«Η διαχρονικά εφαρμοζόμενη πολιτική της διαχείρισης των αρχαιολογικών χώρων, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΕ, με βασικό άξονα τη μείωση των δημόσιων προϋπολογισμών και την εμπορευματοποίησή τους, αποτυπώνεται και στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού. Πολλά είναι τα προβλήματα που έχουν συσσωρευτεί, παρά τη σημασία της Κνωσού ως ενός από τα σημαντικότερα μνημεία του μινωικού πολιτισμού και παρά την πρόσφατη σειριακή ένταξή της στον κατάλογο της UNESCO, όπως άλλωστε - δυστυχώς - συμβαίνει και με άλλα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς.
Ειδικότερα, η συντήρηση του μνημείου χαρακτηρίζεται από αποσπασματικές παρεμβάσεις, χωρίς ολοκληρωμένο σχέδιο. Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί από τη μια η εγκατάσταση αισθητήρων παρακολούθησης του μικροπεριβάλλοντος του μνημείου, την ώρα που, από την άλλη, "καταρρέουν" τα πεύκα και δεν υπάρχει μέριμνα για το πράσινο. Ταυτόχρονα, οι διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης ότι δρομολογούνται έργα στην Κνωσό, δεν αφορούν τις επείγουσες ιδιαίτερες απαιτήσεις προστασίας του χώρου. Πρόκειται κυρίως για έργα που για να ολοκληρωθούν θα χρειαστούν χρόνια, όπως το ίδιο συμβαίνει και με τις σχετικές μελέτες. Τέτοια προβλήματα, σε σχέση με τις άμεσες ανάγκες, προέκυψαν ξανά μέσα στο καλοκαίρι, π.χ. οι τουαλέτες που έμειναν κλειστές για μέρες, η καθυστέρηση μελετών για το πάρκινγκ και την πρόσβαση στο μνημείο, οι εγκαταστάσεις πυρόσβεσης, οι διαδρομές για ΑμεΑ κ.λπ. Την έλλειψη συντήρησης φανερώνει η σωρεία προβλημάτων, όπως, ενδεικτικά, τα σκουριασμένα σίδερα που είναι ορατά στο Piano Nobile, τα στέγαστρα που χρειάζονται αντικατάσταση, τα επιχρωματισμένα τσιμεντένια στοιχεία που έχουν αφεθεί στη φθορά κ.τ.λ. Ακόμα και έργα που ολοκληρώθηκαν στο παρελθόν δεν λειτουργούν, π.χ. η διαδρομή προς το "Καραβάν Σεράϊ", τα περιφερειακά μνημεία της Κνωσού (Βασιλική Επαυλη, Τάφος - Ιερό, Οικία του Αρχιερέα) κ.ά.
Στο πλαίσιο της ίδιας αντιλαϊκής πολιτικής, οι τιμές των εισιτηρίων καθιστούν απαγορευτική την πρόσβαση των εργαζομένων και της λαϊκής οικογένειας στην Κνωσό και γενικά στους αρχαιολογικούς χώρους, σε συνδυασμό βέβαια με όλα τα υπόλοιπα αντιλαϊκά μέτρα και την ακρίβεια. Ταυτόχρονα, στη λογική του κόστους - οφέλους για την εκμετάλλευση της πολιτιστικής κληρονομιάς έχει παραχωρηθεί στον ΟΔΑΠ η διαχείριση σημαντικών υπηρεσιών (πωλητήρια, εισιτήρια, κυλικεία κ.λπ.), των οποίων έχει προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση, σε βάρος των προσλήψεων εργαζομένων και του δικαιώματος στη μόνιμη και σταθερή δουλειά, όπως γίνεται και με την ανάθεση σε ιδιώτες της παροχής ιατρικών υπηρεσιών. Την ίδια ώρα δεν κρύβεται η υποστελέχωση π.χ. έλλειψη προσωπικού καθαριότητας, για το πράσινο, τις ηλεκτρολογικές, υδραυλικές εγκαταστάσεις κ.λπ., καθώς και η μη αντικατάσταση του μόνιμου προσωπικού που συνταξιοδοτείται (μόλις 1 θέση ημερήσιου αρχαιοφύλακα στην Κνωσό προκηρύχθηκε στην 3Κ)».
Με βάση τα παραπάνω, στην Ερώτηση του ΚΚΕ που υπογράφει ο βουλευτής Μανώλης Συντυχάκης, ζητούνται από την κυβέρνηση μέτρα για την Κνωσό ώστε:
«- Με ευθύνη των Υπηρεσιών του ΥΠΠΟ και της ΕΦΑΗ, να προχωρήσουν άμεσα όλες οι αναγκαίες μελέτες για την προστασία της και όλες οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης.
- Να προσληφθεί όλο το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό, να σταματήσει η εργασιακή ομηρία των εργαζομένων και η ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών και να εξασφαλιστεί η ανεμπόδιστη πρόσβαση του λαού με μείωση της τιμής των εισιτηρίων».
Σκηνή από το βραβευμένο ντοκιμαντέρ «No other land» |
Είχε προηγηθεί επίθεση των εποίκων στο χωριό του τραυματίζοντας συγγενείς του. Ο Αντρα τους συνόδευσε στο νοσοκομείο και εκεί έμαθε ότι Ισραηλινοί στρατιώτες είχαν εισβάλει στο σπίτι του, στο οποίο βρισκόταν η σύζυγός του μαζί με την εννέα μηνών κόρη τους.
Ο Μπ. Αντρα δεν έχει βρει τρόπο να επιστρέψει για να ελέγξει την οικογένειά του, επειδή οι στρατιώτες μπλόκαραν την είσοδο στο χωριό και φοβόταν ότι θα τον συλλάβουν. Ο ίδιος περιέγραψε τα γεγονότα του Σαββάτου ως «φρικτά». «Ακόμα κι αν απλώς βιντεοσκοπείς τους εποίκους, ο στρατός έρχεται και σε κυνηγάει, ψάχνει το σπίτι σου», είπε. «Ολόκληρο το σύστημα έχει φτιαχτεί για να μας επιτεθεί, να μας τρομοκρατήσει, να μας κάνει να φοβηθούμε πολύ». Ο Ισραηλινός σκηνοθέτης Γιούβαλ Αμπραχαμ, με τον οποίο συν-σκηνοθέτησαν το βραβευμένο ντοκιμαντέρ, σημείωσε από τη μεριά του: «Αυτό που συνέβη σήμερα στο χωριό του, το έχουμε δει ξανά και ξανά, όπου οι Ισραηλινοί έποικοι επιτίθενται βάναυσα σε ένα παλαιστινιακό χωριό και αργότερα ο στρατός έρχεται και επιτίθεται στους Παλαιστίνιους».
Θυμίζουμε ότι το «No Other Land», το οποίο κέρδισε φέτος Οσκαρ για το καλύτερο ντοκιμαντέρ, απεικονίζει τον αγώνα των κατοίκων της περιοχής Masafer Yatta να σταματήσουν τον ισραηλινό στρατό από το να κατεδαφίσει τα χωριά τους.
Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν σήμερα Τρίτη, στις 6 το απόγευμα.
Οπως σημειώνει το ΕΕΤΕ, «σε έναν από τους ωραιότερους εκθεσιακούς χώρους της πόλης, η έκθεση δίνει την ευκαιρία αφενός στους καλλιτέχνες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους, να έρθουν οι ίδιοι και το έργο τους σε επαφή με τους θεατές και αφετέρου παρέχει τη δυνατότητα σε ευρύτερο κοινό να προσεγγίσει την Τέχνη στη λειτουργία της, αισθητική, παιδευτική και ψυχαγωγική».
Το ζητούμενο της έκθεσης είναι μέσα από το έργο τους οι καλλιτέχνες να πάρουν θέση και να εκφράσουν τη δική τους στάση - μέσα από την τέχνη - απέναντι σε συνθήκες καταπίεσης. Καλούνται να επιλέξουν προσαρμογή ή υπέρβαση.
Θα εκτεθούν έργα όλων των κατηγοριών των εικαστικών τεχνών: Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, εγκαταστάσεις, performance, εικαστικά περιβάλλοντα, video art, εφαρμογές των εικαστικών τεχνών κ.λπ. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν έργα 170 νέων καλλιτεχνών και ο κάθε καλλιτέχνης καλείται να εκφραστεί ελεύθερα στο πλαίσιο του θέματος, ενώ θα πραγματοποιούνται περιοδικά και ξεναγήσεις από μέλη καλλιτέχνες.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Ομαδική έκθεση εικαστικών με έργα εμπνευσμένα από την τραγωδία «Πέρσες» του Αισχύλου
Η ιστορικός Τέχνης Δρ. Αθηνά Εξάρχου σχολιάζει, ανάμεσα σε άλλα, στον κατάλογο της έκθεσης:
«Η παρούσα έκθεση φιλοξενεί μια σειρά εικαστικών έργων που τοποθετούνται κριτικά απέναντι στα ζητήματα που θέτει η τραγωδία των "Περσών". Με ποικίλα αισθητικά μέσα - ζωγραφική, σχέδιο, χαρακτική, τρισδιάστατες εγκαταστάσεις, φωτογραφία, γλυπτά και βίντεο - οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες επιχειρούν να προσεγγίσουν αφενός το δράμα της Ατοσσας ως κεντρικής ηρωίδας που προσπαθεί να δώσει νόημα στα οράματα και την εκπλήρωσή τους και αφετέρου την ύβρι του Ξέρξη και τα βάσανα της αποτυχίας, μεταφέροντας τις εικόνες, τα υλικά και τις ιδέες στο σήμερα...».
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Ρένα Αβαγιανού, Κατερίνα Ασλανίδου, Ιάκωβος Βάης, Χρύσα Βαλσαμάκη, Γιάννης Γαλαίος, Ελλη Γρίβα, Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Θαλασσινή Δούμα, Μάρκος Ευλογημένος, Κατερίνα Καλαντζίδου, Γεωργία Καλογεροπούλου, Βασιλική Κοσκινιώτου, Αφροδίτη Κροντήρη, Ματίνα Μαυρονικόλα, Δημήτρης Μηλιώτης, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Ισμήνη Μπονάτσου, Κώστας Ντάφλος, Κάλλη Ντολτσέττι, Αφροδίτη Παπαδουλή, Μάριος Πελώνης, Ελένη Πεχλιβάνη, Αγγελική Σβορώνου, Φοίβος Σοφικίτης, Φωτεινή Στεφανίδη, Μάρθα Τσιάρα, Βούλα Φερεντίνου, Σοφία Χουλιαρά.
Η έκθεση λειτουργεί καθημερινά από τις 6 το απόγευμα έως τις 10 το βράδυ και η είσοδος είναι ελεύθερη.