Σάββατο 19 Μάρτη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
Οξύτατοι ανταγωνισμοί στην ψηφιακή τεχνολογία για αυτοκίνητα

Εσωτερικό αυτοκινήτου. Η εγκατάσταση ψηφιακής τεχνολογίας στα αυτοκίνητα αποτελεί πεδίο οξύτατων ενδοκαπιταλιστικών ανταγωνισμών
Εσωτερικό αυτοκινήτου. Η εγκατάσταση ψηφιακής τεχνολογίας στα αυτοκίνητα αποτελεί πεδίο οξύτατων ενδοκαπιταλιστικών ανταγωνισμών
Ενα ρεπορτάζ στην ιστοσελίδα «newsmakedonias.gr», με τίτλο: «ΠΟΛΕΜΟ άνοιξε η Γερμανία με Google - Apple» έγραφε: «Τη δική τους... απάντηση στους αμερικάνικους κολοσσούς Google - Apple και την "εισβολή" τους στο χώρο του αυτοκινήτου δίνουν οι τρεις πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες κατασκευής πολυτελών μοντέλων. Ως γνωστόν, οι Audi - BMW - Mercedes συνεργάστηκαν στην εξαγορά των χαρτών HERE από τη Nokia (...) Η νέα πλατφόρμα θα επιταχύνει τη διαδικασία "ψηφιοποίησης" της οδήγησης, με τα οχήματα να είναι διαρκώς συνδεδεμένα με το περιβάλλον. Η αλληλεπίδραση θα διευκολύνει επίσης την ανάπτυξη της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης, έναν τομέα στον οποίο επενδύουν μεγάλα ποσά η Google και η Apple. Η πλατφόρμα της HERE θα παρέχει χάρτες υψηλής ανάλυσης με ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο (π.χ. για έργα που γίνονται στο δρόμο και θα προτείνει παρακάμψεις).

Οι χάρτες και οι λοιπές υπηρεσίες HERE δεν θα είναι αποκλειστικό προνόμιο των αυτοκινήτων Audi - BMW - Mercedes, αλλά θα διατίθενται προς κάθε ενδιαφερόμενο (κατασκευαστή οχημάτων και όχι μόνο). Οι τρεις πολυτελείς μάρκες έχουν ίδιο ποσοστό στη HERE και έχουν υπογράψει συμφωνία ότι καμία δεν θα αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών».

Η υπόθεση «Volkswagen» και οι ...παρενέργειες

Αυτό το ρεπορτάζ μάς θύμισε την υπόθεση της «Volkswagen», η οποία εκτυλίσσεται από το Σεπτέμβρη του 2015. Τι ήταν αυτή η υπόθεση;

Στις ΗΠΑ αποκαλύφθηκε ότι η «Volkswagen» είχε τοποθετήσει ένα λογισμικό στους πετρελαιοκινητήρες των αυτοκινήτων της που παραπλανούσε τους ελέγχους καυσαερίων, ώστε να μετρώνται μειωμένοι οι ρύποι. Πώς το ανακάλυψαν; Με το ICCT (International Council on Clean Transportation - Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές), που είναι ένα μη κερδοσκοπικό ινστιτούτο με γραφεία στην Ουάσιγκτον, στο Σαν Φρανσίσκο και το Βερολίνο, η χρηματοδότηση του οποίου προέρχεται από διάφορα ιδρύματα, όπως ο οργανισμός ClimateWorks Foundation, τη «Hewlett - Packard», δηλαδή μονοπώλια ψηφιακής τεχνολογίας. Στην υπόθεση ενέπλεξαν και τη γερμανική «Bosch», που είναι ο προμηθευτής των αντιρρυπαντικών συστημάτων με τα οποία ήταν εξοπλισμένα τα αυτοκίνητα «Volkswagen». Εχουμε, λοιπόν, μπλέξιμο στην υπόθεση και εταιρειών ψηφιακής τεχνολογίας.

Ετσι, οι ΗΠΑ χτύπησαν τη «Volkswagen», τη μεγαλύτερη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία (είναι η δεύτερη μεγαλύτερη στον κόσμο). Ουσιαστικά, ήταν ισχυρό χτύπημα στην καπιταλιστική οικονομία της Γερμανίας. Αλλο χτύπημα ήταν το πρόστιμο - μαμούθ, 2,5 δισ. δολαρίων, που επιβλήθηκε τον περασμένο Απρίλη από τις αμερικανικές αρχές για χειραγώγηση των επιτοκίων LIBOR στην Deutsche Bank, ενώ το αμερικανικό Δημόσιο, πρόσφατα, της έκανε δικαστική αγωγή για μη κάλυψη των υποχρεώσεών της προς ενυπόθηκα δάνεια ύψους 3,1 δισ. δολαρίων στις ΗΠΑ.

Βεβαίως, οι οξύτατοι ανταγωνισμοί μεταξύ ΗΠΑ και Γερμανίας εκδηλώνονται σε πολλούς τομείς. Τα δύο παραδείγματα με τη «Volkswagen» και την Deutsche Bank είναι ενδεικτικά. Οπως επίσης ενδεικτικά είναι και τα παραδείγματα από τη Γερμανία με τις αμερικανικές «Amazon» και «Apple». Τι συμβαίνει με αυτές στη Γερμανία; Η γερμανική Αρχή Ανταγωνισμού και Καταπολέμησης των Μονοπωλίων χτυπά για αθέμιτο ανταγωνισμό την ισχυρή θέση της «Amazon» στην αγορά ψηφιακών ηχητικών βιβλίων (audiobook), όπως, άλλωστε, και της «Apple», διερευνώντας ταυτόχρονα την πολιτική των δύο εταιρειών σε ό,τι αφορά τις αποστολές των audiobook, μέσα από την πλατφόρμα του iTunes.

Επίσης, πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας ρεπορτάζ αστικών ΜΜΕ που ανέφεραν: «Και τραπεζικές διαστάσεις λαμβάνει το σκάνδαλο Volkswagen στις Ηνωμένες Πολιτείες». Ετσι, σύμφωνα με δημοσίευμα του «Ρόιτερς», οι αμερικανικές αρχές καλούν σε απολογία τη «Volkswagen» υπό το νόμο για τραπεζική απάτη και εντάσσεται στο πλαίσιο διερεύνησης του σκανδάλου παραποίησης των μετρήσεων ρύπων. Το αμερικανικό Δημόσιο διεκδικεί από τη «Volkswagen» αποζημίωση 46 δισεκατομμυρίων δολαρίων για παραβίαση περιβαλλοντικών νόμων.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτά, αφού 70 αγωγές έχουν γίνει στη Γερμανία και αυτοί που τις έκαναν ζητούν αποζημιώσεις από 600.000 έως και 2 εκατ. ευρώ, για τις απώλειες σε μετοχές της «Volkswagen». Ηταν κάτοχοι μετοχών της «Volkswagen». Αγωγές έγιναν και στις ΗΠΑ από ιδιοκτήτες αυτοκινήτων της «Volkswagen», ενώ διεξάγονται και έρευνες για να διαπιστωθούν και πιθανές ποινικές ευθύνες της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Την ίδια ώρα, συλλογική αγωγή σε βάρος της «Volkswagen» κατέθεσαν 278 θεσμικοί επενδυτές από όλον τον κόσμο, ζητώντας αποζημίωση 3,3 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τη σοβαρότερη δικαστική διεκδίκηση που αφορά την εταιρεία.

Μεταξύ των 278 θεσμικών επενδυτών στην τελευταία αγωγή κατά του γερμανικού κολοσσού συμπεριλαμβάνονται όμιλοι από την Αυστραλία, την Αυστρία, τη Γερμανία, τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Δανία, τη Νορβηγία, τη Σουηδία, τις ΗΠΑ, την Ταϊβάν, κ.α. Σε αυτούς συγκαταλέγονται 17 γερμανικοί οίκοι διαχείρισης επενδύσεων, ασφαλιστικές εταιρείες, καθώς και ένα από τα μεγαλύτερα συνταξιοδοτικά ταμεία στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Συνταξιοδοτικό Σύστημα Δημοσίων Υπαλλήλων Καλιφόρνιας (CPERS).

Μόλις έγινε γνωστή η είδηση για την αγωγή, η τιμή της μετοχής της «Volkswagen» στο Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης έχασε 2,9% της αξίας της. Οταν ξέσπασε το σκάνδαλο, η τιμή της μετοχής είχε πτώση 40%, ενώ από τις αρχές του 2016 και μέχρι σήμερα έχει χάσει 16%.

Στη Γερμανία αλλά και σε άλλες χώρες, κυρίως στις ΗΠΑ, πελάτες της «Volkswagen», μη κυβερνητικές οργανώσεις, κρατικές αρχές αλλά και δυσαρεστημένοι μέτοχοι της εταιρείας - επειδή η μετοχή της υποχώρησε κατά 40% όταν αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο - έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη ζητώντας αποζημίωση για τη βλάβη που υπέστησαν.

Βεβαίως, σε δίκη στο Μπόχουμ της Γερμανίας, με αντίδικους έναν ιδιοκτήτη ενός «WV Tiguan» και τον αντιπρόσωπο που του το πούλησε ο δικαστής έκρινε ότι οι αντιπρόσωποι της «Volkswagen» δεν υποχρεούνται να πάρουν πίσω τα οχήματα που πούλησαν και τα οποία φέρουν κινητήρες με παράνομο λογισμικό που παραποιεί τα αποτελέσματα των μετρήσεων για τις εκπομπές ρύπων. Ο ιδιοκτήτης ζήτησε από τον πωλητή να τον αποζημιώσει και να το πάρει πίσω. Σύμφωνα με την απόφαση του δικαστή, ο αντιπρόσωπος δεν φέρει ευθύνη για το παράνομο λογισμικό. «Ο κατηγορούμενος απλώς πούλησε το όχημα, δεν το κατασκεύασε» και «δεν είναι δυνατόν να του αποδοθούν ευθύνες για το λάθος της κατασκευάστριας εταιρείας "Volkswagen"» (ΑΠΕ). Ουσιαστικά, η απόφαση του δικαστή σημαίνει εμμέσως πλην σαφώς στήριξη της «Volkswagen».

Επομένως, ο τίτλος και το περιεχόμενο του άρθρου «ΠΟΛΕΜΟ άνοιξε η Γερμανία με Google - Apple» εντάσσονται στους οξύτατους αμερικανο-γερμανικούς ανταγωνισμούς. Ταυτόχρονα, όμως, και οι αγωγές στη Γερμανία αποκαλύπτουν οξύτατους ανταγωνισμούς ανάμεσα σε τμήματα του γερμανικού κεφαλαίου.

Αυτοκίνητο και ψηφιακή τεχνολογία

Γιατί όμως το άρθρο «ΠΟΛΕΜΟ άνοιξε η Γερμανία με Google - Apple» θύμισε την υπόθεση «Volkswagen»; Επειδή και τότε που αποκαλύφθηκε το λογισμικό, αποκαλύφθηκε, αν και δεν πήρε διαστάσεις, ένας ακόμη πόλεμος, ο πόλεμος των μονοπωλίων ψηφιακής τεχνολογίας και στη σχέση τους με την αυτοκινητοβιομηχανία.

Να σημειωθεί πως τα μεγαλύτερα μονοπώλια στον κόσμο της πληροφορικής και της ψηφιακής τεχνολογίας είναι αμερικανικά. Στο «Βήμα της Κυριακής», στις 4/10/2015, υπήρχε το εξής ρεπορτάζ: «Καθώς τα οχήματα νέας γενιάς τείνουν να προσομοιάζουν όλο και περισσότερο σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, η ιδέα της αποστολής ασύρματων ενημερώσεων λογισμικού των ψηφιακών συστημάτων του αυτοκινήτου ανάγεται σε μείζον θέμα συζήτησης αλλά και ανταγωνισμού μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Το ενδιαφέρον για την τεχνολογία OTA (Over-The-Air), η οποία επιτρέπει σε ορισμένες λειτουργίες των αυτοκινήτων να αναβαθμίζονται αυτόματα μέσω ασύρματων δικτύων χωρίς την επίσκεψη σε συνεργείο ή αντιπροσωπεία, έχει οδηγήσει τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες σε αλλαγή νοοτροπίας.

Και αυτό γιατί, όπως επισημαίνει το MarketWatch, θα προσφέρει δυνατότητες όπως η μείωση του κόστους εγγυήσεων, η αύξηση του ποσοστού επιδιόρθωσης προβλημάτων λογισμικού που οδηγούν σε ανακλήσεις οχημάτων, η βελτίωση της ικανοποίησης των πελατών από τη μείωση των επισκέψεων στην αντιπροσωπεία για αναβαθμίσεις του λογισμικού ή διορθώσεις.

Σύμφωνα μάλιστα με τις εκτιμήσεις της IHS Automotive, η συνολική εξοικονόμηση κόστους παγκοσμίως από τη χρήση της νέας τεχνολογίας θα ξεπεράσει τα 35 δισ. δολάρια το 2022 από μόλις 2,7 δισ. δολάρια που είναι σήμερα και προέρχεται κυρίως από την εξοικονόμηση πόρων που συνδέονται με την ενημέρωση συστημάτων τηλεματικής.

Η αμερικανική εταιρεία ερευνών προβλέπει, τέλος, ότι μέσα στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια οι περισσότερες, αν όχι όλες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα προσφέρουν πλατφόρμες με πλήρεις δυνατότητες OTA ενημερώσεων, που θα περιλαμβάνουν όλα τα συστήματα του οχήματος (ασφάλεια, συστήματα μετάδοσης κίνησης, πέδησης, ψυχαγωγίας κ.ά.).

Οπως είναι φυσικό, τα νέα αυτά δεδομένα δεν αλλάζουν μόνο τη φύση των οχημάτων, αλλά και τον επιχειρηματικό κόσμο του αυτοκινήτου. Εταιρείες που προσφέρουν την τεχνολογία OTA έχουν γίνει περιζήτητες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και το αυξανόμενο ενδιαφέρον έχει πυροδοτήσει ένα κύμα εταιρικών σχέσεων, επενδύσεων, συγχωνεύσεων και εξαγορών.

Πρωτοπόρος της χρήσης της νέας τεχνολογίας παραμένει η Tesla, η οποία έχει ήδη συμπεριλάβει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητά της πάνω από 75 χαρακτηριστικά μέσω της τεχνολογίας OTA.

Καθώς η ψηφιακή εποχή εισχωρεί για τα καλά και στον κλάδο του αυτοκινήτου, η GM και ορισμένες ακόμη από τις συμβατικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Φορντ, η BMW, η Daimler και η "πληγωμένη", λόγω του πρόσφατου σκανδάλου, Volkswagen, πασχίζουν να μη μείνουν πίσω στην κούρσα του ανταγωνισμού απέναντι σε εταιρείες με ρίζες στη βιομηχανία της ψηφιακής τεχνολογίας, όπως η Apple, η Google, η Tesla, η Uber κ.ά.».

Μονοπωλιακός «πόλεμος»

Απέναντι λοιπόν στην επίθεση των αμερικανικών μονοπωλίων ψηφιακής τεχνολογίας με τις εφαρμογές τους στα αυτοκίνητα, άρα και την επιδίωξη εξασφάλισης της πρωτοκαθεδρίας τους αλλά και την πρωτοκαθεδρία των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην παγκόσμια αγορά, τα γερμανικά μονοπώλια απάντησαν με αντεπίθεση. Ετσι, σε έναν τομέα στον οποίο επενδύουν μεγάλα ποσά η Google και η Apple, οι Audi - BMW - Mercedes οργανώνουν τη δική τους αντεπίθεση με τη HERE που θα επιταχύνει τη διαδικασία «ψηφιοποίησης» της οδήγησης, με τα οχήματα να είναι διαρκώς συνδεδεμένα με το περιβάλλον. Θυμίζουμε επίσης ότι η Κομισιόν έχει ξεκινήσει εξονυχιστικό έλεγχο για μεγάλη φοροδιαφυγή των «Apple» και «Google», που δρουν στα κράτη - μέλη της ΕΕ.

Ο μονοπωλιακός «πόλεμος» ΗΠΑ - Γερμανίας είναι γενικευμένος.


Ι.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ