα, ακόμα και να είναι αλλοδαποί υπήκοοι, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πρόσβαση σε ευαίσθητες πληροφορίες εθνικής ασφάλειας και τον έλεγχο του εναέριου χώρου.
- Με το άρθρο 26 η κυβέρνηση δρομολογεί την υποκατάσταση της φυσικής παρουσίας εργαζομένων στους πύργους ελέγχου, όπου είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των πτήσεων, με συστήματα απομακρυσμένου ελέγχου, μεταξύ άλλων εκθέτοντας τους επιβάτες στον κίνδυνο κυβερνοεπιθέσεων, που μπορούν να αλλοιώσουν την εικόνα που λαμβάνει ο ελεγκτής από την κάμερα. Επιπλέον, αναλαμβάνουν «λοιποί φορείς», εκτός της ΥΠΑ, της ΕΜΥ και της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι θα συμβάλλουν στη βάση κόστους και γι' αυτό θα εισπράττουν από τα τέλη Αεροναυτιλίας. Εδώ ανοίγει η πόρτα για ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας, που θα παρέχουν έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας και θα εισπράττουν τέλη.
Εργαζόμενοι έχουν επανειλημμένα καταγγείλει - και ο «Ριζοσπάστης» έχει αναδείξει - τους κινδύνους που προκαλεί η απαξίωση και υποστελέχωση της Πολιτικής Αεροπορίας, αποτέλεσμα της «απελευθέρωσης» των μεταφορών και της λειτουργίας τους με γνώμονα το κέρδος των ομίλων.
Τον Μάρτη 2024 ο Φοίβος Καπερώνης, μέλος του ΔΣ της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, δήλωνε: «Η έλλειψη προσωπικού στην ΥΠΑ είναι ένα πρόβλημα που διογκώνεται. Στο Κέντρο Ελέγχου Αθηνών - Μακεδονίας εξυπηρετείται σχεδόν διπλάσια κίνηση σε σχέση με το 2004, με τους μισούς εργαζόμενους, ενώ η εκπαίδευση των λίγων νέων καθυστερεί αδικαιολόγητα».
Την ίδια περίοδο, ρεπορτάζ του «Ριζοσπάστη» αποκάλυπτε ότι η κυβέρνηση προωθεί συστήματα απομακρυσμένου ελέγχου, αντικαθιστώντας τη φυσική παρουσία ελεγκτών στους πύργους, εξέλιξη που εντείνει τους κινδύνους κυβερνοεπιθέσεων. Αυτό δηλαδή που ουσιαστικά ζητούν οι εταιρείες που διαχειρίζονται τα αεροδρόμια και προβλέπει το τωρινό νομοσχέδιο...
Επιπλέον, όπως καταγράφαμε, «τα ραντάρ, τα συστήματα επικοινωνίας και απεικόνισης είναι πάνω από 20 ετών... ήδη κάποια έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας λόγω έλλειψης ανταλλακτικών», ενώ προετοιμάζεται η ιδιωτικοποίηση των τεχνικών υπηρεσιών συντήρησης.
Οι προειδοποιήσεις των εργαζομένων είναι συνεχείς. Τον Αύγουστο 2024 η «Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση» κατήγγειλε ότι για πάνω από μισή ώρα «χάθηκε η εικόνα από το ραντάρ της Ρόδου», με αποτέλεσμα ο έλεγχος να γίνεται στα «τυφλά».
Τον Φλεβάρη 2025, με αφορμή δυστύχημα στις ΗΠΑ, η ΕΣΚ προειδοποιούσε ξανά για τα προβλήματα ασφάλειας. Ο Φ. Καπερώνης μάς έλεγε τότε: «Στο Κέντρο Ελέγχου Αθηνών - Μακεδονίας η έλλειψη προσωπικού ξεπερνά το 30%. Περίπου 100 οι κενές θέσεις, ενώ οι 700 οργανικές δεν καλύπτουν τις ανάγκες». Πρόσθετε πως οι ελεγκτές καλούνται να παραιτηθούν από τα ρεπό τους για να εξυπηρετηθούν οι όμιλοι, ενώ σε επαρχιακούς πύργους εργάζονται μόνοι τους. «Οι εταιρείες που παρέχουν τα συστήματα βρίσκονται σε διαμάχες, καθυστερώντας κρίσιμα έργα, όπως συνέβη στους σιδηροδρόμους».
Το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτηση τον Ιούλη 2024 ζήτησε άμεσα μέτρα για ασφαλείς πτήσεις, επισημαίνοντας τις τεράστιες ελλείψεις προσωπικού και υποδομών. Τον Φλεβάρη 2025 αντιπροσωπεία του Κόμματος συναντήθηκε με τον Σύλλογο Υπαλλήλων Πληροφοριών Πτήσεων (AFISO), οι εκπρόσωποι του οποίου προειδοποίησαν ότι σε αεροδρόμια όπως στο Καστελόριζο δεν υπηρετεί κανένας μόνιμος υπάλληλος, ενώ αλλού μόνο ένας, με τα κενά να καλύπτονται με συνεχείς μετακινήσεις προσωπικού.
Σε αυτήν την τραγική κατάσταση έρχεται τώρα να βάλει νέους επικίνδυνους κρίκους η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο που έφερε.
Οδοστρωτήρας για τις εργατικές - λαϊκές οικογένειες ήταν οι τελευταίες ανακοινώσεις του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών για το Μετρό της Θεσσαλονίκης, που φέρνουν νέες αυξήσεις και επιβαρύνσεις στους επιβάτες.
Μιλώντας σε ραδιοφωνική εκπομπή, ο υφυπουργός ανακοίνωσε ότι το Μετρό θα σταματήσει να λειτουργεί από τις 10 Νοέμβρη για έναν μήνα, και ξανά τον Φλεβάρη, στο πλαίσιο των απαιτούμενων δοκιμών πριν από την επέκταση προς Καλαμαριά. Παράλληλα, προανήγγειλε κατάργηση του 70λεπτου εισιτηρίου και εφαρμογή εισιτηρίου μονής διαδρομής, με πρόσχημα -όπως είπε - την «εισιτηριοδιαφυγή». Το νέο σύστημα θα ακυρώνει το εισιτήριο στην έξοδο, καταργώντας ουσιαστικά το «πήγαινε - έλα» και μετατρέποντας το εισιτήριο σε μίας και μόνο διέλευσης.
Ο ίδιος αποκάλυψε ότι με την εφαρμογή της διαλειτουργικότητας - δηλαδή της κοινής χρήσης εισιτηρίου σε λεωφορεία και Μετρό - θα υπάρξει και αύξηση της τιμής, καθώς το έργο θεωρείται «οριακά βιώσιμο» ακόμη και με κόμιστρο στο 1 ευρώ.
Τα παραπάνω είναι τα νέα δώρα που φέρνει η κυβέρνηση στην εταιρεία, τη στιγμή που έναν χρόνο μετά τη λειτουργία του Μετρό οι επιβάτες εξακολουθούν να «απολαμβάνουν» τις διαδρομές τους με κυλιόμενες σκάλες και ασανσέρ εκτός λειτουργίας, συρμούς που παρουσιάζουν βλάβες, διακοπές στη λειτουργία για ώρες λόγω τεχνικών προβλημάτων, ενώ οι εργαζόμενοι του Μετρό να εξουθενώνονται με συνεχείς υπερωρίες, για να «βγαίνουν οι βάρδιες», όπως π.χ. οι σταθμάρχες - συνοδοί τρένων για τους οποίους οι υπερωρίες είναι καθεστώς.
Για «ένα ακόμα χαράτσι στις πλάτες του λαού» κάνει λόγο σε σχόλιό της η ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, επισημαίνοντας πως το επιχείρημα περί «εισιτηριοδιαφυγής» χρησιμοποιείται για να κλείσουν οι τρύπες του μοντέλου εμπορευματοποίησης των συγκοινωνιών, που γεννά συνεχώς νέα βάρη για τον κόσμο της δουλειάς. Οπως αναφέρει, ο λαός της Θεσσαλονίκης έχει ήδη πληρώσει τρεις φορές για το Μετρό, μία για την κατασκευή του έργου, με πάνω από 3 δισ. ευρώ από φόρους και κοινοτικά κονδύλια, δεύτερη, μέσω των «εγγυημένων πληρωμών» στην εταιρεία THEMA, ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, και τρίτη, ως επιβάτης, με ολοένα πιο ακριβό εισιτήριο.
«Πληρώνουμε για να χτιστεί, πληρώνουμε για να δουλεύει, πληρώνουμε και για να εξασφαλίζουν οι ιδιώτες κερδοφορία και νέα πακέτα χρηματοδότησης», τονίζει η Οργάνωση του Κόμματος, προσθέτοντας ότι το υποτιθέμενο «κυνηγητό της εισιτηριοδιαφυγής» δεν έχει καμία σχέση με τη «δικαιοσύνη», αλλά με την εξασφάλιση σίγουρων αποδόσεων για τους επιχειρηματικούς ομίλους.
Και τονίζει πως το ΚΚΕ μαζί με τον λαό λέει όχι στην κρυφή αύξηση, διεκδικεί επαναφορά του 70λεπτου, δωρεάν μετεπιβιβάσεις, φτηνό εισιτήριο για τον λαό, καμιά επιχειρηματική δράση στα ΜΜΜ και σταθερή δουλειά με δικαιώματα για τους εργαζόμενους.
Την ίδια ώρα, συνεχίζεται η πολιτική εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στους ιδιώτες, με τον ΟΣΕΘ να έχει ήδη προκηρύξει διαγωνισμό για ανάθεση μέρους του συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες, με 220 λεωφορεία για το διάστημα Μάρτιος - Δεκέμβρης 2026, ύψους 36,35 εκατ. ευρώ. Ετσι αντί τα κονδύλια να πηγαίνουν στην ενίσχυση του ΟΑΣΘ, κατευθύνονται σε ιδιώτες παρόχους και εργολάβους.
Παράλληλα την ώρα που η διοίκηση του ΟΑΣΘ πανηγυρίζει για την έγκριση της νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και κάνει λόγο για «εργασιακή ειρήνη» και «βελτίωση των συγκοινωνιών», η πραγματικότητα που ζουν εργαζόμενοι και επιβάτες είναι τελείως διαφορετική: Λιγότερα δρομολόγια, παλιά οχήματα, μεγάλες καθυστερήσεις και εξαντλητικά ωράρια.
Οπως καταγγέλλει η ΔΑΣ ΟΑΣΘ, ο Οργανισμός θα έπρεπε να διαθέτει 367 λεωφορεία και πάνω από 1.100 οδηγούς, αλλά κυκλοφορεί λίγο πάνω από 300 και απασχολεί μόλις 900, πολλοί από τους οποίους εργάζονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και χαμηλούς μισθούς. Οι πιέσεις για υπερωρίες και παραίτηση από άδειες είναι καθημερινότητα, με τους εργαζόμενους «να κρατούν όρθιο» τον Οργανισμό κάτω από εξαντλητικές συνθήκες.
Κόντρα σε αυτή την κατάσταση η ΔΑΣ διεκδικεί μόνιμες προσλήψεις, ανανέωση και συντήρηση του στόλου, 7ωρο - 5ήμερο - 35ωρο, γενναίες αυξήσεις μισθών, αναγνώριση προϋπηρεσίας και δημόσιες, φτηνές, ασφαλείς συγκοινωνίες χωρίς καμιά επιχειρηματική δράση.
Τη διαλυτική κατάσταση που επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες, με ευθύνη όλων των αστικών κυβερνήσεων, επιβεβαιώνει η ίδια η καθημερινότητα όπως τη ζουν καθημερινά στο πετσί τους όσοι χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς αλλά και οι εργαζόμενοι σε αυτά. Οι λαϊκές ανάγκες για σύγχρονη, ασφαλή, συχνή, φτηνή και αποκλειστικά δημόσια αστική συγκοινωνία μπαίνουν καθημερινά στην προκρούστεια κλίνη, για να διασφαλιστούν πάνω στη «ρουλέτα» της ασφάλειας επιβατών και εργαζομένων η ανταγωνιστικότητα και η κερδοφορία των επιχειρήσεων.
Τελευταίο παράδειγμα οι εικόνες ντροπής από τον συνωστισμό στο Μετρό στο Σύνταγμα το πρωί της Δευτέρας, με τους επιβάτες να στοιβάζονται σαν σαρδέλες σε αποβάθρες και συρμούς, ως αποτέλεσμα και της νεροποντής. Καθημερινότητα με την οποία βρίσκονται αντιμέτωποι καθημερινά δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι ως αποτέλεσμα των ελλείψεων, των κενών και των προβλημάτων που οδηγούν σε μεγάλες καθυστερήσεις, παρά τα παραμύθια της κυβέρνησης, που επιστρατεύει τους «μέσους όρους» της συχνότητας των δρομολογίων.
Την ίδια ώρα ο πανάρχαιος και κακοσυντηρημένος στόλος οχημάτων οδηγεί στο να παίρνουν φωτιά λεωφορεία εν κινήσει, με πρόσφατο παράδειγμα τον Απρίλη στην οδό Λιοσίων, όπου λεωφορείο κάηκε ολοσχερώς λόγω μηχανικής βλάβης.
Και αν γλιτώσουν από τη φωτιά, οδηγός και επιβάτες έχουν να αναμετρηθούν και με τις αρρώστιες, μιας και τα λεωφορεία έχουν καταντήσει υγειονομικές βόμβες, με τις εταιρείες - εργολάβους της καθαριότητας να «πετάνε χαρταετό», αποδεικνύοντας στην πράξη τη διάλυση και απαξίωση που φέρνει η παράδοση κρίσιμων τομέων λειτουργίας των μέσων μεταφοράς σε ιδιώτες.
Την κατάσταση συμπληρώνει η ανυπόφορη ταλαιπωρία με βαγόνια τρένων και αποβάθρες «σάουνες» εν μέσω καύσωνα, χωρίς κλιματισμό, και με ασυντήρητες πόρτες που ανοίγουν «αυτοβούλως», με ανελκυστήρες και κυλιόμενες σκάλες μονίμως «εκτός λειτουργίας», τρόλεϊ που χρονολογούνται από την «εποχή των δεινοσαύρων» και «μένουν» καταμεσής της διαδρομής, με τους επιβάτες να σπρώχνουν με τα χέρια (όπως συνέβη πέρυσι τον Μάρτη πάνω στη Λεωφόρο Συγγρού). Και η κυβέρνηση της ΝΔ, αντί να προχωρήσει στην ανανέωση του στόλου και των υποδομών, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι λαϊκές ανάγκες, προωθεί τη διάλυσή τους, με γνώμονα την πολιτική κόστους - οφέλους.
Και όταν συμβεί κάποιο ατύχημα, όπως τα πολλά που καταγράφηκαν και φέτος, με κορωνίδα τη σύγκρουση των δύο λεωφορείων στη Βούλα με τους 48 τραυματίες, «ο κλήρος για να δούνε ποιος θα φαγωθεί» πέφτει στους εργαζόμενους. Ως πάγια τακτική οι διοικήσεις στα μέσα μεταφοράς και η κυβέρνηση πετούν το μπαλάκι των ευθυνών στους οδηγούς, για τους οποίους οι ατέλειωτες ώρες δουλειάς χωρίς ρεπό και τα ωράρια - λάστιχο είναι κανόνας, εξαιτίας των τραγικών ελλείψεων προσωπικού που καταγράφονται και της εντατικοποίησης της εργασίας.