Μικρή αναφορά στην αντίσταση μέσω της τέχνης την περίοδο της εφταετίας
Καζάκος, Παράβας, Ξαρχάκος, Ξυλούρης, Καλογιάννης, Κατράκης |
Η Τέχνη γίνεται μορφή αντίστασης. Η μουσική, ο κινηματογράφος, το θέατρο, η λογοτεχνία και οι εικαστικές τέχνες αποτυπώνουν τους λαϊκούς αγώνες, ξεπερνούν τη λογοκρισία, γίνονται όπλο στα χέρια των λαϊκών αγωνιστών. Εκατοντάδες καλλιτέχνες στρατεύονται και διώκονται για τη στάση και το έργο τους. Τους συναντάς στα θέατρα, στα εργαστήρια, στα στούντιο, αλλά και στις μεγάλες κινητοποιήσεις, στις φυλακές, στις εξορίες.
Η δικτατορία ενθαρρύνει τις πολεμοκαπηλικές, εθνικοπατριωτικές υπερπαραγωγές, παράγει τα δικά της προπαγανδιστικά «επίκαιρα», ο αποβλακωτικός συναισθηματισμός - ίδιον του εμπορικού κινηματογράφου - γίνεται έμμεσο όπλο επιβολής πάνω στις μάζες, τα μελοδράματα, οι φαρσοκωμωδίες και οι φουστανέλες δεν έχουν να χωρίσουν τίποτα με τη χούντα, τα εισιτήρια της Αλίκης Βουγιουκλάκη φτάνουν στα ύψη, ο Ελληνοαμερικανός Τζέιμς Πάρις με πρωταγωνιστή τον Κώστα Πρέκα αναλαμβάνει να ανυψώσει το εθνικοπατριωτικό φρόνημα των Ελλήνων.
Πλαστά σενάρια, πλαστές σκηνές, πλαστά ονόματα είναι μερικά από τα τεχνάσματα που επινοούνται απέναντι στο φίμωτρο της λογοκρισίας. Συγχρόνως οι άγριες διώξεις συνεχίζονται. Φυλακές, στρατόπεδα, τόποι εξορίας, Γυάρος. Θύματά της και σκηνοθέτες, ηθοποιοί που στέλνονται εξορία ή σύρονται στην Ασφάλεια: Παντελής Βούλγαρης (Γυάρος), Σταύρος Παράβας, Λάμπρος Παπαδημητράκης, Παύλος Ζάννας, Κώστας Ζηρίνης κ.ά.
Η απαγόρευση της μουσικής του Μίκη Θεοδωράκη στις τραγωδίες, η διάλυση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, η απομάκρυνση του Αλέξη Μινωτή και της Κατίνας Παξινού από το Εθνικό, οι αλλεπάλληλοι εορτασμοί των εθνικών εορτών, η εγκατάσταση σε διοικητικές θέσεις ανθρώπων ξένων προς το θέατρο, είναι μερικά από τα μέτρα που παίρνει το καθεστώς.
Την ίδια περίοδο ιδρύεται η Νέα Σκηνή από τον Τάκη Μουζενίδη, ο Μάνος Κατράκης και η Αννα Συνοδινού επιστρέφουν, οι τολμηρές παραστάσεις του Σπύρου Ευαγγελάτου κάνουν πρεμιέρα. Το Εθνικό και το ΚΘΒΕ ανεβάζουν μεταφράσεις του Κώστα Βάρναλη και έργα του Κώστα Μουρσελά, των Σαίξπηρ, Μολιέρου, Τσέχοφ, Μπρεχτ, Ιονέσκο.
Στο «Αθήναιον» ανεβαίνει «Το Μεγάλο μας Τσίρκο» του Καμπανέλλη, με τους: Καρέζη, Καζάκο, Παπαγιαννόπουλο, Ξυλούρη, Ξαρχάκο, Ευγένιο Σπαθάρη. Οι παραστάσεις είναι από τις μαζικότερες - μέχρι το «Πολυτεχνείο» - πολιτικές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, με ατελείωτες ουρές να σχηματίζονται κάθε βράδυ. Πάνω από 400.000 θεατές σε Αθήνα και επαρχία παρακολουθούν το έργο. Οι πρωταγωνιστές (Καζάκος - Καρέζη) περνούν ένα μήνα στα κρατητήρια της Ασφάλειας, οι παραστάσεις διακόπτονται και ξαναρχίζουν μετά τα γεγονότα του Πολυτεχνείου.
Στα μουσικά δρώμενα, το έντεχνο λαϊκό τραγούδι αναβιώνει, αυτή τη φορά με στίχους καταξιωμένων ποιητών, με κυριότερους μουσικούς εκπροσώπους τον Γιάννη Μαρκόπουλο, τον Μίκη Θεοδωράκη, την Ελένη Καραΐνδρου, τον Μάνο Χατζηδάκι, τον Σταύρο Ξαρχάκο, τον Χριστόδουλο Χάλαρη.
Τα ποιήματα του Ρίτσου, τα τραγούδια του Θεοδωράκη, τα χαρακτικά του Τάσσου, οι ζωγραφιές του Τσαρούχη, ο κινηματογράφος του Αγγελόπουλου, το θέατρο του Κατράκη εξακολουθούν να μιλούν στις ψυχές μας.
ΥΠ. ΑΙΓΑΙΟΥ |
Γυάρος, η φυλακή |
Ξεχωριστό κομμάτι της Ιστορίας του ΚΚΕ είναι η περίοδος της αντιδικτατορικής πάλης. Το ίδιο σημαντική είναι αυτή η περίοδος και για την ΚΝΕ, που ιδρύθηκε και «ανδρώθηκε» μέσα στα χρόνια της δικτατορίας.
Αυτήν την περίοδο σκιαγραφεί σήμερα ο «Ρ», με κείμενα που γράφηκαν με αφορμή και τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ των Οργανώσεων Αττικής του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, που έγιναν χτες και προχτές στο χώρο των «φυλακών του Ωρωπού».
Αν το καινούριο προκαλεί πάντοτε τη λυσσαλέα αντίδραση του ξεπερασμένου, τότε δικαίως μπορούμε να πούμε ότι κατά την εφταετία 1967 - 1974, η νεολαία και ειδικότερα η πρωτοπορία της, βρέθηκε στο στόχαστρο της χουντικής βαρβαρότητας. Ετσι κι αλλιώς, στις δεκαετίες που μεσολάβησαν από την στρατιωτική ήττα του λαϊκού κινήματος το 1949, μέχρι την κήρυξη της δικτατορίας των συνταγματαρχών, το 1967, το ελληνικό αστικό κράτος είχε ήδη φροντίσει να «κλείσει» όποιους λογαριασμούς είχε ανοιχτούς με τους αγωνιστές του λαού και της νεολαίας και πρώτα απ' όλα με τους κομμουνιστές.
Το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα, με δύναμη κρούσης τους οικοδόμους, αλλά και με ένα ρωμαλέο φοιτητικό και νεολαιίστικο κίνημα στο πλάι του, έχουν αρχίσει να ανησυχούν τους εγχώριους και ξένους κύκλους της πλουτοκρατίας. Η εναλλαγή των αστικών κομμάτων της ΕΡΕ και του Κέντρου στην εξουσία και τα αλισιβερίσια του Παλατιού, των αστών πολιτικών αρχηγών και των Αμερικανών, δεν μπορούν να αποτρέψουν τη ριζοσπαστικοποίηση του λαού και της νεολαίας. Οι κομμουνιστές μέσα από τις γραμμές της ΕΔΑ και της Νεολαίας Λαμπράκη, προειδοποιούν διαρκώς για τον κίνδυνο πραξικοπήματος και την ανάγκη οργάνωσης του αγώνα σε ένα νέο επίπεδο. Ηδη η προβοκάτσια του ΑΣΠΙΔΑ στον Εβρο (σαμποτάζ που προκάλεσε ο Γ. Παπαδόπουλος σε 3 στρατιωτικά αυτοκίνητα, για το οποίο έβαλαν τους στρατιώτες Π. Μπέκιο και Κ. Ματάτη να «ομολογήσουν», μετά από φριχτά βασανιστήρια, ότι υποκινούντο από το ΚΚΕ!), έχει δείξει ότι η ελληνική αστική τάξη θέλει να χρησιμοποιήσει τον «κομμουνιστικό κίνδυνο», για να συνεχίσει την ολομέτωπη επίθεσή της ενάντια στα δυσαρεστημένα λαϊκά στρώματα και κυρίως να προλάβει την περαιτέρω ενεργοποίηση του λαϊκού παράγοντα. Παράλληλα, το διεθνές πλαίσιο διαμορφώνεται από την όξυνση της ιμπεριαλιστικής επιθετικότητας στη Μ. Ανατολή, με το Ισραήλ και τους Αμερικανούς ιμπεριαλιστές να έχουν πολλούς λόγους να θέλουν «εξομάλυνση» και σταθερότητα στην Ελλάδα, δηλαδή «γύψο» και πλήρη υποταγή στα σχέδιά τους.
Για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για τους λόγους της εκτροπής, αναφέρουμε ένα σύντομο και χαρακτηριστικό απόσπασμα του Παπαδόπουλου, από ομιλία του σε βιομηχάνους και μεγαλέμπορους το Μάρτη του '68: «Οπως οιαδήποτε θυσία εις το βαλλάντιο του επιχειρηματίου επιβάλλεται προκειμένου να πληρωθεί ο φύλαξ διά την επιχείρηση, ίνα μη ο κλέπτης αφαιρέσει ολόκληρο το χρηματοκιβώτιο [...] Δε θα υπάρξει μπουρλοτιέρης κομμουνιστής, όταν δεν ημπορεί να παρασύρει ως σειρήνα τον πένητα και νήστιν εργάτη». Η εφταετία έδωσε τη δυνατότητα στο κεφάλαιο να συνεχίσει μεγαλοπρεπώς και να κορυφώσει το φαγοπότι που είχε αρχίσει από το τέλος της δεκαετίας του '50. Χωρίς νόμιμες μαζικές οργανώσεις, χωρίς απεργίες, χωρίς αγώνες, όλα δούλευαν ρολόι για τους εφοπλιστές και τους βιομήχανους. Εκτίναξη των κερδών, της καπιταλιστικής ανάπτυξης, από τη μία, βάρβαρη επίθεση στα ασφαλιστικά, εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα από την άλλη.
Και ο λαός; Κοιμόταν, έκανε τα στραβά μάτια - όπως μας παρουσιάζουν ορισμένοι σήμερα - είχε παραιτηθεί; Η νεολαία βρισκόταν σε λήθαργο; Τα πανεπιστήμια και οι χώροι δουλειάς έσφυζαν από χαρούμενους και νομοταγείς πολίτες; Αν ναι, τότε γιατί τόση βία άραγε; Γιατί η χούντα ανακοινώνει με περηφάνια ότι συνέλαβε τις πρώτες μέρες 6.500 κομμουνιστές; Γιατί φυλακές και γιατί εξορίες; Γιατί αφίσες και τρικάκια και συνθήματα; Γιατί αντιστασιακές οργανώσεις, και φυλλάδια, και εφημερίδες; Γιατί ιδρύεται η Κομμουνιστική Νεολαία Ελλάδας το 1968, ένα χρόνο μετά την επιβολή της χούντας; Και γιατί θεριεύει και παρασύρει τόσους απείθαρχους και άτακτους στο διάβα της;
Είναι κοινός τόπος να πούμε ότι οι συνθήκες δράσης των αγωνιστών είναι εξαιρετικά δύσκολες. Οι πολιτικές δολοφονίες και οι στοχευμένες διώξεις εναντίον των πρωτοπόρων του κινήματος, ήταν το πιο βίαιο μέσο των χουντικών, για να παραδειγματίσουν όποιον κουβαλούσε το μικρόβιο της αντίστασης.
Το Σεπτέμβρη του 1967 το στέλεχος του ΠΑΜ Νέων Γιάννης Χαλκίδης δολοφονείται από αστυνομικούς και συμπληρώνει τη μακάβρια λίστα που έχει ανοίξει η δολοφονία του 15χρονου Βασίλη Πεσλή και της Μαρίας Καλαβρού, την πρώτη μέρα της χούντας. Νεκρός από σφαίρες πέφτει ο Παναγιώτης Ελης, κατά τη διάρκεια εσπευσμένης εισόδου σε ειδικό θάλαμο κρατουμένων. Στις 22 Μάη, ο αγωνιστής της ειρήνης Νικηφόρος Μανδηλαράς δολοφονείται από το καθεστώς. Ενα χρόνο μετά, στις 8 Μάη του '68, δολοφονείται ο πρώην βουλευτής της ΕΔΑ και στέλεχος της οργάνωσης Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ, Γιώργης Τσαρουχάς. Εξάλλου, το Νοέμβρη του 1973, η καταστολή της παλλαϊκής εξέγερσης του Πολυτεχνείου από τους δικτάτορες βάφεται με το αίμα δεκάδων νεολαίων, φοιτητών και εργατών. Ολοι τους έπεσαν για την ελευθερία και έμειναν αθάνατοι.
Δεν ήταν όμως οι δολοφονίες ο μοναδικός τρόπος παραδειγματισμού, αλλά και οι βασανισμοί και οι εκτοπίσεις χιλιάδων αγωνιστών που πάλεψαν για την ανατροπή της λαομίσητης χούντας. Μεταξύ άλλων τόπων εξορίας ξεχωρίζουν το Παρθένι της Λέρου, η Γυάρος, η Αλικαρνασσός, αλλά και ο τόπος που φιλοξενεί σήμερα τις εκδηλώσεις τιμής για τα 90χρονα του ΚΚΕ και τα 40χρονα της ΚΝΕ, οι φυλακές Ωρωπού. Μέχρι το 1933 ο χώρος αυτός λειτουργεί ως ορφανοτροφείο (1909 - 1953). Το '33 μετατρέπεται σε αγροτικές φυλακές. Το '38 όμως καταστρέφεται λόγω σεισμού και το 1950 ξαναχτίζεται. Από το 1953 λειτουργεί ως Ανοικτό Σωφρονιστικό Κατάστημα, για να χρησιμοποιηθεί από τη Χούντα ως τόπος κράτησης αγωνιστών, μέχρι το 1970. Μεταξύ πολλών, εδώ κρατήθηκε και ο μεγάλος λαϊκός μουσικοσυνθέτης και εξέχον στέλεχος του ΠΑΜ τότε, Μίκης Θεοδωράκης από τον Οκτώβρη του 1969 έως τον Απρίλη του 1970.
Η σκληρή ιδεολογική διαπάλη που διεξαγόταν μέσα στο κίνημα, αφορούσε μεταξύ άλλων και τις αυταπάτες αναθεωρητών και αστικών δυνάμεων για τη δυνατότητα φιλελευθεροποίησης του καθεστώτος. Οταν μάλιστα το 1973 η χούντα και οι Αμερικανοί υποστηριχτές της εμπνεύστηκαν το «πείραμα Μαρκεζίνη» για να νομιμοποιηθούν, το «ΚΚΕ Εσωτερικού» δε δίστασε να καλέσει σε συμμετοχή στις εκλογές - φιάσκο που οργάνωσαν οι δικτάτορες. Για χρόνια υπονόμευαν το αίτημα νομιμοποίησης του ΚΚΕ ως μαξιμαλιστικό, υπονομεύοντας έτσι την πάλη για πλήρη δημοκρατικά δικαιώματα. Ευτυχώς για το λαϊκό κίνημα, το ΚΚΕ στάθηκε όρθιο και με την ΚΝΕ στο πλευρό του, οργάνωσε απεργίες, αγώνες και αντιστάσεις, που αποδυνάμωσαν τη χούντα και έφεραν το τελικό πλήγμα του Νοέμβρη του 1973.
Πώς όμως φτάνουμε στο Πολυτεχνείο; Το 1972 - '73 η κρίση του χουντικού καθεστώτος επιταχύνεται και βαθαίνει, η λαϊκή αποδοκιμασία και αντίθεση στο καθεστώς δυναμώνουν. Υπάρχουν μια σειρά διεθνείς αλλά και εσωτερικές εξελίξεις που εντείνουν την κρίση της χούντας, αλλά και την άνοδο της αντιδικτατορικής πάλης. Οι επιθέσεις και γενικότερα η στάση του αμερικανικού ιμπεριαλισμού, που στήριζε το καθεστώς της χούντας, είχαν οξύνει τον αντιαμερικανισμό του λαού. Στον αντίποδα, θετική επίδραση για την ανάταση ασκούσαν οι σοσιαλιστικές χώρες, η πάλη του βιετναμέζικου λαού κατά των Αμερικανών κατακτητών του Νοτίου Βιετνάμ, οι επιτυχίες αυτής της πάλης, τα άλλα εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα στην Ασία και την Αφρική, καθώς και το εργατικό κίνημα των καπιταλιστικών χωρών που ήταν σε άνοδο.
Στις αρχές της δεκαετίας του '70 - με κορύφωση το 1973 - η κατάσταση στο μαζικό λαϊκό κίνημα αποχτάει νέα ποιότητα. Οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων δυναμώνουν, επεκτείνονται και αγκαλιάζουν όλους σχεδόν τους κλάδους της οικονομικής ζωής της χώρας. Μία μετά την άλλη οι ομοσπονδίες, ένας μετά τον άλλον οι κλάδοι των εργαζομένων καταγγέλλουν τις συμβάσεις εργασίας και ζητούν αυξήσεις των αποδοχών τους κατά 40% - 50%, απειλώντας ότι η μη αποδοχή των αιτημάτων τους θα αντιμετωπιστεί με απεργιακές κινητοποιήσεις. Ετσι το 1973 ξέσπασαν μια σειρά απεργίες, οι σημαντικότερες από τις οποίες ήταν η απεργία των αλιεργατών Καβάλας, των τυπογράφων Αθήνας, του τεχνικού προσωπικού της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ, των συντακτών των πρωινών εφημερίδων Αθήνας, του προσωπικού των τρόλεϊ, των εργαζομένων στη ΔΕΗ κ.ο.κ.
Κοντά στην εργατική τάξη κινητοποιείται και η αγροτιά. Αρχικά με ψηφίσματα, διαμαρτυρίες, παραστάσεις επιτροπών στους αρμοδίους και στη συνέχεια με συλλαλητήρια, όπως αυτά στα Καλύβια Τρικάλων, στα Μέγαρα, στα Σπάτα, στο Μενίδι, στο Σκαραμαγκά κ.ά. Μέσα στο 1973 οι αγρότες προχωρούν σε μαζικότερες και οξύτερες μορφές πάλης. Για παράδειγμα, αρνήθηκαν την παράδοση ή πώληση των προϊόντων τους, μέτρο που επεκτάθηκε σε όλη τη χώρα.
Ανεβαίνουν ταυτόχρονα οι αγώνες και οι διεκδικήσεις με καθαρά πολιτικό περιεχόμενο. Σημειώνονται εκδηλώσεις στις 28 Οκτώβρη 1972, στην επέτειο του φασιστικού πραξικοπήματος (21 Απρίλη 1973) και την Πρωτομαγιά του 1973, η μάχη κατά του ψευτοδημοψηφίσματος τον Ιούνη 1973, η νυχτερινή διαδήλωση μετά το σχηματισμό της κυβέρνησης Μαρκεζίνη. Ειδικά γι' αυτό, η εισήγηση στο 9ο Συνέδριο του ΚΚΕ σημειώνει: «Η μάχη κατά του ψευτοδημοψηφίσματος έδωσε την ευκαιρία στον ελληνικό λαό να εκδηλώσει την ενότητα θέλησης και την ενεργό αντίθεσή του στο καθεστώς της δικτατορίας, την απόφασή του να αγωνιστεί για την ανατροπή τους». Οι αντιδικτατορικές εκδηλώσεις αγκαλιάζουν ακόμα και τις Ενοπλες Δυνάμεις, όπως έδειξε και το κίνημα στο Πολεμικό Ναυτικό, με την εγκατάλειψη ΝΑΤΟικής άσκησης στην Αδριατική από το αντιτορπιλικό πλοίο «Βέλος», το οποίο έφτασε στη Νάπολη της Ιταλίας.
Οπως, όμως, και στην περίπτωση του εργατικού κινήματος, έτσι και στο φοιτητικό κίνημα, από τις αρχές ακόμα του 1972 οι αγώνες εντείνονται. Εχει ήδη ιδρυθεί η «Αντιδικτατορική ΕΦΕΕ» (ΑντιΕΦΕΕ) και σε όλη τη διάρκεια τη χρονιάς γίνονται κινητοποιήσεις. Οι φοιτητές απαιτούν γνήσιες εκλογές και συγκρότηση φοιτητικών συλλόγων, προσφεύγουν στα Πρωτοδικεία και προσβάλλουν τη «νομιμότητα» των διορισμένων από τη χούντα εκπροσώπων στις σχολές. Η χούντα κάνει μια υποχώρηση και δέχεται τη διεξαγωγή εκλογών το Νοέμβρη του 1972, εντείνοντας, όμως, τις διώξεις και την τρομοκρατία, εφαρμόζοντας παράλληλα και το μέτρο της επιστράτευσης. Οι φοιτητικές κινητοποιήσεις εντείνονται σε πολλές σχολές και οι φοιτητές βρίσκουν τη θέση τους στις πρώτες γραμμές των εργατικών κινητοποιήσεων του 1972. Η πάλη τους παίρνει περισσότερο πολιτικά χαρακτηριστικά.
Τον Οκτώβρη, το φοιτητικό κίνημα ανασυντάσσεται. Οργανώνονται παλλαϊκές κινητοποιήσεις, που το Νοέμβρη γίνονται σχεδόν καθημερινές. Το σύνθημα «Κάτω η χούντα» ακούγεται όλο και πιο συχνά, όλο και πιο δυνατά. Η χούντα υπόσχεται στους φοιτητές «ελεύθερες εκλογές» μετά τις βουλευτικές που είχε προκηρύξει, αλλά οι φοιτητές δεν ξεγελιούνται από τον ελιγμό. Γεωπονική, Πολυτεχνείο, Βιομηχανική, Νομική, Ιατρική, Οδοντιατρική, Πάντειο, Πάτρα, Θεσσαλονίκη, κινητοποιήσεις, αιτήματα... Τα γεγονότα παίρνουν μορφή χιονοστιβάδας.
Το απόγευμα της Παρασκευής 16 Νοέμβρη η αστυνομία αρχίζει να χτυπάει άγρια τις μαζικές λαϊκές διαδηλώσεις στο κέντρο της Αθήνας και γύρω από το Πολυτεχνείο (έχουν κινητοποιηθεί οι οικοδόμοι, οι ιδιωτικοί υπάλληλοι, άλλοι κλάδοι εργαζομένων, αγρότες από τα Μέγαρα). Ακριβώς η ένταση των λαϊκών κινητοποιήσεων στην Αθήνα, με τους εργάτες να πυκνώνουν τις γραμμές των διαδηλώσεων, συμπίπτει με τα μέτρα άμεσης καταστολής και με τα όπλα, με το στρατό, από τη χούντα. Πνίγεται ο τόπος στα δακρυγόνα, πέφτουν οι πρώτες σφαίρες, εμφανίζονται τεθωρακισμένα της αστυνομίας, απαγορεύεται η κυκλοφορία στο κέντρο της Αθήνας και λίγο μετά τα μεσάνυχτα τα τανκς ζώνουν το Πολυτεχνείο...
Τα γεγονότα του Πολυτεχνείου «ξέσκισαν» την προπαγάνδα των χουντικών για δήθεν «φιλελευθεροποίηση» του καθεστώτος. Διέλυσαν τις όποιες αυταπάτες υπήρχαν και συντόμεψαν αποφασιστικά το χρόνο ζωής της δικτατορίας.
Ωστόσο, οι δικτάτορες, με την ανοχή και των Αμερικανών, πρόλαβαν να τινάξουν στον αέρα τον αγώνα του κυπριακού λαού για ελευθερία και ανεξαρτησία. Με το πραξικόπημα εναντίον του Μακάριου το καλοκαίρι του 1974, δίνουν την αφορμή στην Τουρκία να εξαπολύσει τον Αττίλα Ι και II και να πάρει υπό την κατοχή της το Βόρειο τμήμα του νησιού. Εκτοτε, η Κύπρος παραμένει διχοτομημένη και μπλεγμένη στα σχέδια των ιμπεριαλιστών, γνήσιο τέκνο των οποίων υπήρξε η θλιβερή εφταετία 1967 - 1974.
Η μεταπολίτευση βάζει το λαό και τη νεολαία μπροστά σε νέα καθήκοντα. Με το ΚΚΕ να κερδίζει τη νομιμοποίησή του μετά από δεκαετίες παράνομης ύπαρξης και δράσης, ξεκινά μια νέα περίοδος σκληρών αγώνων και θυσιών, μιας και τα αιτήματα, για εργασία πλήρη και σταθερή, για Παιδεία δημόσια και δωρεάν, για ελευθερίες και δημοκρατικά δικαιώματα, συνέχισαν να μένουν ανικανοποίητα. Και θα μένουν όσο υπάρχει καπιταλισμός. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, επιβεβαιώνεται το δίλημμα σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα. Περισσότερο από ποτέ είναι αναγκαίο να εμπνευστούμε από τις θυσίες της πρωτοπόρας νεολαίας, των πρωτοπόρων εργατικών και λαϊκών στρωμάτων, που με αυτοθυσία έμεναν αλύγιστοι και ένωναν τις φωνές τους με το φωτεινό μέλλον: Ο ιμπεριαλισμός δεν είναι ανίκητος, στο τέλος οι λαοί θα νικήσουν!
Ο μουσικοσυνθέτης στις φυλακές του Ωρωπού, όταν γυριζόταν το ντοκιμαντέρ της αυτοβιογραφίας του |
«... Σαν εκπρόσωπος των κρατουμένων είχα πάει στο διοικητή και του είχα δώσει τις αιτήσεις όλων των κρατουμένων για τον "Ερυθρό Σταυρό". Η γραμμή της διοίκησης ήταν ότι ο καθένας έπρεπε να πάει μόνος του να κάνει την αίτηση, μήπως εκεί ο διοικητής μιλώντας του να τον καταφέρει να κάνει δήλωση. Εμείς θέλαμε να 'μαστε όλοι μαζί. Κι έτσι ο ανθυπασπιστής μπήκε μέσα και μου 'φερε όλο τον πάκο τις αιτήσεις και πάνω έγραφε "Επιστρέφονται, διότι δε συνεμορφώθη προς τις απαιτήσεις" Λοιπόν, είμαστε έτοιμοι να βγούμε έξω, αλλά τα μεγάφωνα είπαν ότι σήμερα απαγορεύεται η έξοδος. Είχα λοιπόν μπροστά μου τους στίχους αυτούς, τον πρώτο στίχο γραμμένο από τον διοικητή, έγραψα το τραγουδάκι, "διότι δε συμμορφώθην προς τις απαιτήσεις, μήνας μπαίνει, μήνας βγαίνει μες το σύρμα περπατώ". Και το μεσημέρι, το βράδυ κατεβαίνουμε στο εστιατόριο, τους τραγούδησα το καινούριο τραγούδι και μάλιστα εμήνυσα στο διοικητή ότι έχει και πνευματικά δικαιώματα, γιατί ο πρώτος στίχος είναι δικός του»...
Ο Μ. Θεοδωράκης εξηγεί ότι το επισκεπτήριο ήταν μια φορά κάθε δυο μήνες, πολλές φορές συγγενείς και φίλοι των κρατουμένων προσέγγιζαν στο μόλο απέναντι από τις φυλακές προκειμένου να τους βλέπουν. Αλλά αυτό απαγορευόταν, πολλές φορές τους έπιαναν.
«Μια μέρα νομίζω ήταν Φλεβάρης, Μάρτης του '70, όλο το στρατόπεδο είμαστε μέσα, κοιμόμαστε όλοι, και κάποιος φρουρός (...) με ξύπνησε. "Κύριε Μίκη", μου λέει, "κάποιοι τραγουδάνε δικά σας τραγούδια". Βγήκα λοιπόν κι ήρθα εδώ. Φύσαγε λίγος αέρας και με τον αέρα ερχότανε το Ροδόσταμο. Ηταν μια παρέα τρεις - τέσσερις άντρες, μια γυναίκα και βάδιζαν αργά στο μόλο. Εγώ γνώρισα από το ύφος που τραγουδούσε, μου 'ρθε ότι είναι ο Χιώτης. Κατάλαβα, αλλά δεν ήμουνα βέβαιος. Αυτοί όμως βάδιζαν μ' ένα τρόπο επίσημο, θα 'λεγα. Αργά, ιεροτελεστικά. Εβλεπαν προς εμάς και προχωρούσαν.
Σιγά - σιγά άρχισαν να ξυπνούν κι οι άλλοι κρατούμενοι και γέμισε εδώ όλο το συρματόπλεγμα απ' τους κρατούμενους. Και έφυγε ένας ενωματάρχης από το διοικητήριο και πήγε εκεί. Είδαμε ότι συνομιλούσαν μαζί, δεν τον έπιασαν το Χιώτη. Και τον άφησαν. Εφύγαμε κι εμείς. Την άλλη μέρα μαθαίνουμε από τον Τύπο ότι ο Μανώλης Χιώτης είχε πάει στον Ωρωπό, το απόγευμα, γύρισε στο σπίτι του στον Ωρωπό και έπαθε καρδιακή προσβολή και πέθανε».