Την ίδια ώρα, ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο και για την «εμπροσθοβαρή» μείωση του αφορολόγητου ορίου από το 2019, δηλαδή ταυτόχρονα με την περαιτέρω κατακρεούργηση των συντάξεων. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται από υψηλόβαθμες κυβερνητικές πηγές, η πλευρά του ΔΝΤ έχει διαμηνύσει ότι θα λάβει τις αποφάσεις μετά τις ανακοινώσεις αναφορικά με την εξέλιξη του ΑΕΠ στο Α' τρίμηνο του 2018. Παράλληλα, σε «στενή» παρακολούθηση θα βρίσκονται και οι εξελίξεις αναφορικά με την πορεία των φορολογικών εσόδων στο επόμενο διάστημα, ενώ βέβαια δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι από την 1η Μάη ξεκινούν και οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί για τα χρέη λαϊκών νοικοκυριών προς το φοροεισπρακτικό μηχανισμό, καθώς και για τις εισφορές αυτοαπασχολούμενων προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Σε αυτό το φόντο, κυβέρνηση και «θεσμοί» δρομολογούν την ολοκλήρωση του συνολικού «πακέτου» (προαπαιτούμενα, εποπτικό πλαίσιο μετά το 2018, κρατικό χρέος) με ημερομηνία - ορόσημο το Γιούρογκρουπ της 21ης Ιούνη 2018.
Στο νέο κύμα των αντιλαϊκών μέτρων που συζητήθηκε τις προηγούμενες μέρες από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και τους «θεσμούς», βρέθηκε και η «διευθέτηση» των εκκρεμοτήτων που αφορούν:
-- Το «αξιόπιστο σύστημα» αναφορικά με την «αντιπροσωπευτικότητα των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων», που αποτελεί άλλη μια «δικλίδα» ασφαλείας για τη μονιμοποίηση του χτυπήματος - διάλυσης των Συλλογικών Συμβάσεων.
-- Την «απλούστευση της εργατικής νομοθεσίας», μέσω της κωδικοποίησης των σχετικών νόμων σε «Κώδικα Εργατικού Δικαίου και Κώδικα Ρυθμίσεων Εργασίας», που έρχεται να μονιμοποιήσει κατ' απαίτηση του κεφαλαίου το αντεργατικό ξεσάλωμα όλων των προηγούμενων χρόνων.
Επίσης, στα προαπαιτούμενα συγκαταλέγεται και ο «μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας», προκειμένου να αξιοποιούνται από τον ΟΑΕΔ, τα υπουργεία, αλλά και από «συμβούλους απασχόλησης» σε άτομα που αναζητούν εργασία.
Παράλληλα, «πρώτο πιάτο» της νέας αντιλαϊκής συμφωνίας αποτελεί το περαιτέρω τσεκούρι σε προνοιακά και άλλα επιδόματα, αν και η «συζήτηση» ως προς τα κριτήρια και το ύψος των προνοιακών επιδομάτων βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.
Μεταξύ άλλων προβλέπονται:
Στο μεταξύ, στην ατζέντα, πέρα από την καρατόμηση του αφορολόγητου ορίου (που έχει συμφωνηθεί να εφαρμοστεί το αργότερο μέχρι το 2020), μεταξύ άλλων προβλέπεται η «διεύρυνση της φορολογικής βάσης» για την επιβολή των φόρων στη μικρή ακίνητη περιουσία.
Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, όπως προβλέπεται στο συμπληρωματικό μνημόνιο της κυβέρνησης με την Ευρωζώνη, θα έχει τον πρώτο λόγο αναφορικά με το χρόνο εφαρμογής του μειωμένου αφορολόγητου ορίου, που με τη σειρά του ισοδυναμεί με απώλειες της τάξης των 650 ευρώ το χρόνο για νοικοκυριά με εισόδημα της τάξης των 8.500 ευρώ.
Την ίδια ώρα, το υπουργείο Οικονομικών αντιμετωπίζει «δυσκολίες» σε ό,τι αφορά τη διαμόρφωση των νέων αντικειμενικών τιμών, που φαίνεται να παίρνουν και νέα παράταση. Σε κάθε περίπτωση, η τυχόν μείωσή τους θα αντισταθμιστεί με αυξήσεις στους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ, προκειμένου να εισπράττονται τα προβλεπόμενα χαράτσια (2,65 δισ. σε ετήσια βάση).
Η απογείωση της φοροληστείας, άλλωστε, αποτελεί μέτρο «μόνιμου χαρακτήρα και επαναλαμβανόμενης απόδοσης» και βέβαια θα εφαρμόζεται «βρέξει - χιονίσει» και ανεξάρτητα από την όποια υπεραπόδοση των πρωτογενών πλεονασμάτων στους κρατικούς προϋπολογισμούς.
Σε αυτό το φόντο, για το αμέσως επόμενο διάστημα, ο «οδικός χάρτης» της κυβέρνησης περιλαμβάνει τον «επανυπολογισμό» των συντάξεων και την Υπουργική Απόφαση για το νέο συντριπτικό χτύπημα στο ΕΚΑΣ των χαμηλοσυνταξιούχων, την πλήρη κατάργηση της έκπτωσης του ΦΠΑ στα νησιά, την πώληση των λιγνιτικών μονάδων, εκ νέου «προσαρμογές» στον κρατικό μηχανισμό κ.ά. Οι νέες «παρεμβάσεις» θα ενσωματωθούν στο υπό διαμόρφωση «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής» 2019 - 2022, που με τη σειρά του επίσης συγκαταλέγεται στα προαπαιτούμενα της 4ης «αξιολόγησης».
Σε ό,τι αφορά τα «κόκκινα» δάνεια, η κυβέρνηση επιστρατεύει τον αυταρχισμό ενάντια στο εργατικό - λαϊκό κίνημα, ενώ προωθεί και την παραπέρα «θωράκιση» του νομικού οπλοστασίου που έχουν στα χέρια τους οι τραπεζικοί όμιλοι.
Στο πλαίσιο αυτό προωθείται η περαιτέρω «άρση» των όποιων εμποδίων έχουν απομείνει για τους πλειστηριασμούς λαϊκών κατοικιών, ενώ θα «αξιολογηθεί» η αποτελεσματικότητα του νομικού πλαισίου περί «αφερεγγυότητας των νοικοκυριών».
Η «λύση» που προωθείται αφορά τη διαμόρφωση κάποιου τύπου «εξωδικαστικού μηχανισμού» - «διαμεσολάβησης», ο οποίος θα κρίνει, καταρχάς, το κατά πόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις για την ένταξη σε καθεστώς «δικαστικής προστασίας», ζήτημα που μέχρι σήμερα βρίσκεται στην αρμοδιότητα του δικαστηρίου. Στη συνέχεια, και μόνο εφόσον δοθεί το «πράσινο φως», η υπόθεση θα πηγαίνει στο δικαστήριο.
Επίσης, προχωρά η αξιολόγηση των νομικών και τεχνικών εμποδίων για την περαιτέρω απλούστευση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, ενώ στο πλαίσιο των συναντήσεων κυβέρνησης και κουαρτέτου ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στο ζήτημα της επέκτασης των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών σε όλες τις περιοχές της χώρας.
Χαρακτηριστικές σε αυτό το επίπεδο είναι και παρεμβάσεις τραπεζιτών και παραγόντων του κουαρτέτου στο πλαίσιο «Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών» που ξεκίνησε χτες και ολοκληρώνεται την Κυριακή.
Η επικεφαλής του Εποπτικού Συμβουλίου της ΕΚΤ Ντανιέλ Νουί, σημειώνοντας ότι ήδη έχει σημειωθεί «πρόοδος» στο νομικό και δικαστικό πλαίσιο, τόνισε πως «η νέα νομοθεσία για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς είναι ένα σωστό βήμα που θα πρέπει να επεκταθεί σε όλη την επικράτεια». Οπως είπε, τα «μη εξυπηρετούμενα δάνεια» αποτελούν τον πιο αδύναμο κρίκο για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, σημειώνοντας ότι δεν είναι ζήτημα μόνο των τραπεζών και των εποπτικών μηχανισμών και χρειάζεται να βρεθούν στο επίκεντρο μιας προσπάθειας ενίσχυσης του νομικού και δικαστικού πλαισίου για την ταχύτερη εξυπηρέτησή τους.
Ο επικεφαλής της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών, Ν. Καραμούζης, υπογράμμισε ότι πιο δραστικές λύσεις πρέπει να εξεταστούν στο τέλος αυτού του προγράμματος (δηλαδή από τον Αύγουστο φέτος) όταν η κατάσταση στην αγορά και την οικονομία θα είναι καλύτερη. Σύμφωνα με τον ίδιο «δεν θα φτάσουμε σε καθαρή έξοδο αν δεν έχουμε μια καθαρή απάντηση για τον τραπεζικό τομέα, μια καθαρή απάντηση για την αναδιάρθρωση χρέους» καθώς και τις ανακοινώσεις αναφορικά με την «ανάπτυξη και τις επενδύσεις».
Από την πλευρά του, ο πρώην διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας Γ. Προβόπουλος εστίασε στην «ανάγκη για ένα επενδυτικό σοκ 80 δισ. ευρώ» που αφορά στην προσέλκυση επενδύσεων λέγοντας ότι το 2007 οι επενδύσεις διαμορφώνονταν στο 24% του ΑΕΠ, έχοντας υποχωρήσει σε περίπου 12% το 2016. Αναφορικά με την επόμενη μέρα επικέντρωσε στο πώς η χώρα θα εφαρμόσει ένα δικό της μνημόνιο, έναν οδικό χάρτη, που θα περιλαμβάνει τις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν, τους στόχους που πρέπει να υλοποιηθούν και το πώς θα κατανέμονται στο εξής οι δημόσιοι πόροι, ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο αποτέλεσμα στην ανάπτυξη.
Ορκίστηκαν χτες οι νέοι υπουργοί της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ μετά τις περιορισμένες αλλαγές προσώπων που έκανε την Τετάρτη ο Αλ. Τσίπρας. Η τελετή ορκωμοσίας των νέων μελών της κυβέρνησης έγινε με πολιτικό όρκο ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας, Πρ. Παυλόπουλου, και του πρωθυπουργού.
Υπερασπιζόμενοι με σθένος την αντιλαϊκή πολιτική που εφάρμοσε η κυβέρνηση και υπηρέτησαν και οι ίδιοι παρέδωσαν τα χαρτοφυλάκιά τους η αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας Ράνια Αντωνοπούλου και ο σύζυγός της και έως χτες υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δ. Παπαδημητρίου. Η πρώτη συνέστησε να συνεχιστεί το έργο της ανακύκλωσης της ανεργίας με προγράμματα που μοιράζουν χρήμα στην εργοδοσία και μια θέση εργασίας με ημερομηνία λήξης σε δύο και τρεις ανέργους, ενώ ο δεύτερος αναλώθηκε σε κομπασμούς όπως ότι έβλεπε κατά μέσο όρο 4-5 ξένους και εγχώριους επενδυτές ημερησίως. Αμφότεροι δήλωσαν ότι θα βρίσκονται στη διάθεση του πρωθυπουργού.
Με αφορμή τον ανασχηματισμό ξέσπασε νέος κύκλος αντιπαράθεσης ανάμεσα στα κόμματα της αστικής διαχείρισης που επικεντρώθηκε κυρίως στο πρόσωπο του Φ. Κουβέλη και στα όσα καυστικά παλαιότερα είχε δηλώσει για τον Π. Καμμένο και τη συνεργασία του ΣΥΡΙΖΑ με τους ΑΝΕΛ. Πάντως, οι αβρότητες περίσσεψαν κατά την υποδοχή του στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας.
Σήμερα, Παρασκευή θα γίνει η παράδοση - παραλαβή στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, το οποίο αναλαμβάνει ο Δ. Βίτσας από τον Γ. Μουζάλα που αντικαταστάθηκε για λόγους υγείας.