Οι ρυθμίσεις δανείων κατά κανόνα είναι ρυθμίσεις στήριξης των τραπεζών, οι οποίες σε άλλη περίπτωση θα έχαναν τελείως τα χρήματά τους
Στα πλαίσια της συνεργασίας των κυβερνώντων με τις τράπεζες, κύρια στα πλαίσια των προσπαθειών τους να προωθούν μέτρα και ρυθμίσεις που ενισχύουν τη στήριξη των τραπεζών, ο υπουργός Ανάπτυξης παρουσίασε χτες δέσμη μέτρων για τη διευκόλυνση των δανειοληπτών, τα οποία τελούν υπό την έγκριση των κομμάτων της συγκυβέρνησης, της τρόικας και της Τράπεζας της Ελλάδας. Στην πραγματικότητα πρόκειται για προτάσεις που ολοφάνερο στόχο έχουν να εξασφαλίσουν στις τράπεζες την πληρωμή ενός μέρους από τα δάνεια που αδυνατούν να πληρώσουν τα λαϊκά στρώματα εξαιτίας των συνθηκών φτώχειας που έχει διαμορφώσει η πολιτική κυβέρνησης - τρόικας - μονοπωλίων, ενώ το υπόλοιπο μέρος των δανείων μεταφέρεται για το άμεσο μέλλον, όταν εκτιμάται ότι θα έχουν εκλείψει οι καταστάσεις που προκαλεί η κρίση.
Στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει διακανονισμός για την πληρωμή των δανείων αν οι δανειολήπτες διακόψουν τις κανονικές πληρωμές, τότε τα δάνεια καθίστανται ληξιπρόθεσμα και από εκείνη τη στιγμή και μετά κανείς δανειολήπτης - εργαζόμενος δεν έχει την παραμικρή δυνατότητα να συνεχίσει να πληρώνει δόσεις. Ο όποιος διακανονισμός αφήνει το δάνειο «ζωντανό», μπορούν να πληρώνονται δόσεις ακόμα και με καθυστέρηση, ενώ για την τράπεζα υπάρχει η βεβαιότητα ότι με αυτόν τον τρόπο θα εισπράξει περισσότερα, σε σχέση με άλλα σενάρια μη πληρωμής δανείων.
Το πλαίσιο ρυθμίσεων που πρότεινε χτες ο Κ. Χατζηδάκης, μετά από συνάντησή του με την Ελληνική Ενωση Τραπεζών, αποτελείται από προϋποθέσεις, πρώτη από τις οποίες η διευκόλυνση των δανειοληπτών χωρίς να θίγεται η κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών!
Η πρόταση της κυβέρνησης απευθύνεται σε όσους έχουν οικογενειακό εισόδημα μέχρι 25.000, το οποίο - προσοχή - αποδεδειγμένα έχει μειωθεί κατά 35% μετά την 1-1-2010 και αφορά σε στεγαστικό δάνειο πρώτης κατοικίας αντικειμενικής αξίας μέχρι 180.000 ευρώ ή 200.000 ευρώ για πολύτεκνους. Επιπλέον, αφορά ανέργους, πάσχοντες από βαριά ασθένεια, όσους έχουν μόνιμη αναπηρία και τους πολύτεκνους.
Ολοι αυτοί μπορούν να έρθουν σε συμφωνία με την τράπεζα για τη χορήγηση περιόδου χάριτος μέχρι 4 χρόνων, κατά την οποία θα πληρώνουν μόνο τόκους με επιτόκιο 1,5%. Οπως λέει, μάλιστα, η κυβερνητική πρόταση, η δόση δεν μπορεί να είναι πάνω από το 30% του εισοδήματος του ενδιαφερόμενου, ενώ σε περίπτωση που δεν υπάρχουν έσοδα, δε θα πληρώνεται καθόλου δόση.
Οι παραπάνω προτάσεις είναι σκέτη κοροϊδία, αφού προβλέπεται ότι «η συμβατική διάρκεια του δανείου παρατείνεται ισόχρονα με την περίοδο χάριτος και η εξόφλησή του μετά το πέρας αυτής συνεχίζεται με τους όρους της αρχικής σύμβασης». Αυτό σημαίνει ότι οι δανειολήπτες που υποτίθεται ότι βοηθούνται με το σχετικό μέτρο, καλούνται να πληρώσουν τελικά στην τράπεζα μεγαλύτερα ποσά από αυτά που θα πλήρωναν κανονικά, αφού ο κάθε ενδιαφερόμενος εκτός από όλες τις τοκοχρεολυτικές δόσεις, υποχρεώνεται να πληρώσει και τις δόσεις των τόκων του 1,5% για ολόκληρη την περίοδο χάριτος.
Η κοροϊδία είναι εμφανής και από το γεγονός ότι τα δεκάδες χιλιάδες λαϊκά νοικοκυριά που έχουν χρεοκοπήσει εξαιτίας της κρίσης και της φιλομονοπωλιακής πολιτικής, απλά δεν είναι σε θέση, δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε κανένα απολύτως πρόγραμμα ...διευθέτησης των τοκοχρεολυτικών τους δόσεων προς τις τράπεζες.
Οσον αφορά στις ρυθμίσεις για τον Τειρεσία, διευκρινίζεται ότι τα στοιχεία θα εξακολουθούν να κρατούνται στα αρχεία των τραπεζών, αλλά στόχος είναι να μην αποτελούν εμπόδιο στην έκδοση μπλοκ επιταγών ή στη χορήγηση δανείων.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ κατήγγειλε το επερχόμενο, βάρβαρο για τους εργαζόμενους, φορο-νομοσχέδιο
Για «έκθεση ιδεών» αναφορικά με τη χρήση των νέων τεχνολογιών κατηγόρησε την κυβέρνηση ο Νίκος Καραθανασόπουλος, αναρωτώμενος ρητορικά: «Η φορο-αποφυγή ή νόμιμη φοροδιαφυγή είναι επιτρεπτή δηλαδή; Οι εφοπλιστές, για παράδειγμα, τι πληρώνουν; Ποιο είναι το τμήμα των φορολογικών εσόδων που τους αναλογεί». Αναφέρθηκε επίσης στις «κατασκευαστικές εταιρείες», τονίζοντας πως σήμερα «υπάρχουν ειδικά φορολογικά καθεστώτα γι' αυτά τα τμήματα του κεφαλαίου».
Τόνισε ότι το πρόβλημα βρίσκεται συνολικά στο «σύστημα, που επιτρέπει σε κάποιους να καρπώνονται το μόχθο του εργαζόμενου για να δημιουργούν αμύθητες περιουσίες», σημειώνοντας προς την κυβέρνηση ότι «εδώ δεν μπορείτε να απαντήσετε».
Επίσης, σημείωσε ότι «σε συνθήκες ελευθερίας κίνησης κεφαλαίων δεν μπορεί να φορολογηθεί το κεφάλαιο», θυμίζοντας τα «φορολογικά απόρρητα» και αναφέροντας ότι «17 τρισεκατομμύρια δολάρια είναι παρκαρισμένα σε φορολογικούς παραδείσους». Κατέληξε επισημαίνοντας πως όχι απλά δε φορολογείται ο συσσωρευμένος πλούτος αλλά, αντίθετα, «φέρνετε ένα νέο βάρβαρο και ταξικό φορολογικό νομοσχέδιο που θα επιβαρύνει μισθωτούς και συνταξιούχους».
Τοποθετούμενος ο υφυπουργός Οικονομικών Δ. Μαυραγάνης υποστήριξε ότι έχουν ληφθεί σειρά μέτρων εκσυγχρονισμού και αναδιοργάνωσης των φοροελεγκτικών και εισπρακτικών μηχανισμών. Μεταξύ άλλων υποστήριξε ότι θεσμοθετήθηκε η «φορολογική μεταφορά μεγάλου πλούτου σε ένα ελεγκτικό κέντρο», υπάρχει «πολλαπλασιασμός ελεγκτών» και «ενίσχυση του ΣΔΟΕ», ενώ «για πρώτη φορά εξειδικεύουμε τη δυνατότητα κρίσης του κάθε προϊστάμενου ΔΟΥ ανά τρίμηνο».
Οι βουλευτές της ΔΗΜΑΡ επιχείρησαν να αποπροσανατολίσουν ζητώντας έλεγχο των υπεράκτιων εταιρειών. Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά της εισηγήτριας του επερωτώντος κόμματος, Μ. Γιαννακάκη, που υποστήριξε ότι «υπάρχει άμεση ανάγκη για την κατάρτιση ενός φορολογικού πλαισίου, βάσει του οποίου θα αποτρέπεται η παρατηρούμενη φοροδιαφυγή, η οποία συχνά συνδέεται και με τις οφ σορ».
Το ΚΚΕ, από τον περασμένο Απρίλη, είχε διατυπώσει και καταθέσει στη Βουλή συγκεκριμένη πρόταση νόμου, για ρυθμίσεις πραγματικής στήριξης και ανακούφισης των υπερχρεωμένων νοικοκυριών. Στην πρόταση προβλέπονταν τα εξής: