ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Μάρτη 2011
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΙΛΤΟΣ ΓΚΟΛΕΜΑΣ
Τοπία «Κάτω από τον ουρανό»

«Κάτω από τον ουρανό» τιτλοφορείται η ατομική έκθεση του Μίλτου Γκολέμα, στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη (Πλ. Κολωνακίου 20). Στη νέα του δουλειά ο καλλιτέχνης ανατρέχει στην αίσθηση που του έχουν αφήσει στη μνήμη η υφή και τα χρώματα τοπίων. Παρουσιάζει μεγάλα αλλά και μικρότερα έργα, λάδι σε καμβά και μεικτής τεχνικής. Εικόνες της γης, άρρηκτα δεμένες με τα βιώματα και τις εντυπώσεις του αποτυπώνονται στον καμβά σχεδόν ανάγλυφα. Με μια παλέτα που φέρνει στο νου κλασικά έργα ζωγραφικής, ο ζωγράφος καλεί τον θεατή να περιπλανηθεί σε τόπους οικείους. Η ανθρώπινη παρουσία είναι αισθητή, ακόμα και όταν δεν είναι ορατή στο έργο. Η γη, σημαδεμένη από τα ίχνη των ανθρώπων, φορτισμένη από μνήμες αλλά κυρίως ζωντανή. Η καινούργια δουλειά του - ένα ξάφνιασμα που ξεπερνάει την οπτική εμπειρία. Νιώθει κανείς την υγρασία στον αέρα, αφουγκράζεται τον άνεμο πάνω στα στάχυα, οσμίζεται τη μυρωδιά από το ανασκαμμένο χώμα, περιπλανιέται ανάμεσα σε στοιχεία που οριοθετούν ένα θεατρικό πεδίο δράσης, μια οριακή στιγμή ανάμεσα στο πριν και το μετά, όταν ο ζωγράφος συλλαμβάνει την εικόνα του.

Οπως σημειώνει η ιστορικός της Τέχνης Ευγενία Αλεξάκη «οι τόποι που πραγματεύεται στην προηγούμενη ενότητα έργων του -τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας- αλλά και οι σκηνές της υπαίθρου της παρούσας δουλειάς του είναι ταυτόχρονα αναπαραστάσεις τόπων υπαρκτών αλλά και συμβολικές καταγραφές προσωπικών περιπλανήσεων και συλλογικών διαδρομών. Σε μεγάλες ζωγραφικές συνθέσεις αποτυπώνει την απλωσιά των χωραφιών και των ανοικτών χώρων της υπαίθρου, που γνώρισε σε παιδική ηλικία. Δεν πρόκειται για μια στείρα νοσταλγική παράθεση προσωπικών στιγμών και βιωμάτων. Γνωρίζοντας τις ποικίλες νοηματοδοτήσεις που παρεμβάλλονται μεταξύ του παρελθόντος και της εκ των υστέρων ανασυγκρότησής του, μπλέκει, σκόπιμα, το χθες με το σήμερα, το ατομικό με το συλλογικό, το συγκεκριμένο με το απροσδιόριστο, την ύλη με το πνεύμα».

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρις τις 9 του Απρίλη (Τρ. - Παρ. 11.00 -15.00 και 17.00-21.00 και Σάβ. 11.00 -14.00). Ο Μίλτος Γκολέμας παρακολούθησε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου στο εργαστήριο του Ν. Στέφου. Αποφοίτησε από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών με δάσκαλο τον Π. Τέτση και από το 1991 έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις σε ιδρύματα, μουσεία και γκαλερί. Το 2006 παρουσίασε την έκθεση «πλωτές δεξαμενές» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Η έκθεση «Κάτω από τον ουρανό» είναι η τρίτη του ατομική έκθεση.


ΓΙΩΤΑ ΒΟΓΚΛΗ
Εργο βαθιά ανθρώπινο

Στο Βελιγράδι, στον εκθεσιακό χώρο της Σχολής Καλών Τεχνών, ξεδιπλώνεται μέχρι τις 30/3 η πρόσφατη εικαστική δημιουργία της Γιώτας Βόγκλη, με τίτλο «Flesh Canvas». Στην ατομική έκθεση έργων της η δημιουργός με οδηγό τη μνήμη, καταθέτει ένα έργο βαθιά ανθρώπινο - παλίμψηστο εικόνων και συναισθημάτων. Δεκαπέντε συνολικά έργα συνθέτουν την εικαστική της διαδρομή, στην οποία συνυπάρχουν η ζωγραφική με τη φωτογραφία, ο λόγος με την εικόνα, το graffiti των δρόμων με μορφές από τη βυζαντινή και αναγεννησιακή τέχνη... Tην πρώτη ύλη, το πρωτογενές υλικό κατασκευής των έργων αποτελούν οι εμβληματικές φωτογραφίες του σουρεαλιστή Μan Ray (1890 - 1976). Οπως σημειώνει η Ιστορικός Τέχνης Δέσποινα Τσούργιαννη στον κατάλογο της έκθεσης, «στη συνέχεια, η καλλιτέχνιδα επεμβαίνει είτε με το ψηφιακό "πείραγμα" των φωτογραφιών, είτε με μέσα καθαρά ζωγραφικά, όπως οι χρωματικές προσθήκες ή η ελαφρά τροποποιημένη επανάληψη του ίδιου θέματος, έτσι ώστε να ενισχύεται εμφατικά ο επινοημένος, συμβολικός χαρακτήρας της εικόνας».

«Αξίες και έννοιες με ουμανιστικά δηλωτικά χαρακτηριστικά κυριαρχούν στο έργο της Βόγκλη», σημειώνει ο ζωγράφος Παναγιώτης Βαρελάς. «Η γραμμική μορφή στη σύνθεση, αποτέλεσμα της διαπάλης της ψηφιακής εικόνας και του χρωστήρα, αναδεικνύει τις αντιθέσεις της εποχής μας, αντανακλά τις διεργασίες που συντελούνται γύρω μας. Η παρατήρηση της αυθόρμητης ατομικής και κοινωνικής διαμαρτυρίας που καταγράφεται, άλλοτε στους τοίχους, σε συνδυασμό με την επανάληψη της εμβληματικής γυναικείας μορφής του Man Ray μεταβάλλει το αυθόρμητο, σε συνειδητό, με τη σκληρότητα μιας εποχής που αμφισβητείται σε επιμέρους πράξεις, καρέ - καρέ.

Η Βόγκλη, σου ζητά επανατοποθέτηση, μεταστοιχείωση, ακόμη και δράση. Δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας της κοινωνικής πραγματικότητας, των νόμων που διέπουν την κίνηση του ανθρώπου προς τα μπρος. Η σκληρότητα, η βία, η κραυγή, ο πόνος, η αγωνία, το πάθος, η αγάπη, ο έρωτας και η πίστη εναλλάσσονται σε κάθε πράξη, τόσο στη μορφή όσο και στο περιεχόμενο. Ιδιαίτερα το έργο "Shut Up", η εκτέλεση έρχεται σαν επανάληψη, που παίχτηκε και θα παιχτεί με χίλιους τρόπους. Αναφωνεί το θυμό του Goya στο έργο, Μια λαμπρή προσπάθεια! Με πτώματα! για τις καταστροφές του πολέμου στην Ισπανία του 1808».


Εχοντας σπουδάσει ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (στα εργαστήρια των Δ. Μυταρά και Γ. Μαυροΐδη), καθώς και σκηνογραφία με δάσκαλο τον Β. Βασιλειάδη, η Γιώτα Βόγκλη ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στη Σχολή Καλών Τεχνών του Βελιγραδίου, με καθηγητή τον Βέλιζαρ Κρίστιτς. Η σειρά των έργων της «Flesh Canvas», αποτελεί το καλλιτεχνικό μέρος της διδακτορικής διατριβής της στο ίδιο Πανεπιστήμιο. Μέσα στο 2011 θα ακολουθήσει παρουσίασή της στην Αθήνα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ