Η πορεία κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης επιβεβαιώνει ότι οι κατασκευαστικοί όμιλοι και οι κυβερνήσεις τους δεν μπορούν να διασφαλίσουν την υλοποίηση έργων προς όφελος του λαού. Τα παραπάνω σημειώνει με ανακοίνωσή της η ΤΟ Δήμου Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ, με αφορμή την ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που έγινε τη Δευτέρα 7/10.
Αναλυτικά αναφέρει: «Μία ακόμα κακοστημένη παράσταση - "συζήτηση" για το Μετρό παίχτηκε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, με συμπράττοντες ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, τις παρατάξεις τους και τα παρακλάδια τους, και την ίδια τη δημοτική αρχή. Ολοι αυτοί προσπάθησαν να αναδείξουν τις επιμέρους διαφωνίες τους μόνο γύρω από το ζήτημα των αρχαίων της Βενιζέλου και ταυτόχρονα να αποκρύψουν την κοινή τους ευθύνη για την καθυστέρηση του έργου διαχρονικά, το γεγονός ότι και οι δυο τους στηρίζουν μια ανάπτυξη που υποτάσσει την παραγωγή και υλοποίηση των έργων στα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα.
Ολόκληρη η πορεία κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης (δημοπράτηση, σχεδιασμός, υλοποίηση) αποτελεί ένα εμβληματικό παράδειγμα χρεοκοπίας της λογικής ότι η "αγορά", οι κατασκευαστικοί όμιλοι και οι κυβερνήσεις τους μπορούν να διασφαλίσουν την υλοποίηση έργων προς όφελος του λαού.
Με την τοποθέτηση του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, ως γνωστόν, ανακοινώθηκε επίσημα νέα μετάθεση του χρονοδιαγράμματος για τη λειτουργία της βασικής γραμμής στο 2023 (17 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών), ενώ ταυτόχρονα αναθεωρήθηκε για άλλη μια φορά ο τρόπος κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου.
Είναι μεγάλη η ευθύνη της δημοτικής αρχής του κ. Ζέρβα, που έχει αναλάβει (και το επιβεβαίωσε αυτό κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου) ρόλο προώθησης αυτών των αποφάσεων, τη στιγμή που έτσι δημιουργούνται νέα προβλήματα και επιβάρυνση στους εργαζόμενους και στα λαϊκά στρώματα της πόλης.
Η νέα αλλαγή χρονοδιαγράμματος έρχεται να "κουμπώσει" στην εξέλιξη του έργου επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν και δόθηκε νέος πακτωλός χρημάτων στους κατασκευαστικούς ομίλους, οι μισθοί και τα μεροκάματα πείνας συνέχισαν να "σπάνε κόκαλα", ιδιαίτερα στις υπεργολαβίες, ενώ ταυτόχρονα συνέχισαν να ανακοινώνονται χρονοδιαγράμματα για πολιτική αξιοποίηση χωρίς να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ολοκλήρωση ενός σύνθετου τμήματος του έργου, όπως είναι ο Σταθμός Βενιζέλου.
Αναδεικνύεται για ακόμη μια φορά η ανάγκη για γρήγορη ολοκλήρωση του έργου και προώθηση της βέλτιστης λύσης για το Σταθμό Βενιζέλου, με τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στο χώρο, χωρίς απόσπαση και επανατοποθέτησή τους. Είναι λύση που έχει τη σύμφωνη γνώμη των ειδικών επιστημόνων, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν διαβεβαιώσεις ότι μπορεί να υλοποιηθεί και τεχνικά.
Ταυτόχρονα, είναι κρίσιμο ζήτημα η υλοποίηση των απαραίτητων επεκτάσεων του Μετρό προς Δυτικά και Ανατολικά, με επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος και συγκεκριμένες δεσμεύσεις, μαζί με άμεσα μέτρα βελτίωσης της κατάστασης των αστικών συγκοινωνιών της πόλης.
Σε κάθε περίπτωση, το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από την τραγική καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ότι η γρήγορη, ασφαλής, φθηνή για το λαό κατασκευή υποδομών, με ταυτόχρονη διασφάλιση της πολιτιστικής κληρονομιάς, απαιτεί ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας, που θα επιτρέψουν και αλλαγές στον τρόπο σχεδιασμού και παραγωγής των μεγάλων έργων υποδομής, με αποκλειστικό κριτήριο την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών».
Η ΤΟ Δήμου Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους, το λαό και τους μαζικούς φορείς της πόλης να διεκδικήσουν:
Την Τρίτη 15 Οκτώβρη
Παναιγαιακή Μέρα Δράσης για την Υγεία και το Προσφυγικό - Μεταναστευτικό οργανώνουν την Τρίτη 15/10 σωματεία και φορείς των νησιών του Αιγαίου. Στη Σάμο, το Εργατικό Κέντρο, το Νομαρχιακό Τμήμα της ΑΔΕΔΥ και ο Σύλλογος Εργαζομένων του Νοσοκομείου καλούν σε συγκέντρωση στις 6 μ.μ., στο προαύλιο του Νοσοκομείου. Στη Χίο, το Νομαρχιακό Τμήμα της ΑΔΕΔΥ, το Σωματείο Εργαζομένων του Νοσοκομείου και φορείς του νησιού οργανώνουν συγκέντρωση στις 12 μ. έξω από το νοσοκομείο και στις 6.30 μ.μ. στην είσοδο της Απλωταριάς. Στη Λήμνο, το Νομαρχιακό Τμήμα της ΑΔΕΔΥ και το Παράρτημα Λήμνου του Παλλεσβιακού Εργατικού Κέντρου καλούν σε συγκέντρωση στο προαύλιο του Νοσοκομείου στις 12.30 το μεσημέρι, με στάση εργασίας (12 μ. - 3 μ.μ. σε όλο το Δημόσιο). Στην Ικαρία, η συγκέντρωση θα αποφασιζόταν σε σύσκεψη που έγινε το βράδυ της Παρασκευής.
/ AFP PHOTO / STR |
Νταλίκα που τυλίχτηκε στις φλόγες τον Οκτώβρη του 2018 στην περιοχή της Καβάλας, σκοτώνοντας 11 μετανάστες |
Ειδικά τα 2,5 τελευταία χρόνια, η διαδρομή από τον Εβρο μέχρι τη Θεσσαλονίκη έχει μετατραπεί σε παγίδα θανάτου για δεκάδες μετανάστες - θύματα των διακινητών, οι οποίοι όταν γίνονται αντιληπτοί από την αστυνομία αναπτύσσουν ιλιγγιώδεις ταχύτητες, με αποτέλεσμα να έχουν πολλαπλασιαστεί τα θανατηφόρα ατυχήματα, τα οποία καταγράφονται ως «τροχαία».
Σε πολλές περιπτώσεις τα θανατηφόρα είναι αποτέλεσμα συγκρούσεων με άλλα αυτοκίνητα, ή εκτροπής από το δρόμο, ενώ τα κυκλώματα χρησιμοποιούν και άπειρους οδηγούς, πολλαπλασιάζοντας τους κινδύνους.
Το τμήμα αυτό της Εγνατίας Οδού και των παραδρόμων είναι μέρος της διαδρομής που ακολουθούν οι διακινητές, φτάνοντας μέχρι την Ηγουμενίτσα ή και την Πάτρα, με την υπόσχεση στους μετανάστες ότι από εκεί ανοίγει ο δρόμος για τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Το ταξίδι αυτό γίνεται συνήθως με άθλιες συνθήκες και σύμφωνα με δημοσιεύματα μπορεί να κοστίζει από 2.000 έως 3.500 ευρώ. Το κόστος απογειώνεται αν συμπεριληφθούν η παροχή πλαστών εγγράφων και η διαμονή σε «καταφύγια».
Συνέπεια της λειτουργίας αυτού του άθλιου κυκλώματος είναι και τα δεκάδες θανατηφόρα ατυχήματα, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία, το 2018 να έχουν σκοτωθεί στην άσφαλτο τουλάχιστον 18 μετανάστες και να έχουν τραυματιστεί άλλοι 54, ενώ από το Γενάρη του 2019 μέχρι τα τέλη Σεπτέμβρη είχαν γίνει στην Εγνατία 11 ατυχήματα, με 8 συνολικά νεκρούς και 31 τραυματίες.
Στην ανακοίνωσή της η ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας αναφέρει: «Τα επαναλαμβανόμενα τροχαία ατυχήματα με θύματα πρόσφυγες, που έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα στην περιοχή της Θεσσαλονίκης και γενικότερα της Βόρειας Ελλάδας, έρχονται να καταδείξουν με τον πιο ωμό τρόπο ότι οι σύγχρονοι δουλέμποροι αλωνίζουν τη χώρα, πατώντας πάνω στις υπαρκτές ανάγκες των προσφύγων και μεταναστών, οι οποίοι προσπαθούν να φτάσουν κοντά σε γνωστούς ή συγγενείς, ακόμα και σε κάποια άλλη χώρα προορισμού.
Οσοι γλιτώνουν από τα όπλα του ΝΑΤΟ, της ΕΕ και άλλων ιμπεριαλιστικών δυνάμεων, που για να μοιράσουν και να ελέγξουν τις πλουτοπαραγωγικές πηγές και τους δρόμους μεταφοράς Ενέργειας και εμπορευμάτων διεξάγουν πολέμους και επεμβάσεις, και όσοι δεν θαλασσοπνίγονται στο Αιγαίο, έχουν να αντιμετωπίσουν την αδιαφορία των κρατών της ΕΕ αλλά και τα δίχτυα διαφόρων επιτήδειων σύγχρονων δουλεμπόρων.
Οι ευθύνες της κυβέρνησης της ΝΔ είναι τεράστιες, γιατί συνεχίζει να εφαρμόζει την απαράδεκτη Συμφωνία ΕΕ - Τουρκίας, η οποία φέρει την υπογραφή της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και εγκλωβίζει πρόσφυγες και μετανάστες στη χώρα μας. Επιπλέον, τα νέα μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση πριν από 10 μέρες είναι απαράδεκτα και αντιδραστικά, γιατί προβλέπουν κλιμάκωση της καταστολής και περαιτέρω συρρίκνωση των όποιων δικαιωμάτων είχαν απομείνει σε σχέση με το άσυλο.
Εδώ βρίσκονται οι πραγματικές αιτίες των επαναλαμβανόμενων τροχαίων ατυχημάτων με θύματα πρόσφυγες, οι οποίοι συχνά χάνουν και τη ζωή τους.
Αυτό που χρειάζεται να γίνει, ώστε να μη θρηνήσουμε κι άλλα θύματα στους δρόμους ή στις δομές φιλοξενίας, είναι εδώ και τώρα: