Παρασκευή 13 Ιούλη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
«ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΝΗΣΙΑ»
«Γεννήτριες» παραγωγής κερδών για το μεγάλο κεφάλαιο

Eurokinissi

Την εκμετάλλευση των δυνατοτήτων παραγωγής Ενέργειας μέσω αιολικών και φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων που παρέχουν τα νησιά του Αιγαίου προωθεί με ταχείς ρυθμούς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ενώ την ίδια στιγμή προετοιμάζει την ανάπτυξη εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου, για τη χρήση του ως ναυτιλιακού καυσίμου. Το πρότυπο της κυβέρνησης για τα νησιά του Αιγαίου εκφράστηκε με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γ. Σταθάκη, ο οποίος μιλώντας κατά τη διάρκεια του 1ου Ευρωπαϊκού Φόρουμ για τα Ενεργειακά Νησιά, που διοργάνωσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, στη Νάξο, τόνισε ότι τα νησιά μπορούν «να καταστούν βιώσιμα συστήματα παραγωγής Ενέργειας...».

Η παραπάνω φράση συμπυκνώνει τον στρατηγικό ενεργειακό σχεδιασμό της κυβέρνησης, ο οποίος έχει ως κύριο στόχο όχι φυσικά την κάλυψη των αναγκών των κατοίκων των νησιών σε φτηνή Ενέργεια με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον και την υγεία του πληθυσμού, αλλά την παραγωγή Ενέργειας για εξαγωγές - μέσω της ανάπτυξης των εσωτερικών και εξωτερικών διασυνδέσεων του δικτύου ηλεκτρισμού - την ενίσχυση των βιομηχανιών παραγωγής τεχνολογιών ΑΠΕ που τις εισάγουν στη χώρα και τις εγχώριες εταιρείες που τις εγκαθιστούν και τις εκμεταλλεύονται, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη, τη δημιουργία και διεύρυνση της αγοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου για την αντίστοιχη ενίσχυση των εταιρειών παραγωγής - παράλληλα με τις γεωπολιτικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης για τη χρήση του εν λόγω καυσίμου - και βεβαίως την ενίσχυση της χρήσης του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου.

Ανανεώσιμες Πηγές και διασυνδέσεις

Το σχέδιο των εξαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας κομμάτι του συνολικού σχεδιασμού της ΕΕ, που υλοποιεί η κυβέρνηση για την «απελευθέρωση» της αγοράς Ενέργειας και τη διασύνδεση των εθνικών αγορών, ενισχύει και η διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρισμού που προωθείται με ταχείς ρυθμούς, έχοντας μέχρι στιγμής ολοκληρώσει την πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, ενώ προχωρά και το σχέδιο διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο. Αξίζει, επίσης, να τονίσουμε ότι η ολοκλήρωση των διασυνδέσεων στα νησιά, όπως τονίζουν στελέχη του ΔΕΔΔΗΕ, σημαίνει αυτόματα και ενίσχυση της «απελευθέρωσης» της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στο εσωτερικό, αφού έτσι παρέχεται η δυνατότητα των «καταναλωτών» να επιλέγουν τον προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας που θέλουν, δυνατότητα που μέχρι σήμερα υπάρχει μόνο στην Κρήτη και τη Ρόδο.

Αυτήν την περίοδο, η κυβέρνηση προωθεί διαγωνισμούς για την εγκατάσταση αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων σε ολόκληρη τη χώρα, με τα νησιά να έχουν ιδιαίτερη θέση στους επενδυτικούς σχεδιασμούς. Στην Κρήτη και την Εύβοια έχουν ήδη αναπτυχθεί τεράστιες εγκαταστάσεις ανεμογεννητριών, ενώ προωθούνται και άλλες το επόμενο διάστημα και βεβαίως σειρά έχουν και άλλα νησιά, όπως η Ικαρία, η Λέσβος, τα νησιά των Κυκλάδων, της Δωδεκανήσου κ.ά.

Οι ορέξεις, βέβαια, των ομίλων δεν σταματούν σε αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα, αφού σε φάση αξιοποίησης θα μπει σύντομα και το πολύ πλούσιο γεωθερμικό δυναμικό πολλών νησιών του Αιγαίου, αν και οι μέχρι σήμερα κινήσεις γίνονται πολύ προσεκτικά εξαιτίας των αντιστάσεων που αναπτύσσουν φορείς των νησιών. Σχέδια για την παραγωγή ηλεκτρισμού μέσω γεωθερμικών πεδίων υπήρξαν κατά το πρόσφατο παρελθόν στη Μήλο, στη Νίσυρο, στη Σαμοθράκη, στη νότια Χίο, στη Σαντορίνη και τη Λέσβο.

Αντίστοιχα τα σχέδια της ΔΕΠΑ, η οποία βρίσκεται υπό διαδικασία εκποίησης, για την προώθηση του ΥΦΑ στα νησιά, παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Δ. Τζώρτζης. Οπως είπε, το σχέδιο της επιχείρησης προβλέπει επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας ΥΦΑ σε ολόκληρη τη χώρα με έμφαση στα νησιά, χαρακτηρίζοντας το εν λόγω καύσιμο ως τη «βέλτιστη λύση» για τα νησιά αλλά και για την προσαρμογή της ναυτιλίας στους νέους κανονισμούς που θα ισχύσουν από το 2020. Οπως είπε, η χρήση εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας ΥΦΑ μπορεί να λειτουργήσει συνδυαστικά με τις ΑΠΕ και τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις για την παραγωγή ηλεκτρισμού, τονίζοντας επίσης τη δυνατότητα χρήσης του ως καύσιμου πλοίων.

Εγκαταστάσεις φυσικού αερίου στα λιμάνια

Πρόσθεσε ότι υπάρχουν τρεις κύριες αγορές για τη χρήση του ΥΦΑ, ως ναυτιλιακού καύσιμου, στις χερσαίες μεταφορές και στην τροφοδοσία απομακρυσμένων δικτύων φυσικού αερίου που δεν είναι συνδεδεμένα στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου. Ανέφερε, επίσης, ότι Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και Κρήτη αποτελούν «ιδανικά σημεία» για την ανάπτυξη εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας ΥΦΑ και προανήγγειλε ότι το ερχόμενο φθινόπωρο θα υπάρχουν οι πρώτες επίσημες ανακοινώσεις για την έναρξη του σχεδιασμού της επιχείρησης στα νησιά.

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η ΔΕΠΑ είναι διαχειριστής του ευρωπαϊκού προγράμματος «Poseidon Med II», το οποίο χρηματοδοτείται από το ευρύτερο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» και στόχος του είναι να δημιουργήσει τις αναγκαίες προϋποθέσεις για τη χρήση του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καύσιμου στην Ανατολική Μεσόγειο μέσα από το σχεδιασμό και την ανάπτυξη των απαιτούμενων υποδομών. Το πρόγραμμα υλοποιείται ταυτόχρονα σε Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρο, ενώ συμμετέχουν έξι λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός και Βενετία) και ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα, με στόχο το σχεδιασμό «μιας ολοκληρωμένης αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας ΥΦΑ».

Η ύπαρξη στο Αιγαίο πάνω από 53 νησιών με πληθυσμό άνω των 1.000 κατοίκων και τα 162 λιμάνια που διαθέτει η χώρα κρίνονται ως ιδανικοί παράγοντες για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου σχεδίου. Η ΔΕΠΑ έχει υπογράψει μνημόνια συνεργασίας με τη ΔΕΗ με αντικείμενο την τροφοδοσία με φυσικό αέριο νησιωτικών και άλλων περιοχών/καταναλωτών απομακρυσμένων από το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου όπως και με την ΑΤΤΙCA GROUP, μητρική εταιρεία των «Superfast Ferries» και «Βlue Star Ferries», για τη χρήση LNG σε πλοία του στόλου της. Η κυβέρνηση έχει προωθήσει το απαιτούμενο θεσμικό πλαίσιο για την προώθηση χρήσης του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου μέσω του επονομαζόμενου «Εθνικού Πλαισίου Πολιτικής (ΕΠΠ) για την ανάπτυξη της αγοράς Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων» (ΦΕΚ 3824/Β/31-10-2017).

Χτες, μάλιστα, ο υπουργός Ναυτιλίας, Π. Κουρουμπλής, σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ανέφερε ότι η κυβέρνηση έχει έτοιμη τροπολογία για τη δημιουργία σταθμών ΥΦΑ, σε λιμάνια όπου θα επαναεριοποιείται και θα μεταφέρεται με αγωγούς στο τοπικό δίκτυο. Εκτίμησε ότι σε πρώτη φάση θα δημιουργηθούν 4-5 σταθμοί σε λιμάνια της χώρας.

Μέσα σε όλους τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των νησιών και των λιμενικών τους εγκαταστάσεων θα πρέπει να σημειώσουμε και την επιδίωξη παροχής από ξηράς ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία, κατά το διάστημα ελλιμενισμού τους, από πηγές παροχής ηλεκτρικής ενέργειας που διαθέτουν τα λιμάνια. Ο σκοπός υποτίθεται είναι να μειωθεί η εκπομπή ρύπων εντός της περιοχής των λιμένων, που συνήθως είναι κοντά σε κατοικημένες περιοχές. Πρόκειται φυσικά για μια άμεση συμβολή στο κόστος κατανάλωσης καυσίμων των ναυτιλιακών ομίλων.

Είναι προφανές ότι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για τα νησιά είναι να τα μετατρέψει σε «γεννήτριες» παραγωγής καθαρών κερδών για το μεγάλο κεφάλαιο και όχι φυσικά να ικανοποιήσει τις ενεργειακές ανάγκες των κατοίκων τους. Αλλωστε, το καπιταλιστικό κέρδος αποτελεί το βασικό εμπόδιο ώστε οι υπαρκτές δυνατότητες που προσφέρουν τα νησιά για την παραγωγή φτηνής και καθαρής Ενέργειας μέσω γεωθερμίας, φωτοβολταϊκών ή αιολικών εγκαταστάσεων, να αξιοποιηθούν με τρόπο που να υπηρετεί τα λαϊκά συμφέροντα. Εντέλει, οι ΑΠΕ και κάθε άλλη μορφή Ενέργειας, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν σε όφελος του λαού, μόνο στο πλαίσιο μιας οικονομίας όπου από τη μέση θα έχει φύγει το καπιταλιστικό κέρδος και τα «κλειδιά» της οικονομίας θα βρίσκονται στα χέρια της εργατικής τάξης σ' έναν ριζικά διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης, όπου όλες οι εγχώριες ενεργειακές πηγές, τα μέσα παραγωγής, διανομής και μεταφοράς Ενέργειας θα αποτελούν κοινωνική, κρατική ιδιοκτησία, δηλαδή θα υπάρχει ενιαίος αποκλειστικά κρατικός φορέας Ενέργειας, ως μηχανισμός της εργατικής - λαϊκής εξουσίας.


Φ. Κ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ