Eurokinissi |
Ν. Κοστέλο και Ντ. Βελκουλέσκου, εκπρόσωποι της Κομισιόν και του ΔNΤ, αντίστοιχα, στο κουαρτέτο |
Σε αυτήν τη συγκυρία, η πλευρά του ΔΝΤ επανήλθε με τη δημοσιοποίηση «πρότασης» για νέες μειώσεις στις σημερινές συντάξεις, στην παραπέρα σύνθλιψη του αφορολόγητου ορίου για μισθωτούς - συνταξιούχους, στην «ανάγκη» για εκ των προτέρων νομοθέτηση των αντιλαϊκών μέτρων που θα εφαρμόζονται μετά το 2018, ως πρόσθετη δικλίδα ασφαλείας, προκειμένου το «πρόγραμμα» να διατηρηθεί σε «τροχιά επιτυχίας». Μάλιστα, σύμφωνα με το ΔΝΤ, τα μέτρα αυτά αποτελούν «ένα το κρατούμενο» ανεξάρτητα από το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Την ίδια ώρα, η διαπάλη ανάμεσα στην Ευρωζώνη και το ΔΝΤ εντοπίζεται πλέον και γύρω από το βαθμό «αξιοπιστίας» του ενός ή του άλλου μείγματος της αντιλαϊκής πολιτικής. Σε αυτό το πλαίσιο, η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, απαντάει στις αιτιάσεις του ΔΝΤ, τονίζοντας ότι το «το ελληνικό πρόγραμμα είναι απόλυτα αξιόπιστο». Οπως χαρακτηριστικά δήλωσε χτες η εκπρόσωπος της Κομισιόν, Α. Μπράιντχαρτ, οι «Ευρωπαϊκοί θεσμοί πιστεύουν ότι οι πολιτικές στο πλαίσιο του προγράμματος του ΕSM είναι συμπαγείς και μπορούν να επιτρέψουν στην Ελλάδα να επιστρέψει στην ανάπτυξη και στις αγορές». Συνεχίζοντας, η ίδια εκπρόσωπος σημείωσε πως «η Ελλάδα έχει ήδη εφαρμόσει σημαντικές μεταρρυθμίσεις και είναι εντός τροχιάς για να εκπληρώσει τους συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους», υπογραμμίζοντας την ανάγκη «όλοι οι θεσμοί να αναγνωρίσουν αυτά τα επιτεύγματα». Αναφερομένη στην πορεία της «αξιολόγησης», σημείωσε πως «δεδομένης της προόδου που έχει σημειωθεί μέχρι στιγμής, μια συμφωνία μπορεί να επιτευχθεί σύντομα εάν όλες οι πλευρές εμπλακούν στις συζητήσεις εποικοδομητικά».
Σε αυτό το πλαίσιο, οι ανταγωνισμοί ανάμεσα στην Ευρωζώνη και το ΔΝΤ αποτυπώνουν τους ανταγωνισμούς γύρω από τον μεταξύ τους επιμερισμό πιθανής χασούρας από την υπόθεση της διαχείρισης του ελληνικού κρατικού χρέους, ιδιαίτερα στην περίπτωση συμμετοχής του ΔΝΤ και μέσω νέας δανειακής σύμβασης.
Την ίδια ώρα, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ επιχειρεί την επίτευξη ενός συμβιβασμού γύρω από τα πλεονάσματα της περιόδου μετά το 2018. Σε αυτό το πλαίσιο, ο υπουργός Οικονομικών, Ευ. Τσακαλώτος, μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα «Guardian» τονίζει: «Κάποια κράτη - μέλη υποστήριζαν τη θέση ότι το 3,5% θα πρέπει να διατηρηθεί για 10 χρόνια. Αλλα κινούνται προς ένα συμβιβασμό 5 ετών. Η ελληνική θέση είναι ότι κανένα από τα δύο δεν θα λειτουργήσει για την Ελλάδα και προτείναμε το συμβιβασμό τού να μειωθεί άμεσα στο 2,5%, αλλά συμφωνώντας με τους θεσμούς ότι η μείωση μιας ποσοστιαίας μονάδας από το 3,5% θα διατεθεί αποκλειστικά για τη μείωση της φορολογίας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, βελτιώνοντας έτσι την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη».
Σύμφωνα με την πρόταση της συγκυβέρνησης, μείωση του στόχου κατά μία εκατοστιαία μονάδα του ΑΕΠ (2,5% από 3,5% από το 2019) διαμορφώνεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, ποσό που θα δαπανηθεί αποκλειστικά και μόνο για την ενίσχυση της «ανταγωνιστικότητας», μέσω της ελάφρυνσης της φορολογίας και των εισφορών των επιχειρήσεων. Να σημειωθεί, δε, ότι «μικρομεσαίες» χαρακτηρίζονται επιχειρήσεις που απασχολούν μέχρι 250 εργαζόμενους.
Βασικό θέμα στον νέο γύρο διαπραγματεύσεων κυβέρνησης - κουαρτέτου θα είναι ο μόνιμος, νέου τύπου «κόφτης», τον οποίο προτάσσει η συγκυβέρνηση ως αντιλαϊκό «ατού» για τη διασφάλιση της «αξιοπιστίας του προγράμματος» που ισοδυναμεί με μνημόνιο διαρκείας. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν θα προβλέπονται μόνο οριζόντιες περικοπές, αλλά προκαθορισμένα μέτρα και στόχοι που θα ενεργοποιούνται σε περίπτωση απόκλισης από τους στόχους, όπως περικοπές συντάξεων, μειώσεις μισθών και απολύσεις στο Δημόσιο, κατάργηση φοροελαφρύνσεων και αυξήσεις φόρων σε βάρος βέβαια των λαϊκών νοικοκυριών.
Ταυτόχρονα, ανοίγει και η συζήτηση για την ανάληψη δράσης και «εποπτικών ελέγχων» και από την πλευρά του «Ευρωπαϊκού Δημοσιονομικού Συμβουλίου», συνδυαστικά βέβαια με το «Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο». Σύμφωνα με χτεσινή δήλωση εκπροσώπου της Κομισιόν, «το Ευρωπαϊκό Δημοσιονομικό Συμβούλιο είναι ανεξάρτητο και έγκειται σε αυτούς να αποφασίσουν τι θέλουν να ελέγξουν, καθώς σε γενικές γραμμές η εντολή τους σχετίζεται με την τοποθέτηση έναντι των δημοσιονομικών πολιτικών που αφορούν συνολικά την Ευρωζώνη». Θα πρόκειται για μια ακόμη «δικλίδα ασφαλείας», με στόχο την «αξιόπιστη» εφαρμογή του αντιλαϊκού προγράμματος.
Σε αυτό το φόντο, ξεκίνησε χτες στην Αθήνα ο νέος κύκλος διαβουλεύσεων με τα κλιμάκια του κουαρτέτου με τη συμμετοχή του υπουργού Οικονομικών, Ευ. Τσακαλώτου, καθώς και του αναπληρωτή υπουργού, Γ. Χουλιαράκη.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, συζητήθηκε και το θέμα του άρθρου που δημοσίευσαν στην ιστοσελίδα του Ταμείου, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Τμήματος του ΔΝΤ, Π. Τόμσεν, και ο επικεφαλής οικονομολόγος του ιμπεριαλιστικού Οργανισμού, Μ. Ομπστφελντ, που επαναλαμβάνει τις θέσεις που έχουν διατυπωθεί και πρόσφατα, στο πλαίσιο της «παράλληλης αξιολόγησης» που διενεργεί το ΔΝΤ.
Οι ενστάσεις της συγκυβέρνησης αλλά και των ευρωπαϊκών «θεσμών» επικεντρώνονται κατά βάση στο χρόνο που δημοσιοποιήθηκε αυτή η παρέμβαση. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές «η ελληνική πλευρά εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της για τέτοιες κινήσεις εν μέσω διαπραγμάτευσης».
Χαρακτηριστική επί του θέματος είναι και η χτεσινή τοποθέτηση του ΕSM, εκπρόσωπος του οποίου δήλωσε πως «ελπίζουμε ότι μπορούμε να επιστρέψουμε στην πρακτική της διεξαγωγής ιδιωτικών διαπραγματεύσεων για το πρόγραμμα με την ελληνική κυβέρνηση», δηλαδή χωρίς την «άκαιρη» δημοσιοποίηση «προτάσεων» και άλλων συζητήσεων.
Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή, «στόχος είναι να κλείσουν όσο το δυνατόν περισσότερα μέτωπα στον τομέα των μεταρρυθμίσεων, του Εργασιακού και των μέτρων του 2018 σε επίπεδο συμφωνίας επί της αρχής».
Στη Βουλή κατατέθηκε το πολυνομοσχέδιο με τον τίτλο «Πτωχευτικός κώδικας, διοικητική δικαιοσύνη, τέλη - παράβολα, εθελοντική αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων, ηλεκτρονικές συναλλαγές και άλλες διατάξεις», στο πλαίσιο ολοκλήρωσης της «αξιολόγησης». Πρόκειται για παρεμβάσεις επιτάχυνσης της απαξίωσης κεφαλαίου, συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης, για την ανάκαμψη της καπιταλιστικής κερδοφορίας.
Σύμφωνα με τις βασικές διατάξεις, το πολυνομοσχέδιο προβλέπει:
Πτωχευτικός Κώδικας: Κεντρικός άξονας είναι η σύντμηση των διαδικασιών για την πτώχευση των επιχειρήσεων, με στόχο την επιτάχυνση των επιχειρηματικών αναδιαρθρώσεων μέσω συγχωνεύσεων, εξαγορών κ.ά. Επιπλέον, οι πιστωτές των «προβληματικών» εταιρειών μπορούν να υποβάλλουν σχέδια «εξυγίανσης», σε περίπτωση οφειλέτη που βρίσκεται σε «στάση πληρωμών».
Το εν λόγω νομοθέτημα έρχεται να «κουμπώσει» με το υπό διαμόρφωση νέο πλαίσιο για τον «εξωδικαστικό συμβιβασμό», που βρίσκεται σε διαβούλευση με το κουαρτέτο. Αυτό, με τη σειρά του, θα αφορά τις υπερχρεωμένες και ταυτόχρονα «βιώσιμες» επιχειρήσεις και αποτελεί όχημα για ένα σύντομο «ξεσκαρτάρισμα» του πεδίου, με την αποβολή των αδύναμων «κρίκων», ταυτόχρονα και σε συνδυασμό με τις επιχειρηματικές αναδιαρθρώσεις με κατεύθυνση τη μεγαλύτερη συγκέντρωση της επιχειρηματικής πίτας και των κερδών.
Αδήλωτα εισοδήματα: Η σχετική διάταξη έρχεται ουσιαστικά να νομιμοποιήσει τα αδήλωτα εισοδήματα της εγχώριας πλουτοκρατίας, είτε αυτά φυγαδεύθηκαν σε τράπεζες του εξωτερικού και άλλους φορολογικούς παραδείσους είτε βρίσκονται στο εσωτερικό της χώρας. Μάλιστα, η εν λόγω ευνοϊκή ρύθμιση αφορά «φορολογούμενους για τους οποίους έχει εκδοθεί ή πρόκειται να εκδοθεί εντολή ελέγχου, μέχρι την λήξη του προγράμματος» (στις 31/5/2017). Ουσιαστικά δηλαδή νομιμοποιούνται φαινόμενα φοροδιαφυγής της εγχώριας πλουτοκρατίας. Γι' αυτές τις περιπτώσεις, ο καταβαλλόμενος φόρος υπολογίζεται με βάση την κλίμακα του έτους που ίσχυε κατά την απόκτηση του εισοδήματος, με ένα ποσοστό προσαύξησης, ανάλογα και με το χρόνο απόκτησης των αδήλωτων εισοδημάτων.
Πλαστικό χρήμα: Από το 2017, μισθωτοί και συνταξιούχοι υποχρεώνονται να δαπανήσουν ένα ελάχιστο μέρος του εισοδήματός τους με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα ή άλλο μέσο τραπεζικής πληρωμής. Ειδικότερα, για ετήσιο εισόδημα μέχρι 10.000 ευρώ, απαιτείται η προσκόμιση ηλεκτρονικών αποδείξεων στο 10% του εισοδήματος, για ποσά από 10.000 μέχρι 30.000 στο 15% κ.ο.κ.
Ταυτόχρονα, οι μισθωτοί και συνταξιούχοι που δεν δαπανούν το ελάχιστο απαιτούμενο όριο εισοδήματος με τραπεζικό μέσο πληρωμής θα χρεώνονται με πρόσθετο χαράτσι 22% επί του ποσού που υπολείπεται, ανάλογα με το κλιμάκιο εισοδήματος. Για παράδειγμα, σε εισόδημα 10.000 ευρώ οι απαιτούμενες ηλεκτρονικές αποδείξεις (10%) φτάνουν στα 1.000 ευρώ. Σε περίπτωση μισθωτού που θα συγκεντρώσει 800 ευρώ, η «απόκλιση» ύψους 200 ευρώ τιμωρείται με πρόστιμο 22%, δηλαδή με 44 ευρώ.
Με υπουργική απόφαση, θα προβλεφθούν τυχόν «εξαιρέσεις» από την υποχρέωση δαπάνης με κάρτα, οι οποίες όμως δεν αναφέρονται στο νομοσχέδιο.
Στο εν λόγω νομοσχέδιο περιέχονται σειρά από άλλες διατάξεις, μεταξύ των οποίων:
-- Χορηγείται άδεια λειτουργίας καζίνο εντός της περιοχής - φιλέτο του παλαιού αεροδρομίου Ελληνικού, το οποίο ήδη έχει εκχωρηθεί σε ιδιώτες.
-- Παρέχεται η δυνατότητα μεταφοράς του Καζίνο της Πάρνηθας σε άλλη περιοχή εκτός των ορίων του Δήμου της Αθήνας.
-- Οι μικροί αποσταγματοποιοί (διήμεροι αποστάκτες) προκειμένου να διαθέσουν την παραγωγή τους σε τρίτους, υποχρεώνονται στην έκδοση των απαιτούμενων λογιστικών στοιχείων, ενώ σε διαφορετική περίπτωση θα επιβάλλονται πρόστιμα.
-- Ιατρικές δαπάνες θα αναγνωρίζονται για έκπτωση από το φόρο εισοδήματος μόνο εφόσον έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής.
-- Οποιαδήποτε οικονομική συναλλαγή πάνω από 500 ευρώ θα πρέπει υποχρεωτικά να περνάει από το τραπεζικό σύστημα (από 1.500 ευρώ σήμερα).
Σε σχόλιό του, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει για την αντιπαράθεση σχετικά με τα πρωτογενή πλεονάσματα:
«Η αντιπαράθεση σχετικά με το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων συγκαλύπτει ότι κοινός παρονομαστής όλων των εμπλεκομένων μερών (ΕΕ - ΔΝΤ - κυβέρνηση) - όποια θέση κι αν παίρνουν στο ζήτημα των πλεονασμάτων - είναι η προώθηση όλων των αντιλαϊκών απαιτήσεων του κεφαλαίου, τις οποίες βαφτίζουν "μεταρρυθμίσεις".
Αυτός είναι και ο λόγος που τα βάρβαρα μέτρα δεν θα έχουν ημερομηνία λήξης στο τέλος του προγράμματος, το 2018, αλλά θα συνεχίσουν παραπέρα, έτσι ώστε να ικανοποιείται ο διαρκής στόχος της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων.
Οσο για τον "έντιμο συμβιβασμό" που δήθεν επιδιώκει η κυβέρνηση, ο λαός θυμάται ότι την τελευταία φορά που τον επικαλέστηκε, προέκυψε το 3ο μνημόνιο».