Κυριακή 29 Γενάρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΓΥΝΑΙΚΑ
ΟΓΕ
Σχετικά με τη θεματική βδομάδα «Σώμα και ταυτότητα» στα Γυμνάσια

Στόχος της ΟΓΕ είναι να θέσει, αν είναι δυνατόν και μέσα στο πλαίσιο της θεματικής βδομάδας, τα σύγχρονα δικαιώματα της γυναίκας στην εργασία, στη μητρότητα, στο δημιουργικό ελεύθερο χρόνο
Στόχος της ΟΓΕ είναι να θέσει, αν είναι δυνατόν και μέσα στο πλαίσιο της θεματικής βδομάδας, τα σύγχρονα δικαιώματα της γυναίκας στην εργασία, στη μητρότητα, στο δημιουργικό ελεύθερο χρόνο
Μια αφορμή για επικοινωνία με τους χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες των Γυμνασίων, αλλά και με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, αποτελεί για την Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας η θεματική βδομάδα με τίτλο «Σώμα και ταυτότητα», που υλοποιεί το υπουργείο Παιδείας στα Γυμνάσια όλης της χώρας. Στόχος του υπουργείου, μέσα από τη θεματική βδομάδα, είναι η «ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μελών της σχολικής κοινότητας» σε ζητήματα που αφορούν τρεις βασικούς άξονες: Πρώτον, τη διατροφή και την ποιότητα ζωής. Δεύτερον, την πρόληψη του εθισμού και των εξαρτήσεων. Τρίτον, τις έμφυλες ταυτότητες. Οι Σύλλογοι και οι Ομάδες της ΟΓΕ έχουν ήδη απευθυνθεί σε εκατοντάδες Γυμνάσια, ζητώντας να συμπεριληφθούν στη θεματική βδομάδα και συγκεκριμένα στην υποενότητα «Ανθρώπινα δικαιώματα και δικαιώματα των γυναικών», που είναι ενταγμένη στον άξονα «Εμφυλες Ταυτότητες».

Η διοργάνωση της θεματικής βδομάδας προβλέπει πως κάθε σχολική μονάδα θα επιλέξει τις δράσεις που θα αναπτύξει, σε καθέναν από τους τρεις άξονες, και το χρονικό διάστημα κατά το οποίο αυτές θα λάβουν χώρα. Θα επιλέξει ακόμα τους εμπλεκόμενους στις δραστηριότητες αυτές, οι οποίοι δεν περιορίζονται στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας, δηλαδή σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, αλλά επεκτείνονται και σε φορείς που υπάρχουν και δρουν στις περιοχές που βρίσκεται κάθε σχολείο.

Οι Σύλλογοι και οι Ομάδες απευθύνονται στα σχολεία, εξηγώντας πως η ΟΓΕ αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη γυναικεία οργάνωση, με Συλλόγους και Ομάδες σε όλη τη χώρα, που συσπειρώνουν μεγάλο αριθμό γυναικών. «Η δυναμική και αδιάλειπτη σαραντάχρονη παρουσία της στο γυναικείο κίνημα περιλαμβάνει πολύμορφες δράσεις, μία από τις οποίες είναι και η ενημέρωση των μαθητριών και μαθητών όλων των σχολικών βαθμίδων για το γυναικείο ζήτημα, το γυναικείο κίνημα, τα δικαιώματα της γυναίκας. Οι Σύλλογοι και οι Ομάδες της ΟΓΕ διαθέτουν ήδη πλούσια πείρα από τη διοργάνωση σχετικών εκδηλώσεων σε σχολικές τάξεις», αναφέρεται μεταξύ άλλων στην επιστολή με την οποία ζητούν από τα σχολεία να συμπεριληφθούν στις δραστηριότητες που θα οργανώσουν στο πλαίσιο της θεματικής βδομάδας.

Παρέμβαση με την οπτική του ριζοσπαστικού γυναικείου κινήματος...

Στη σύσκεψη των Διοικητικών Συμβουλίων των Συλλόγων και Ομάδων όλης της Αττικής, που έγινε την περασμένη Δευτέρα, συζητήθηκαν η παρέμβασή τους μπροστά στη θεματική βδομάδα, το περιεχόμενο και οι στόχοι που θέτει η ΟΓΕ σχετικά με τη συμμετοχή της σε αυτή.

Στο επίκεντρο της θεματικής βδομάδας βρίσκεται η προσπάθεια να αλλάξουν «οι στάσεις και οι συμπεριφορές των προεφήβων και εφήβων» σε σχέση με ορισμένα κοινωνικά ζητήματα. Οπως υπογραμμίζει η ΟΓΕ, «ο αρχικός προσανατολισμός στο Γυμνάσιο προκύπτει από το γεγονός ότι στην ηλικία της προεφηβείας διαμορφώνονται πιο ισχυρές βάσεις απέναντι σε κρίσιμα ζητήματα, εν μέρει και μια πιο συστηματοποιημένη κοινωνική συμπεριφορά. Σε αυτήν την ηλικία, επίσης, τα παιδιά αρχίζουν να διαμορφώνουν μια στάση επηρεαζόμενα συνολικά από την κοινωνία, από διάφορους κοινωνικούς θεσμούς, όπως είναι η οικογένεια, το σχολείο κ.λπ., μέσω της μίμησης των επιλογών των μεγαλύτερων. Η στάση εκφράζει μια ορισμένη προδιάθεση, μια επιλεκτική ετοιμότητα του ανθρώπου να ανταποκριθεί με ορισμένο τρόπο απέναντι σε εξωτερικά ερεθίσματα». Για παράδειγμα, από τη μια, υπάρχει ο ατομικιστικός τρόπος ζωής, ο ανταγωνισμός και, από την άλλη, η συλλογική κοινωνική δράση, η αντίληψη που βλέπει τη δράση αυτή ως στοιχείο για την ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων ανθρώπων.

Αντίστοιχα, διαφορετικές και αντιπαρατιθέμενες απόψεις υπάρχουν και όσον αφορά τα αίτια της γυναικείας ανισοτιμίας, φαινόμενο στο οποίο επικεντρώνεται η δράση της ΟΓΕ. Είναι χαρακτηριστικές οι απόψεις που παρουσιάζουν την ανισότητα της γυναίκας ως προϊόν των αντιλήψεων των αντρών, που θεωρούν ότι οι αντιλήψεις, οι ιδέες γεννούν τα κοινωνικά προβλήματα και ανάμεσα σε αυτά και το γυναικείο. Τέτοιες απόψεις καταλήγουν ότι η γυναίκα πρέπει να βλέπει ανταγωνιστικά, τουλάχιστον στο επίπεδο των αντιλήψεων και της συμπεριφοράς, το σύζυγο, τον αδερφό, τον πατέρα, το συνάδελφο και όχι το κοινωνικό σύστημα, δηλαδή τις οικονομικές σχέσεις, τις σχέσεις ιδιοκτησίας που γέννησαν την ανισοτιμία της, τη φτώχεια, την ανεργία, την ανασφάλεια για την ίδια και την οικογένειά της. Στον αντίποδα, η ΟΓΕ δεν υποτιμά καθόλου το κράτος, την Παιδεία, την Εκκλησία και τα θρησκευτικά δόγματα, την κοινωνική πολιτική, κάθε παράγοντα που νομιμοποιεί τις ανισότητες στο πλαίσιο της κοινωνίας. Επισημαίνει, όμως, ότι όλα αυτά δεν αναιρούν το γεγονός πως η πηγή της γυναικείας ανισοτιμίας είναι η διαίρεση της κοινωνίας σε εκμεταλλευτές και σε όσους υφίστανται την εκμετάλλευση.

...και επίκεντρο τα σύγχρονα δικαιώματα της γυναίκας

Στο επίκεντρο της παρέμβασής της η ΟΓΕ θέλει να θέσει, αν είναι δυνατόν και μέσα στο πλαίσιο της θεματικής βδομάδας, τα σύγχρονα δικαιώματα της γυναίκας στην εργασία, στη μητρότητα, στο δημιουργικό ελεύθερο χρόνο. Γύρω από τον άξονα αυτό σημειώνει: «Η πολύ μεγάλη αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας κάνει αναγκαία και ρεαλιστική τη συνολική μείωση του εργάσιμου χρόνου με ταυτόχρονη άνοδο του βιοτικού επιπέδου, μέσω αύξησης μισθών, βελτίωσης συνθηκών εργασίας και ζωής. Αυτό όμως έρχεται σε αντίθεση με τον ανταγωνισμό των επιχειρηματικών ομίλων σε παγκόσμιο επίπεδο και έτσι το θέμα "λύνεται" με μείωση του χρόνου εργασίας και ταυτόχρονη μείωση των μισθών. Σε αυτήν τη βάρβαρη πραγματικότητα προσπαθούν οι εκμεταλλευτές του μόχθου μας να εξοικειώσουν τη νεολαία, από τις πρώτες σχολικές τάξεις».

Ακόμα, η ΟΓΕ επιδιώκει να ανοίξει τη συζήτηση γύρω από την ιστορική - κοινωνική ρίζα της γυναικείας ανισοτιμίας. Να αναδείξει ποιες γυναίκες υφίστανται σε μεγαλύτερο βαθμό την ανισοτιμία αυτή, αλλά και να μιλήσει με τους μαθητές και τις μαθήτριες για το περιεχόμενο του αγώνα της για την ισοτιμία και τη χειραφέτηση των γυναικών. Το ενδεχόμενο να συμπέσει η διοργάνωση της θεματικής βδομάδας στα σχολεία με τον αγωνιστικό γιορτασμό της 8ης Μάρτη, Παγκόσμιας Μέρας της Γυναίκας, από την ΟΓΕ, μπορεί να δώσει ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στη σχετική συζήτηση και τις πρωτοβουλίες.

Παράλληλα, οι Σύλλογοι και οι Ομάδες βρίσκονται σε επιφυλακή ώστε να συμβάλουν στην απομόνωση αντιδραστικών απόψεων για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία και την οικογένεια, που είναι πιθανό να εκφραστούν με αφορμή τον άξονα για τις «έμφυλες ταυτότητες».

Συνέχεια της δράσης του προηγούμενου διαστήματος

Στην κατεύθυνση αυτή, η ΟΓΕ ιεραρχεί ψηλά τα σχολεία με τα οποία ήδη έχει επαφή και επικοινωνία. Για παράδειγμα, σε πολλούς Συλλόγους και Ομάδες συμμετέχουν γυναίκες εκπαιδευτικοί και μητέρες παιδιών αντίστοιχων ηλικιών με τις ηλικίες που απευθύνεται η θεματική βδομάδα. Ορισμένες από αυτές συμμετέχουν παράλληλα σε συλλόγους εκπαιδευτικών και γονιών. Σε ορισμένες γειτονιές υπάρχει συνεργασία, με κοινές πρωτοβουλίες ανάμεσα σε ενώσεις και συλλόγους γονέων, σε συλλόγους εκπαιδευτικών και το ριζοσπαστικό γυναικείο κίνημα. Σε άλλες περιπτώσεις οι Σύλλογοι και οι Ομάδες έχουν συμβολή στη λειτουργία των Λαϊκών Φροντιστηρίων που οργανώνουν μια σειρά Λαϊκές Επιτροπές, με αποτέλεσμα να έχουν άμεση και σταθερή επαφή και επικοινωνία με δεκάδες παιδιά όλων των τάξεων του Γυμνασίου και τους γονείς τους.

Ηδη οργανώνονται ανοιχτά Διοικητικά Συμβούλια με αυτό το θέμα, στα οποία προσκαλούνται να πάρουν μέρος οι γυναίκες εκπαιδευτικοί που συσπειρώνονται σε Συλλόγους και Ομάδες, οι νεότερες σε ηλικία γυναίκες, οι μητέρες.

Τις επόμενες μέρες οι Σύλλογοι και οι Ομάδες συνεχίζουν τη δράση τους στην κατεύθυνση που αποφάσισαν στην πρόσφατη παναττική τους σύσκεψη: «Μας ενδιαφέρει ως ΟΓΕ να παρέμβουμε δημιουργικά, με σχέδιο στη συγκεκριμένη δραστηριότητα για να παρουσιάσουμε σε εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές με τα δικά μας, με τα ταξικά γυαλιά μας, την ερμηνεία τόσο σοβαρών κοινωνικών φαινομένων, όπως είναι το γυναικείο ζήτημα. Εχουμε τη δυνατότητα, τις επεξεργασμένες θέσεις ώστε η θεματική βδομάδα στα Γυμνάσια να αποτελέσει δημιουργική βδομάδα επικοινωνίας, γνωριμίας των Συλλόγων και Ομάδων της ΟΓΕ με τους συλλόγους γονέων, εκπαιδευτικών, με χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες των Γυμνασίων, ουσιαστικής και άμεσης παρουσίας της ΟΓΕ μέσα στη σχολική τάξη».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ