Το Επιχειρησιακό Σχέδιο για την Αυτοδιοίκηση και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, αποκαλύπτει τις προθέσεις της κυβέρνησης. Κατάληψη δημοσίων χώρων, παράδοση των περιαστικών δασών στο μεγάλο κεφάλαιο και η περαιτέρω οικονομική αφαίμαξη των δημοτών
Κυβέρνηση, Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, «Αθήνα 2004 ΑΕ», σε συγχορδία, ισχυρίζονται ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004 θα αφήσουν πίσω τους έργα, ως μία σημαντική κληρονομιά για την Αθήνα. Αντί όμως για ανάπτυξη και βελτίωση της ζωής του λαού, αυτό που στην πραγματικότητα θα συμβεί θα είναι τσιμεντοποίηση, εμπορευματοποίηση και κερδοσκοπική εκμετάλλευση από το μεγάλο κεφάλαιο των ζωτικής σημασίας ελεύθερων χώρων της Αθήνας και της Αττικής.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα αφήσουν πίσω τους νέους μηχανισμούς καταστολής, περιστολή συλλογικών και προσωπικών δικαιωμάτων και ελευθεριών, μαζική εμπέδωση και εφαρμογή του εθελοντισμού. Ακόμα και τα ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων, σύμφωνα με τις πρόσφατες δηλώσεις του πρωθυπουργού, πρέπει να υποταχθούν στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου. Στα πλαίσια αυτά όλος ο Δημόσιος Τομέας, οι δήμοι, οι νομαρχίες, κρατικοί φορείς και οργανισμοί καλούνται να προσαρμοστούν.
Πρόσφατα, το υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης υπέγραψε Επιχειρησιακό Σχέδιο Συνεργασίας με την «Αθήνα 2004» για το σχεδιασμό δράσεων - υπηρεσιών, σχετικά με τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων. Αυτό το σχέδιο θα υποστεί περαιτέρω επεξεργασία των επιμέρους μέτρων που περιέχονται στους τρεις άξονες δράσης του. Ωστόσο, αποκαλύπτει σε μεγάλο βαθμό τους πολιτικούς στόχους της κυβέρνησης και της «Αθήνας 2004».
1. Η ευθεία αναφορά του Επιχειρησιακού Σχεδίου περί αξιοποίησης των περιαστικών δασών ως κύριων χώρων αναψυχής των επισκεπτών του 2004, με επίκληση μάλιστα της σημαντικά μειονεκτικής θέσης της Αθήνας σε χώρους πρασίνου και αναψυχής δημιουργεί σοβαρές υπόνοιες πως, με πρόσχημα την Ολυμπιάδα, τα περιαστικά δάση της Αττικής θα παραδοθούν στους επιχειρηματίες για να τα μετατρέψουν σε χώρους αναψυχής και ψυχαγωγίας.
Εδώ και μια δεκαετία περίπου έχει εκδηλωθεί επιχειρηματικό ενδιαφέρον για τη διαχείριση (και βέβαια την εκμετάλλευση) των ορεινών όγκων της Αττικής. Το ενδιαφέρον αυτό περιβλήθηκε φιλοπεριβαλλοντική πρόθεση. Υπήρξαν κατευθυνόμενα δημοσιεύματα που εξήραν το ρόλο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην προστασία, ανάδειξη και διαχείριση των ορεινών όγκων την οποία το «κακό» δημόσιο με τους μηχανισμούς του (βλέπε δασική υπηρεσία) δεν μπορεί να διεκπεραιώσει.
2. Οι λεπτομέρειες δεν είναι ακόμη γνωστές αλλά όλα μαρτυρούν ότι θα υπάρξει στην κυριολεξία κατάληψη του δημόσιου χώρου των Ολυμπιακών Δήμων από τις εταιρίες - χορηγούς των Ολυμπιακών Αγώνων και τα προϊόντα τους. Εκτός των καθορισμένων από το νόμο 2730/99 και τους μεταγενέστερους νόμους, χώρων για τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, προβλέπεται η διαμόρφωση Ολυμπιακών χώρων και διαδρομών για αναψυχή, εμπορία Ολυμπιακών προϊόντων, ζωντανή αναμετάδοση αγωνισμάτων, καθώς επίσης και η ανάπλαση και αναβάθμιση «ειδικών αστικών περιοχών».
Προβλέπεται ακόμα ότι τα αλσύλλια και οι χώροι πρασίνου που βρίσκονται εντός του πολεοδομικού ιστού θα δεσμευτούν μέσω μιας μητροπολιτικής οργανωτικής δομής για τις ανάγκες της «Αθήνα 2004».
Θα ήταν λάθος οποιουδήποτε καλοπροαίρετου να θεωρήσει ότι αρμοδιότητες των ΟΤΑ θα τεθούν υπό αναγκαστική διαχείριση μόνο για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα των 17 ημερών των Ολυμπιακών Αγώνων, δεδομένου ότι:
3. Για τις δράσεις και τα συγκεκριμένα μέτρα του Επιχειρησιακού προγράμματος αποφασίζουν το υπουργείο Εσωτερικών και η «Αθήνα 2004». Πληρώνουν όμως οι ΟΤΑ! Η συμμετοχή του υπουργείου που ανέρχεται στο ποσό των 100 δισ. δρχ. (συνολικά το πρόγραμμα θα κοστίσει 140 δισ. δρχ.) θα καλυφθεί από το Ειδικό Πρόγραμμα Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΕΠΤΑ,) από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους(ΚΑΠ) της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), τον κρατικό προϋπολογισμό, τα περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα και από εθνικούς πόρους.
Γίνεται επίσης σαφής διευκρίνιση ότι εάν οι δήμοι υπογράψουν μνημόνια συνεργασίας με την «Αθήνα 2004» με νέες δεσμεύσεις πέραν όσων προβλέπονται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα, θα πρέπει να διασφαλίσουν άλλους πόρους. Πρόκειται για αυθαίρετη παρακράτηση πόρων της Αυτοδιοίκησης, η οποία συντελείται με τη συναίνεση ΚΕΔΚΕ, ΤΕΔΚΝΑ.
4. Μέχρι το 2004 και με σκοπό να εξασφαλιστεί η συναίνεση του λαού στα αντιλαϊκά σενάρια που προωθούνται, με ευκαιρία τους Ολυμπιακούς Αγώνες, θα χρηματοδοτηθεί ένα πρόγραμμα ημερίδων, συνεδρίων, εκδηλώσεων που θα διοργανώνονται από τους ΟΤΑ και από τα οποία θα αποκλείεται κάθε άλλη άποψη πέραν της κυβερνητικής και όσων συναινούν σε αυτήν.
Απτό παράδειγμα το τελευταίο «Διεθνές Συνέδριο» της ΤΕΔΚΝΑ με θέμα τη συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, το οποίο ήταν στην κυριολεξία «Γιάννης κερνάει και Γιάννης πίνει». Για να μην ξεφύγει καμία «παραφωνία», το υπουργείο αναλαμβάνει να καθορίσει το πλαίσιο των εκδηλώσεων ώστε να διασφαλιστεί συντονισμός και ενιαία στρατηγική.
Με εγκυκλίους του προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση α' και β' βαθμού θα δίνει οδηγίες μέσω των περιφερειών τις οποίες θα καθιστά υπεύθυνες για την υλοποίηση του προγράμματος. Προβλέπεται επίσης ότι οι δήμοι και οι νομαρχίες θα διακινούν με δικούς τους μηχανισμούς το έντυπο και άλλο ενημερωτικό υλικό που θα εκδίδει η «Αθήνα 2004».
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004 είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την άρχουσα τάξη, ώστε να υλοποιήσει επιλογές που υπό άλλες συνθήκες θα συναντούσαν σημαντικές αντιδράσεις. Ολοι θυμούνται τι είχε γίνει πριν από αρκετά χρόνια με την πρόταση Λαμπράκη για τα περιαστικά δάση, με άμεσο αποτέλεσμα να «παγώσουν» αυτά τα σχέδια. Σήμερα, επιβάλλεται ο λαός να μην υποκύψει στα ωραία λόγια της νέας «Μεγάλης ιδέας». Αλλά να αποκαλύψει τις πραγματικές προθέσεις και να αγωνιστεί για την ανατροπή τους.