Κυριακή 27 Αυγούστου 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Εις υγείαν

Πάει ο Αύγουστος, μας τελειώνει και ατέλειωτος που έμοιαζε μέχρι χτες... Ας τον αποχαιρετίσουμε με ένα ποτό, ας του πούμε «στο καλό», ας ευχηθούμε να τον ζήσουμε και του χρόνου... Τι θα πιούμε;

Μα μια Ριβιέρα, φυσικά. Θα βάλουμε στο (παγωμένο) ποτήρι δυο δάχτυλα κουαντρό, ένα δάχτυλο ρούμι, ένα δάχτυλο χυμό ανανά και έπειτα θα τα ανακατέψουμε απαλά και θα τα σερβίρουμε με έναν κύβο ανανά.

Και ένα κλασικό Ντρε Μαρτίνι. Πώς γίνεται; Πολύ εύκολα. 1 και δύο τρίτα φλιτζανιού ντρε τζιν και ένα τρίτο βερμούτ ντράι. Ανακατεύουμε πολύ καλά και τα σερβίρουμε σε ένα ειδικό ποτήρι με μια φέτα από λεμόνι και δυο πράσινες ελιές.

Και τέλος, θα χαιρετίσουμε τον καυτό μήνα με ένα Κρεόλ. Ετσι κι αλλιώς έχουμε τόσο μαυρίσει που μας ταιριάζει. Λοιπόν, επί τω έργω: Για δυο άτομα, (ε, μονάχοι μας δεν πίνουμε) ένα δάχτυλο σαρτέζ κίτρινο, ένα δάχτυλο σαρτέζ πράσινο, ένα δάχτυλο μαρασκίνο, ένα δάχτυλο σιρόπι βατόμουρου και πολύ θρυμματισμένο πάγο. Τα βάζουμε στο σέικερ και τα χτυπάμε δυνατά. Σουρώνουμε τα υλικά σε δυο ποτήρια και τα σερβίρουμε.

Εις υγείαν και του χρόνου τον Αύγουστο να είμαστε πάλι μαζί.

Ενα βήμα πίσω...

Δεν αντέχεται το 2000 με τίποτε. Τουλάχιστον τούτη την Κυριακή, την τελευταία του Αυγούστου. Αργοπεθαίνει το καλοκαίρι, αργοπεθαίνει και η σελήνη, υπέργηρη είναι, 28 ημερών... Το φαντάζεστε; Πάμε, λοιπόν μια βόλτα στο παρελθόν καλύτερα. Ετσι τουλάχιστον θα ξεφύγουμε από αυτό που φεύγει, που τόσο το περιμέναμε, και που τελικά τίποτε δε μας προσέφερε. Ας γυρίσουμε στα 1822 και ας δούμε τι σημαντικό έγινε τότε. Στις 7 Σεπτεμβρίου του 1822, η Βραζιλία κήρυξε την ανεξαρτησία της από την Πορτογαλία. Αν δεν την είχε κηρύξει θα ήταν άραγε μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αναρωτιόμαστε; Μια απορία εκφράζουμε, μη γελάτε λοιπόν.

Το 1807 ο Γάλλος μαθηματικός Ζαν Μπατίστ Ζοζέφ, βαρόνος του Φουριέ, απέδειξε το λεγόμενο θεώρημα του Φουριέ. Ο Φουριέ χρησιμοποίησε αυτό το θεώρημα για να μελετήσει τη ροή της θερμότητας και το 1822 εξέδωσε ένα βιβλίο με τίτλο «Αναλυτική θεωρία της θερμότητας».

Επίσης, την ίδια χρονιά, ο Αγγλος μαθηματικός Τσάρλες Μπάμπιτς αποφασίζει να κατασκευάσει μια μηχανή, η λειτουργία της οποίας θα ρυθμιζόταν με διάτρητες κάρτες σαν και εκείνες του αργαλειού Ζακάρ, επίσης αυτή η μηχανή θα είχε την ικανότητα να αποθηκεύει μερικά αποτελέσματα ώστε αργότερα να εκτελεί νέες πράξεις με αυτά και θα μπορούσε να τυπώσει τα τελικά αποτελέσματα... Μπορούμε λοιπόν να μιλάμε για τον παππού του υπολογιστή μας;

Ακόμη, ο Γάλλος μαθηματικός Ζαν Βίκτορ Πονσελέ, είχε συλληφθεί κατά την εισβολή του Ναπολέοντα στη Ρωσία και κρατήθηκε αιχμάλωτος για ενάμιση χρόνο. Αυτό το διάστημα δεν πήγε χαμένο και οι καρποί της μελέτης του εμφανίστηκαν το 1822, με την έκδοση ενός βιβλίου του πάνω στη λεγόμενη προβολική γεωμετρία. Τι είναι αυτό; Είναι η μελέτη της σκιάς που ρίχνουν γεωμετρικά σχήματα..

Τέλος, το 1822 ο Γάλλος εφευρέτης Ζοζέφ Νισεφόρ Νιέπς παρήγαγε την πρώτη σταθερή φωτογραφία. Ωστόσο θα έπρεπε να περάσουν μερικά χρόνια ακόμη ώστε να γίνουν τα πρώτα βήματα για την επινόηση μια πρακτικά εφαρμόσιμης φωτογραφικής μεθόδου.

Τελευταίο και τυχερό

Είστε από τους τελευταίους και τυχερούς που φεύγουν για το «οπουδήποτε» τώρα. Είστε οι καθυστερημένοι, οι αργοπορημένοι, οι ευλογημένοι. Είστε έτοιμοι; Ολα είναι εντάξει; Κλείσατε το θερμοσίφωνα, τις πόρτες και παράθυρα; Πήρατε ένα καλό βιβλίο για να σας κρατά συντροφιά αυτές τις ωραίες μέρες που είναι μπροστά σας; Αν το έχετε ξεχάσει βάλτε μέσα στο σακίδιό σας μερικά καλά βιβλία. Οπως: «Παιδικά και εφηβικά χρόνια» Λέων Τολστόι εκδόσεις ΕΣΤΙΑ, μετάφραση από τα ρώσικαΒασίλης Ντινόπουλος. Η συγγραφή αυτού του τόμου είναι από τις πρώτες λογοτεχνικές εργασίες του Τολστόι, το έγραψε σε ηλικία 25 χρόνων. Το πρώτο μέρος είναι μια αυτοβιογραφία γραμμένη με συμβατικό ρεαλισμό, όπου το μυθιστορηματικό υλικό αντλείται από την ίδια τη ζωή του συγγραφέα και από τη ζωή εκείνων που γνώρισε. Στο δεύτερο μέρος η νοσταλγία παραχωρεί τη θέση της στην αναλυτική διάθεση.

Και αν η διάθεση σας είναι διαφορετική, αν θέλετε να διαβάσετε ένα σύγχρονο κοινωνικό μυθιστόρημα, τότε σας προτείνουμε το «Τοπίο ενός χωρισμού» της συναδέλφου μας Σοφίας Μαλτέζου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις « Φιλιππότη».

Πρόκειται για ένα εξαιρετικό βιβλίο με πανέξυπνους διαλόγους, με ευρηματική πλοκή, και έντονους χαρακτήρες, πρόκειται για ένα μυθιστόρημα τόσο «φανταστικά» αληθινό, που αξίζει να το διαβάσετε. Το κείμενο θίγει το θέμα του χωρισμού. Το διαζύγιο, πλαίσιο σ' αυτήν την πολυπρόσωπη ιστορία με μια σειρά από ερωτηματικά γύρω από την προδοσία, τον εγωισμό, το ένστικτο, τους θεσμούς, το παράλογο, την αναγκαιότητα του κακού που αντιμετωπίζει η κεντρική ηρωίδα στην προσπάθειά της με το χωρισμό να σώσει... το γάμο της. Με λίγα λόγια, πρόκειται για ένα ένα ευγενικό μυθιστόρημα.

Μικρές ιδέες

Για μικρές αποδράσεις...

Γιατί να καθόμαστε και να κλαίμε τη μοίρα μας που με το «αόρατο χέρι» της μάς κράτησε, όπως κάθε χρόνο άλλωστε, στην Αθήνα; Οχι άλλο παθητικές και μελαγχολικές αντιδράσεις. Αποδράσεις χρειαζόμαστε. Θα κάνουμε μια υπέροχη βόλτα στου Ψυρρή, μια συνοικία που έχει ιστορία πολλών αιώνων με ξεναγό τον Γιάννη Καιροφύλα, που μέσα από το κομψό βιβλίο του «Η ιστορία της συνοικίας του Ψυρρή» (εκδόσεις «Φιλιππότη»), έχει πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα να μας αφηγηθεί. Θα μιλήσει για τη μεσαιωνική ονομασία του Ψυρρή, για την εξέλιξη της συνοικίας, για το σπίτι του Λόρδου Βύρωνα στου Ψυρρή, για τα αρχοντικά σπίτια στην οδό Σαρρή, για τα τυπογραφεία της εφημερίδας «Εμπρός», για τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, τον ερημίτη του Ψυρρή, για τη δολοφονία του Δηλιγιάννη, για τα καφενεία, για την έφιππο Χωροφυλακή, για τον «περίφημο» Μπαϊρακτάρη, για τους μάγκες, τους βλάμηδες και αντάμηδες... Πάμε λοιπόν, χρόνο να μη χάσουμε για να απολαύσουμε μια άδεια Αθήνα που σε λίγο, πολύ λίγο, θα αρχίσει να γεμίζει.

Ασθενής και οδοιπόρος

Περπατήσαμε ούτε ξέρουμε πόσες ώρες μέσα στα γραφικά δρομάκια του Ψυρρή. Ωρα να γυρίσουμε, ασθενεί μόνον το στομάχι και κουρασμένοι οδοιπόροι είμαστε. Ας ρίξουμε λίγο νερό πάνω μας και έπειτα ας φροντίσουμε το στομάχι μας. Θα ετοιμάσουμε γεμιστές πιπεριές.

Θα χρειαστούμε: 2 1/2 κιλά πιπεριές Φλωρίνης, δυο κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο, δυο μεγάλα κρεμμύδια, δυο σκελίδες σκόρδο, μια κούπα ρύζι, ελάχιστη κανέλα, κύμινο, δυο κούπες νερό, σταφίδες, κουκουνάρια, αλάτι πιπέρι, ένα ματσάκι δυόσμο και ένα ματσάκι μαϊντανό ψιλοκομμένο.

Πλένουμε και στεγνώνουμε τις πιπεριές. Ανάβουμε το γκριλ και τις ψήνουμε, μακριά από την πηγή της φωτιάς, γυρίζοντάς τες για να μαυρίσουν και να φουσκώσουν παντού για δεκαπέντε λεπτά της ώρας περίπου. Τις αφήνουμε να κρυώσουν. Μαραίνουμε το κρεμμύδι και το σκόρδο σε λάδι και προσθέτουμε το ρύζι, την κανέλα και το κύμινο. Προσθέτουμε νερό και σκεπάζουμε το τηγάνι ώστε να σιγοβράσουν μέχρι να απορροφηθεί εντελώς το νερό. Επειτα το κατεβάζουμε από τη φωτιά και βάζουμε τις σταφίδες, τα κουκουνάρια, όλα τα μυρωδικά, το αλάτι και το πιπέρι. Κόβουμε τα κοτσάνια από τις πιπεριές, αφαιρούμε τις φλούδες, τις χαράζουμε κατά μήκος και αφαιρούμε τα σπόρια. Σε ένα πιρέξ που το έχουμε περάσει με λάδι βάζουμε τις πιπεριές αφού τις γεμίσουμε με το ρύζι και τις τοποθετούμε τη μια δίπλα στην άλλη. Τις περιχύνουμε με όλα τα ζουμιά που έχουν μείνει από το ψήσιμο, τις σκεπάζουμε με αλουμινόχαρτο και τις αφήνουμε να ψηθούν στο φούρνο, στους 180 βαθμούς για μισή ώρα περίπου.

Καθ' οδόν: Ικαρία

Γνωστή από την αρχαιότητα για τις θερμοπηγές και το κρασί της, δεμένη με το μύθο του Ικάρου, το ομώνυμο νησί είναι ιδανικός τόπος για ήρεμες διακοπές, με τις φυσικές ομορφιές που διαθέτει, με τους υπέροχους παραδοσιακούς οικισμούς, που είναι ό,τι έχει απομένει από τη μακραίωνη ιστορία της, η Ικαρία με ηρεμία περιμένει, χωρίς καθόλου να βιάζεται, όσους επιθυμούν να την επισκεφτούν. Ο Ικαρος, ο τολμηρός γιος του Δαιδάλου, που θέλησε να πετάξει προς τον ήλιο, με αποτέλεσμα να κάψει τα κέρινα φτερά του, έδωσε την καρδιά του και το όνομά του στο πανέμορφο νησί. Δεν υπάρχουν αρκετές και σαφείς πληροφορίες για την ιστορία της κατά την αρχαιότητα, αλλά όπως προκύπτει από ευρήματα του ναού της Ταυροπόλου Αρτέμιδος στο Νας, τον 7ο αιώνα π.Χ. κατοικούνταν. Κατά τη διάρκεια των βυζαντινών χρόνων, κέντρο ήταν η Οινόη ή Οινή. Το 1204, εντάχθηκε όπως και τόσα άλλα μέρη, στη λατινική αυτοκρατορία της Κωνσταντινούπολης, το 1484 παραχωρήθηκε στους ιππότες της Ρόδου και το 1521 καταλήφθηκε από τους Τούρκους. Στα χρόνια της Επανάστασης του '21 οι κάτοικοι έδωσαν το αγωνιστικό τους «παρών» και από το 1835 έως το 1869 αποτέλεσε μαζί με τη Λέρο, την Κάλυμνο και την Πάτμο, την Τετράνησο. Στις 28 του Οκτώβρη του 1912 η λαϊκή συνέλευση των επαναστατημένων Ικαριωτών ανακήρυξε την ένωση με την Ελλάδα και στις 4 του Νοέμβρη το νησί ελευθερώθηκε

Τώρα


Μπορεί να μην έχουμε πολλές πληροφορίες από την αρχαιότητα, έχουμε όμως πολλές πληροφορίες για τη ζωή στην Ικαρία του τώρα. Εμείς δεν έχουμε πάει ακόμη, νοερώς όμως είμαστε καθ' οδόν για το νησί με τις πολλές ομορφιές, με τις υπέροχες παραλίες, με τον φλύαρο άνεμο, με την ιδιόρρυθμη, ιδιότυπη θα λέγαμε ζωή της, που αρχίζει αργά το βράδυ και τελειώνει μετά την ανατολή του ήλιου, με τα πανηγύρια της που κρατούν ξύπνιους τους κατοίκους της, με τους φούρνους της, με τις ιαματικές πηγές της που είναι θερμές και ραδιούχες (43-45 βαθμούς Κελσίου) που ενδείκνυνται για ρευματισμούς, σπονδυλοαρθρίτιδα, αρθρίτιδα και παθήσεις των νεύρων. Είμαστε καθ' οδόν για το νησί, εκεί όπου οι κάτοικοι είναι ήρεμοι και πάντα χαμογελαστοί. Είμαστε έτοιμοι πριν λουστούμε στα πεντακάθαρα νερά της, πριν χορέψουμε μέχρι πρωίας στα πανηγύρια της, να επισκεφτούμε το Αρχαιολογικό Λαογραφικό Μουσείο, του Αγιου Κήρυκου (πρωτεύουσα και λιμάνι του νησιού) που περιλαμβάνει νεολιθικά εργαλεία, επιτύμβιες στήλες, αγγεία, νομίσματα, σκεύη, εργαλεία και εικόνες. Είμαστε αποφασιμένοι να επισκεφτούμε τον Αρμενιστή -παραλιακός οικισμός. Τα ερείπια του αρχαίου ιερού, στο Να, ένα μοναδικό τοπίο με το ποτάμι να διασχίζει όλη την έκτασή του, με τις γραφικές ψαροταβέρνες του, αλλά και τους «ανήσυχους» καλοκαιρινούς καλλιτέχνες που απαθανατίζουν με το πινέλο τους την ομορφιά της φύσης. Οσο για το ιερό του ναού, ήταν αφιερωμένο στην Ταυρόπολο Αρτέμιδα. Λέγεται ακόμα- ποιος μπορεί να μας το επιβεβαιώσει, αλλά και ποιος άραγε μπορεί να το διαψεύσει- ότι σε εκείνη την περιοχή κατοικούσαν οι Ναϊάδες. Είμαστε ακόμη προετοιμασμένοι να επισκεφτούμε τον Εύδηλο, που είναι χτισμένος αμφιθεατρικά με τους 300 κατοίκους, με το απάνεμο τεχνητό λιμάνι, με τα παραδοσιακά αλλά και τα σύγχρονα σπίτια, τα πολλά ανθισμένα λουλούδια και πανέμορφες παραλίες. Μα το είπαμε, πριν βυθιστούμε στα υπέροχα νερά της Ικαρίας, θα επισκεφτούμε και τα Ερείπια της Αρχαίας Οινόης στο κοντινό χωριό Κάμπος. Δεν έχουμε ακόμη πιάσει λιμάνι, είμαστε δεν είμαστε στα μισά της διαδρομής και η ανυπομονησία μάς καταλαμβάνει. Είμαστε παιδιά της πόλης, με άλλους ρυθμούς, με άλλα νεύρα, νεύρα ταλαιπωρημένα και τεντωμένα. Πρέπει να ηρεμήσουμε, να μάθουμε να περιμένουμε, να χαμογελούμε, να χορεύουμε, να ξενυχτάμε αν φυσικά εκείνο που επιθυμούμε είναι να γίνουμε ένα με τους Ικαριώτες. Τους Ικαριώτες που πραγματικά ζουν με τους δικούς τους ήρεμους και χαρούμενους ρυθμούς, τους Ικαριώτες που έχουν μάθει να μοιράζονται, να χαρίζονται, να ξοδεύονται χωρίς φειδώ. Μια μόνο συμβουλή, τα άλλα θα τα ανακαλύψετε μόνοι σας: Μην δίνετε ποτέ ραντεβού με Ικαριώτες. Κάπου, κάποια στιγμή, σε κάποιο σημείο του νησιού θα τους συναντήσετε. Μην ανησυχείτε. Υπομονή και καλή διαμονή.





Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ