Σάββατο 15 Ιούλη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ - ΣΕΒ
Η ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου απαιτεί αντιλαϊκά «ορόσημα» χωρίς τέλος

Eurokinissi

Η απαρέγκλιτη τήρηση του αντιλαϊκού προγράμματος και των συμφωνιών, και μάλιστα σε ορίζοντα δεκαετιών, έρχεται ξανά στην επιφάνεια, με αφορμή την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που συνοδεύει την πρόσφατη απόφασή της σχετικά με τη λεγόμενη «άρση της διαδικασίας του υπερβολικού ελλείμματος» στον ελληνικό κρατικό προϋπολογισμό, απόφαση για την οποία «πανηγυρίζει» εδώ και μερικές μέρες η κυβέρνηση.

Σε αυτό το πλαίσιο, το ζήτημα της διαχείρισης του ελληνικού κρατικού χρέους αποδείχνεται βασικός μοχλός για την επιτάχυνση των αντιλαϊκών διεργασιών και μάλιστα σε ορίζοντα πολλών δεκαετιών, μέχρι το 2060, όπως άλλωστε προβλέπεται και από τη σχετική απόφαση - συμφωνία στο Γιούρογκρουπ στις 15 Ιούνη.

Ειδικότερα, οι «συστάσεις» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εστιάζουν στους παρακάτω άξονες:

-- Τήρηση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018 - 2021. Μεταξύ άλλων, το συγκεκριμένο «πακέτο» περιλαμβάνει την περαιτέρω κατακρεούργηση των συντάξεων, του αφορολόγητου ορίου, των προνοιακών επιδομάτων της λαϊκής οικογένειας, καθώς βέβαια και άλλων «προαπαιτούμενων» που θα ακολουθήσουν στο πλαίσιο της τρίτης «αξιολόγησης» που αναμένεται να ξεκινήσει τον Οκτώβρη.

-- Τήρηση του «πλαφόν» που έχει τεθεί στις δαπάνες των κρατικών προϋπολογισμών για τα επόμενα χρόνια. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια ακόμη ρήτρα, με στόχο βέβαια την απαρέγκλιτη εφαρμογή του αντιλαϊκού προγράμματος

-- Συμμόρφωση με το κριτήριο του χρέους, δηλαδή με τη βαθμιαία προσαρμογή του στο 60% του ΑΕΠ. Οι περαιτέρω εξειδικεύσεις σχετικά με τους ρυθμούς ετήσιας αποκλιμάκωσης του κρατικού χρέους αναμένεται να γίνουν σε επόμενη φάση, σε συνδυασμό με τους ρυθμούς μεταβολής του ΑΕΠ. Σε αυτό το επίπεδο, τυχόν ανάκαμψη πάνω από τις υπάρχουσες μακροπρόθεσμες προβολές - πέρα από τις ανακυκλώσεις δανείων που θα λήγουν - έρχεται να στηρίξει την αναζήτηση μεγαλύτερων δανείων από τις χρηματαγορές, προκειμένου αυτά να διοχετευτούν σε επιχειρηματικούς ομίλους μέσω των Προγραμμάτων Δημοσίων Επενδύσεων των κρατικών προϋπολογισμών.

Παράλληλα, το Εκτελεστικό Συμβουλίου του ΔΝΤ συνεδριάζει την επόμενη βδομάδα, με θέμα την επικύρωση του νέου μνημονίου που αναζητά η ελληνική κυβέρνηση, με βάση την «επιστολή προθέσεων» που απέστειλε τις προάλλες στον ιμπεριαλιστικό οργανισμό. Στα σχετικά έγγραφα αναφέρεται η νέα φουρνιά με τα δεκάδες αντιλαϊκά ορόσημα, που βέβαια έρχονται να «κουμπώσουν» με αυτά του μνημονίου με την Ευρωζώνη.

Αξιολογήσεις κρατικών κονδυλίων και ματωμένα πλεονάσματα

Την ίδια ώρα, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναφορικά με διατάξεις του νομοσχεδίου, που μεταξύ άλλων αφορά και σε ζητήματα των ΟΤΑ, επισημαίνει πως «είμαστε ενήμεροι για κάποια από τα στοιχεία του νομοσχεδίου και τώρα αξιολογούμε όλες τις προβλέψεις του συνολικά».

Σύμφωνα με την εκπρόσωπο της Κομισιόν, Β. Μοκ, οι «θεσμοί» αναμένουν πως όλα τα μέτρα που περιλαμβάνονται σε αυτό το νομοσχέδιο είναι «συμβατά με τους στόχους του προγράμματος του ESM», καθώς και «τις δεσμεύσεις που έχουν ληφθεί στο πλαίσιο του μνημονίου». «Τώρα εξετάζουμε εάν όλα αυτά ισχύουν», σημείωσε.

Στο μεταξύ, η διαρκής συμπίεση στα κονδύλια που αφορούν στην κάλυψη ακόμη και στοιχειωδών αναγκών της λαϊκής οικογένειας, καθώς και τα διαδοχικά μέτρα για την ένταση της φοροληστείας αποτελούν τα μόνιμα χαρακτηριστικά στην πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού και για το 2017.

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, που αφορούν στο α' εξάμηνο (Γενάρης - Ιούνης) του 2017:

-- Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού (χωρίς το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) καρατομήθηκαν στα 22,86 δισ. ευρώ (από 23,6 δισ. πέρυσι), ενώ είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το ύψος των εκταμιεύσεων υπολείπεται ακόμη και από το αντιλαϊκό στόχο κατά 1,4 δισ. ευρώ.

-- Τα κρατικά έσοδα (τακτικός προϋπολογισμός) καταγράφονται στα 21,3 δισ. ευρώ με αύξηση ύψους 300 εκατ.

-- Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού εμφανίζονται στα 22,17 δισ., οι συνολικές δαπάνες στα 22,86 δισ, ενώ τα ποσά που δόθηκαν για τόκους εξυπηρέτησης του κρατικού χρέους έφτασαν σε 3,5 δισ. ευρώ.

-- Ως «επιστέγασμα» των εξελίξεων αυτών, το λεγόμενο πρωτογενές πλεόνασμα απεικονίζεται στα 1,9 δισ. ευρώ και μάλιστα με «υπέρβαση» από τον αντιλαϊκό στόχο ύψους 1,5 δισ., σε μια εξέλιξη που αποτελεί το αντιλαϊκό «ατού» της συγκυβέρνησης στα παζάρια της με το κουαρτέτο.

Τα αναλυτικά στοιχεία θα δημοσιοποιηθούν με προσεχή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, ωστόσο είναι φανερό το γεγονός ότι το «σφαγείο» παίρνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις.

Προτεραιότητα η διασφάλιση «ανταγωνιστικής διεθνώς κερδοφορίας»...

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, ο ΣΕΒ στο «εβδομαδιαίο δελτίο», θέτοντας την ατζέντα των εγχώριων βιομηχάνων, στο πλαίσιο της ενδοαστικής συζήτησης γύρω από τη διαμόρφωση του νέου αναπτυξιακού προτύπου, σημειώνει πως «πρωταρχική σημασία έχει η μείωση των ειδικών φόρων στην παραγωγή (π.χ. κόστος ενέργειας) και η διασφάλιση, μέσω διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, συνθηκών προσδοκόμενης ανταγωνιστικής διεθνώς κερδοφορίας», προσθέτοντας με νόημα πως «όσα κατά καιρούς ακούγονται για εθνική στρατηγική ανάπτυξης, θα πρέπει να μεταφραστούν σε πράξεις στήριξης των ελληνικών επιχειρήσεων». Ουσιαστικά, πρόκειται για τη νέα φουρνιά των παρεμβάσεων που διεκδικούν οι βιομήχανοι, σε συνδυασμό βέβαια με τα προσφερόμενα σε αυτούς κρατικά και διακρατικά πακέτα ενίσχυσης και άλλες διευκολύνσεις.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τον ΣΕΒ, «διαχρονικά υπάρχει μια σταδιακή μετατόπιση έμφασης από τα προϊόντα χαμηλότερης πολυπλοκότητας (τρόφιμα - ποτά - καπνός) στα προϊόντα υψηλότερης πολυπλοκότητας (βιομηχανικά είδη)». Μάλιστα, όπως επισημαίνουν, «η ταχύτητα με την οποία παρακολουθεί η ελληνική προσφορά τις αλλαγές στη διεθνή ζήτηση, αφορά σε ζητήματα αποτελεσματικής εισαγωγής νέων τεχνολογιών στην παραγωγική διαδικασία, θεσμικού/ ρυθμιστικού/ εργασιακού περιβάλλοντος στην Ελλάδα σε σχέση με τα ισχύοντα στον υπόλοιπο κόσμο κ.ο.κ.».

Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, «είναι δουλειά της ελληνικής κυβέρνησης να διευκολύνει τις επιχειρήσεις, ώστε να ανταγωνίζονται επί ίσοις όροις τις ξένες επιχειρήσεις στη διεθνή αγορά», καθώς, όπως λένε, «μόνο έτσι, οι κρατικές παρεμβάσεις για την προώθηση των ιδιωτικών επενδύσεων (αναπτυξιακός, ΕΣΠΑ, στρατηγικές επενδύσεις κ.ο.κ) μπορούν να αποκτήσουν ουσιαστικό περιεχόμενο».

...και η προσέλκυση ξένων επενδύσεων

Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Γ. Δραγασάκης, μεταξύ άλλων, επισημαίνει (σε άρθρο του στην εφημερίδα «Πελοπόννησος») ότι «στη μετάβαση προς το νέο υπόδειγμα πρέπει να προσελκύσουμε άμεσες ξένες επενδύσεις μακροχρόνιου ορίζοντα, αλλά και να επιτύχουμε ισχυρή τόνωση της εγχώριας επενδυτικής δραστηριότητας με όρους διαφάνειας και με κίνητρα που θα λαμβάνουν υπόψη την οικονομική και κοινωνική βιωσιμότητα».

Σε αυτήν την κατεύθυνση, σύμφωνα με τον Γ. Δραγασάκη, κινούνται κυβερνητικές παρεμβάσεις όπως:

-- Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος που διασφαλίζει σταθερό φορολογικό καθεστώς για 10 χρόνια.

-- Η Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική που θα ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2017.

-- Η Εθνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, η δημιουργία της οποίας αποφασίστηκε στο Γιούρογκρουπ.

-- Η ολοκλήρωση των νέων, συμπληρωματικών και εναλλακτικών χρηματοδοτικών εργαλείων, με στόχευση στη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα, καθώς και την αγροτική δραστηριότητα.

-- Η επίλυση των «κόκκινων» δανείων, που θα απελευθερώσει πόρους και θα επιτρέψει στις τράπεζες να χρηματοδοτήσουν εκ νέου την οικονομία.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ