Η διαδρομή διαρκεί περίπου τεσσεράμισι ώρες. Η ανάβαση θα ξεκινήσει από τη λίμνη Δόξα, όπου και δίνεται το ραντεβού στις 10 το πρωί, και θα καταλήξει στο χωριό Πλανητέρο, ακολουθώντας μια πανέμορφη διαδρομή στα μέρη που έδρασαν ο ΕΛΑΣ και ο ΔΣΕ, δίνοντας σημαντικές μάχες. Η πρωτοβουλία αυτή μπορεί να συνδυάσει την αναψυχή, τη φυσική άσκηση, να καλλιεργήσει το ενδιαφέρον για τα αθλήματα βουνού και τη φύση, αλλά κυρίως να συμβάλει στη γνωριμία ιστορικών τόπων και πλευρών της Ιστορίας που δεν είναι γραμμένες στα σχολικά βιβλία.
Οι συμμετέχοντες πρέπει να φοράνε ελαφρύ αρβυλάκι ή αθλητικά παπούτσια, μακρύ ελαφρύ παντελόνι ή φόρμα, μακρυμάνικο πουκάμισο ή ελαφριά μπλούζα και καπέλο. Ακόμα, πρέπει να έχουν μαζί τους νερό (1,5 λίτρο), γυαλιά ηλίου, ένα δεύτερο φανελάκι, δεύτερο ζευγάρι κάλτσες και λίγα τρόφιμα (ξηρά τροφή, σταφίδες ή τοστ) σε ένα μικρό σακίδιο πλάτης.
Συμμετοχές δηλώνονται στις Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ μέχρι και αύριο Πέμπτη. Από την Αθήνα θα αναχωρήσουν πούλμαν στις 6.45 μ.μ. από το Μεταξουργείο (απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής).
Στο πνεύμα αυτό, το φετινό σύνθημα του Φεστιβάλ δανείζεται στίχους από το «Καπνισμένο Τσουκάλι» του Γιάννη Ρίτσου και σημειώνει:
«"Ηταν μακρύς ο δρόμος ως εδώ. Δύσκολος δρόμος!... Σίγουρος δρόμος..." Φεστιβάλ 100 χρόνια ΚΚΕ - 50 χρόνια ΚΝΕ "...τώρα είναι δικός σου αυτός ο δρόμος"».
Οι νέοι και οι νέες της ΚΝΕ βαδίζουν με περηφάνια τον δρόμο που απαιτείται για την ανατροπή του κόσμου των εκμεταλλευτών, τον δρόμο που βαδίζει 100 χρόνια το ηρωικό ΚΚΕ και στο πλευρό του για 50 χρόνια η Οργάνωση της Νεολαίας του. Με πρωτοπόρα και μαχητική στάση στην κατάκτηση της γνώσης, οι νέοι της ΚΝΕ συνεχίζουν οπλισμένοι με την πείρα και τα συμπεράσματα από τη δράση του επαναστατικού κινήματος της χώρας και διεθνώς, μαθαίνουν από την πείρα και την Ιστορία του ΚΚΕ, ώστε η νέα γενιά των κομμουνιστών, η επαναστατική Νεολαία του ΚΚΕ, να ανταποκρίνονται σε όλες τις συνθήκες στην πορεία της ταξικής πάλης.
Πρώτος σταθμός στο φετινό ταξίδι του Φεστιβάλ είναι οι εκδηλώσεις των Οργανώσεων των ΑΕΙ σε όλη τη χώρα, που θα γίνουν μέσα στον Ιούνη.
Στην Αττική, η Περιφερειακή Οργάνωση Σπουδάζουσας κάνει την αρχή με διήμερες εκδηλώσεις την Παρασκευή 15 και το Σάββατο 16 Ιούνη, στη Φοιτητική Εστία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εκεί θα υπάρχει έκθεση αφιερωμένη στην πορεία του φοιτητικού κινήματος στην Ελλάδα και τη συμβολή της ΚΝΕ σε αυτό, καθώς επίσης στέκι ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά, έκθεση βιβλίου, τουρνουά σκάκι, graffiti κ.ά.
Το πρόγραμμα θα αρχίζει στις 7 μ.μ. και θα περιλαμβάνει:
Την πρώτη μέρα συναυλία με φοιτητικά συγκροτήματα, χαιρετισμό από τον Βασίλη Πύρρο, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ, συναυλία με την Πένυ Μπαλτατζή, συναυλία αφιέρωμα στο ελληνικό ροκ 80s και 90s με τους Λάκη Παπαδόπουλο, Γιάννη Γιοκαρίνη, Μανώλη Φάμελλο, Νικο Ζιώγαλα και, τέλος, λαϊκό γλέντι.
Τη δεύτερη μέρα συναυλία με φοιτητικά συγκροτήματα, μουσικοθεατρικό αφιέρωμα στα 50 χρόνια της ΚΝΕ. Ακόμα, εκδήλωση με θέμα «50 χρόνια μετά... φανερές και αθέατες όψεις του Μάη του '68», με κεντρικό ομιλητή τον Μάκη Παπαδόπουλο, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, και στο πάνελ της συζήτησης θα συμμετέχουν επίσης ο Λουκάς Αναστασόπουλος, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ, και η Κωνσταντίνα Τσιουπρά, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ. Η βραδιά θα συνεχιστεί με συναυλία με τους «Rebellion Connexion» και μεγάλο λαϊκό γλέντι με την Γλυκερία.
Αντίστοιχα, η Περιφερειακή Οργάνωση ΤΕΙ Αττικής θα πάρει τη σκυτάλη το Σάββατο 23 Ιούνη, με εκδηλώσεις που θα γίνουν στο ΤΕΙ Αθήνας και το πρόγραμμά τους θα ανακοινωθεί το επόμενο διάστημα.
Στο Βόλο, το Φεστιβάλ της Οργάνωσης ΑΕΙ θα γίνει την Παρασκευή 15 Ιούνη, στο Πεδίον του Αρεως, στο χώρο της Αρχιτεκτονικής του Βόλου. Στο χώρο των εκδηλώσεων θα υπάρχουν δυο εκθέσεις, η μία για την 50χρονη συμβολή και πρωτοπόρα δράση της ΚΝΕ στο φοιτητικό κίνημα και η δεύτερη για την κομμουνίστρια παιδαγωγό Ρόζα Ιμβριώτη. Επίσης, θα γίνει βιβλιοπαρουσίαση της έκδοσης «Στιγμές από τη ζωή και δράση της ΚΝΕ στην παρανομία» και δεν θα λείψουν οι συναυλίες με φοιτητικά συγκροτήματα.
Στα Γιάννενα, φοιτητικό Φεστιβάλ γίνεται την Παρασκευή 15 Ιούνη, στις 7 μ.μ., στην πλατεία Μαβίλη, που μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει επιτραπέζια παιχνίδια, πινγκ - πονγκ, ξενάγηση σε κεντρική έκθεση με θέμα «50 χρόνια ΚΝΕ και η επίδρασή της στο φοιτητικό κίνημα», βιβλιοπαρουσίαση της έκδοσης «Στιγμές από τη ζωή και δράση της ΚΝΕ στην παρανομία», επίδειξη παραδοσιακών χορών και latin, επίδειξη πολεμικών τεχνών, συναυλίες φοιτητικών συγκροτημάτων και λαϊκό - ρεμπέτικο γλέντι.
Η Περιφερειακή Οργάνωση Σπουδάζουσας Θεσσαλονίκης και η Τομεακή Οργάνωση ΤΕΙ Θεσσαλονίκης δίνουν το αντίστοιχο δικό τους ραντεβού το Σάββατο 16 Ιούνη, στα γρασίδια της Φιλοσοφικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, όπου θα γίνει συζήτηση με θέμα: «Η ευθύνη των μελών και φίλων της ΚΝΕ για την ανασύνταξη του φοιτητικού κινήματος» και θα ακολουθήσει παραδοσιακό - λαϊκό γλέντι.
Στην Ξάνθη θα γίνει εκδήλωση το Σάββατο 23 Ιούνη, μετά τις 7 μ.μ., στα «ΠΡΟΚΑΤ» του Πολυτεχνείου, που θα περιλαμβάνει: Συζήτηση με θέμα «Η αντιιμπεριαλιστική δράση της ΚΝΕ από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα», γλέντι με λαϊκά και παραδοσιακά μουσικά σχήματα, ενώ στο χώρο θα υπάρχει έκθεση αντίστοιχου περιεχομένου με τη συζήτηση.
Στην Κρήτη φοιτητικά φεστιβαλικά ραντεβού της ΚΝΕ έχουν οριστεί την Παρασκευή 22 Ιούνη για το Ρέθυμνο και το Σάββατο 23 Ιούνη για τα Χανιά. Στα Χανιά οι εκδηλώσεις θα γίνουν στη Δημοτική Αγορά και θα περιλαμβάνουν συζήτηση με θέμα: «Η 50χρονη συμβολή της ΚΝΕ στους αγώνες της σπουδάζουσας νεολαίας, η πάλη για την ανασυγκρότηση του φοιτητικού κινήματος», έκθεση με θέμα «200 χρόνια από τη γέννηση του Καρλ Μαρξ - Χωρίς πρωτοπόρα θεωρία δεν μπορεί να υπάρξει πρωτοπόρα δράση!» και, φυσικά, κρητικό γλέντι με ντόπιους καλλιτέχνες.
Η εκδήλωση θα γίνει την Παρασκευή 1 Ιούνη, στις 8 μ.μ., στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, στο αμφιθέατρο «Σάκης Καράγιωργας» ΙΙ. Θα μιλήσει ο Θέμης Γκιώνης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.
Αναλυτικά το πρόγραμμα έχει ως εξής:
«Τα Μάγια της Πεταλούδας» είναι αναφορά στην ιστορία της σχέσης της χώρας μας με τον Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Παρότι έχουν περάσει 82 χρόνια από τη δολοφονία του ποιητή από τους φασίστες του Φράνκο, το έργο του παραμένει ανθεκτικό στο χρόνο. Το ελληνικό κοινό, άλλωστε, παρέλαβε το έργο του Λόρκα, μεταφρασμένο από σπουδαίους λογοτέχνες και πνευματικούς δημιουργούς (Οδυσσέας Ελύτης, Νίκος Γκάτσος, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Τζένη Μαστοράκη, Σωτήρης Τριβιζάς μετέφρασαν έργα και ποιήματά του). Ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Σταύρος Ξαρχάκος, ο Μάνος Λοΐζος, ο Χρήστος Λεοντής, ο Γιάννης Γλέζος, ο Νίκος Κυπουργός, ο Δημήτρης Μαραμής μελοποίησαν μεταφρασμένους στίχους του.
Ερμηνεύουν τρεις νέοι ταλαντούχοι ερμηνευτές: Δημήτρης Βουτσάς, Πολυξένη Καράκογλου και Βασίλης Κούρτης. Ο συνθέτης Χρίστος Θεοδώρου έχει την ευθύνη της ενορχήστρωσης και της μουσικής επιμέλειας της εκδήλωσης.
Ο δίσκος «Δοκιμασία», του Θοδωρή Καρέλλα, αποτελείται από τραγούδια - μελοποιημένα ποιήματα Ελλήνων ποιητών και είναι προσπάθεια μελέτης και εργασίας 20 χρόνων. Μερικοί από αυτούς είναι ο Γιάννης Ρίτσος (το ομώνυμο έργο του «Δοκιμασία» αποτελεί και τον τίτλο), ο Φώτης Αγγουλές, ο Κωστής Παλαμάς, ο Κωνσταντίνος Καβάφης, ο Κώστας Καρυωτάκης κ.ά.
Παίζουν οι μουσικοί: Δημήτρης Ανδρονιάδης, Δημήτρης Κουφαλάκος (φαγκότο/φυσαρμόνικα), Γιώργος Καλτσούνης (τρομπέτα). Τραγουδούν οι: Αμέρισσα Φτούλη, Γιώργος Γεωργακάκης, Θανάσης Χουλιαράς, Πολυξένη Καράκογλου.
Η ομάδα της φωνητικής θα παρουσιάσει δύο σπουδαία έργα του Μάνου Χατζιδάκι. Μαζί τους θα εμφανιστεί και η παιδική χορωδία, που συστήθηκε φέτος.
Πρόκειται για την αριστουργηματική ταινία των αδελφών Ταβιάνι, με την ονειρική μουσική του Νικόλα Πιοβάνι. Η ταινία μάς μεταφέρει στη Σικελία των αρχών του περασμένου αιώνα και το σενάριό της είναι βασισμένο σε νουβέλες του Λουίτζι Πιραντέλο.
Για πληροφορίες και διευκρινίσεις, τα στοιχεία επικοινωνίας του Στεκιού είναι: e-mail: steki@kne.gr και τηλέφωνο: 210.8823.674 (από τις 10.00 έως τις 21.00).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΚΤ, το 2015 αναγορεύτηκαν 1.810 νέοι διδάκτορες από ελληνικά ΑΕΙ. Ο αριθμός αυτός σχεδόν ταυτίζεται με το μέσο όρο αναγορεύσεων νέων διδακτόρων την περίοδο 2005-2015 (1.812). Οι διδάκτορες του 2015 είναι ισοκατανεμημένοι ως προς το φύλο (49,3% γυναίκες, 50,7% άντρες), ενώ η ηλικιακή τους κατανομή έχει ως εξής: 46,6% μέχρι 35 ετών, 38,1% από 35 μέχρι 44 ετών, 12,5% από 45 μέχρι 54 και 2,8% από 55 μέχρι 64 ετών.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάλυση του μορφωτικού επιπέδου των γονέων των νέων διδακτόρων του 2015. Με βάση τα στοιχεία, τουλάχιστον ο ένας γονέας είχε πτυχίο πανεπιστημίου στο 36,7% των νέων διδακτόρων, μεταπτυχιακό δίπλωμα στο 5,2% και διδακτορικό στο 8,5%. Αναλύοντας τα στοιχεία, προκύπτει ότι την ώρα που ο αριθμός των υποψήφιων και νέων διδακτόρων έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, είναι πολύ περισσότεροι (τόσο σε απόλυτα μεγέθη όσο και ποσοστιαία) όσοι προέρχονται από εργατικές - λαϊκές οικογένειες, ως αποτέλεσμα των αλλαγών στον καταμερισμό της εργασίας, που παρακολουθεί τις αλλαγές στη διάρθρωση της καπιταλιστικής οικονομίας και την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων.
Επιπρόσθετα, οι υποψήφιοι διδάκτορες συχνά εργάζονται (με ή χωρίς αμοιβή) σε ερευνητικά έργα με αντικείμενο διαφορετικό από αυτό της διατριβής τους και συνεπώς δεν μπορούν να εστιάσουν στο αντικείμενό της. Η δυσκολία αυτή εντείνεται όταν ο επικεφαλής - επιβλέπων του ερευνητικού έργου τον καθυστερεί σκόπιμα, προκειμένου να εκμεταλλεύεται την κακοπληρωμένη ή και απλήρωτη επιστημονική του εργασία που προσφέρει στο εκάστοτε (σχετικό ή μη) ερευνητικό πρόγραμμα.
Με αυτά ως δεδομένα, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι το 35,7% των νέων διδακτόρων του 2015 χρειάστηκαν πάνω από 6 χρόνια (το όριο, δηλαδή, που τίθεται στους νέους κανονισμούς που εγκρίνονται αυτό το διάστημα από τα ιδρύματα) για την ολοκλήρωση της διατριβής τους.
Χρειάζεται, επίσης, να λάβει κανείς υπόψη ότι οι απαιτήσεις σε οργάνωση χρόνου αλλά και υποδομές ποικίλλουν ανάλογα με το επιστημονικό αντικείμενο της διατριβής. Αλλες είναι οι απαιτήσεις, για παράδειγμα, ενός διδακτορικού που απαιτεί εργαστηριακή/κλινική έρευνα, πειράματα κ.λπ., και άλλες μιας θεωρητικής, χωρίς εργαστηριακό/πειραματικό κομμάτι, διατριβής. Στην πρώτη περίπτωση ο υποψήφιος διδάκτορας είναι ουσιαστικά αδύνατο να εργαστεί με όρους πλήρους απασχόλησης εκτός του εργαστηρίου, ενώ στη δεύτερη έχει την «ευχέρεια» να ασχοληθεί με τη διατριβή του τις ώρες του εικοσιτετραώρου που περισσεύουν από όσες αφιερώνει σε βιοποριστική δουλειά άσχετη με την έρευνα για το διδακτορικό του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι συχνά λειτουργεί ως διαστρεβλωτικός φακός για τη συνειδητοποίηση του νέου επιστήμονα - υποψήφιου διδάκτορα ως εργαζόμενου, το γεγονός ότι η φύση της εργασίας που απαιτείται για την εκπόνηση της διατριβής είναι σύνθετη και δημιουργική, καθώς και ότι είναι ο ίδιος που έχει επιλέξει να ακολουθήσει τον δρόμο αυτό μετά την αποφοίτησή του (αντί να αναζητήσει δουλειά εκτός ιδρύματος). Στο όνομα αυτής της «ιδιαιτερότητας» της ερευνητικής εργασίας, συχνά υποχωρεί η διεκδίκηση βασικών εργασιακών δικαιωμάτων και εντείνεται η εκμετάλλευσή τους. Προφανώς, η παρατήρηση αυτή αφορά κατ' εξοχήν εκείνους τους υποψήφιους διδάκτορες για τους οποίους η ερευνητική εργασία ή μια άλλη δουλειά παράλληλα με το διδακτορικό είναι απαραίτητη για να βγάλουν τα προς το ζην. Πρόκειται, δηλαδή, για το κομμάτι των υποψήφιων διδακτόρων που έχει διευρυνθεί τα τελευταία χρόνια και στους οποίους πρώτα και κύρια απευθύνεται η πολιτική πρόταση του ΚΚΕ.
Την ώρα που ο νόμος Γαβρόγλου «κόβει» ουσιαστικά τις υποτροφίες που ούτως ή άλλως δίνονταν με το σταγονόμετρο και που σίγουρα δεν επέτρεπαν τον βιοπορισμό των υποψήφιων διδακτόρων, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, μέσω ΙΚΥ και ΕΛΙΔΕΚ (το νέο χρηματοδοτικό φορέα που ίδρυσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για τη διαχείριση πόρων από δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), επέτεινε την ανασφάλιστη και κακοπληρωμένη εργασία των νέων επιστημόνων.
Το μοντέλο των υποτροφιών που προτείνεται για την ενίσχυση αρκετών υποψήφιων διδακτόρων σημαίνει μηδέν ένσημα, μηδέν ασφαλιστικά δικαιώματα, μηδέν εργασιακά δικαιώματα. Ακόμα, όμως, και στις περιπτώσεις εκείνες που τα πανεπιστήμια μετατρέπουν σε συμβάσεις εργασίας τις περιορισμένες υποτροφίες που μέχρι πρότινος έδιναν από πόρους των ΕΛΚΕ, το πραγματικό εισόδημα των νέων επιστημόνων μειώνεται, καθώς φορτώνονται τις ασφαλιστικές και φορολογικές εισφορές. Με πρόσθετες εισφορές επιφορτίζονται και όσοι υποψήφιοι διδάκτορες αμείβονται από ερευνητικά προγράμματα, ενώ όσοι είναι με «μπλοκάκι» δεν θα μπορούν να πάρουν καν επίδομα ανεργίας μετά τη λήξη του προγράμματος.
Οι πρόσφατες εξελίξεις στο χώρο αναδεικνύουν για ακόμα φορά τις συνέπειες της επιχειρηματικής λειτουργίας των πανεπιστημιακών και ερευνητικών φορέων, που εγκλωβίζει τους εργαζόμενους στην έρευνα (και όχι μόνο) στα δεσμά της εργασιακής ανασφάλειας. Κι αφού, όπως αρέσκονται να λένε ο ΣΥΡΙΖΑ και οι άλλες αστικές δυνάμεις, η έρευνα αποτελεί «μοχλό ανάπτυξης», ήταν σίγουρο ότι τις συνέπειες του αναπτυξιακού τους οράματος θα τις βιώσουν και οι νέοι επιστήμονες από πρώτο χέρι!
Είναι, μάλιστα, ενδιαφέρον ότι τα στοιχεία του ΕΚΤ δείχνουν πως η κατανομή των ερευνητικών αντικειμένων των διατριβών των νέων διδακτόρων του 2015 ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό τις αναπτυξιακές προτεραιότητες του κεφαλαίου που έχει υιοθετήσει η κυβέρνηση με την «Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική 2021». Αλλωστε, οι σχεδιασμοί της αστικής τάξης έχουν χρονικό βάθος, δεδομένου ότι οι ρίζες της ανάκαμψης της καπιταλιστικής οικονομίας φυτρώνουν μέσα στην περίοδο της καπιταλιστικής κρίσης (και αντίστροφα). Αφού, λοιπόν, αναγκαστικά μεσολαβεί ένα χρονικό διάστημα μέχρι την εφαρμογή και εκμετάλλευση των ερευνητικών αποτελεσμάτων, η στρατηγική παρέμβαση του κεφαλαίου στα πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα λαμβάνει εκ των προτέρων τα μέτρα της.
Τα παραπάνω ολοκληρώνουν την εικόνα που θέλει σήμερα τον υποψήφιο διδάκτορα να είναι ουσιαστικά δέσμιος του τρόπου με τον οποίο οργανώνεται η επιστημονική έρευνα, με τον ίδιο να βρίσκεται στην τελευταία βαθμίδα του συστήματος των σχέσεων που διέπουν την «ερευνητική» παραγωγή. Δεν είναι, λοιπόν, μόνο οι όροι δουλειάς των νέων επιστημόνων που δεσμεύονται από τις στοχεύσεις του κεφαλαίου, αλλά και το ίδιο το περιεχόμενο της έρευνάς τους ουσιαστικά προσαρμόζεται στις προτεραιότητες που θέτει ο σχεδιασμός της αστικής τάξης, για τη φάση της ανάκαμψης της καπιταλιστικής οικονομίας. Οι δυο αυτές πλευρές είναι αλληλένδετες.
Αυτό είναι και το ζήτημα που προτάσσουν οι δυνάμεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα, απευθυνόμενες στους υποψήφιους διδάκτορες που θα στελεχώσουν τη νέα βάρδια του υψηλής επιστημονικής ειδίκευσης εργατικού δυναμικού.
Ο υποψήφιος διδάκτορας είναι εργαζόμενος που κάνει τα πρώτα βήματά του στην ερευνητική εργασία, δέσμιος της υποταγής της έρευνας και των ιδρυμάτων στις στοχεύσεις του κεφαλαίου. Το γεγονός ότι η διαδικασία εκπόνησης της διδακτορικής διατριβής έχει ημερομηνία λήξης, τους φέρνει σε αντίστοιχη θέση με όσους δουλεύουν με όρους και συμβάσεις με ημερομηνία λήξης. Η διεκδίκηση για μόνιμη και πλήρους απασχόλησης δουλειά για όλους τους εργαζόμενους στα πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα αφορά και τους υποψήφιους διδάκτορες που θα συνεχίσουν στο χώρο, για τους όρους δουλειάς τους μετά το διδακτορικό.
Η διεκδίκηση για συμβάσεις εργασίας για όλους, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, στο ύψος των σύγχρονων αναγκών, μπορεί να απαντήσει ολοκληρωμένα στην προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ να επεκτείνει το απαράδεκτο καθεστώς της υποτροφίας από τη μια και από την άλλη να φορτώσει στους εργαζόμενους επιπρόσθετο κόστος ασφάλισης, στις περιπτώσεις όπου συνάπτονται συμβάσεις εργασίας, μειώνοντας έτσι το πραγματικό τους εισόδημα. Για τους υποψήφιους διδάκτορες, η διεκδίκηση αυτή σημαίνει σταθερή αμοιβή για όλο το διάστημα εκπόνησης της διατριβής. Οπως και όλοι οι υπόλοιποι εργαζόμενοι που αμείβονται από ερευνητικά προγράμματα, ανεξαρτήτως του είδους της εργασίας τους, έτσι και οι υποψήφιοι διδάκτορες να καλύπτονται πλήρως ασφαλιστικά με δαπάνες που θα καταβάλλει ο φορέας υλοποίησης του εκάστοτε προγράμματος. Οσο παραμένει η υπάρχουσα κατάσταση, συνεχίζει να είναι επίκαιρη η διεκδίκηση για να καταργηθεί η υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ για όσους εργάζονται σε ερευνητικά προγράμματα έχοντας συνάψει σύμβαση έργου με τον φορέα υλοποίησης του προγράμματος.
Αντιπαλεύοντας τη συνήθη πρακτική που τους θέλει «τρεχαντήρια» για να καλύπτουν τα κενά σε διδακτικό, τεχνικό και διοικητικό προσωπικό, τονίζουμε ότι οι υποψήφιοι διδάκτορες έχουν ως κύρια υποχρέωση την εκπόνηση της διατριβής τους. Διεκδικούμε: Καμία παράπλευρη απασχόληση των υποψήφιων διδακτόρων εντός των ιδρυμάτων, πέραν των απαιτούμενων για την ευόδωση της διδακτορικής έρευνας και την εκπαίδευση στην επιστημονική - ερευνητική εργασία. Εκπαιδευτικό και εργαστηριακό έργο μόνο στο πλαίσιο της διατριβής και σε συνάφεια με το αντικείμενό της, με ειδικά προβλεπόμενη γι' αυτό πρόσθετη αμοιβή. Αμεση καταβολή των χρωστούμενων από προηγούμενα εξάμηνα.
Τα παραπάνω φέρνουν στο προσκήνιο τη συζήτηση για την ανάγκη Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για τους εργαζόμενους στα πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα, που θα πατά στις σύγχρονες ανάγκες των εργαζομένων. Η συζήτηση αυτή αφορά ιδιαίτερα και τους υποψήφιους διδάκτορες, το εργασιακό καθεστώς των οποίων είναι, ουσιαστικά, στον αέρα, αφού από πουθενά δεν κατοχυρώνεται κανένα εργασιακό τους δικαίωμα. Κόντρα στην επιχειρηματολογία που θέλει τη συζήτηση για σύμβαση να είναι ανεπίκαιρη, μιας και υπάρχουν περιορισμοί στο μισθολογικό καθεστώς των εργαζομένων στα πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα, δεν μπορούμε να χαρίσουμε τις διεκδικήσεις που αφορούν το σύνολο των όρων εργασίας, ώστε όλα τα ζητήματα (άδειες, επιδόματα κ.ά.) να ρυθμίζονται στη βάση της αντιστοίχησής τους με αυτά των μόνιμων εργαζομένων του αντίστοιχου κλάδου, ειδικότητας κ.λπ. Ιδιαίτερη, δε, πλευρά για τους υποψήφιους διδάκτορες είναι η διεκδίκηση για προσμέτρηση προϋπηρεσίας, για όλο το διάστημα εκπόνησης της διατριβής.
Οι αγώνες έγιναν στις 28 και 29 Απρίλη και στις 5 και 6 Μάη στο Δημοτικό Στάδιο «Μιχάλης Κούσης» και πήραν μέρος πολλές μαθητικές ομάδες, που είναι χαρακτηριστικό ότι έφταναν στο Δημοτικό Στάδιο με τα πόδια, ελλείψει μέσων μεταφοράς προς αυτόν τον αθλητικό χώρο. Δεκάδες μαθητές, από σχολεία της πόλης και του χωριού, στήριξαν τη διοργάνωση αυτή, που ανέδειξε την ανάγκη της νεολαίας για δωρεάν άθληση, μακριά από επιχειρήσεις, χορηγούς, ντόπινγκ, βία, ρατσισμό, ναρκωτικά, επιβεβαιώνοντας τα συνθήματα που κυριαρχούσαν στα μεγάλα πανό της ΚΝΕ στα γήπεδα: «Ο αθλητισμός είναι δικαίωμα και ανάγκη της νεολαίας» και «Μη μένεις στην κερκίδα θεατής, έλα στον αγώνα της ανατροπής». Ο τελικός του τουρνουά έγινε στις 13 Μάη, μαζί με το Μαθητικό Φεστιβάλ της ΚΝΕ στο Αγρίνιο.
Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων ζωής και δράσης, αγώνων και θυσιών του ΚΚΕ αλλά και των 50 χρόνων της ΚΝΕ, το ΤΣ Αιτωλοακαρνανίας της ΚΝΕ αφιέρωσε το τουρνουά ποδοσφαίρου στον κομμουνιστή ποδοσφαιριστή του Παναιτωλικού Πάνο Αλεξά, θέλοντας να βάλει ένα ακόμη λιθαράκι στην ανάδειξη αταλάντευτων αγωνιστών - κομμουνιστών που θυσιάστηκαν στην υπόθεση της εργατικής τάξης, επέλεξαν να αποτελέσουν προσωπικό παράδειγμα αδιαλλαξίας, ανυποχωρησίας μπροστά στην κοινωνική αδικία, στην ταξική εκμετάλλευση, στις εκτελέσεις.
Ο Πάνος Αλεξάς γεννήθηκε στο Αγρίνιο το 1922. Ηταν ανθυπολοχαγός του ΕΛΑΣ, μέλος του Γραφείου της Επιτροπής Πόλης Αγρινίου του ΚΚΕ, από τους πρωτεργάτες της λαϊκής αντίστασης στην τρομοκρατία και το όργιο των Χιτών και ταγματασφαλιτών στο Αγρίνιο. Προσπάθησε να βγει στο βουνό με το Τμήμα Επαμεινώνδα. Συνελήφθη το 1945 και εκτελέστηκε στις 31-1-1949 με απόφαση του Εκτακτου Στρατοδικείου Μεσολογγίου στο πεδίο βολής της Αγριλιάς Μεσολογγίου. Ο Αλεξάς πριν εκτελεστεί έγραψε δύο γράμματα. Το ένα απευθυνόταν στους γονείς του και το δεύτερο στους υπόλοιπους συγγενείς...
Αντίγραφα των δύο γραμμάτων του Π. Αλεξά δόθηκαν στη βράβευση πριν τον αγώνα του τελικού του μαθητικού τουρνουά της ΚΝΕ, στο γήπεδο του Παναιτωλικού. Αναμνηστικά απένειμε ο πρώην διεθνής διαιτητής της UEFA Βασίλης Νικάκης στον ερασιτέχνη Παναιτωλικό, στον πρόεδρο του ΔΣ του, Π. Στεργίου, στο ποδοσφαιρικό τμήμα της ΠΑΕ Παναιτωλικός, στον υπηρεσιακό τεχνικό και υπεύθυνο των υποδομών, Γιάννη Νταλακούρα. Βραβείο δόθηκε και στον Σύλλογο Παλαίμαχων του Παναιτωλικού, με το βραβείο να παραλαμβάνουν ο Βασίλης Σταρακάς και ο Κώστας Τάκος. Εκ μέρους των απογόνων του Π. Αλεξά, το βραβείο παρέλαβε η Δήμητρα Αλεξά.
Απονομή μεταλλίων έγινε από την ΚΝΕ σε όλες τις νικήτριες μαθητικές ομάδες του τουρνουά: Την πρώτη νικήτρια των Λυκείων «Smolster City», την πρώτη νικήτρια των Γυμνασίων «Τα Πατσουράκια» και την τρίτη στην κατάταξη του τουρνουά, τους «Οriginals».
Στην εκδήλωση μίλησε ο Δημήτρης Βιτάλης, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ και του Τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της ΚΕ του ΚΚΕ, με θέμα «Το πρότυπο αθλητή μέσα και έξω από τα γήπεδα».
Οπως ανέφερε: «Σκοπός είναι να τιμήσουμε τον κομμουνιστή Πάνο Αλεξά, που δεν υπέγραψε δήλωση μετανοίας και εκτελέστηκε γιατί δεν αποκήρυξε τις ιδέες του. Ηταν ένας από τους χιλιάδες αγωνιστές που πάλεψαν θυσιάζοντας μέχρι και τη ζωή τους για το σοσιαλισμό, για μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση. (...)
Ταυτόχρονα αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο ποιο μπορεί και πρέπει να είναι σήμερα το πρότυπο του αθλητή. Μπορούν άραγε να αποτελέσουν πρότυπο στάσης ζωής και αγωνιστικότητας αθλητές αποκομμένοι από τα προβλήματα, την καθημερινότητα του λαού και των νέων ανθρώπων; Θέλουμε ό,τι καλλιεργείται στα όρια του γηπέδου, η ομαδικότητα, η αλληλεγγύη, να βγουν και έξω από το γήπεδο. Ιδιαίτερα σήμερα που οι ιμπεριαλιστές ματώνουν για μια ακόμη φορά τους λαούς της περιοχής, καταστρέφοντας και διαμελίζοντας κράτη. Πρέπει να είναι μέσα στον κόσμο, εκεί να επιδρά σαν στάση ζωής, σαν πρότυπο, σαν αθλητής, αλλά και σαν άνθρωπος.
Εξάλλου, το σωματείο στο οποίο αγωνίστηκε ο Π. Αλεξάς, ο Παναιτωλικός ΓΦΣ και το ποδοσφαιρικό του τμήμα, είχε λαϊκό χαρακτήρα, είχε άμεση σχέση με τους καπνεργάτες και το κίνημά τους. Είχε και τέτοιο χαρακτήρα όχι μόνο γιατί το αγαπούσαν και συνεχίζουν να το αγαπούν οι λαϊκές μάζες, αλλά γιατί παίζουν ιδίως τα φτωχόπαιδα».
Στο χώρο του Φεστιβάλ, στην πλατεία έξω από το γήπεδο του Παναιτωλικού, υπήρξε επίσης πρωτότυπη έκθεση, όπου έγιναν ξεναγήσεις, με τίτλο «Το πρότυπο αθλητή μέσα και έξω από το γήπεδο». Με την έκθεση δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές και τις μαθήτριες, αλλά και στους μεγαλύτερους να γνωρίσουν, μεταξύ άλλων, άγνωστες πλευρές της ιστορίας του Παναιτωλικού.
Στην έκθεση παρουσιάστηκαν ενδεικτικά παίκτες του Παναιτωλικού, όπως ο Πάνος Αλεξάς, ο Χρήστος Καμζέλης, που έδωσαν τη ζωή τους τη δεκαετία του 1940. Αφιερωμένα ταμπλό υπήρχαν και για τον ποδοσφαιριστή του Παναιτωλικού Βασίλη Μήτσου. Αντίστοιχα, παρουσιάστηκαν ο Νίκος Γόδας, ΕΛΑΣίτης και παίκτης του Ολυμπιακού, και ο Αγγελος Μεσσάρης, παίκτης του Παναθηναϊκού. Αθλητές που με τη στάση τους μέσα και έξω από το γήπεδο αποτελούν έμπνευση για ζωή και δράση τόσο για τους νέους όσο και για τον καθένα.
Επίσης, στο χώρο στήθηκε έκθεση βιβλίου, πραγματοποιήθηκαν αγώνες πινγκ - πονγκ και συναυλία από μαθητικό συγκρότημα.