Πέμπτη 16 Φλεβάρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Το τέλος της Αγίας Πετρούπολης»

Αν υπάρχει ένας δημιουργός της Ρωσικής Πρωτοπορίας στο χώρο του κινηματογράφου, ο οποίος να έθεσε με τον πλέον ποιητικό τρόπο το ζήτημα του ξεχωριστού ανθρώπου απέναντι στα ιστορικά αιτήματα της εποχής του, αυτός είναι αναμφισβήτητα ο Βσέβολοντ Πουντόβκιν. Και αν υπάρχει μια ταινία του που να αποδίδει με τον πλέον «ανάγλυφο» τρόπο αυτήν την πουντοβκική προσέγγιση είναι το εκπληκτικό «Το τέλος της Αγίας Πετρούπολης» (1927) που προβάλει η «New Star» από σήμερα στην Αλκυονίδα και το Στούντιο.

Ενας νεαρός αγρότης, χαμένος και ασυνείδητος, φτάνει στην Αγία Πετρούπολη για να βρει δουλειά. Η ανασυγκρότηση της προσωπικότητάς του, η αναγέννηση της συνείδησής του αποτελούν την υπόθεση της ταινίας. Με τη σειρά της, αυτή η ανασυγκρότηση, χαράσσεται στη μεγάλη επαναστατική ιστορία της κατάρρευσης της παλιάς, αυταρχικής, εκμεταλλευτικής Ρωσίας.

Πρόκειται για τη δεύτερη από τις τρεις αριστουργηματικές ταινίες που γύρισε ο Πουντόβκιν τη δεκαετία του '20, μία αντιπολεμική ταινία, ένα κάλεσμα για επανάσταση. Mια ταινία γεμάτη από αξέχαστες εικόνες, οι σκηνές που συνυφαίνουν τις κραυγές ενάντια στα όπλα με τη μανιώδη κερδοσκοπία των πολεμικών κερδοσκόπων είναι μια ακολουθία μεγαλοφυίας.

Στιγμές, όπως η δραματικότητα της ωμής εκμεταλλευτικής βίας του καπιταλιστή στο εργοστάσιο, στην παραγωγή, εκεί που το αίμα και ο ιδρώτας του εργάτη μετατρέπονται σε ατομικό κέρδος, καθώς «συνομιλεί» με τα εκπληκτικά πλάνα του χρηματιστηριακού «πυρετού», εκεί που το ματωμένο κέρδος αγοράζεται και πωλείται στο «παζάρι», αλλά και οι απίστευτης ποιητικής σύλληψης σκηνές μιας Πετρούπολης που πέφτει με όλο τον σκοτεινό της όγκο πάνω στις σαν μυρμήγκια φιγούρες των ανθρώπων, μας μαθαίνουν τι σημαίνει κινηματογράφος ως τέχνη, δίχως ο θεατής να νιώσει ούτε σε μια στιγμή ότι ο δημιουργός τον «διδάσκει» ή τον «προτρέπει».

Σκηνοθεσία: Βσέβολοντ Πουντόβκιν. Συν-σκηνοθεσία: Μιχαήλ Ντόλερ. Σενάριο: Νάταν Ζαρχί. Μουσική: Βλαντίμιρ Γιουρόφσκι. Διεύθυνση φωτογραφίας: Ανατόλι Γκολοβνιά. Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Σεργκέι Κοζλόφσκι. Παίζουν: Αλεξάντρ Τσιστιακόφ, Βέρα Μπαρανόφσκαγια, Ιβάν Τσουβέλεφ κ.ά.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ολοκληρώνεται αύριο το κινηματογραφικό αφιέρωμα στον Λένιν(25/4/2017)
Συνεχίζεται το κινηματογραφικό αφιέρωμα στον Λένιν(21/4/2017)
Οι τεράστιοι Σοβιετικοί του βωβού σινεμά(16/4/2015)
Απόλυτο φαβορί η «Μάνα»(10/1/2013)
Επανάσταση και κινηματογράφος(10/11/2007)
Αριστουργήματα του σοσιαλισμού(1/8/1996)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ