Απίστευτες δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου, αμέσως μετά το Υπουργικό Συμβούλιο, όπου ο πρωθυπουργός εμφανίστηκε να πενθεί...
Πενθούμε..., θα καταλογιστούν ευθύνες...
Ολα τα παραπάνω ήταν λόγια που ειπώθηκαν από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, μετά το χτεσινό Υπουργικό Συμβούλιο. Ειπώθηκαν μετά την αγωνιώδη προσπάθεια να εμφανιστεί μια κυβέρνηση πενθούσα και κυρίως αθώα περιστερά. Για την ιστορία, απλώς, καταγράφουμε ότι ο Κ.Σημίτης μιλώντας στους υφισταμένους του, μίλησε για «ώρες πένθους και οδύνης». Οπως μετέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο πρωθυπουργός μίλησε για «δέσμευση της κυβέρνησης να χυθεί άπλετο φως στα αίτια αυτής της αδιανόητης τραγωδίας». «Αμεσα και υπεύθυνα, όσο ψηλά κι αν βρίσκονται οι ευθύνες θα αποδοθούν», ήταν τα λόγια του Κ.Σημίτη (τα ίδια είχε πει και με τους σεισμούς, αλλά κατόπιν... χάθηκαν οι φάκελοι των κτιρίων που έπεσαν). Οσο για το τι φταίει (και) γι' αυτό το έγκλημα, η απάντηση δόθηκε από τα παρακάτω λόγια: «Δε θα σταματήσουμε στιγμή στην κυβέρνηση αυτή, μέχρις ότου οι διαδικασίες και οι πρακτικές ασφάλειας στη χώρα μας να γίνουν αντάξιες των ανθρώπων της, όσο κι αν χρειαστεί να ανατρέψουμε συμπεριφορές και αντιλήψεις, όσες αντιδράσεις κι αν υπάρξουν»! Φταίει η... κακή συμπεριφορά και η... κακή νοοτροπία εκείνων που διοικεί η κυβέρνηση. Αντίθετα, ο διοικών, η κυβέρνηση δηλαδή, είναι υπόδειγμα συμπεριφοράς...
Περιττό να το σημειώσουμε, αφού ήταν αναμενόμενο: Το Υπουργικό Συμβούλιο κάλυψε με την εμπιστοσύνη του τον αρμόδιο υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας. Μάλιστα, ο υπουργός Αιγαίου, Ν.Σηφουνάκης, εξέδωσε κι αυτός πόρισμα με το δικό του τρόπο: «Από το Α ως το Ω ήταν ανθρώπινο λάθος», δήλωσε...
Μια από τις μεγαλοστομίες ήταν, τέλος, και τούτη: Η Εισαγγελία Πειραιά διενεργεί προανάκριση και κάλεσε προς τούτο να καταθέσουν και τους πλοιοκτήτες, ανακοίνωσε χτες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Και συμπλήρωσε: «Ο πρωθυπουργός θα παρακολουθήσει από κοντά όλη αυτή τη διαδικασία, ώστε να γίνει με γρήγορους ρυθμούς»...
Για το τραγικό συμβάν καταφθάνουν πλήθος συλλυπητηρίων τηλεγραφημάτων από ξένες χώρες. Μεταξύ άλλων τα συλλυπητήριά τους απέστειλαν ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο πρωθυπουργός της Γαλλίας, ο Γλ. Κληρίδης, οι πρωθυπουργοί της Βουλγαρίας, της Τουρκίας, του Λουξεμβούργου, ο Πρόεδρος της ΔΟΕ Χ.Σάμαρανκ.
Με αφορμή τις σημερινές δηλώσεις του πρωθυπουργού ότι θα χυθεί άπλετο φως στα αίτια του τραγικού ναυαγίου, ο πρόεδρος του ΔΗΚΚΙ έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Τις ίδιες πομπώδεις, αλλά κενές ουσιαστικού περιεχομένου, δηλώσεις είχε ακούσει ο ελληνικός λαός από το στόμα του ίδιου του πρωθυπουργού και πριν από ένα χρόνο για τα θύματα του σεισμού της Αττικής».
Ο Δ. Τσοβόλας, παράλληλα, ανέφερε ότι «αντί, όμως για άπλετο φως αποδείχτηκε ότι έπεσε βαθύ σκοτάδι και οι υπεύθυνοι του θανάτου δεκάδων εργαζομένων και πολιτών συνεχίζουν να χτίζουν πολυκατοικίες και εργοστάσια, όπως τώρα, μετά το τραγικό συμβάν στην Πάρο, συνεχίζουν να κυκλοφορούν, κυριολεκτικά, σαπιοκάραβα θέτοντας σε κίνδυνο και άλλες ζωές».
Ερώτηση των βουλευτών του Κόμματος Ν. Γκατζή και Στ. Σκοπελίτη προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας
«Το ναυτικό έγκλημα, το ναυάγιο του ηλικίας 34 ετών σαπιοκάραβου "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ" και ο άδικος χαμός δεκάδων ανθρώπων δημιουργούν σοβαρό πολιτικό ζήτημα.
Η προσπάθεια αποπροσανατολισμού και σκόπιμης προεξόφλησης ευθυνών του "ανθρώπινου παράγοντα" παρεμβάλλει εμπόδια στην αναζήτηση των πραγματικών αιτιών, του καταλογισμού ευθυνών στους πραγματικούς υπεύθυνους του ναυτικού εγκλήματος και την πρόληψη νέων ναυτικών τραγωδιών. Διαπιστώνουμε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη οργανωμένη επιχείρηση συγκάλυψης των κυβερνητικών - εφοπλιστικών ευθυνών και απόκρυψης του εγκληματικού ρόλου της εφοπλιστικής ασυδοσίας και της πολιτικής που τη στηρίζει.
Υποβιβάζονται τα πραγματικά γεγονότα, οι καταγγελίες ναυτεργατών και συνδικάτων, που τεκμηριώνουν ότι το πλοίο "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ" (πρώην "Golden Vergina") είχε πολύ βεβαρημένο παρελθόν και ήταν αναξιόπλοο. Παρουσίαζε κρίσιμα προβλήματα στα χειριστήρια της κύριας μηχανής, στην εφεδρική ηλεκτρομηχανή, στη στεγανότητα του πλοίου, ρήγμα στο πλωριό μέρος του σκάφους, ενώ ούτε τα σωστικά μέσα του πλοίου ενήργησαν σωστά.
Με ευθύνη της κυβέρνησης και του ΥΕΝ, το σαπιοκάραβο αυτό, όπως και άλλα παρήλικα πλοία, εξαιρέθηκαν από την εφαρμογή της οδηγίας 98/18 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία προβλέπει πρόσθετα μέτρα ασφαλείας. Χαρακτηριστικό στοιχείο του τραγικού ναυαγίου είναι η προκλητική αδιαφορία - καθυστέρηση του ΥΕΝ και των αρμοδίων αρχών, για την οργάνωση άμεσης, έγκαιρης οργανωμένης επιχείρησης διάσωσης των επιβαινόντων στο πλοίο.
Ερωτάται ο υπουργός: Γιατί δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση της αναξιοπλοΐας του πλοίου και την αποσόβηση του ναυτικού εγκλήματος και την εξασφάλιση της πλήρους λειτουργίας των σωστικών μέσων;Γιατί δεν έλαβε τα κατάλληλα μέτρα για την οργάνωση έγκαιρης, αποτελεσματικής επιχείρησης διάσωσης;Τι μέτρα προτίθεται να πάρει για την αναζήτηση των πραγματικών αιτιών και τον καταλογισμό των ευθυνών στους πραγματικά υπεύθυνους του ναυτικού εγκλήματος, την προστασία της ανθρώπινης ζωής, την αντιμετώπιση της ασυδοσίας των ναυτιλιακών εταιριών;».
Στο πλευρό των εφοπλιστών ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, με βολές για την ευθύνη του πληρώματος
«Η Ελλάδα - ανέφερε - είναι η μόνη χώρα που έχει αυστηρούς κανόνες για την ηλικία του πλοίου», για να συμπληρώσει:«Πέραν αυτού θα ήθελα να πω ότι το δείγμα γραφής την περίοδο που κυβερνά η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, είναι μια συνεχής προσπάθεια που έχει σαν προτεραιότητα την ασφάλεια του επιβάτη την ασφάλεια του εργαζόμενου, την ασφάλεια του πλοίου»! Ειδικά για το ΣΑΜΙΝΑ δήλωσε ότι το πλοίο αυτό: «ως όφειλε έκανε το πρώτο εξάμηνο του 2000 τις μετατροπές που επιβάλλει η οδηγία (σ.σ 9818/98) για αυτό μετά την επιθεώρηση έλαβε από τη Διεύθυνση της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων το πιστοποιητικό που προβλέπεται». Οσον αφορά τις συγκεκριμένες καταγγελίες του μηχανικού Σορόκου για την επικινδυνότητα του πλοίου τις χαρακτήρισε πολύ γενικές... Πλήρη κάλυψη επιχείρησε να δώσει στην εταιρία ακόμα και για το γεγονός ότι δεν είναι καταγραμμένοι όλοι οι επιβάτες λέγοντας ότι «Είχαμε αλλαγές στον αριθμό, αλλά εν πάση περιπτώσει υπήρχε μία σύγχυση δικαιολογημένη σε ένα τέτοιο ναυάγιο».
Αφού, λοιπόν, απέκλεισε την ευθύνη κάθε άλλου παράγοντα είπε για το πλήρωμα: «Δεν υπάρχει κανείς άλλος, ο οποίος να πιστοποιεί ότι υπήρχε άλλου είδους πρόβλημα, αλλά όλοι λένε ότι το πλοίο πήγαινε κανονικά, απλώς είχαν αποσπάσει αλλού την προσοχή τους, αυτές τις κατηγορίες απευθύνουν οι πολίτες, οι επιβαίνοντες, οι επιζώντες»!
Ο υπουργός δεν παρέλειψε βέβαια να ξεκαθαρίσει ότι το ναυάγιο δεν πρόκειται να ανακόψει την πορεία προς την «απελευθέρωση», την άρση του καμποτάζ.
Αδιαπραγμάτευτη απαίτηση είναι η απόδοση ευθυνών για τους συγγενείς των θυμάτων |
«Αλήθεια, σε ποιους απευθύνεται ο κ. Πρωθυπουργός όταν σαν Πόντιος Πιλάτος δημόσια υποστηρίζει ότι ΘΑ χυθεί άπλετο φως και ΘΑ αποδοθούν οι ευθύνες για το ναυτικό έγκλημα.
Αξιότιμε κύριε πρωθυπουργέ, επιτρέψτε μας 6 απλοϊκά ερωτήματα:
1. Τι απέγινε με τις ευθύνες και που καταλογίστηκαν για το ναυτικό έγκλημα και τους πνιγμένους του "ΔΥΣΤΟΣ";
2. Τι απέγινε με τις ευθύνες και που καταλογίστηκαν για την πτώση και το θάνατο εργατών στην Αερογέφυρα Μαραθώνος;
3. Τι απέγινε με τις ευθύνες και πού καταλογίστηκαν για το θάνατο αθώων στην υπόθεση "Σορίν Ματέϊ";
4. Τι απέγινε με τις ευθύνες και πού καταλογίστηκαν για τον άδικο χαμό δεκάδων εργατών και άλλων ανθρώπων από την κατάρρευση "κτιρίων" στον καταστροφικό σεισμό του 1999;
5. Τι απέγινε με τις ευθύνες και πού καταλογίστηκαν για το θάνατο 12 ανθρώπων των φετινών πυρκαγιών;
6. Τι απέγινε με τις ευθύνες και πού καταλογίστηκαν για τους 14 νεκρούς από την έκρηξη στη ΠΕΤΡΟΛΑ και τους άλλους τόσους περίπου στη δεκαετία από τη Ζώνη Περάματος;
Πέστε μας ποιος υπεύθυνος είναι στη φυλακή κι εμείς θα του πάμε... τσιγάρα».
Είδατε το δικηγόρο της εταιρίας στην τηλεόραση; Με ύφος προσβλητικό για τους νεκρούς, προκλητικό για τους συγγενείς τους κι όλο τον ελληνικό λαό, εμφανίστηκε σίγουρος ότι τ' αφεντικά του δεν πρόκειται να υποστούν την παραμικρή τιμωρία για το έγκλημά τους. Αλλά η δουλιά του δεν είναι μόνο να τους αθωώσει. Πρέπει κι από αυτή τη «ζημιά» να βγάλει κέρδος η εταιρία. Γι' αυτό πληρώνεται κυρίως. Απεφάνθη, λοιπόν: «Ανθρώπινο λάθος οδήγησε στο ναυάγιο». Ετσι επιχειρεί «μ' ένα σμπάρο δυο τρυγόνια». Και τ' αφεντικά του ν' αθωώσει, ρίχνοντας την ευθύνη στους εργαζόμενους του πλοίου και μεγάλη αποζημίωση για το «φούντο» του σαπιοκάραβου να εξασφαλίσει στην εταιρία.
Δεν περιμένουμε, βεβαίως, από τους σημερινούς κυβερνώντες να καταλογίσουν τις ευθύνες των εφοπλιστών και να δρομολογήσουν τις διαδικασίες για την παραδειγματική τιμωρία των πραγματικών ενόχων. Αλλωστε, οι κυβερνώντες είναι συνυπεύθυνοι του εγκλήματος και γιατί εφαρμόζουν πολιτική υπέρ της εφοπλιστικής κερδοσκοπικής ασυδοσίας στο βωμό της οποίας θυσιάζονται ανθρώπινες ζωές, αλλά και γιατί ο κρατικός μηχανισμός, που αυτοί διευθύνουν, στάθηκε ανίκανος να βοηθήσει τους ναυαγούς. Ομως, τούτοι εδώ οι «λεβέντες» που μας κυβερνούν, ξεπερνούν κάθε όριο προκλητικότητας. Δεν κρατούν ούτε τα προσχήματα και σπεύδουν ν' αθωώσουν τους εγκληματίες, πριν καν αρχίσουν οι έρευνες για τις αιτίες του πολύνεκρου ναυαγίου.
Ξέρετε τι είναι αυτό που περισσότερο ανησυχεί τ' αφεντικά της εταιρίας «Μινωικές Γραμμές» και τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, σχετικά με το ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα»; Οι καταγγελίες, προτού γίνει το ναυάγιο, του πρωτοδεύτερου μηχανικού του σαπιοκάραβου, Τ. Σορόκου, που αποδείκνυαν ότι το σκάφος δεν ήταν αξιόπλοο και προειδοποιούσαν για την τύχη του, με τις οποίες φανερώνονται καθαρά οι εφοπλιστικές και κυβερνητικές ευθύνες για το έγκλημα και οι αγωνιστικές αντιδράσεις του γνήσιου, ταξικού ναυτεργατικού κινήματος...
Ακολουθώντας την... παράδοση που έχουν δημιουργήσει, δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια, αρκετοί ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί, και ιδιαίτερα ορισμένοι -γνωστοί και μη εξαιρετέοι- δημοσιογράφοι, επιμένουν να παρουσιάζουν με απαράδεκτο τρόπο τα σχετικά με το έγκλημα του ναυαγίου του «Εξπρές Σάμινα». Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου τηλεπαρουσιαστές δημοσιογράφοι, λαϊκίζοντας -στο όνομα της θεαματικότητας- επιχειρούν να εμπορευτούν τον ανθρώπινο πόνο, καταρρακώνοντας την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Αλλά, και, με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τους... προσκαλεσμένους τους σε συνεντεύξεις -μη επιτρέποντάς τους να απαντήσουν καν στις "δικές" τους απαράδεκτες και απροκάλυπτες για τους στόχους τους ερωτήσεις - παρεμβάσεις, επιχειρούν να χειραγωγήσουν την κοινή γνώμη με ολοφάνερους στόχους... Πρόκειται για μια απαράδεκτη τακτική που προκαλεί το κοινό αίσθημα.
Μπροστά σ' αυτή την κατάσταση -και καθώς υπάρχει η πεποίθηση ότι μέσα από ένα λαϊκίστικο λόγο, που προβάλλουν πολλοί δημοσιογράφοι και σταθμοί, όχι μόνον συσκοτίζεται η πραγματικότητα αλλά και παραβιάζονται στοιχειώδεις αρχές της δεοντολογίας- σύμφωνα με πληροφορίες μας, το Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ πήρε την πρωτοβουλία να διερευνήσει εάν σε σχετικές εκπομπές τηρήθηκε η δημοσιογραφική δεοντολογία από τους αρμόδιους και τους παρουσιαστές - δημοσιογράφους. Ετσι, κατά τις ίδιες πληροφορίες, το ΠΠΣ αποφάσισε να ζητήσει τις σχετικές μαγνητοταινίες για να διακριβωθεί αν τηρήθηκαν όλοι οι κανόνες δεοντολογίας. Πρόκειται για μια θετική παρέμβαση, ασφαλώς, που μπορεί να αναδείξει τις ευθύνες όχι μόνον των ιδιοκτητών των ραδιοτηλεοπτικών μέσων, αλλά και των δημοσιογράφων που δέχονται ή αναλαμβάνουν να παίζουν το ρόλο της συσκότισης και της συγκάλυψης ευθυνών και της καταρράκωσης κάθε αξιοπρέπειας με την εμπορία του ανθρώπινου πόνου. Κατά πληροφορίες, αφορμή για την κίνηση αυτή έδωσαν, ιδιαίτερα, οι εκπομπές των γνωστών και μη εξαιρετέων: Παναγιωταρέας - Καπράνου, Σταυρόπουλου κ.ά.
Στο απυρόβλητο άφησε ουσιαστικά την κυβερνητική πολιτική - στήριγμα της εφοπλιστικής ασυδοσίας ο Κ. Καραμανλής, ο οποίος κινούμενος στη λογική του «εξιλαστήριου θύματος», υποβοηθά στην πραγματικότητα την κυβέρνηση να εκτονώσει τη λαϊκή οργή.
Σε δήλωσή του ο πρόεδρος της ΝΔ, αφού καταγγέλλει την «ανεύθυνη απουσία» του πρωθυπουργού και τις προκλητικές δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου, που επιχειρούν να συγκαλύψουν τα γεγονότα και να μεταθέσουν τις ευθύνες, εγκαλεί την κυβέρνηση για το ότι δεν τηρούνται οι απαραίτητες προδιαγραφές για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, για τη μη διεξαγωγή προληπτικών ελέγχων στα πλοία, για αδυναμία συντονισμού των μέσων διάσωσης των επιβατών και την απουσία συνεννόησης μεταξύ των υπουργείων Εθνικής Αμυνας και Εμπορικής Ναυτιλίας.
Στη συνέχεια αφήνει αιχμές για την τακτική της κυβέρνησης, η οποία «διαμόρφωσε μονοπωλιακές καταστάσεις στον ευαίσθητο χώρο της ακτοπλοΐας για την υποστήριξη ευνοουμένων του ΠΑΣΟΚ, υπό τις ευλογίες επωνύμων στελεχών του». Καταλήγοντας, ο Κ. Καραμανλής αναρωτήθηκε: «Δεν υπάρχει το στοιχειώδες φιλότιμο έστω και μιας παραίτησης; Και μετά τα όσα αποκαλύπτονται μπορεί ο πρωθυπουργός να κοιτάξει στα μάτια τις Ελληνίδες και τους Ελληνες;».