ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 27 Μάρτη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Νέο, άγριο οικονομικό χτύπημα στον Πολιτισμό!

«Κουρεύτηκαν» και τα αποθεματικά του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, ενός από τους σημαντικούς «αιμοδότες» της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς μας!

Σε πλήρη οικονομική «ασφυξία» οδηγείται η Αρχαιολογική Υπηρεσία από τη συγκυβέρνηση και την «τρόικα» με απρόβλεπτες συνέπειες ακόμη και στη συνέχιση της στοιχειώδους λειτουργίας της, αφού, όπως κατήγγειλε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, «κουρεύτηκαν» και τα αποθεματικά του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ), δηλαδή εκ των βασικών χρηματοδοτικών πηγών του αρχαιολογικού έργου!

Οπως συνέβη και με άλλους οργανισμούς, έτσι και το ΤΑΠΑ ανακάλυψε πριν λίγες μέρες, ότι τα χρήματα που είχε κατατεθειμένα στην Τράπεζα της Ελλάδος... «μεταμορφώθηκαν» σε ομόλογα και υπέστησαν «κούρεμα», με αποτέλεσμα, από 30 εκ. ευρώ να του απομένουν ομόλογα πραγματικής αξίας 9 εκ. ευρώ! Σε άλλο λογαριασμό, υπήρχαν ακόμη 17 εκ. ευρώ και σύμφωνα με τον ΣΕΑ, την περασμένη Παρασκευή είχε 5.5 εκ. ευρώ! Οι αρχαιολόγοι δεν είναι βέβαιοι ότι η μείωση αυτού του λογαριασμού προέκυψε από «κούρεμα». Ομως, είναι βέβαιοι ότι από αυτά τα χρήματα, τα τρία εκ. ευρώ πρέπει να πληρωθούν τις επόμενες μέρες. Αρα, αυτή τη στιγμή το ΤΑΠΑ, ο βασικός «αιμοδότης» για να λειτουργήσουν τα μουσεία, οι αρχαιολογικοί χώροι, να «τρέξει» το αρχαιολογικό έργο, να λειτουργούν οι Εφορείες Αρχαιοτήτων και να απαλλοτριώνεται γη προς όφελος των ευρημάτων, έχει απομείνει με μόλις... δύο εκατομμύρια ευρώ!

Η κατάσταση είναι τόσο άθλια που την περασμένη Παρασκευή η διοίκηση του ΤΑΠΑ απέστειλε προς όλες τις Εφορείες Αρχαιοτήτων έγγραφο με την επισήμανση «εξαιρετικά επείγον», παρακαλώντας για «ιδιαίτερα "σφικτή" διαχείριση και για αναζήτηση επίμονη της συμφερότερης λύσης ως προς τις δαπάνες των υπηρεσιών σας», αφού «το ΤΑΠΑ - λόγω απρόβλεπτων γεγονότων - έχει πρόσφατα περιοριστεί σημαντικά ως προς την ταμειακή του άνεση»!

Αυτή η εξέλιξη προστίθεται στην πρόσφατη μείωση των πιστώσεων του κρατικού προϋπολογισμού και για τον πολιτισμό κατά 14,6 εκ. ευρώ. Οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι προφανείς και τεράστιες. Πολύ περισσότερο που με αφορμή την επίσκεψη του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, Π. Γερουλάνου στο ΤΑΠΑ στις 16/2, τόσο το ΥΠΠΟΤ όσο και η διοίκηση του ταμείου «πανηγύριζαν» για την οικονομική κατάστασή του. «Ταυτόχρονα», σημειώνει ο ΣΕΑ, «η πολιτική ηγεσία υποσχόταν ότι οι Εφορείες Αρχαιοτήτων και τα Μουσεία σε όλη τη χώρα θα λάβουν αυξημένη επιχορήγηση από το ΤΑΠΑ για το 2012, προκειμένου να καλύψουν τις λειτουργικές τους ανάγκες, καθώς ο τακτικός προϋπολογισμός για το 2012, μετά από δύο συνεχόμενες περικοπές, δεν μπορεί να καλύψει ούτε τα στοιχειώδη»...

Απώλεια για το θέατρο

Κηδεύτηκε χτες ο εξαιρετικός ηθοποιός Σοφοκλής Πέππας

Το τελευταίο «αντίο» σε έναν από τους πιο «πολύτιμους» (λόγω της ευαισθησίας, της πνευματικότητας και του μέτρου της υποκριτικής του) ηθοποιούς του θεάτρου μας, στον Σοφοκλή Πέππα, είπαν χτες συγγενείς, φίλοι και συνάδελφοί του, στο Νεκροταφείο Ζωγράφου. Ο δημοφιλής ηθοποιός έχασε τη μακρόχρονη μάχη με τον καρκίνο, την Κυριακή ξημερώματα, στο σπίτι του, σε ηλικία 63 χρόνων, αφήνοντας ανεκπλήρωτο ένα όνειρό του. Να ανεβάσει τη «Δολοφονία του Μαρά», ένα έργο πολιτικό και επίκαιρο, για το οποίο έκανε πρόβες με ομάδα μαθητών του.

Ο Σοφοκλής Πέππας, άνθρωπος και καλλιτέχνης, με έμφυτη ευγένεια, σεμνότητα, καλοσύνη, ήθος, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1948. Σπούδασε στη σχολή Γιώργου Θεοδοσιάδη και αποφοίτησε το 1970. Πρωτοεμφανίστηκε το 1972, παίζοντας με τον θίασο Δ. Μυράτ, στο έργο «Το παράξενο τάμα». Συνεργάστηκε με πάρα πολλούς θιάσους ποιοτικού ρεπερτορίου, αλλά και με το Εθνικό Θέατρο και Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα, παίζοντας δευτεραγωνιστικούς και πρωταγωνιστικούς ρόλους. Χαρακτηριστικά θα αναφέρουμε τους θιάσους «Ανοιχτό Θέατρο», θίασος Γ. Φέρτη - Ξ. Καλογεροπούλου, «Δεσμοί», «Σκηνή» και «νέα Σκηνή» του Λ. Βογιατζή, «Πράξη», κ.ά. Επαιξε σε αρκετά έργα στο «Θέατρο της Δευτέρας» (ΕΡΤ-1), σε τηλεοπτικές σειρές και κινηματογραφικές ταινίες. Πήρε το βραβείο Α' ανδρικού ρόλου στην ταινία του Τ. Ψαρρά «Η σκόνη που πέφτει» (διεθνές κινηματογραφικό φεστιβάλ Καΐρου). Το 2002 σκηνοθέτησε το έργο του Ζ. Π. Σαρτρ «Κεκλεισμένων των θυρών» (θίασος «Πράξη»). Το 2008, το Κέντρο Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο του απένειμε το βραβείο «Αιμίλιος Βεάκης» για την ερμηνεία του στον επώνυμο ρόλο στον τσεχοφικό «Θείο Βάνια». Ο Σ. Πέππας είχε «χαρίσει» την - έξοχη, βαθύτονη αλλά και εύπλαστη - φωνή του στο ρόλο του «Μπαμπαστρούμφ» (στην παιδική σειρά «Στρουμφάκια»).

Συλλυπητήρια για το θάνατο του Σ. Πέππα εξέφρασε ο υπουργός Πολιτισμού, Π. Γερουλάνος.

«Εφυγε» ο Α. Ταμπούκι

«Εφυγε» σε ηλικία 69 ετών ο πολυδιαβασμένος στην Ελλάδα (μεταφρασμένος σε 40 γλώσσες), πολυγραφότατος Ιταλός συγγραφέας Αντόνιο Ταμπούκι, ο οποίος του 2010 ανακηρύχθηκε σε επίτιμο διδάκτορα της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ.

Ο Αντόνιο Ταμπούκι, γιος εμπόρου αλόγων, γεννήθηκε στην Πίζα της Τοσκάνης. Σπούδασε στην πατρίδα του Ιταλική Φιλολογία και λογοτεχνία στο Παρίσι, όπου από γαλλική μετάφραση διάβασε την ποιητική συλλογή «Το καπνοπωλείο» του μεγάλου Πορτογάλου ποιητή και πεζογράφου Φερνάντο Πεσσόα. Συνεπαρμένος από τον Πεσσόα σπούδασε στο Πανεπιστήμιο της Σιένας (διετέλεσε και καθηγητής αυτού του πανεπιστημίου) Πορτογαλική Λογοτεχνία και έγινε μανιώδης μελετητής του Πορτογάλλου δημιουργού. Στα ελληνικά έχουν μεταφραστεί τα περισσότερα έργα του Ταμπούκι, ο οποίος αγαπούσε την Ελλάδα και κάθε καλοκαίρι παραθέριζε στην Κρήτη.

Απεργούν οι έκτακτοι αρχαιολόγοι

Με 24ωρη απεργία σήμερα και συγκέντρωση στις 11.30 π.μ. στη Βουλή και στη Θεσσαλονίκη (Καμάρα) κλιμακώνουν την αντίθεσή τους στο νομοσχέδιο για τη «Βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος» οι έκτακτοι αρχαιολόγοι.

Το περασμένο Σάββατο πραγματοποιήθηκαν συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σε διάφορες πόλεις. Η συγκέντρωση της Θεσσαλονίκης έγινε στο Λευκό Πύργο, ενώ στη διάρκεια της κινητοποίησης μπλόκαραν τα ταμεία και επέτρεψαν τη δωρεάν είσοδο των επισκεπτών στο μνημείο. Επίσης άπλωσαν ένα μεγάλο πανό, με το οποίο κατήγγειλαν την εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και την εκχώρηση του αρχαιολογικού έργου στους ιδιώτες.

Στο πλευρό τους βρέθηκε το Συνδικάτο Οικοδόμων Θεσσαλονίκης και η βουλευτής του ΚΚΕ Σοφία Καλαντίδου.

Στο κάλεσμά του για συμμετοχή στη σημερινή απεργία ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων σημειώνει ότι στο νομοσχέδιο «προβλέπονται ρυθμίσεις για την επιτάχυνση και απλοποίηση των αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών, βάσει των οποίων στα μεγάλα ιδιωτικά έργα η επιλογή του επιστημονικού και εργατοτεχνικού προσωπικού θα πραγματοποιείται πλέον από τον κύριο του έργου! (...) Με αυτόν τον τρόπο, αποδεσμεύεται το επιστημονικό και εργατοτεχνικό προσωπικό από την αρμόδια Αρχαιολογική Υπηρεσία και εξισώνεται με τον κύριο του έργου, των οποίων τα κίνητρα και ο ρόλος δεν ταυτίζονται». Εκτιμούν ότι «τίθεται σε κίνδυνο η διαφύλαξη των αρχαίων μνημείων της χώρας, ενώ ταυτόχρονα υπονομεύεται ο ρόλος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, καθώς θα είναι αναγκασμένη να ακολουθεί τις επιταγές των κατασκευαστικών εταιρειών χωρίς να μπορεί να έχει τον απόλυτο έλεγχο του έργου, στο οποίο και είναι υπόλογη».

Βασισμένη στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου, σε μετάφραση Ιωάννη Γρυπάρη, είναι η όπερα «Προμηθέας δεσμώτης» του μουσικοσυνθέτη Παναγιώτη Καρούσου, που παρουσιάζεται σήμερα (8.30 μ.μ.), στον «Παρνασσό» (πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8). Συμμετέχουν οι λυρικοί τραγουδιστές: Ηλίας Τηλιακός, Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη, Ζωή Απειρανθίτου, Βασίλης Ασημακόπουλος και οι μουσικοί: Βιβή Κλεισούρα, Γεννάδιος Μπίκωφ, Ευγένιος Μπένσης.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ