Στις 300 σελίδες του πορίσματος οι ευθύνες ρίχνονται στον ανθρώπινο παράγοντα, ενώ το υπερήλικο πλοίο χαρακτηρίζεται αξιόπλοο
Να «ξεπλύνουν» τα «χέρια» της εφοπλιστικής ασυδοσίας από το αίμα των 82 αδικοχαμένων ανθρώπων που επέβαιναν στο χαλύβδινο φέρετρο «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», επιχειρούν οι μηχανισμοί της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και μάλιστα παραμονή της «μαύρης» επετείου του τραγικού ναυαγίου! Οι 5 διορισμένοι πραγματογνώμονες, προκαλώντας το κοινό αίσθημα, επέλεξαν ακριβώς τη χτεσινή μέρα για να παραδώσουν στον εφέτη - ανακριτή Ν. Καραδημητρίου το περιβόητο πόρισμα που ολόκληρο το πανελλήνιο ανέμενε εδώ και 8 τουλάχιστον μήνες, για να πουν τελικά ότι το «πλοίο ήταν αξιόπλοο»! Ταυτόχρονα, η επιλογή της χτεσινής μέρας από τους πραγματογνώμονες να ανακοινώσουν το πόρισμά τους, το οποίο βγάζει «λάδι» εφοπλιστές - «Ελληνικό Νηογνώμονα» - υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, συνέπεσε «συμπτωματικά» και με την ολοκλήρωση της ακροαματικής διαδικασίας για το τραγικό ναυάγιο του «ΔΥΣΤΟΣ» και αύριο Πέμπτη αναμένεται η έκδοση της απόφασης...
Οι πέντε πραγματογνώμονες Α. Παπανικολάου και Θ. Λουκάκης καθηγητές του ΕΜΠ, Γ. Δημητριάδης πρώην πλοίαρχος του ΠΝ, Γ. Βεντούρας συνταξιούχος πλοίαρχος Α' τάξης του ΕΝ και ο ναυπηγός Μ. Μανιός, στο πόρισμα των 300 σελίδων αποφαίνονται ότι το πλοίο πήγαινε στα τυφλά πάνω στις βραχονησίδες λόγω λαθεμένης διακυβερνήσεως. Σε γενικές γραμμές το «πλοίο ήταν αξιόπλοο», δεν είχε πρόβλημα στο πηδάλιο, δεν είχε μηχανική βλάβη, ούτε πρόβλημα στο ραντάρ!
Μετά την πρόσκρουση του πλοίου στις βραχονησίδες το δεξί σταμπιλάιζερ (πτερύγιο) του πλοίου έπεσε πάνω στο βράχο και γύρισε προς τα μέσα δημιουργώντας ρήγμα στη μέση του μηχανοστασίου διαστάσεων 3 επί 0,68 - 0,73 μέτρων. Αμέσως άρχισε η εισροή υδάτων, ενώ το πλήρωμα και κυρίως πλοίαρχος και πρώτος μηχανικός δε φρόντισαν να κλείσουν τις υδατοστεγείς θύρες. Αν αυτές ήταν κλειστές, κατά το πόρισμα, η βύθιση του πλοίου θα ήταν αργή ή δε θα βυθιζόταν καθόλου. Επιπλέον στην ταχύτατη βύθιση του πλοίου, συντέλεσε -σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες- και το γεγονός ότι τα οχήματα στο γκαράζ δεν ήταν δεμένα.
Στο μόνο σημείο που οι πραγματογνώμονες εντόπισαν πρόβλημα ήταν στα σωστικά μέσα του πλοίου, τα οποία χαρακτήρισαν «παμπάλαια» και σε «κακή κατάσταση». Ενώ κουβέντα δεν ειπώθηκε για την εφεδρική ηλεκτρογεννήτρια του πλοίου.