ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 4 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΑΥΣΙΜΑ
ΟΧΙ στη φορομπηχτική πολιτική
  • Με πρωτοβουλία του ΠΑΜΕ μηχανοκίνητη πορεία και συμβολικός αποκλεισμός της ΠΕΤΡΟΛΑ
  • Πρέπει να χτυπηθεί η ασυδοσία των μονοπωλίων και να καταργηθεί ο ειδικός φόρος  τόνισε στο «Ρ» ο βουλευτής του ΚΚΕ Στ. Σκοπελίτης

Αποψη από τη χτεσινή κινητοποίηση του ΠΑΜΕ
Αποψη από τη χτεσινή κινητοποίηση του ΠΑΜΕ
Με μηχανάκια και αυτοκίνητα εργαζόμενοι και νέοι ανταποκρίθηκαν στην πρωτοβουλία του ΠΑΜΕ και με πορεία από την πλατεία Κάνιγγος και το Δαφνί έφτασαν στα Διυλιστήρια της ΠΕΤΡΟΛΑ στην Ελευσίνα, αποκλείοντάς τα συμβολικά, διαμαρτυρόμενοι έτσι για τις συνεχόμενες και υπέρογκες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων.

Διασχίζοντας την εθνική οδό με πικέτες και συνθήματα: «Οχι στη φορομπηχτική πολιτική των καυσίμων», «Φτηνά καύσιμα για όλους», έστειλαν το μήνυμα ότι ο λαός δε θα δεχτεί άλλα βάρη στις πλάτες του. Τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια σταμάτησαν έξω από την κεντρική πύλη της ΠΕΤΡΟΛΑ, μιας επιχείρησης που όπως είπε και στο χαιρετισμό του ο Αντώνης Χοροζάνης, μέλος της Επιτροπής Ενάντια στην Επέκταση της ΠΕΤΡΟΛΑ: «Η ΠΕΤΡΟΛΑ είναι μια από τις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις, που εκτός των άλλων θέλει να δημιουργήσει ακόμα περισσότερα προβλήματα με όφελος το κέρδος. Αυτή θα είναι η αρχή του αγώνα με αίτημα τη μείωση της τιμής του πετρελαίου».

Παίρνοντας το λόγο ο Μπ. Βορτελίνος, μέλος της Γραμματείας του ΠΑΜΕ, σημείωσε: «Βρισκόμαστε σήμερα εδώ για να καταδικάσουμε τις αυθαίρετες υπέρογκες ανατιμήσεις στα καύσιμα που επιβάλλουν οι πολυεθνικές του πετρελαίου από τη μια, αλλά και από την άλλη να αντισταθούμε στη φορομπηχτική πολιτική που επιβάλλει η κυβέρνηση στα καύσιμα. Η έξαρση της αύξησης της τιμής του πετρελαίου, αλλά και η απότομη, πρωτοφανής ανατίμηση του δολαρίου καθοδηγούνται και επιβάλλονται από το παγκοσμιοποιημένο μεγάλο κεφάλαιο». Συνεχίζοντας επισήμανε ότι «μπροστά στο ογκούμενο κύμα αγανάκτησης και τις διαμαρτυρίες, η κυβέρνηση ανακοινώνει τις τελευταίες μέρες ότι δήθεν παγώνει τις τιμές. Τα λέει αυτά τη στιγμή που είναι γνωστό ότι για κάθε λίτρο πετρελαίου πληρώνουμε 68% φόρους. Επιπλέον, οι πολυεθνικές θησαυρίζουν και τα κέρδη τους ξεπερνούν το 100% τον τελευταίο χρόνο. Είναι γεγονός πως αυτές οι τωρινές ανατιμήσεις στα καύσιμα θα μετακυλιστούν στο πολλαπλάσιο σε όλα τα είδη πλατιάς κατανάλωσης και στις υπηρεσίες».

Κωδικοποιώντας τα αιτήματα ο συνδικαλιστής σημείωσε ότι άμεσα απαιτούμε:

  • Δραστική μείωση της έμμεσης φορολογικής επιβάρυνσης του πετρελαίου.
  • Κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης και ΦΠΑ στο πετρέλαιο θέρμανσης, δραστική μείωση του ΦΠΑ στα καύσιμα.
  • Αύξηση της άμεσης φορολόγησης των κερδών των επιχειρήσεων διύλισης και εμπορίας, με ταυτόχρονη οριοθέτηση τιμών, επιδότησης και πετρελαίου θέρμανσης.
  • Να μην επεκταθούν με νέες μονάδες οι εγκαταστάσεις της ΠΕΤΡΟΛΑ, πράγμα που επιδιώκει με πρόσχημα την ανεργία.

Τη συμμετοχή αλλά και τη στήριξη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας αλλά και όλου του ΚΚΕ μετέφερε στην κινητοποίηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Σταύρος Σκοπελίτης, που ήταν παρών έξω από την ΠΕΤΡΟΛΑ. «Ενώνουμε τη φωνή μας με αυτή των εργαζομένων για να πάρει η κυβέρνηση μέτρα για φτηνό πετρέλαιο. Γιατί οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν ήδη πρόβλημα επιβίωσης. Πρέπει να χτυπηθεί η ασυδοσία των μονοπωλίων και να καταργηθεί ο ειδικός φόρος καυσίμων, δίνοντας φτηνά καύσιμα στον κόσμο. Η αύξηση των καυσίμων έρχεται να δώσει ένα ακόμα μεγαλύτερο χτύπημα στην επιβίωση των εργαζομένων», τόνισε ο Στ. Σκοπελίτης.

ΑΛΙΕΙΣ
Προς αποκλεισμό λιμανιών

Με κλιμάκωση του αγώνα τους απαντούν οι ψαράδες μέσης αλιείας στην κατ' εξακολούθηση πολιτική κοροϊδίας της κυβέρνησης

Σε αποκλεισμό των λιμανιών όλης της χώρας αποφάσισαν να προχωρήσουν σήμερα οι ψαράδες μέσης αλιείας. Με την κλιμάκωση του αγώνα τους οι Ελληνες ψαράδες απαντούν στον εμπαιγμό της κυβέρνησης, που αντί να δώσει λύσεις - όπως η ίδια υποσχέθηκε διά στόματος υπουργού Γεωργίας πριν δύο μέρες - τόσο στο επίμαχο θέμα του πετρελαίου όσο και σε άλλα ζωτικά αιτήματα του κλάδου, κρατά... «σιγήν ιχθύος», συνεχίζοντας την πολιτική κοροϊδίας που οδηγεί στον αφανισμό τον κλάδο της αλιείας.

Η απόφαση για πανελλαδικό κλείσιμο των λιμανιών πάρθηκε χτες το απόγευμα από την Πανελλήνια Ενωση Πλοιοκτητών Μέσης Αλιείας (ΠΕΠΜΑ), καθώς οι εκπρόσωποι απ' όλα τα σωματεία της χώρας που συναντήθηκαν προχτές με τον υπουργό Γεωργίας είχαν παραμείνει στην Αθήνα, αναμένοντας τις ανακοινώσεις από τη διυπουργική σύσκεψη που τάχα θα γινόταν. Ομως, όπως καταγγέλλει η ΠΕΠΜΑ, όχι μόνο η προαναγγελθείσα από τον υπουργό Γεωργίας σύσκεψη δεν πραγματοποιήθηκε, αλλά και ο ίδιος ο Γ. Ανωμερίτης «κρυβόταν» χτες από τους ψαράδες και δεν έβγαινε ούτε καν στο τηλέφωνο για να εξηγήσει τους λόγους που δεν έγινε η σύσκεψη. Οπως χαρακτηριστικά σημειώνει η ΠΕΠΜΑ σε επιστολή της προς τον πρωθυπουργό, τον υπουργό Γεωργίας και το γενικό γραμματέα του υπουργείου Δ. Τζουβάνο: «Ενημερωθήκαμε από τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Γεωργίας ότι η προαναγγελθείσα κοινή υπουργική σύσκεψη δε θα πραγματοποιηθεί. Μάλιστα, όταν επικοινωνήσαμε με το γραφείο του κ. υπουργού και ζητήσαμε επίμονα να μιλήσουμε μαζί του, η γραμματέας του μας απάντησε ότι δεν μπορεί να τον διακόψει και άρα δε θα μιλήσει ούτε στο τηλέφωνο μαζί μας».

«Μετά από την παραπάνω αδιαλλαξία, αλλά και την προφανή για τα προβλήματα του κλάδου μας αδιαφορία, που επιδεικνύεται από την πλευρά των αρμοδίων οργάνων - συνεχίζει η επιστολή - σας ενημερώνουμε ότι από αύριο 4/10/2000 τα μέλη μας αποφάσισαν να προχωρήσουν σε κλιμάκωση των κινητοποιήσεων, δηλαδή σε αποκλεισμό των λιμανιών της χώρας, μέχρι την οριστική επίλυση του προβλήματος του πετρελαίου που μας απασχολεί».

Υπενθυμίζεται ότι εδώ και τρεις μέρες (από την Κυριακή) οι ψαράδες μέσης αλιείας είχαν αποκλείσει τις ιχθυόσκαλες Κερατσινίου, Ν. Μηχανιώνας στη Θεσσαλονίκη, Πάτρας, Χαλκίδας, Χίου και αλλού, ενώ αντίστοιχα δεμένες στα λιμάνια παρέμεναν οι μηχανότρατες, εν αναμονή της δήθεν απάντησης που είχε υποσχεθεί να δώσει σήμερα η κυβέρνηση.

Από την άλλη το υπουργείο Γεωργίας με μια ανακοίνωση που έβγαλε χτες βράδυ και την οποία υπογράφει ο αρμόδιος γενικός γραμματέας Δ. Τζουβάνος επιχείρησε να «θολώσει τα νερά», αναφέροντας ότι ο υπουργός Γεωργίας Γ. Ανωμερίτης είχε διαδοχικές συσκέψεις με τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου και τον υφυπουργό Οικονομικών Απ. Φωτιάδη για το θέμα του κόστους πετρελαίου. Δε διευκρίνισε όμως ποια μέρα έγιναν αυτές οι διαδοχικές συσκέψεις... Δε διευκρίνισε επίσης γιατί ο υπουργός Γεωργίας δεν ανακοίνωσε χτες τα μέτρα για τη μείωση του κόστους πετρελαίου για τους ψαράδες, όπως ο ίδιος άλλωστε τους είχε υποσχεθεί και είχε δηλώσει και στα ΜΜΕ προχτές το μεσημέρι.

Στη Θεσσαλονίκη

«Δεμένες» συνέχισαν να παραμένουν και χτες οι μηχανότρατες στα λιμάνια της Μακεδονίας και Θράκης, ενώ αποκλεισμένες από τους αλιείς παρέμειναν οι ιχθυόσκαλες της Ν. Μηχανιώνας και της Καβάλας.

Στο μεγαλύτερο αλιευτικό κέντρο της χώρας, τη Ν. Μηχανιώνα, 60 σκάφη βρίσκονται στο λιμάνι και οι αλιείς έχουν στήσει μπλόκα στους δρόμους που οδηγούν στην ιχθυόσκαλα, με αποτέλεσμα να παραλύσει για τρίτη μέρα κάθε οικονομική δραστηριότητα. Δεκάδες μέλη του Αλιευτικού Συνεταιρισμού Μηχανοτρατών «Αγία Παρασκευή» δεν επιτρέπουν την είσοδο και έξοδο των επαγγελματικών αυτοκινήτων, ενώ γύρω από την ιχθυόσκαλα υπάρχουν πανό που γράφουν: «Η ΑΛΙΕΙΑ ΑΙΜΟΡΡΑΓΕΙ», «ΦΘΗΝΟ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ», «ΑΜΕΣΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ».

Οπως τονίζει ο αντιπρόεδρος του Συνεταιρισμού Θ. Κοκοκίρης, με τις σημερινές τιμές των καυσίμων οι αλιείς είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν διακόσιες χιλιάδες δραχμές καθημερινά για πετρέλαιο.

«Πέρσι, δηλώνει, το πετρέλαιο το αγοράζαμε 33 δρχ. το λίτρο και φέτος το αγοράζουμε 135. Τα σκάφη μας θέλουν κατά μέσο όρο από 1.000 και 1.500 λίτρα πετρέλαιο. Θέλουμε δηλαδή μόνο για πετρέλαιο 200.000 δραχμές».

ΠΡΟΕΔΡΟΙ ΕΝΩΣΕΩΝ ΦΟΡΤΗΓΩΝ
Σε αναντιστοιχία με τις διαθέσεις του κλάδου

Παρά την απόφαση της γενικής συνέλευσης, οι πρόεδροι των ενώσεων αποφάσισαν με τον πλέον αυθαίρετο τρόπο αναστολή των κινητοποιήσεων

Σε πλήρη αναντιστοιχία με τη διάθεση της πλειοψηφίας των αυτοκινητιστών φορτηγών αυτοκινήτων και βυτιοφόρων ΔΧ, οι εκπρόσωποι του κλάδου μεθόδευαν χτες μέχρι αργά το βράδυ να εκμαιεύσουν από τη γενική συνέλευση απόφαση για αναστολή των κινητοποιήσεων, που άρχισαν εδώ και 11 μέρες, με την ακινητοποίηση των οχημάτων. Ωστόσο, αυτό δεν έγινε κατορθωτό, καθώς κατά την πολύωρη και επεισοδιακή συνέλευση του κλάδου, η πλειοψηφία των αυτοκινητιστών εξέφρασε την κατηγορηματική της αντίθεση στην αναστολή των κινητοποιήσεων, ζητώντας να συνεχιστούν, μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους.

Παρ' όλα αυτά οι πρόεδροι των τριών ενώσεων (βυτιοφόρων υγρών καυσίμων, εθνικών μεταφορών και διεθνών μεταφορών), αγνόησαν εντελώς τις διαθέσεις του κλάδου. Επικαλούμενοι μάλιστα το γεγονός ότι η απεργία είχε κηρυχτεί από τις Ομοσπονδίες και όχι από τη γενική συνέλευση, αποφάσισαν με τον πλέον αυθαίρετο τρόπο την αναστολή των κινητοποιήσεων.

Ανεξάρτητα, πάντως, από την τελική έκβαση, στελέχη της κυβέρνησης διαμήνυαν χτες βράδυ ότι δε θα περιμένουν άλλο και ότι από σήμερα είναι έτοιμοι να προχωρήσουν στο μέτρο της πολιτικής επιστράτευσης των αυτοκινητιστών.

Η χτεσινή συνέλευση άρχισε στις 11 π.μ., αλλά διακόπηκε υπό το βάρος των διαμαρτυριών της πλειοψηφίας των αυτοκινητιστών, οι οποίοι αμφισβήτησαν τους χειρισμούς των εκπροσώπων του κλάδου, επισημαίνοντας ότι οι διαβεβαιώσεις των συναρμόδιων υπουργών δε δίνουν λύση στα προβλήματα. Εκεί που επικεντρώνουν τις αντιρρήσεις τους είναι στη δεδηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης να δώσει κίνητρα για να ισχυροποιηθούν οι εταιρίες και να εκσυγχρονίσουν το στόλο τους, αλλά και στις διαβεβαιώσεις ότι μέχρι τέλος του χρόνου η τιμή του πετρελαίου δε θα ξεπεράσει τις 240 δρχ. το λίτρο. Για το πρώτο επισημαίνουν ότι με την ενίσχυση των εταιριών, οι υπόλοιποι αυτοκινητιστές θα οδηγηθούν σε εξόντωση, ενώ για τα καύσιμα θεωρούν κοροϊδία τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις και επιμένουν στο αρχικό αίτημα του κλάδου για μείωση στην τιμή του πετρελαίου κατά 50 δρχ. το λίτρο. Για να «καλμάρουν» τις αντιδράσεις των αυτοκινητιστών, οι εκπρόσωποι του κλάδου διέκοψαν τη συνέλευση και πήγαν στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας για να εξασφαλίσουν από τον υπουργό νέα διατύπωση στο κείμενο που έγραφε ότι «δεν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η έκδοση νέων αδειών φορτηγών ΔΧ» και να γίνει «δεν πρόκειται να εκδοθούν νέες άδειες». Αυτό ήταν το μόνο εύκολο για τον Γ. Παπαντωνίου, αφού χωρίς να δίνει ουσιαστικά τίποτα, στόχευε στη λύση των κινητοποιήσεων.

Μειώνονται μετά από πολλές βδομάδες

Φθηνότερο κατά 11 δραχμές το λίτρο θα πωλείται από απόψε τα μεσάνυχτα το πετρέλαιο κίνησης, ενώ κατά 8,5 δραχμές περίπου θα πωλούνται και οι βενζίνες. Η εξέλιξη αυτή προκύπτει από τις διεθνείς εξελίξεις, δηλαδή λόγω της πτώσης της ισοτιμίας του δολαρίου και της υποχώρησης της τιμής του αργού πετρελαίου. Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χτες το βράδυ στο υπουργείο Ανάπτυξης μεταξύ της πολιτικής του ηγεσίας και των εκπροσώπων των διυλιστηρίων, των εταιρίων εμπορίας και των βενζινοπωλών, αποφασίστηκε να διευρυνθεί η μείωση της τιμής του πετρελαίου κίνησης. Αναλυτικότερα, για το πετρέλαιο, με βάση τις διεθνείς συγκυρίες, προβλεπόταν μείωση κατά 8,5 δραχμές το λίτρο, ωστόσο σε μια προσπάθεια να «δελεαστούν» οι βυτιοφορείς και οι φορτηγατζήδες απεργοί, τα διυλιστήρια και οι εταιρίες εμπορίας δέχτηκαν να «απορροφήσουν» 2,5 δραχμές περίπου, ώστε η μείωση να φτάσει τις 11 δραχμές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ