Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
-- Συνέντευξη με τον Πέτρο Μαρκομιχάλη, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ, για την εκδήλωση που γίνεται το Σάββατο 20 Φλεβάρη με αφορμή τα 40 χρόνια από το 1ο Συνέδριο της ΚΝΕ.
-- Αρθρο: «Για τη στάση των δυνάμεων ΑΝΤΑΡΣΥΑ - ΛΑΕ στο φοιτητικό κίνημα».
-- Οι συνέπειες από την κατάργηση ουσιαστικά των τμημάτων ένταξης που φέρνει η κυβέρνηση και τα γενικότερα εκρηκτικά προβλήματα στην Ειδική Αγωγή.
Πούλμαν για τη μετάβαση στο γήπεδο του Σπόρτιγκ το Σάββατο, δρομολογούν οι Οργανώσεις της ΚΝΕ από μια σειρά περιοχές της Αττικής:
Πετρούπολη, στις 5.45 μ.μ., από πλατεία Ηρώ.
Ιλιον, στις 6 μ.μ., μπροστά από τον ΟΤΕ.
Αγιοι Ανάργυροι, στις 6 μ.μ., από την κεντρική πλατεία.
Μενίδι, στις 5.45 μ.μ., από πλατεία Καράβου.
Παγκράτι, στις 6 μ.μ., από Βουλιαγμένης στο ύψος του Α' νεκροταφείου.
Νέος Κόσμος, στις 6.15 μ.μ., από στάση ΜΕΤΡΟ Συγγρού - Φιξ.
Πέραμα, στις 5 μ.μ., από τα «Καραβάκια».
Κερατσίνι, στις 5 μ.μ., από πλατεία Λαού.
Μιλά στον «Ριζοσπάστη» ο Πέτρος Μαρκομιχάλης, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ
Η εκδήλωση θα γίνει στις 7 μ.μ., στο γήπεδο Σπόρτιγκ (πλησίον σταθμού ΗΣΑΠ «Αγιος Ελευθέριος»), όπου ακριβώς είχε γίνει και το 1ο Συνέδριο της ΚΝΕ και θα μιλήσει ο Νίκος Αμπατιέλος, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ, ενώ θα ακολουθήσει και συναυλία.
Με αφορμή αυτήν την εκδήλωση ο «Ριζοσπάστης» μίλησε με τον Πέτρο Μαρκομιχάλη, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ και Γραμματέα της Οργάνωσης Περιοχής Αττικής, για την προετοιμασία της εκδήλωσης αλλά και τη σημασία της, τα μηνύματα που στέλνει στη νέα γενιά:
-- Πώς προετοιμάζεται η ΚΝΕ στην Αττική για την επιτυχία της εκδήλωσης;
-- Η Οργάνωση Περιοχής Αττικής έχει ριχτεί στην προετοιμασία της εκδήλωσης με πολλούς τρόπους και μορφές. Τις μέρες που μας πέρασαν οι Οργανώσεις Βάσης συζήτησαν τη σημασία και το περιεχόμενο αλλά και το πώς θα οργανώσουν την προπαγάνδιση και επιτυχία της εκδήλωσης. Είμαστε σε διαδικασία μαζικού καλέσματος της νεολαίας της Αττικής γι' αυτήν την εκδήλωση, ιεραρχώντας όλα αυτά τα παιδιά με τα οποία βρεθήκαμε μαζί στις μάχες του προηγούμενου διαστήματος. Απευθυνόμαστε επίσης στους νέους που σήμερα προβληματίζονται, που ψάχνουν διέξοδο από τη σημερινή κατάσταση και τους καλούμε να έρθουν στην εκδήλωση, να μάθουν για τι παλεύουν σήμερα το ΚΚΕ και η ΚΝΕ, να συμπορευτούν μαζί μας.
Οι ΟΒ όρισαν εξορμήσεις σε χώρους νεολαίας με το κάλεσμα του ΚΣ της ΚΝΕ, με την εφημερίδα μας τον «Οδηγητή» που έχει ξεχωριστό αφιέρωμα στο 1ο Συνέδριο της ΚΝΕ. Την ίδια ώρα, γεμίσαμε τις λαϊκές γειτονιές, τα σχολεία, τις σχολές μαθητείας, τα ΤΕΙ και πανεπιστήμια της Αθήνας και του Πειραιά με το προπαγανδιστικό υλικό, τις αφίσες και τα πανό μας. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των συντρόφων και φίλων που θα παρακολουθήσουν την εκδήλωση, όλες οι Τομεακές Οργανώσεις έχουν εξασφαλίσει λεωφορεία από διάφορες περιοχές για να διευκολυνθεί η μεταφορά από και προς το Σπόρτιγκ.
-- Τι μηνύματα θέλετε να στείλετε μέσα από αυτήν την εκδήλωση στη νέα γενιά;
-- Η εκδήλωσή μας για τη συμπλήρωση 40 χρόνων από το 1ο Συνέδριο της ΚΝΕ εντάσσεται στις δραστηριότητες του Κόμματος και της Οργάνωσης με ορίζοντα τον εορτασμό των 100χρονων του ΚΚΕ και των 50χρονων της ΚΝΕ το 2018. Συγκεκριμένα, μέσα από αυτήν την εκδήλωση επιδιώκουμε να συζητήσουμε οργανωμένα και πλατιά με τους νέους για το χαρακτήρα της ΚΝΕ, το σκοπό της ως Νεολαίας του ΚΚΕ. Οπως λέει και ο ποιητής Κ. Βάρναλης, στο στίχο που συντροφεύει το περιοδικό μας, τον «Οδηγητή», από το πρώτο του φύλλο, είμαστε «...τέκνο της ανάγκης και ώριμο τέκνο της οργής». Αυτό είναι - μπορούμε να πούμε - το μήνυμα της εκδήλωσης που θέλουμε να περάσουμε.
Πιο συγκεκριμένα, μπροστά στην εκδήλωση θέλουμε να αναδείξουμε την καθοριστική συμβολή της Οργάνωσής μας στην ανάπτυξη της πάλης της νεολαίας, ότι αποτελεί το πιο πρωτοπόρο τμήμα της. Να αναδείξουμε τον καθοριστικό ρόλο που παίζουν το δυνάμωμα της ΚΝΕ, τα βήματα που μετρά στην ανάπτυξη και οικοδόμησή της, στο δυνάμωμα της πάλης ενάντια στο σύστημα που γεννά την ανεργία, την εκμετάλλευση, τους πολέμους, την προσφυγιά, το φασισμό.
Σε όλη τη ζωή της η ΚΝΕ, στο πλευρό του Κόμματος, έβαλε τη σφραγίδα της στην αγωνιστική διαπαιδαγώγηση και οργάνωση της πάλης των νέων στη χώρα μας, τροφοδότησε και θα συνεχίσει να τροφοδοτεί το ΚΚΕ με νέα μέλη, να είναι σχολείο διαπαιδαγώγησης νέων κομμουνιστών. Επιβεβαίωσε με αυτόν τον τρόπο την απόφαση του ΠΓ της ΚΕ το 1968 να ιδρύσει την ΚΝΕ.
Η παραπάνω συζήτηση μπορεί και πρέπει να γίνει με όσο περισσότερους νέους. Ειδικά όμως πρέπει να ξεχωρίσουμε όλα αυτά τα παιδιά που προσεγγίζουν την ΚΝΕ, που διστάζουν αυτή τη στιγμή να οργανωθούν σε αυτή για διάφορους λόγους. Μέσα από αυτήν την εκδήλωση μπορούμε να απαντήσουμε σε προβληματισμούς, να αναδείξουμε την αναγκαιότητα της οργανωμένης ζωής για έναν νέο που θέλει να παλέψει για τη νέα κοινωνία, το σοσιαλισμό - κομμουνισμό.
Πλήθος μαθητών, αλλά και γονείς, πέρασαν από το χώρο όπου φιλοξενούνταν οι δραστηριότητες, εκεί όπου με το μεράκι των μελών και των φίλων της ΚΝΕ δόθηκε για δυο μέρες χώρος στους μαθητές της πόλης να εκφράσουν τα ενδιαφέροντά, τις κλίσεις, τους προβληματισμούς τους.
Οπως τόνισε και ο Θανάσης Μελάς, μέλος του Συμβουλίου Περιοχής Δυτικής Ελλάδας και Γραμματέας του Μαθητικού Τομέα της Πάτρας: «Η τέχνη, ο πολιτισμός, η δημιουργική έκφραση είναι ανάγκη και δικαίωμα όλων μας. Αλλωστε, η έμπνευση πηγάζει από την ίδια τη ζωή, από τον αγώνα για να την αλλάξουμε. Οι μεγαλύτεροι αγώνες του λαού μας, άλλωστε, έχουν συνδεθεί με μεγάλες καλλιτεχνικές δημιουργίες... Σήμερα όποιος μαθητής θέλει να ασχοληθεί με τον πολιτισμό πρέπει να πληρώσει ακριβά σε ιδιωτικές δομές, αφού στις περισσότερες περιπτώσεις είτε δεν υπάρχουν δωρεάν υποδομές, είτε μαραζώνουν και υπολειτουργούν. Δεν είναι τυχαίο ότι στην ΕΣΣΔ, όπου οικοδομήθηκε ο σοσιαλισμός, ο πολιτισμός και η ψυχαγωγία ήταν καθολικό δικαίωμα. Η ΚΝΕ είναι η μόνη πολιτική νεολαία που δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια, διεκδικεί και πρωτοστατεί στην προώθηση της νεανικής δημιουργίας, μακριά από χορηγούς και μεγάλα συμφέροντα της βιομηχανίας του θεάματος».
Το πρόγραμμα του Διημέρου περιλάμβανε: Χορευτικές επιδείξεις από το παιδικό τμήμα του χορευτικού του Δήμου Πατρέων και από το παιδικό τμήμα του χορευτικού του Παμμικρασιατικού Συλλόγου, επίδειξη ρυθμικής γυμναστικής από μαθήτρια του 2ου ΓΕΛ, επίδειξη parkour από μαθητές του 9ου Γυμνασίου, σατιρικό σκετς από μαθητές του Λαϊκού Φροντιστηρίου του ΜΑΣ, μουσικά σχήματα από το 1ο ΓΕΛ, 3ο ΓΕΛ, 4ο ΓΕΛ, 9ο Γυμνάσιο και 10ο Γυμνάσιο.
Επίσης, στο χώρο υπήρχαν: Εκθεση φωτογραφίας από μαθήτρια του 2ου ΓΕΛ, χώρος για graffiti, εργαστήριο Καραγκιόζη, ζωγραφική.
Οι μαθητές ανανέωσαν το ραντεβού τους για τα Μαθητικά Φεστιβάλ στην Πάτρα τον Απρίλη και σε άλλες δραστηριότητες μέχρι τότε.
Το Παράρτημα Γαλατσίου της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ και η ΚΝΕ συνδιοργανώνουν εκδήλωση για τα 73 χρόνια από την ίδρυση της ΕΠΟΝ, την Κυριακή 21 Φλεβάρη, στις 7 μ.μ., στο Πνευματικό Κέντρο Γαλατσίου. Η εκδήλωση θα περιλαμβάνει έκθεση φωτογραφίας και καλλιτεχνικό πρόγραμμα.
Οι κινητοποιήσεις του τελευταίου διαστήματος ενάντια στο ασφαλιστικό έκτρωμα, η επιτυχία της απεργίας στις 4 Φλεβάρη και οι τεράστιες απεργιακές συγκεντρώσεις του ΠΑΜΕ με τη συμμετοχή δεκάδων φοιτητικών - σπουδαστικών συλλόγων, τα μπλόκα των αγροτών, αφήνουν τον απόηχο και το αποτύπωμά τους και μέσα στους χώρους της νεολαίας, στους φοιτητές και σπουδαστές, που αγανακτούν με την κατάσταση στις σπουδές τους, που δε δέχονται ένα μέλλον στην ανασφάλεια, τα 5μηνα και τις ουρές της ανεργίας, που δοκίμασαν τον ΣΥΡΙΖΑ και απογοητεύτηκαν, που σκέφτονται ότι «κάτι πρέπει να γίνει».
Δίνουν κουράγιο και ελπίδα σε όσους φοιτητές το προηγούμενο διάστημα συμμετείχαν στην οργάνωση της πάλης, για να συνεχίσουν πιο αποφασιστικά.
Δίνουν τη δυνατότητα στις δυνάμεις της ΚΝΕ σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ να συζητήσουμε με πολύ περισσότερους για την ανάγκη να πάρουν μέρος στο συλλογικό και οργανωμένο αγώνα, ενάντια στο σύνολο της αντιλαϊκής πολιτικής. Για την ανάγκη να συναντηθούν με τους κομμουνιστές στο δρόμο της διεκδίκησης των σύγχρονων αναγκών μας στη μόρφωση, τη δουλειά και τη ζωή. Για να ακούσουν τις θέσεις και την πρόταση διεξόδου του ΚΚΕ.
Οι νέοι αυτοί μπορούν πλέον πιο καθαρά να δουν ότι το ΚΚΕ είχε δίκιο όταν προειδοποιούσε ότι καμία κυβέρνηση στο έδαφος του καπιταλισμού δεν μπορεί να δώσει λύσεις στα μεγάλα λαϊκά προβλήματα. Οτι διέξοδος υπάρχει για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών μόνο με σύγκρουση και ρήξη με το σύστημα της εκμετάλλευσης, τα μονοπώλια, την ΕΕ και το ΝΑΤΟ.
Οτι είναι παραλογισμός το 2016, με την αλματώδη ανάπτυξη της επιστήμης και της παραγωγικότητας της εργασίας, να δουλεύουμε μέχρι τα 67 χρόνια για να πάρουμε μια σύνταξη - φιλοδώρημα των 384 ευρώ ή να θεωρούμε δεδομένο ότι δε θα πάρουμε ποτέ σύνταξη, 1 στους 2 νέους να είναι άνεργος και ανασφάλιστος, να σπουδάζουμε με χίλιους κόπους για μια θέση στα 5μηνα. Να μένουν εκατοντάδες χιλιάδες χωρίς φάρμακα και περίθαλψη, για να κερδίζουν τα κοράκια των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών. Και ο παραλογισμός αυτός βαφτίζεται «ρεαλισμός» και «μονόδρομος», γιατί μόνο έτσι μπορεί να αυξηθεί η κερδοφορία και η ανταγωνιστικότητα των μονοπωλίων, να έρθει «ανάπτυξη» στα κέρδη τους. Αυτή τη στρατηγική υπηρετεί η πολιτική της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, η ΝΔ και τα υπόλοιπα αστικά κόμματα που πίνουν νερό στο όνομα της καπιταλιστικής ανάπτυξης.
Αυτή η συζήτηση πρέπει να ανοίξει πιο πλατιά μέσα στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, ιδιαίτερα σήμερα που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ετοιμάζεται να γκρεμίσει συθέμελα την Κοινωνική Ασφάλιση, από τις μεγαλύτερες κατακτήσεις των εργαζομένων κατά τον 20ό αιώνα και ταυτόχρονα προετοιμάζει νέα σαρωτική επίθεση στα Εργασιακά, την Εκπαίδευση (μέσα από τον «Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία»), την απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων κ.ο.κ.
Αυτή την ώρα που πρέπει οι φοιτητές μαζί με τους εργαζόμενους να ορθώσουν το ανάστημά τους και να πολεμήσουν για το μέλλον τους και χρειάζεται να γίνει ένα ουσιαστικό βήμα στη μαζικότητα, στη συμπόρευση του φοιτητικού κινήματος με το ταξικό εργατικό κίνημα και τα μπλόκα των μικρομεσαίων αγροτών, εμπόδιο δεν αποτελεί μόνο η κυβερνητική προπαγάνδα του ΣΥΡΙΖΑ, η προσπάθεια να καλλιεργηθεί ο «κοινωνικός αυτοματισμός» στις διάφορες εκδοχές του.
Τέτοιο ρόλο παίζουν και δυνάμεις που μέσα στο φοιτητικό κίνημα κατ' επανάληψη βάζουν εμπόδια στην οργάνωση των φοιτητών και σπουδαστών, στη συμπόρευσή του με το εργατικό κίνημα.
Είναι χαρακτηριστική η στάση των δυνάμεων ΑΝΤΑΡΣΥΑ - ΛΑΕ* σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, που σε μια σειρά Διοικητικών Συμβουλίων και σχολών, τη στιγμή που έπρεπε να οργανωθεί ο αγώνας των φοιτητών μπροστά σε σημαντικές μάχες, όπως π.χ. η πρόσφατη πανεργατική απεργία, και να συντονιστεί ο αγώνας ενάντια στο αντιασφαλιστικό έκτρωμα, με την πρακτική και τις αντιφατικές τοποθετήσεις τους - απόρροια των αδιεξόδων που έχουν στη γραμμή τους - έβαζαν με διάφορους τρόπους εμπόδια.
Σταχυολογούμε εδώ ορισμένα, αν και όχι τα μόνα, παραδείγματα από φοιτητικούς συλλόγους στην Αττική:
Σε πάρα πολλούς συλλόγους καταψήφισαν την πρόταση για συμμετοχή στην κοινή σύσκεψη σωματείων, συλλόγων και μαζικών φορέων που καλούσαν την περασμένη βδομάδα 8 Ομοσπονδίες για την κλιμάκωση της πάλης ενάντια στο ασφαλιστικό έκτρωμα. Πέρα από αστείες δικαιολογίες, όπως στους Ηλεκτρολόγους του ΕΜΠ που δήλωσαν ότι δεν μπορεί να συμμετάσχει ο σύλλογος επειδή «η δράση του συλλόγου το τελευταίο διάστημα είναι αναντίστοιχη της συγκυρίας και της ανάλογης δράσης των σωματείων που καλούν τη σύσκεψη», στις περισσότερες σχολές καταψήφισαν, με το αποκαλυπτικό επιχείρημα ότι «δεν έχουμε κοινό προσανατολισμό με αυτά τα σωματεία».
Απέναντι στην πρόταση του ΜΑΣ για αγωνιστική υποδοχή των αγωνιζόμενων αγροτών στην Αθήνα με κινητοποιήσεις την Παρασκευή και το Σάββατο, όχι μόνο καταψήφιζαν παντού (συνήθως με τη δικαιολογία ότι «θα καλέσουμε άλλη ώρα και σε άλλο μέρος που ακόμα δεν έχει αποφασιστεί (!)»), αλλά έφτασαν στο σημείο στο Χημικό της Αθήνας να δηλώνουν ότι «σιγά μην πάμε με τους αγρότες που στήριζαν το μπλοκ του ΝΑΙ στο δημοψήφισμα» και στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο ότι «τα αιτήματα των αγροτών δε στρέφονται ενάντια στην κυβέρνηση και την ΕΕ» και ότι «το μπλόκο της Νίκαιας υιοθέτησε τα αιτήματα της ΝΔ». Την ίδια, μάλιστα, στιγμή που η κυβέρνηση έλεγε ότι οι αγώνες είναι υποκινούμενοι και λασπολογούσε για «βολεμένους αγρότες», η στάση τους έδινε «χέρι βοηθείας» στην κυβερνητική προπαγάνδα: σε κάποιες σχολές έφτασαν ακόμα και να αντιγράφουν τα σκονάκια των αστικών ΜΜΕ, καταγγέλλοντας «κομματικές κινητοποιήσεις» (όπως και η κυβέρνηση εξάλλου), σε άλλες μιλούσαν για «τα μη επαναστατικά στρώματα των αγροτών που δε στρέφονται ενάντια στην ΕΕ»!
Αλλού απέρριπταν τις προτάσεις του ΜΑΣ για συμμετοχή στις κινητοποιήσεις, κατηγορώντας τις ταξικές δυνάμεις του ΠΑΜΕ στο εργατικό κίνημα ότι τάχα «ακολουθούν και συναινούν στο απεργιακό πρόγραμμα του αστικοποιημένου συνδικαλισμού». Ξέχασαν γρήγορα ότι οι ίδιοι «επαναστάτες», στην αρχή της χρονιάς, όταν εκατοντάδες σωματεία, δεκάδες Ομοσπονδίες εργαζομένων έπαιρναν αποφάσεις για απεργία με ανοιχτή ημερομηνία ενάντια στα σχέδια της κυβέρνησης για το Ασφαλιστικό, στους φοιτητές οι δυνάμεις των ΑΝΤΑΡΣΥΑ - ΛΑΕ καταψήφιζαν, με την αιτιολογία ότι «μέχρι να αποφασίσει η ΑΔΕΔΥ δεν υπάρχει απεργία»! Ξέχασαν και την παρουσία της ΛΑΕ κι ενός τμήματος της ΑΝΤΑΡΣΥΑ κάτω από την εξέδρα της ΓΣΕΕ στην πρόσφατη απεργία και ότι σε κάποιους φοιτητικούς συλλόγους άφησαν στην άκρη την «ανεξάρτητη ταξική γραμμή» και έτρεξαν να στηρίξουν ακόμα και τις ηγεσίες του Ιατρικού και Δικηγορικού Συλλόγου Αθήνας στις κινητοποιήσεις, χωρίς καμία απολύτως κριτική στις συντεχνιακές λογικές τους, δηλαδή «αγκαλιά» με αυτούς που λιβανίζουν την ΕΕ, στήριξαν όλες τις προηγούμενες ανατροπές στο Ασφαλιστικό, το τζογάρισμα των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων και σήμερα ζητάνε «να σωθεί το σπίτι τους και ας καεί του γείτονα», κόντρα στα συμφέροντα και στον αγώνα μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων επιστημόνων αυτών των κλάδων.
Η «τύφλωση» ορισμένων από αυτές τις ομάδες, πέρα από την καταψήφιση κάθε πρότασης του ΜΑΣ μόνο και μόνο γιατί «είναι του ΜΑΣ και του ΠΑΜΕ», έφτασε στο σημείο, την ίδια περίοδο, στην Ιατρική Αθήνας να μην καταδικάζουν την επίθεση των ΜΑΤ στους συνταξιούχους έξω από τη Βουλή, μιλώντας για «ακτιβισμό του ΠΑΜΕ έξω από το Μαξίμου»! Αυτά, δηλαδή, που έλεγε και η κυβέρνηση.
Ολα τα παραπάνω παραδείγματα, αν και όχι ολοκληρωμένα, δίνουν ωστόσο μια εικόνα για το πού οδηγούν οι αντιφάσεις και τα αδιέξοδα μιας γραμμής, που ούτε λίγο - ούτε πολύ βάζει στην προμετωπίδα της μια σύγκρουση εντός των τειχών του συστήματος. Οδηγούν έτσι τους αγώνες να εγκλωβίζονται στους κάθε φορά σχεδιασμούς για την κυβερνητική εναλλαγή στην αστική διακυβέρνηση και αυτές τις δυνάμεις που πριν κάποιους μήνες γίνονταν ουρά του ΣΥΡΙΖΑ, τώρα να ξαναγίνονται ουρά του «ΣΥΡΙΖΑ Νο2», ξαναπροτείνοντας ούτε λίγο - ούτε πολύ το ίδιο που έφερε ως αποτέλεσμα την απογοήτευση χιλιάδων συναδέλφων μας, που σήμερα λένε «τίποτα δεν αλλάζει» και είναι με το κεφάλι κάτω.
Αλλά σήμερα η απάντηση δεν μπορεί να είναι απλά «να φύγει ο ΣΥΡΙΖΑ και μετά βλέπουμε», όπως λένε, δηλαδή λύση εντός των τειχών, χωρίς σύγκρουση με αυτούς που κερδίζουν όποια και αν είναι η κυβέρνηση, δηλαδή με τους βιομήχανους, τους εφοπλιστές και τους τραπεζίτες. Ούτε βέβαια λύση μπορεί να είναι η ενότητα παρατάξεων, κομμάτων και κάθε λογής «παραγόντων».
Τώρα πρέπει να γίνει ένα βήμα στο ξεπέρασμα αυτής της γραμμής που οδηγεί από ήττα σε ήττα. Περισσότεροι φοιτητές μπορούν να βγάλουν συμπεράσματα και να τους γυρίσουν την πλάτη. Να δοκιμάσουν την πραγματική τους δύναμη, τους αγώνες που θα συγκρούονται με κυβερνήσεις, την ΕΕ, τους καπιταλιστές και το κράτος τους, για να φέρουν πραγματικές ριζικές ανατροπές.
Αυτό που χρειάζεται είναι η ενότητα των φοιτητών και των σπουδαστών που πλήττονται από την αντιλαϊκή πολιτική, η κοινή τους δράση με όλο τον εργαζόμενο λαό. Ενότητα και κοινή δράση για τις σύγχρονες ανάγκες των φοιτητών: Για αποκλειστικά δωρεάν σπουδές, για πτυχία με επιστημονική γνώση και ειδίκευση, για σταθερή δουλειά με δικαιώματα πάνω σε αυτό που σπουδάζουμε, για επιστήμη και έρευνα στην υπηρεσία του λαού και των αναγκών του!
Σε αυτή την κατεύθυνση, τα μέλη και οι φίλοι της ΚΝΕ μπορούν να συναντηθούν με τη μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών και σπουδαστών που δοκιμάζονται από την αντιλαϊκή πολιτική και αναζητούν διέξοδο.
* Στο φοιτητικό κίνημα οι δυνάμεις της ΑΝΤΑΡΣΥΑ με ένα τμήμα της ΛΑΕ συστεγάζονται στην παράταξη των ΕΑΑΚ, ενώ συνεχίζονται οι διεργασίες και τα παζάρια για τη συγκόλληση και ενός τμήματος από την πρώην παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ, την ΑΡΕΝ.
Αμεση ίδρυση και επέκταση Τμημάτων Ενταξης με μόνιμους διορισμούς του αναγκαίου προσωπικού απαιτεί το εκπαιδευτικό και αναπηρικό κίνημα
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του υπουργείου ο αριθμός των ιδρυμένων τμημάτων ένταξης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ανέρχεται στα 1.870. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα ιδρυμένα τμήματα ένταξης είναι 278! Αν συνυπολογίσουμε ότι, με βάση το ποσοστό που δίνει η Βρετανική Εταιρεία Δυσλεξίας, περίπου το 10% των μαθητών του συνολικού μαθητικού πληθυσμού έχει ειδικές ή μαθησιακές δυσκολίες, τότε ο βεβαιωμένος και δηλωμένος μαθητικός πληθυσμός στα ιδρυμένα τμήματα ένταξης στην πρωτοβάθμια (οι μαθητές δημοτικού υπολογίζονται σε περίπου 500.000) θα πρέπει να ήταν μεγαλύτερος κατά δεκάδες χιλιάδες!
Υπενθυμίζεται ότι τα Τμήματα Ενταξης θεσμοθετήθηκαν ως τέτοια με το νόμο 2817 (ΦΕΚ 78/14-03-2000) και πλέον οι ειδικές τάξεις μετονομάζονται σε ΤΕ. Ετσι, με τη διατύπωση: «Οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορεί να φοιτούν (...) α. σε ειδικά οργανωμένα και κατάλληλα στελεχωμένα τμήματα ένταξης (...) β. σε ειδικά οργανωμένα και κατάλληλα στελεχωμένα τμήματα ένταξης που λειτουργούν μέσα στα σχολεία της γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης (ν. 2817/2000)» δίνεται συνέχεια σε μια δομή Ειδικής Αγωγής που όπως φαίνεται εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να είναι ίσως η μοναδική δομή παροχής Ειδικής Αγωγής σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο δημόσιο σχολείο.
Με τα ΤΕ, συνέχεια των ειδικών τάξεων, δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για να δοθεί ειδική στήριξη, κύρια σε μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, είτε γενικά με μαθησιακές δυσκολίες. Η αθρόα ένταξη των περισσότερων παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέσα στα γενικά σχολεία είχε ως αποτέλεσμα να διευρυνθεί το φάσμα των μαθητών που παρακολουθούσε ΤΕ, όπως παιδιά με αυτισμό, ήπιες ψυχολογικές διαταραχές κ.ά. Γεγονός ιδιαίτερα αρνητικό για τα ίδια τα παιδιά που χρειάζονται άλλου είδους παρέμβαση και στήριξη, επιστημονική και διεπιστημονική, ολιγομελή τμήματα κ.ά. Οι συνέπειες αφορούν συνολικά την εξέλιξη των ίδιων των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που εφόσον δε δέχονται την κατάλληλη στήριξη οδηγούνται στο περιθώριο της μαθησιακής διαδικασίας ή στα ιδιωτικά σχολεία και κέντρα.
Παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των ΤΕ είναι ανεπαρκής και ο τρόπος λειτουργίας τους πίσω από τις πραγματικές ανάγκες, ωστόσο το ΤΕ επιτελεί σοβαρό ρόλο σε σχέση με την αποστολή του, την παρέμβαση και στήριξη των παιδιών με ειδικές μαθησιακές και μαθησιακές δυσκολίες, καθώς τα παιδιά αυτά έχουν ανάγκη από εξατομικευμένη παρέμβαση, διαφοροποιημένο χρόνο, πρόγραμμα, και σίγουρα τα όποια βήματα και η όποια εξέλιξη του παιδιού μαθησιακά απαιτεί χρόνο και προσπάθεια από την πλευρά του.
Το υπουργείο Παιδείας, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να δώσει «επιστημονικό» κύρος στην κατάργηση των ΤΕ, επικαλείται «απομόνωση» και «στιγματισμό» των παιδιών με το να παρακολουθούν 2 -3 ώρες τη βδομάδα κάποια βασικά μαθήματα (οι μαθητές παρακολουθούν στο ΤΕ μόνο γλώσσα και μαθηματικά εφόσον υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις που τους εμποδίζουν να παρακολουθήσουν υποτυπωδώς το πρόγραμμα της τάξης τους). Αλλά δεν απαντά στο εξής απλό ερώτημα: Ενα παιδί όταν δεν μπορεί να παρακολουθήσει τα μαθήματα της τάξης του δε στιγματίζεται και περιθωριοποιείται; Η εμπειρία δείχνει ότι όταν τα παιδιά (και οι γονείς τους, βέβαια) ενημερώνονται για το τι γίνεται στα ΤΕ βοηθούν με κάθε τρόπο την ενταξιακή διαδικασία.
Η συγκεκριμένη τροπολογία παύει κάθε βοήθεια που σήμερα δίνεται στα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές δυσκολίες. Ο εκπαιδευτικός του ΤΕ ομαδοποιεί τους μαθητές που έχει, με βάση τις ιδιαίτερες δυσκολίες τους, βοηθώντας περισσότερους του ενός μαθητές από διαφορετικά τμήματα ή τάξεις. Εάν θα πηγαίνει στην τάξη πώς θα μπορέσει να το κάνει αυτό;
Ο μαθητής δέχεται βοήθεια στα βασικά μαθήματα της γλώσσας και των μαθηματικών, προκειμένου να φτάσει στο επίπεδο να παρακολουθεί τα μαθήματα της τάξης του. Οταν ένα τμήμα έχει Φυσική ή Ιστορία ή Γεωγραφία τι παρέμβαση μπορεί να κάνει ο εκπαιδευτικός του ΤΕ; Ο δάσκαλος της τάξης θα κάνει γεωγραφία και ο δάσκαλος του ΤΕ θα κάνει γλώσσα; Δεν μιλάμε βέβαια για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που εκεί τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα.
Εξάλλου, η πρεμούρα της κυβέρνησης για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αποτυπώνεται και στο γεγονός ότι λίγους μήνες πριν τη λήξη του σχολικού έτους ακόμη δεν έχουν καλυφθεί τα κενά σε παράλληλη στήριξη και ΤΕ. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε μόνο στην Α' Αθήνας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση 10 ΤΕ είναι κλειστά και 60 παράλληλες δεν έχουν ικανοποιηθεί. Αντίστοιχα στην Γ' Διεύθυνση 5 ΤΕ είναι κλειστά και λιγότερες από το 50% των αιτήσεων για παράλληλη στήριξη έχει ικανοποιηθεί. Αν μπορούμε να μιλήσουμε σε πανελλαδικό επίπεδο από τις 5.000 αιτήσεις για παράλληλη στήριξη σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έχουν καλυφθεί οι 1.729, και είναι ακάλυπτες οι 1.400 για την πρωτοβάθμια.
Και σε αυτό το κομμάτι της «ένταξης» αξιοποιούνται από τις μέχρι τώρα κυβερνήσεις αντιεπιστημονικά ιδεολογήματα.
Η θέση κάθε παιδαγωγού, κάθε επιστήμονα, αλλά και του αναπηρικού κινήματος δεν μπορεί παρά να είναι στον αντίποδα από τη μονομερή «ιατρική αντιμετώπιση» του ζητήματος, από την οποία απουσιάζει το σκέλος της εκπαίδευσης και της διαπαιδαγώγησης και συνήθως αναφέρεται στις βαριές περιπτώσεις. Να είναι ενάντια στο μοντέλο της λεγόμενης «ένταξης» με βάση το οποίο όλες οι υπόλοιπες - πλην των «βαριών» - περιπτώσεις, πρέπει να εντάσσονται μονοσήμαντα στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα, που, με το πρόσχημα του ρατσισμού και της ιατρικοποίησης, στερούνται, στην ουσία, τη σχεδιασμένη και με επιστημονική φροντίδα ανάγκη της Ειδικής Αγωγής.
Και οι δυο αντιλήψεις αντικειμενικά δίνουν επιστημονικό μανδύα και απαλλάσσουν τις εκάστοτε κυβερνήσεις από την υποχρέωση να ασχοληθούν επιστημονικά με κάθε κατηγορία προβλήματος, να εξειδικεύσουν την προσέγγιση, την αγωγή και την εκπαίδευση ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε κατηγορίας και φυσικά να χρηματοδοτήσουν γενναία αυτήν την κοινωνική ανάγκη.
Και οι δυο αντιλήψεις αντικειμενικά αποστασιοποιούνται από το κύριο ζήτημα, το κοινωνικό - πολιτικό: Οτι δηλαδή η ίδια η καπιταλιστική κοινωνία, ούτε θέλει ούτε μπορεί να δώσει σχεδιασμένη και επιστημονική απάντηση στην ένταξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες γιατί τα βλέπει σαν βάρος και κόστος.
Σχετική τροπολογία κατέθεσε το ΚΚΕ στη Βουλή
Νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει την κατάργηση του νομοθετικού πλαισίου, με το οποίο ποινικοποιούνται οι μαθητικοί αγώνες, κατέθεσε χτες στη Βουλή το ΚΚΕ. Η τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας, με τίτλο: «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις», στο οποίο περιλαμβάνεται το λεγόμενο «παράλληλο πρόγραμμα».
Στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας επισημαίνεται ότι βρίσκεται ακόμα σε ισχύ η απαράδεκτη από τις 4 Γενάρη του 1999 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (κυρώθηκε με το ν. 2811/2000), η οποία ποινικοποιεί τους μαθητικούς αγώνες. Οπως τονίζεται, με «όργανο» αυτό το νομοθετικό πλαίσιο «επιχειρείται η καταστολή των αγώνων των μαθητών, αλλά και η αποτροπή της οργάνωσης των αγώνων τους. Εκατοντάδες μαθητές έχουν συρθεί στα δικαστήρια και πολλοί εξ αυτών έχουν καταδικαστεί».
Στην τροπολογία, προβλέπεται η κατάργηση του νόμου με τον οποίο κυρώθηκε η ΠΝΠ, να παύσει η ποινική δίωξη των «αξιόποινων πράξεων που φέρεται να τελέστηκαν κατ' εφαρμογή» του συγκεκριμένου νόμου και οι δικογραφίες που εκκρεμούν να τεθούν στο αρχείο.
Προβλέπεται, ακόμα, να παραγραφούν «ποινές στερητικές της ελευθερίας» που έχουν επιβληθεί με δικαστικές αποφάσεις που στηρίχθηκαν σε αυτόν το νόμο και «δεν έχουν καταστεί αμετάκλητες» και οι οποίες δεν έχουν ακόμα εκτιθεί. Σε περίπτωση που έχει αρχίσει η έκτισή τους, να διακοπεί με απόφαση του δικαστηρίου που τις εξέδωσε. Το ίδιο να ισχύσει και για τις αποφάσεις που «έχουν καταστεί αμετάκλητες». Βέβαια, όλες αυτές οι αποφάσεις να διαγραφούν από το ποινικό μητρώο αυτού που έχει καταδικαστεί.
Συγκέντρωση στο υπουργείο Παιδείας πραγματοποιούν σήμερα στη 1.30 το μεσημέρι πρωτοβάθμια σωματεία εκπαιδευτικών της Αττικής. Διεκδικούν να καλυφθούν άμεσα όλα τα κενά στα σχολεία που φτάνουν τις 3.000, να λειτουργήσουν η Ενισχυτική Διδασκαλία και η Πρόσθεση Διδακτική Στήριξη για όλα τα παιδιά που έχουν ανάγκη, να λειτουργήσουν τα Τμήματα Ενταξης.
Για να διευκολυνθεί η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη σημερινή συγκέντρωση, μια σειρά σωματεία και τα ΔΣ της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ έχουν κηρύξει 2ωρη διευκολυντική στάση εργασίας (12 - 2 μ.μ. και 2 - 4 μ.μ.).
Αντίστοιχο κάλεσμα στους γονείς να συμμετάσχουν στην κινητοποίηση απευθύνει και η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ).