Τετάρτη 24 Οχτώβρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Περί νομιμότητας των αγώνων της νεολαίας

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της Οργάνωσης με αφορμή δηλώσεις του υπουργού Παιδείας

Για άλλη μια φορά ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, με αφορμή ομάδα φοιτητών και μαθητών που πήγε προχτές στο γραφείο του για να διαμαρτυρηθεί, έθεσε θέμα νομιμοποίησης όσων κινητοποιούνται, ανακαλύπτοντας «υποκίνηση» των μαθητικών κινητοποιήσεων. Ετσι, μιλώντας χτες στον ραδιοσταθμό «news 247», είπε χαρακτηριστικά: «Εκείνο βέβαια που μας προβληματίζει είναι από πού αντλούν αυτά τα παιδιά τη νομιμότητά τους, διότι αυτά δεν είναι αποφάσεις ούτε Γενικών Συνελεύσεων, ούτε ενός μαζικού κινήματος, ούτε οτιδήποτε άλλο». Και πρόσθεσε πως υπάρχουν κόμματα «τα οποία κλείνουν τα μάτια σε αυτές τις καταστάσεις» και πως «ο "Ριζοσπάστης" για παράδειγμα, πριν αρχίσουν τα σχολεία, ανακοίνωνε ότι συγκροτήθηκε μέτωπο μαθητών που θα διεκδικήσει το α', β', γ'».

Με αφορμή τα όσα είπε ο υπουργός, το Γραφείο Τύπου του ΚΣ της ΚΝΕ σε ανακοίνωσή του σημειώνει:

«Ο υπουργός Παιδείας της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, Κ. Γαβρόγλου, εφευρίσκοντας "υποκινητές" και ακολουθώντας πιστά την αυταρχική πρακτική "νόμος και τάξη" των προηγούμενων κυβερνήσεων ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, έφτασε στο σημείο να αμφισβητήσει τη νομιμότητα των κινητοποιήσεων φοιτητών και μαθητών που διεκδικούν τα αυτονόητα δικαιώματά τους στη μόρφωση και τη ζωή.

"Νομιμότητα" στον αγώνα της νεολαίας δίνουν τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι νέοι και οι οικογένειές τους, ως αποτέλεσμα της αντιλαϊκής κυβερνητικής πολιτικής.

"Νομιμότητα" στον αγώνα των μαθητών δίνουν τα δίκαια αιτήματά τους για σχολείο και ζωή με δικαιώματα, τα εκατοντάδες 15μελή και 5μελή μαθητικά συμβούλια σε όλη την Ελλάδα που συζήτησαν και κινητοποιούνται ενάντια στο νομοσχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και κάνει ακόμα πιο εξοντωτικό εξεταστικό κέντρο το Λύκειο, χτυπώντας τα όποια μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών είχαν απομείνει.

"Νομιμότητα" δίνουν οι φοιτητές που με αποφάσεις των φοιτητικών και σπουδαστικών συλλόγων τους διαδήλωσαν σήμερα έξω από το υπουργείο Παιδείας.

Για παράδειγμα, οι φοιτητές της Φιλοσοφικής, του Φυσικού της Αθήνας, που μέσα από μαζικές Γενικές Συνελεύσεις, συλλογικά διεκδικούν και κινητοποιούνται ενάντια στην απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο τους, εξέλιξη που ορθώνει νέα εμπόδια στο δικαίωμά τους στη δουλειά. Οι 1.500 και πλέον φοιτητές από τη Θεσσαλία που συμμετείχαν στις Γενικές Συνελεύσεις και οργανώνουν την πάλη τους ενάντια στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης που διαμορφώνει ακόμα πιο ζοφερό παρόν και μέλλον για τους φοιτητές κ.ά.

Οπως έγραψαν πέρυσι οι μαθητές σε πανό τους, απευθυνόμενοι στην κυβέρνηση: Μην ψάχνετε το "ΠΩΣ" κινητοποιούνται οι μαθητές, ψάξτε το "ΓΙΑΤΙ"... Οσο η ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών της νεολαίας θυσιάζεται για τα συμφέροντα και την κερδοφορία των λίγων, τόσο θα βρίσκουν απέναντί τους τη νεολαία και τους αγώνες της για τα σύγχρονα δικαιώματά της!».

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Αποσπάσματα από την ομιλία της Θεανώς Καπέτη, μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ, στη Θεσσαλονίκη, με θέμα «Η συμβολή του ΚΚΕ στην πάλη για τη μόρφωση του λαού».
  • Ρεπορτάζ από τις φοιτητικές κινητοποιήσεις στο υπουργείο Παιδείας.
  • Ανακοίνωση της ΚΝΕ με αφορμή δηλώσεις του υπουργού Παιδείας για τις κινητοποιήσεις της νεολαίας.
  • Ρεπορτάζ από τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης του ΚΚΕ για τους φοιτητές της Εστίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, μετά την πρόσφατη πυρκαγιά.
  • Αρθρο μπροστά στις μαθητικές κινητοποιήσεις στις 29 Οκτώβρη.
Στήριξη στον δίκαιο αγώνα των μαθητών

Η ανησυχία της κυβέρνησης μπροστά στις μαθητικές κινητοποιήσεις, στο μεγάλο μαθητικό ραντεβού που έχει οριστεί για τις 29 Οκτώβρη, στην Αθήνα στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια, αλλά και σε άλλες πόλεις σε όλη τη χώρα, φάνηκε από την πρώτη στιγμή που άνοιξαν τα σχολεία, όπου ο υπουργός Παιδείας έσπευσε να χρεώσει στις μαθητικές αποφάσεις ότι είναι υποκινούμενες, κάτι που επανέλαβε και χτες. Γνωρίζει όμως πολύ καλά η κυβέρνηση ότι μειώνοντας τους μαθητές, την κρίση, τη σκέψη, τα «θέλω» τους, υποτιμώντας τους με λίγα λόγια, δεν πρόκειται να τους κατευνάσει.

Γιατί στα σχολεία υπάρχει αναβρασμός. Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας για το Λύκειο και την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση συζητιέται ευρέως και δεν είναι καθόλου καλοδεχούμενη. Γι' αυτό και γίνεται η κύρια αιχμή των κινητοποιήσεων που ετοιμάζονται, μαζί βέβαια με τα προβλήματα που ήδη βιώνουν οι μαθητές και σήμερα στα σχολεία τους. Η μετατροπή του Λυκείου σε εξεταστικό κέντρο και οι διπλές εξετάσεις στο τέλος της Γ' Λυκείου γίνεται σε όλους φανερό ότι δεν μπορεί να είναι η λύση στα προβλήματα του σημερινού σχολείου. Αυτό είναι λύση μόνο για τους φροντιστηριάρχες που τρίβουν τα χέρια τους γιατί θα αυξηθεί η πελατεία τους (υπήρχε μάλιστα και σχετικό άρθρο στην κυβερνητική εφημερίδα, την «Αυγή», όπου ο πρώην πρόεδρος της Ενωσης των φροντιστηρίων μιλούσε εκθειάζοντας τις ρυθμίσεις που φέρνει η κυβέρνηση), όχι όμως και για τις λαϊκές οικογένειες που στενάζουν όταν τα παιδιά τους περνούν το κατώφλι του Λυκείου.


Ούτε για τους ίδιους τους μαθητές είναι δελεαστικό ότι θα παρακολουθούν μια Γ' Λυκείου που θα μοιάζει περισσότερο με φροντιστήριο. Οπως ακριβώς δεν τους αρέσει και το σημερινό σχολείο, έτσι δεν τους αρέσει κι αυτό που έρχεται, που είναι ακόμα χειρότερο, πιο αποστεωμένο, είναι άχαρο όπως το φροντιστήριο, όπως ένα «αναγκαίο κακό».

Για να χωνέψουν αυτό το «αναγκαίο κακό» οι μαθητές, τους χρυσώνει το χάπι με τα Τμήματα (δήθεν) Ελεύθερης Πρόσβασης, όπου θα μπορούν να περάσουν (δήθεν) χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις. Οι μαθητές όμως δεν μασάνε έτσι εύκολα την κοροϊδία. Πρώτον, επειδή τέτοια Τμήματα που περνάς γράφοντας πολύ χαμηλούς βαθμούς υπάρχουν και σήμερα. Συνηθίζουμε μάλιστα να τα λέμε Τμήματα «χαμηλής ζήτησης». Γιατί άραγε; Μα ακριβώς γιατί έχουν χαμηλή ζήτηση, γιατί οι μαθητές δεν τα προτιμούν είτε επειδή είναι απομακρυσμένα και άρα υψηλού κόστους σπουδών, είτε επειδή δεν εκτιμούν τις επαγγελματικές τους προοπτικές κ.ο.κ. Ασε που - όπως ισχύει και σήμερα έτσι και με το νέο σύστημα - η πρόσβαση δεν θα είναι σε αυτά τα Τμήματα χωρίς εξετάσεις, αλλά θα είναι μόνο με τον πρώτο γύρο εξετάσεων πανελλαδικού τύπου, αυτές του απολυτηρίου.

Αντίστοιχη κίνηση, σαν να ρίχνει «μια μπανανόφλουδα για να πατήσουν» οι μαθητές και να κατευνάσουν τις αντιδράσεις τους απέναντι σε αυτό που έρχεται, έκανε η κυβέρνηση και από τώρα. Αυτή η κίνηση ήταν η μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων στο τέλος της χρονιάς στην Α' και τη Β' Λυκείου. Στην πραγματικότητα όμως αυτή η κίνηση δεν ξαλαφρώνει τους μαθητές, αλλά σιγοντάρει ακόμα περισσότερο αυτό το άχαρο και αποστεωμένο Λύκειο που έχουμε (και στο ακόμα χειρότερο που έρχεται), σπρώχνοντας τους μαθητές να χωρίζουν τα μαθήματα σε κύρια και δευτερεύοντα, σε μαθήματα που έχουν σημασία κι εξετάζονται και άλλα που δεν έχουν, ενώ υποβαθμίζει παράλληλα τη Λογοτεχνία (το μόνο ίσως μάθημα που καλλιεργεί την αισθητική στο Λύκειο) εξετάζοντάς τη μαζί με τη Γλώσσα σε ένα εξαντλητικό τρίωρο.

Από περσινές μαθητικές κινητοποιήσεις
Από περσινές μαθητικές κινητοποιήσεις
Οι χαμηλοί τόνοι που επιχειρεί να κρατήσει το υπουργείο Παιδείας σε σχέση με το σχέδιο για το Λύκειο, δεν πρέπει να οδηγήσουν σε κανέναν εφησυχασμό, αφού η κατάρτιση του σχετικού νομοσχεδίου προχωράει κανονικά και ο υπουργός δήλωσε κατηγορηματικά σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι δεν θα το πάρει πίσω και ότι μέχρι τα Χριστούγεννα θα ψηφιστεί. Αρα είναι ξεκάθαρο ότι το έχουμε μπροστά μας. Γι' αυτό και τώρα πρέπει να σημάνει συναγερμός.

Το ασφυκτικό «σήμερα» και το ακόμα χειρότερο «αύριο» που επιφυλάσσει η κυβέρνηση στους μαθητές, αλλά και στις οικογένειές τους και τους εκπαιδευτικούς, είναι αυτά που τους ξεσηκώνουν. Γι' αυτό και είναι πολύ σημαντικές οι κινήσεις της ΑΣΓΜΕ, της Πανελλήνιας Ενωσης Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων και άλλων οργάνων των γονιών, που καλούν σε συμμετοχή και στήριξη των μαθητικών κινητοποιήσεων στις 29 Οκτώβρη. Αντίστοιχης σημασίας είναι και το κάλεσμα της «Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών» προς τις ΕΛΜΕ να κηρύξουν τρίωρη διευκολυντική στάση εργασίας και να σταθούν οι εκπαιδευτικοί στο πλευρό των μαθητών τους την ερχόμενη Δευτέρα. Γιατί η απόκρουση των σχεδίων της κυβέρνησης δεν αφορά μόνο τους μαθητές, αλλά και όλο το λαό. Γι' αυτό και η στήριξη στον δίκαιο αγώνα τους πρέπει να γίνει υπόθεση όλου του λαού.


Γ. Σ.

ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ
Σε κινητοποιήσεις ενάντια στις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις

Διαδήλωση χτες στο υπουργείο Παιδείας

Δυναμικά διαδήλωσαν χτες, έξω από το υπουργείο Παιδείας, φοιτητικοί, σπουδαστικοί σύλλογοι και σύλλογοι οικοτρόφων της Αθήνας και της Θεσσαλίας. Αιχμή το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την Ανώτατη Εκπαίδευση (με τη συγχώνευση του Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ Θεσσαλίας και άλλες ρυθμίσεις), που προωθεί αναδιαρθρώσεις μακριά από τις ανάγκες των φοιτητών και τις ελλείψεις και τα προβλήματα στη φοιτητική μέριμνα. Οπως δήλωσαν, οι αποφάσεις των συλλόγων και η χτεσινή τους παρουσία έστειλαν το μήνυμα ότι δεν θα περάσουν τα σχέδια της κυβέρνησης στην Ανώτατη Εκπαίδευση, ανανεώνοντας το ραντεβού για τα φοιτητικά συλλαλητήρια που διοργανώνονται την Πέμπτη 1η Νοέμβρη στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις.

Κεντρικό αίτημα της κινητοποίησης ήταν να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο της κυβέρνησης, που προωθεί ένα βήμα ακόμη τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Φοιτητές από συλλόγους της Αθήνας, που έδωσαν δυναμικό «παρών», δήλωσαν την αντίθεσή τους στην ένταση της κατηγοριοποίησης που φέρνουν οι αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση, σε μέτρα όπως στην απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο. Το «παρών» έδωσαν και σπουδαστικοί σύλλογοι από τη Θεσσαλία, που έχουν ξεκινήσει και συνεχίζουν έναν αγώνα ενάντια στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο με πολύμορφες κινητοποιήσεις, απαιτώντας απόσυρση του νομοσχεδίου που προβλέπει συγχώνευση του ΤΕΙ με το Πανεπιστήμιο, να μην καταργηθεί κανένα τμήμα, ουσιαστική αναβάθμιση σπουδών, αύξηση χρηματοδότησης στο ύψος των αναγκών.


Από την πλευρά τους, εκπρόσωποι συλλόγων από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, που όλο το προηγούμενο διάστημα έδωσαν τον αγώνα για αναβάθμιση των σπουδών τους, δήλωσαν πως επτά μήνες μετά από την ίδρυση του νέου ιδρύματος με τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, ο αγώνας συνεχίζεται με το ίδιο αίτημα, καθώς τα προβλήματα στις σπουδές παραμένουν και εντείνονται.

Οι συγκεντρωμένοι ανέδειξαν παράλληλα τις τεράστιες ανικανοποίητες, διευρυμένες ανάγκες σε φοιτητική στέγη. Εστησαν συμβολικά μία σκηνή έξω από την είσοδο του υπουργείου, εκφράζοντας την αγωνία χιλιάδων πρωτοετών που εισήχθησαν σε σχολές μακριά από τα σπίτια τους, που ψάχνουν στέγη και έρχονται αντιμέτωποι με πανάκριβα ενοίκια, που δεν συμπεριλαμβάνονται στις ελάχιστες θέσεις που υπάρχουν στις φοιτητικές εστίες. Παράλληλα, κόλλησαν στην πύλη του υπουργείου φωτογραφίες από εστίες, δείχνοντας την κατάσταση στην οποία τις έχει φέρει η πολιτική της υποχρηματοδότησης.

Το «παρών» έδωσε και η Επιτροπή που συγκρότησαν φοιτητές που δεν πήραν μετεγγραφή, διεκδικώντας να ικανοποιηθούν οι αιτήσεις, που για πολλά νέα παιδιά είναι όρος για να μπορέσουν να σπουδάσουν. Διεκδίκησαν παράλληλα να έχουν ίδια δικαιώματα με τους συμφοιτητές τους, να αναγνωρίζονται τα μαθήματα που έχουν περάσει, να παρακολουθούν τα εργαστήρια, να δικαιούνται πάσο, δωρεάν σίτιση, βιβλία, αναλώσιμα, να εισηγηθούν τα τμήματα αύξηση του ποσοστού μετεγγραφέντων και να αυξηθεί η χρηματοδότηση.

Κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις


Οι σπουδαστές διαδήλωσαν για περισσότερες από τρεις ώρες, φωνάζοντας συνθήματα όπως «δεν είναι πελάτες οι φοιτητές», «δώστε λεφτά για την Παιδεία, όχι για του ΝΑΤΟ τα σφαγεία», «να μην ψηφιστεί ο νόμος στη Βουλή, σύγχρονες σπουδές για κάθε φοιτητή», «να γίνουν τώρα οι μετεγγραφές, δωρεάν σπουδές για τους φοιτητές», «θέλουμε επάρκεια μέσα στα πτυχία, όχι διαβατήρια για την ανεργία» κ.ά.

Αντιπροσωπεία φοιτητικών συλλόγων συναντήθηκε με στελέχη του υπουργείου Παιδείας, στους οποίους παρέθεσε το σύνολο των αιτημάτων. Προκλητική χαρακτήρισαν οι φοιτητές την αντιμετώπιση τόσο των αιτημάτων τους όσο και της αντιπροσωπείας, επισημαίνοντας ότι μπήκαν στο υπουργείο με συνοδεία των ΜΑΤ. Ειδικότερα, ως προς το περιεχόμενο της συνάντησης, σχολίαζαν πως για το ζήτημα των μετεγγραφών έλαβαν την απάντηση πως η κυβέρνηση θέσπισε νόμους που βοηθούν τους φοιτητές, την ίδια στιγμή που παγιώνεται η υποχρηματοδότηση, που δεν φτιάχνονται πουθενά εστίες, διαλύονται τα τμήματα. Για τη φοιτητική μέριμνα μετέφεραν ότι δεν μπορεί να αυξηθεί η χρηματοδότηση γιατί τα χρήματα δίνονται στους επιχειρηματικούς ομίλους, σε όσους βγάζουν κέρδος και όχι στους φοιτητές που αγωνιούν για τις σπουδές τους. Ενώ για τις προωθούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις έλαβαν την απάντηση ότι πρόκειται για «αναβάθμιση», τη στιγμή που είναι μειωμένο το προσωπικό σε ιδρύματα, συνεχίζεται η υποχρηματοδότηση, μεγαλώνουν τα προβλήματα.

Η κινητοποίηση έληξε με τους φοιτητές να δηλώνουν πως απέναντι σε όσους βάζουν εμπόδια στις σπουδές τους, θα απαντήσουν με συνέχιση του αγωνιστικού τους σχεδιασμού, διεκδικώντας: Το πτυχίο να αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για δουλειά με δικαιώματα στο αντικείμενο σπουδών. Να αποσυρθεί τώρα το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Κρατική χρηματοδότηση για την Παιδεία στο ύψος των αναγκών. Δωρεάν στέγαση - σίτιση - βιβλία - αναλώσιμα - μετακινήσεις για όλους. Κατάργηση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά.

Πλήθος αποφάσεων για τους επόμενους σταθμούς

Από τη χτεσινή συγκέντρωση κάλεσαν ακόμα περισσότερους φοιτητές και σπουδαστές να δώσουν το «παρών» στους επόμενους σταθμούς, που είναι τα συλλαλητήρια την Πέμπτη 1η Νοέμβρη και στη συνέχεια στις 14 Νοέμβρη μαζί με τους εργαζόμενους.

Την 1η Νοέμβρη στην Αθήνα το αγωνιστικό ραντεβού είναι στις 11 π.μ. στα Προπύλαια και αποφάσεις συμμετοχής έχουν πάρει μέχρι στιγμής οι σύλλογοι: Φιλοσοφικής, Φυσικού, Δασκάλων, Νηπιαγωγών, Ιστορικού - Αρχαιολογικού και Τούρκικων Σπουδών ΕΚΠΑ, Αρχιτεκτονικής ΕΜΠ, Γεωγραφίας και ΗΥ Χαροκόπειου, Νέων Εστιών ΕΜΠ, Φοιτητικής Εστίας Αθηνών, Σχολής Επιστήμης Τροφίμων και Σχολής Εφαρμοσμένων Τεχνών Πολιτισμού Πα.Δ.Α., ΣΕΥΠ ΤΕΙ Αθήνας (αντιστοιχεί στη σημερινή ΣΕΥΠ του Πα.Δ.Α.) και ΣΤΕΦ ΤΕΙ Αθήνας (αντιστοιχεί στην πρώην ΣΤΕΦ ΤΕΙ Αθήνας που ενσωματώνεται πλέον στο Πα.Δ.Α).

Στη Θεσσαλονίκη στο φοιτητικό συλλαλητήριο της 1ης Νοέμβρη καλούν μέχρι στιγμής οι σύλλογοι: Γεωλογικού, ΜΜΕ, Ψυχολογίας, Αγγλικού, Φαρμακευτικής, Φυσικού και Χωροταξίας ΑΠΘ.

Στην Πάτρα στο φοιτητικό συλλαλητήριο της 1ης Νοέμβρη καλούν μέχρι στιγμής οι σύλλογοι: Φαρμακευτικής, Πολιτικών Μηχανικών, Επιστήμης Υλικών, Αρχιτεκτονικής, Μηχανικών ΗΥ, Φυσικού, Οικότροφων Εστίας Πανεπιστημίου, ΣΤΕΦ και ΣΕΥΠ του ΤΕΙ, το Συντονιστικό Επιτροπών μετεγγραφέντων και το 1ο έτος Πολιτικών Μηχανικών.

Στα Γιάννενα αποφάσεις συμμετοχής στο συλλαλητήριο της 1ης Νοέμβρη έχουν πάρει μέχρι στιγμής οι σύλλογοι: Νηπιαγωγών, Ιστορικού - Αρχαιολογικού, Πληροφορικής, Φυσικού, ΒΕΤ και Μαθηματικού.

Στο Ηράκλειο Κρήτης το φοιτητικό συλλαλητήριο θα πραγματοποιηθεί την 1η Νοέμβρη στις 12 μ. στην πλατεία Λιονταριών με απόφαση των συλλόγων: Ιατρικής, Επιστήμης Υπολογιστών, Μαθηματικού και Φυσικού.

Στην Κέρκυρα κινητοποίηση οργανώνουν την 1η Νοέμβρη στις 12 μ. στην πλατεία Σαρόκο και πορεία προς το δημαρχείο οι σύλλογοι: Πληροφορικής και Αρχειονομίας - Βιβλιοθηκονομίας - Μουσειολογίας.

Στην Ξάνθη σε κινητοποίηση την 1η Νοέμβρη καλεί ο σύλλογος Οικότροφων Εστίας.

Στη Θεσσαλία συλλαλητήρια συνδιοργανώνουν οι φοιτητικοί σύλλογοι μαζί με τα μαθητικά συμβούλια στις 29/10 σε Λάρισα, Βόλο, Τρίκαλα, Καρδίτσα. Μέχρι στιγμής, αποφάσεις συμμετοχής έχουν πάρει οι σύλλογοι: Οικοτρόφων Εστίας ΤΕΙ Λάρισας, Μηχανολόγων Μηχανικών, Παιδαγωγικού (ΠΤΔΕ), Γεωπονίας (ΦΠ), Ειδικής Αγωγής και Χωροταξίας.

Στο Καρλόβασι της Σάμου κινητοποίηση στην κεντρική πλατεία την 1η Νοέμβρη διοργανώνει ο σύλλογος του Μαθηματικού.

ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΑΙ ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Εκδρομή στα Ανώγεια με αφορμή την 28η Οκτωβρίου

Με αφορμή την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου του 1940 και της κατοπινής πάλης του ελληνικού λαού ενάντια στη φασιστική τριπλή κατοχή, μέσα από τις γραμμές του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ και του ΚΚΕ, που αποτελεί πηγή έμπνευσης και διδαγμάτων, οι Τομεακές Οργανώσεις της ΚΝΕ στο Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ Κρήτης οργανώνουν το Σάββατο 27 Οκτώβρη μονοήμερη εκδρομή στα Ανώγεια στο Ρέθυμνο.

Οπως σημειώνουν οι Οργανώσεις της ΚΝΕ, «το ιστορικό χωριό των Ανωγείων αποτέλεσε πυρήνα του αντάρτικου αγώνα του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ στην ευρύτερη περιοχή ενάντια στους φασίστες κατακτητές, για αυτό και το "εκδικήθηκαν" με 3 ολοκαυτώματα. Είναι ένα χωριό με κατοίκους που έδωσαν ηρωικές μάχες, γεμάτο ιστορίες και σημαντικές στιγμές, που αποτελούν πηγή έμπνευσης για το σήμερα, που αποδεικνύουν τον καθοριστικό ρόλο των κομμουνιστών, της αναντικατάστατης συμβολής του ΚΚΕ στην ηρωική πάλη του ελληνικού λαού τη δεκαετία του 1940, αλλά και την ανάγκη μελέτης της Ιστορίας, ώστε αυτή να γίνεται ιδεολογικό όπλο, πηγή πολύτιμων συμπερασμάτων για την υπόθεση της εργατικής τάξης, στην πάλη της για το σοσιαλισμό - κομμουνισμό!

Τα μέλη και οι φίλοι της ΚΝΕ θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με σημαντικά ιστορικά γεγονότα, να μάθουν την αλήθεια για την ιστορία της περιόδου. Επίσης, θα έχουν την ευκαιρία, μέσα και από την εκδήλωση που προετοιμάζει η ΚΝΕ με αφορμή την έκδοση του Τμήματος Ιστορίας της ΚΕ του ΚΚΕ "Το ΚΚΕ στον ιταλοελληνικό πόλεμο 1940-41", να έρθουν σε επαφή και να συζητήσουν πάνω στα στρατηγικής σημασίας συμπεράσματα που έχει βγάλει το Κόμμα μας μέσα από τη συλλογική μελέτη της Ιστορίας. Φυσικά θα υπάρχει και ο αναγκαίος ελεύθερος χρόνος για τους εκδρομείς να περιπλανηθούν στο πολύ όμορφο ορεινό χωριό των Ανωγείων».

Το πρόγραμμα της εκδρομής


Αναχώρηση: Σάββατο 27 Οκτώβρη, από το Ηράκλειο στις 9 π.μ., από το Αγαλμα Βενιζέλου και από το Ρέθυμνο στις 8.30 π.μ., από τον Δημοτικό Κήπο.

10 π.μ. - Ελεύθερη ώρα για καφέ και βόλτα στο κέντρο του χωριού.

12 μ. - Κατάθεση στεφάνου στην πλατεία Αρμί στο άγαλμα του Αγνωστου Στρατιώτη, αφιερωμένο στους πεσόντες των τριών ολοκαυτωμάτων των Ανωγείων. Ο επισκέπτης θα μπορεί να διαβάσει τα ονόματά τους και τη διαταγή του Γερμανού Στρατηγού Φρουράρχου Κρήτης X. Μίλλερ για την ισοπέδωση των Ανωγείων το 1944.

12.30 μ.μ. - Συζήτηση με βάση την έκδοση του Τμήματος Ιστορίας της ΚΕ του ΚΚΕ «Το ΚΚΕ στον ιταλοελληνικό πόλεμο 1940-41», στην Αίθουσα εκδηλώσεων του Κέντρου Υγείας Ανωγείων.

2 μ.μ. - Ανωγειανό φαγητό και κρασί σε τοπικό Μιτάτο.

6 μ.μ. - Επιστροφή σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο.

Συμμετοχές μπορούν να δηλώνονται στα τηλέφωνα: 6959135838 για το Ηράκλειο και 6948362077 για το Ρέθυμνο.

ΔΗΜΟΣ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ
Εκδήλωση για τον παιδαγωγό Κώστα Καλαντζή

Ο δήμος Καισαριανής σε συνεργασία με την Αναστασία Καλαντζή - Αζίζι διοργανώνει τιμητική εκδήλωση για τον μεγάλο παιδαγωγό, πρωτεργάτη της Ειδικής Αγωγής και αγωνιστή της ΕΑΜικής Εθνικής Αντίστασης, Κώστα Καλαντζή.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων από το θάνατο του Κ. Καλαντζή, ο δήμος Καισαριανής και η οικογένειά του προχωρούν στη διοργάνωση εκδήλωσης με σκοπό να αναδειχθούν η προσφορά του Κ. Καλαντζή στην επιστήμη της Παιδαγωγικής και ειδικότερα της Ειδικής Αγωγής, η προσφορά του στην τέχνη και τον έντεχνο λόγο, καθώς και η συμμετοχή του στο ΕΑΜικό κίνημα, στους αγώνες του λαϊκού κινήματος, που σημάδεψε τόσο τη ζωή όσο και το έργο του.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 27 Οκτώβρη, στην αίθουσα εκδηλώσεων του δημαρχείου Καισαριανής (Βρυούλων 125 & Κλαζομενών). Ωρα προσέλευσης: 6.30 μ.μ. Ωρα έναρξης: 7 μ.μ.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Καμία ουσιαστική μέριμνα για τους εστιακούς φοιτητές

Στον «αέρα» βρίσκονται οι εστιακοί φοιτητές του Πανεπιστημίου Κρήτης στο Ηράκλειο, που έμειναν ξεκρέμαστοι μετά την πρόσφατη πυρκαγιά στις εγκαταστάσεις της φοιτητικής εστίας. Ενα μήνα μετά την πυρκαγιά, η κυβέρνηση το μόνο που τους εγγυάται είναι να παραδέρνουν από ξενοδοχείο σε ξενοδοχείο, χωρίς να καλύπτονται οι στοιχειώδεις ακαδημαϊκές ανάγκες τους, ενώ πρωτοετείς φοιτητές που έχουν ανάγκη εστίας δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει τις σπουδές τους γιατί δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στο κόστος. Οσο για την ανέγερση νέων εγκαταστάσεων, αυτές μετατίθενται στο απώτερο μέλλον...

Η όλη συζήτηση και οι απαντήσεις του υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου στην Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Μανώλη Συντυχάκη, την περασμένη Παρασκευή 19/10 στη Βουλή, ήταν παραπάνω από χαρακτηριστικές για τη ...μέριμνα που θα δουν από την κυβέρνηση οι εστιακοί φοιτητές του Ηρακλείου.

Καταρχάς ο Μ. Συντυχάκης ανέδειξε τις τεράστιες ευθύνες της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων, αλλά και των διοικήσεων των πανεπιστημίων, που από την υποχρηματοδότηση και το βάθεμα της εμπορευματοποίησης, όχι μόνο δεν φρόντισαν για τη στέγαση των φοιτητών σε κατάλληλες υποδομές - χώρια ότι οι φοιτητικές εστίες καλύπτουν μόλις το 2% των φοιτητών - αλλά και αυτές τις εστίες που υπάρχουν τις έχουν μετατρέψει σε «παγίδες» για τη ζωή των φοιτητών. Κτίρια όπως αυτό στο Ηράκλειο, ακατάλληλα, που δεν είχαν χτιστεί για αυτές τις ανάγκες, με δωμάτια να χωρίζονται με γυψοσανίδες, τοίχοι από αμίαντο, από κάτω εργαστήρια με φιάλες βουτανίου και μεγάλες ποσότητες οινοπνεύματος (!), με κίνδυνο οι φοιτητές να τιναχτούν στον αέρα, από πάνω η πυρασφάλεια να είναι ανεπαρκής, και όλα αυτά σε μια πυκνοκατοικημένη περιοχή, δίπλα σε σχολείο και στο Βενιζέλειο Νοσοκομείο. «Είναι θέμα τύχης που δεν θρηνήσαμε θύματα, όπως το καλοκαίρι με τις πυρκαγιές στο Μάτι», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Οι φοιτητές τώρα διαμένουν σε ξενοδοχείο εντελώς ακατάλληλο, θα μεταφερθούν σε δεύτερο το οποίο και πάλι δεν εξασφαλίζει όλα όσα χρειάζονται, π.χ. γραφείο, υπολογιστές, πλυντήριο, φουρνάκι. Θα παραμείνουν εκεί μέχρι τα Χριστούγεννα, ώστε από την 1η Γενάρη του 2019 να μεταφερθούν σε άλλο ξενοδοχείο, με βάση το διαγωνισμό του ΙΝΕΔΙΒΙΜ. «Ετσι θα βγει η ακαδημαϊκή τους χρονιά;», σχολίασε ο Μ. Συντυχάκης, τονίζοντας ότι το επίδομα των 2.000 ευρώ - το οποίο δεν έχει δοθεί και σε όλους - δεν μπορεί να λύσει όλες τις βασικές ανάγκες.

Απαίτησε την καταβολή του επιδόματος σε όλους τους φοιτητές, να στεγαστούν άμεσα σε ξενοδοχείο που να καλύπτει όλες τις ανάγκες - πλυντήρια, γραφεία, άλλος εξοπλισμός - μέχρι το τέλος της ακαδημαϊκής χρονιάς, ενώ δωμάτιο και επίδομα να εξασφαλιστούν και σε όλους τους πρωτοετείς φοιτητές που έχουν ανάγκη εστίας. Οι εστιακοί φοιτητές να έχουν πλήρη και δωρεάν σίτιση - συμπεριλαμβανομένου και του Σαββατοκύριακου - και μετακίνηση.

Ζήτησε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ανέγερσης των νέων εστιών στις εγκαταστάσεις του πανεπιστημίου και στην περιοχή των Βουτών, με αποκλειστικά κρατική χρηματοδότηση και την πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού, με πλήρη μισθολογικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα και με κριτήριο τις ανάγκες λειτουργίας τους.

Αλλά και να επιλυθεί το πρόβλημα στέγασης τόσο του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας, με την αντίστοιχη χρηματοδότησή του για την επαναλειτουργία του, όσο και των υπηρεσιών του Βενιζέλειου - σε συνεννόηση πάντα με το υπουργείο Υγείας - οι οποίες φιλοξενούνταν στις εγκαταστάσεις του πανεπιστημίου που κάηκαν.

Απαίτησε από τον υπουργό να τοποθετηθεί σχετικά με την πρόθεση της Πρυτανείας να παραδώσει σημαντικό τμήμα εγκαταστάσεων σε ιδιώτη επενδυτή, αλλά και σχετικά με το αίσχος να ζητάει από τους εστιακούς 60 ευρώ ώστε να μείνουν στα δωμάτια το καλοκαίρι.

Το «μπαλάκι» στα... «αυτόνομα» πανεπιστήμια

Ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, προκαλώντας, ανέφερε ότι «η κυβέρνηση τουλάχιστον λειτούργησε άψογα ως προς τις υποχρεώσεις της», ενώ ξεκαθάρισε πως οι πρωτοετείς φοιτητές θα αφεθούν στη τύχη τους και πως το επίδομα αφορά μόνο όσους ήταν μέσα στην εστία και καταστράφηκαν τα υπάρχοντά τους, σύνολο 92 φοιτητές. Δεν έδωσε κανένα χρονοδιάγραμμα για την ανέγερση φοιτητικών εστιών, λέγοντας ότι «υπάρχουν χρήματα για την ανέγερσή τους. Εκείνο που δεν υπάρχει είναι οι ώριμες μελέτες που πρέπει να γίνουν από τους εμπλεκόμενους φορείς», δηλαδή... «ζήσε Μάη μου».

Εκεί όμως που έδωσε «ρέστα», δίνοντας και το στίγμα των πανεπιστημίων που προωθεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, ήταν με την πλήρη κάλυψη στα «έργα» της Πρυτανείας. Είπε χαρακτηριστικά: «Η αυτοτέλεια των πανεπιστημίων σημαίνει υποχρεώσεις και δικαιώματα των πανεπιστημίων. Αν τυχόν όλα εξαρτώνται από το κράτος, αυτό είναι μια άλλη αντίληψη για τη δημοκρατία, την οποία δεν έχουμε». Και πρόσθεσε: «Εμείς λοιπόν λέμε ότι υπάρχουν δομές που έχουν μια σχετική αυτονομία σε σχέση με το κράτος. Αυτό διασφαλίζει έναν πλουραλισμό, με κομμάτι με το οποίο μπορεί να συμφωνεί η κεντρική κυβέρνηση ιδεολογικοπολιτικά, με κομμάτι με το οποίο να μη συμφωνεί κ.λπ.».

Κρίσιμος ο ρόλος των κομμουνιστών εκπαιδευτικών μέσα στην τάξη

Αποσπάσματα από την ομιλία της Θεανώς Καπέτη, σε εκδήλωση για τη συμβολή του ΚΚΕ στην πάλη για τη μόρφωση του λαού

Στιγμιότυπο από την εκδήλωση
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση
Με μαζική συμμετοχή εκπαιδευτικών, πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 21/10 η εκδήλωση της Τομεακής Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, στο πλαίσιο των 100χρονων του Κόμματος, με τίτλο «Η συμβολή του ΚΚΕ στην πάλη για τη μόρφωση του λαού». Στην εκδήλωση μίλησε η Θεανώ Καπέτη, μέλος της Γραμματείας της ΚΕ του ΚΚΕ και Γραμματέας της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

Στο Πολιτιστικό Κέντρο της Τούμπας στη Θεσσαλονίκη, «ζωντάνεψαν» στιγμές από την ηρωική δράση του ΚΚΕ στην υπόθεση της διεκδίκησης των κοινωνικών αναγκών, της μόρφωσης του λαού. Η εκδήλωση ξεκίνησε με την προβολή βίντεο για τη συνεισφορά του ΚΚΕ στο χώρο της Εκπαίδευσης σε όλη την 100χρονη πορεία του, φωτίζοντας παραδείγματα από τη δράση των κομμουνιστών εκπαιδευτικών. Στη συνέχεια ακολούθησε θεατρικό δρώμενο, που παρουσίασε τη φυσιογνωμία του ΚΚΕ μέσα από την αδιάκοπη πάλη του για την υλική και πνευματική ανύψωση της εργατικής τάξης και όλων των καταπιεσμένων στρωμάτων και ανέδειξε την ανάγκη αυτές οι ιστορικές παρακαταθήκες να ανοίξουν δρόμους στο σήμερα.

Ενας και ενιαίος τύπος σχολείου

Στην ομιλία της, μεταξύ άλλων η Θεανώ Καπέτη τόνισε:

Οσα χρόνια και αν περάσουν, όσες αλλαγές και να γίνουν. Ενα πάγιο χαρακτηριστικό των αστικών επιδιώξεων είναι η διαφοροποίηση του σχολείου, τα σχολεία των πολλών ταχυτήτων.

Η αντιπαράθεση γύρω από αυτό το ζήτημα διαχωρίζει σαν κόκκινη γραμμή τη θέση του Κόμματος με όλες τις αστικές και μικροαστικές αντιλήψεις για τον ενιαίο ή όχι χαρακτήρα του σχολείου.

Φυσικά, σε μια εκμεταλλευτική κοινωνία, τον καπιταλισμό, ποτέ δεν υπήρξαν και ούτε μπορούν να υπάρχουν συνθήκες που να εξασφαλίζουν πραγματικά και όχι στα λόγια τον ενιαίο χαρακτήρα του σχολείου. Μέσα στο σχολείο εκφράζονται οι διαφορετικές ταξικές, κοινωνικές, μορφωτικές αφετηρίες των μαθητών.

Απέναντι σε αυτήν την ταξική εκπαιδευτική επιλογή, το Κόμμα μας διατράνωσε το κεντρικό σύνθημα: "Ενας λαός, μια παιδεία". Θέτει ως στόχο τη δημιουργία ενός ενιαίου λαϊκού εκπαιδευτικού συστήματος, χωρίς ταξικές διακρίσεις, που ως γενικό σκοπό του έχει "την πνευματική, ηθική και υλική ανύψωση του εργαζόμενου λαού". Το αίτημα για έναν τύπο σχολείου ξεχωρίζει την πρόταση του ΚΚΕ από εκείνες των αστικών κομμάτων.

Είναι φανερό ότι ο στόχος για ενιαίο σχολείο δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός από τις πολιτικές δυνάμεις που επιδιώκουν ή δεν αμφισβητούν τη διαιώνιση του καπιταλισμού. Γιατί το ενιαίο σχολείο προϋποθέτει πάλη για την κατάργηση των ταξικών και άλλων ανισοτήτων μέσα στην κοινωνία, δηλαδή πάλη για την απελευθέρωση της εργατικής τάξης, την κατάργηση της καπιταλιστικής ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής, που μόνο το ΚΚΕ σε όλη την Ιστορία του διεξάγει.

Το σχολείο του σοσιαλισμού έχει άλλο περιεχόμενο. Εχει άλλους σκοπούς και στόχους, άλλο χαρακτήρα, γιατί είναι όργανο μιας κοινωνίας που καταργεί την εκμετάλλευση. Εχει συμφέρον αντικειμενικό αυτή η κοινωνία να ανεβάσει το μορφωτικό επίπεδο όλων των μαθητών. Να αναπτύξει την πιο σημαντική παραγωγική δύναμη, τον άνθρωπο, σε όλες τις κατευθύνσεις.

Ολα τα παιδιά μπορούν να μορφωθούν ολόπλευρα

Γι' αυτόν το λόγο, η πρότασή μας αναδεικνύει την ανωτερότητά της και σήμερα, αν κάποιος τη συγκρίνει με το καταθλιπτικό αστικό σχολείο.

Και η ανωτερότητα αυτής της πρότασης πρώτα απ' όλα αναδεικνύεται γιατί δίνει θετική απάντηση ότι όλα τα παιδιά μπορούν να μορφωθούν ολόπλευρα.

Το σχολείο για το οποίο μιλάμε είναι Ενιαίο. Ενα σχολείο που θα δουλεύει για την όσο το δυνατόν αρμονική ανάπτυξη των ικανοτήτων. Ενα σχολείο που θα οργανώνει την επαφή του νέου με όλες τις πτυχές του ανθρώπινου πολιτισμού. Να μπορεί το παιδί, ο νέος να διευρύνει τις παραστάσεις του, τα ερεθίσματά του.

Γιατί κάθε άνθρωπος μπορεί να συμβάλει από πολλούς δρόμους στην οικοδόμηση της νέας κοινωνίας, ανεξάρτητα από την επαγγελματική επιλογή που θα κάνει.

Αυτό το σχολείο διασφαλίζει ότι όλοι οι νέοι θα ολοκληρώνουν τις δωδεκάχρονες σπουδές τους και θα αναπτύσσουν την προσωπικότητά τους ισόρροπα, καθώς ο ρόλος του σχολείου δεν είναι απλά η μετάδοση γνώσεων, αλλά συνολικότερα η διαπαιδαγώγηση.

Ομως αυτός ο στόχος δεν μπορεί να γίνει πραγματικότητα, αν το σχολικό πρόγραμμα είναι διαφορετικό από σχολείο σε σχολείο ή από κατεύθυνση σε κατεύθυνση, διαχωρίζοντας έτσι τους μαθητές και οδηγώντας σε μονομέρειες.

Γι' αυτό και μιλάμε για ενιαίο πρόγραμμα και περιεχόμενο στο σχολείο. Αυτή ακριβώς είναι η βάση για να αναπτυχθούν οι κλίσεις, τα ενδιαφέροντα.

Είναι ένα σχολείο που τα δίνει όλα σε όλους και όχι κάποια σε λίγους.

Κόντρα στο ιδεολόγημα να μείνει το σχολείο μακριά από την πολιτική

Αγαπητοί φίλοι και σύντροφοι,

Ενα παμπάλαιο ιδεολόγημα έρχεται και επανέρχεται για να μπαίνει εμπόδιο στη διαμόρφωση αγωνιστικής συνείδησης από τους νέους. Πρόκειται για την υποκριτική αστική άποψη ότι το σχολείο μπορεί να μείνει έξω από την πολιτική.

Θέλουν να κρύψουν ότι η πολιτική χειραγώγηση είναι βασικό στοιχείο της αστικής πολιτικής στην Εκπαίδευση και πάντα προσπαθεί να υποβιβάσει, από κάτω μέχρι πάνω, τη γενική εκπαίδευση, σε αυτόν τον κύριο στόχο.

Η κομμουνιστική κοσμοθεωρία, όσο και αν είναι ξένο σώμα στο χώρο της αστικής εκπαίδευσης, δεν είναι παρά ο δρόμος για την κατάκτηση της γνώσης. Γιατί είναι εκείνη η ιδεολογία που είναι άρρηκτα δεμένη με την επιστημονικότητα, την αντικειμενική αλήθεια και εντέλει και την ίδια την κοινωνική πρόοδο.

Από αυτές τις αφετηρίες ξεκινάμε, όταν υπερασπιζόμαστε το δικαίωμά μας ως κομμουνιστές να παρεμβαίνουμε στο περιεχόμενο του σχολείου, να μη μένουμε παρατηρητές στη σχεδιασμένη παρέμβαση του αστικού κράτους στη συνείδηση και το νου των παιδιών μας μέσω του μηχανισμού της Εκπαίδευσης.

Γι' αυτό, ξεχωρίζουμε τον κρίσιμο ρόλο που έχουν οι εκπαιδευτικοί σήμερα. Για να ξεδιπλωθεί ακόμα πιο αποφασιστικά η παρέμβαση πρωτοπόρων εκπαιδευτικών μέσα στο μάθημα. Μια τέτοια παρέμβαση μπορεί από σήμερα να οργανώνεται. Είναι απαίτηση των καιρών.

Για να καταπολεμηθεί ο σύγχρονος σκοταδισμός που συνυπάρχει με την πολλαπλότητα της πληροφόρησης αλλά και τον καταιγισμό των ιντερνετικών σκουπιδιών, που μόνο γνώση δεν είναι.

Να μπορούν οι μαθητές να ξεχωρίζουν, μέσα από τον καταιγισμό των ορισμών, των τύπων και των κανόνων, ότι αυτοί είναι οι απαντήσεις που έδωσε η επιστήμη σε πρακτικά προβλήματα που είχαν να κάνουν με την εξέλιξη των κοινωνιών, τις ανάγκες της παραγωγής.

Να δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να προσεγγίσουν όλο τον πλούτο του πολιτισμού της ανθρωπότητας που μέσω της γλώσσας έρχεται στο λαό. Να αναδεικνύεται η γλώσσα ως ιστορικός, ζωντανός οργανισμός, ως μέσο έκφρασης, επικοινωνίας και κυρίως ως όργανο σκέψης και συνειδητής επίδρασης στον κόσμο. Κόντρα στην τυπολατρία, στην αποσπασματική αναφορά σε κείμενα, στη διδασκαλία με όρους εκμάθησης ξένης γλώσσας, με όρους τουρισμού.

Ακόμα και από τις πιο μικρές ηλικίες να χτίζονται οι προϋποθέσεις, ώστε απ' όλα τα μαθήματα να ξεπροβάλλει η πίστη στη δυνατότητα του ανθρώπου να γνωρίσει και να αλλάξει τον κόσμο. Να προκαλούμε τη σκέψη των μαθητών, να οδηγούμε σε καταστάσεις προβληματισμού, να ταρακουνάμε συνειδήσεις, να κλονίζουμε έτοιμες "αλήθειες".

Οδηγοί μας οι φωτισμένοι δάσκαλοι προηγούμενων δεκαετιών

Σε μια τέτοια προσπάθεια, οδηγοί μας μπορούν να γίνουν και οι φωτισμένοι δάσκαλοι προηγούμενων δεκαετιών, αλλά και να εμπλουτιστεί με σημερινά θετικά παραδείγματα.

Κόντρα και σε πείσμα με μια σύγχρονη σούπα, που υποβιβάζει την Παιδαγωγική απλά σε μια συνταγή τεχνικών διδασκαλίας, αξιώνουμε να βλέπουμε την Παιδαγωγική ως επιστήμη.

Ως επιστήμη που ασχολείται με την αγωγή του ανθρώπου, αναγνωρίζοντας φυσικά ότι η αγωγή εκφράζει στόχους για το τι άνθρωπο θέλει να βγάλει η κοινωνία από το σχολείο, κάτι που δεν είναι άσχετο, αλλά εξαρτάται από τον χαρακτήρα της κοινωνίας.

`Η όπως έγραφε και ο Μιχάλης Παπαμαύρος στο "Σύστημα της Νέας Παιδαγωγικής του", "η αγωγή ασκείται ανάλογα με την Κοινωνία που εξυπηρετεί", τονίζοντας παράλληλα: "Η Παιδαγωγική δεν βρίσκεται στα σύννεφα, παρά ενεργεί μέσα σε μια ορισμένη Κοινωνία".

Πρόκειται για μια υπόθεση δύσκολη και σύνθετη, είναι αλήθεια. Γιατί κάπως ξεβολεύει, σε οδηγεί και σε μια πορεία αντίθεσης, έως και σύγκρουσης με τις κατευθύνσεις που δίνει σήμερα το αστικό κράτος για το μάθημα, τη σχολική γνώση. Αυτός ο δρόμος όμως τελικά καταξιώνει την ίδια την υπόσταση του δασκάλου, του εκπαιδευτικού. Δίνει νόημα στην επιστημονική του συγκρότηση.




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org