Κυριακή 7 Ιούλη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Ξανακοιτώντας την ιστορία, αναζητώντας το μέλλον

Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, με δεκαεννέα χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας, γνωστό σε όλους για τη σταθερή του συμβολή στην καλλιτεχνική ζωή της χώρας, επίτευγμα πολιτιστικής αποκέντρωσης, πραγματοποιείται φέτος από τις 18 έως τις 25 Ιούλη, από το Διεθνές Κέντρο Χορού με καλλιτεχνική διευθύντρια την Βίκυ Μαραγκοπούλου.

Επιβεβαιώνοντας τους στόχους του, το Φεστιβάλ εντάσσει κάθε χρόνο τις παραστάσεις του προγράμματός του σ' ένα περιβάλλον διαρκούς εμβάθυνσης, μέσα από τη δημιουργία ενός παράλληλου χώρου θεωρητικής υποστήριξης και επαγγελματικής εκπαίδευσης, και έχει συμβάλει καθοριστικά τόσο στη διαμόρφωση ενός κοινού για τον σύγχρονο χορό όσο και στη διεύρυνση των προσδοκιών αυτού του κοινού. Οραμά του είναι να συνεχίσει ν' αναδεικνύει την τέχνη του χορού προσελκύοντας όλο και μεγαλύτερο κοινό, να συμβάλλει στην εκπαίδευση των φιλότεχνων και να εμπλουτίζει με κάθε τρόπο τις προσλαμβάνουσες των θεατών από το τοπίο του χορού.

Το 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας περιλαμβάνει στο πρόγραμμά του έξι παραγωγές από το διεθνή χώρο και πέντε παραγωγές από την Ελλάδα. Οι καλλιτέχνες προέρχονται από τρεις ηπείρους: Ευρώπη (Γαλλία, Βέλγιο, Ελβετία, Ελλάδα), Αφρική (Νιγηρία) και Νότια Αμερική (Εκουαδόρ). Περιλαμβάνει επίσης δύο σεμινάρια - εργαστήρια για επαγγελματίες και σπουδαστές ανώτερου επιπέδου με εκπαιδευτές από την Ισπανία και την Ελλάδα.

Το Φεστιβάλ σε δύσκολες εποχές


Οπως είναι φυσικό, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα έχουν επηρεάσει τα τελευταία χρόνια τη διάρκεια και τον αριθμό των παραστάσεων του Φεστιβάλ Χορού, επιφέροντας τις αναγκαστικές περικοπές. Ωστόσο, σε μια εποχή που ο πολιτισμός βάλλεται από διάφορες κατευθύνσεις, το Φεστιβάλ επιλέγει να διατηρήσει το υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο των παραστάσεων του προγράμματος, στο πλαίσιο των οικονομικών του δυνατοτήτων, αν και το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας μπόρεσε να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Γνωρίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κόσμος, εφαρμόζει πολιτική συγκράτησης των τιμών των εισιτηρίων, έχοντας παράλληλα καθιερώσει ειδικές εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών.

Οσον αφορά στην ελληνική παραγωγή, όπως αναφέρουν οι διοργανωτές του Φεστιβάλ, «στόχος του Φεστιβάλ ήταν και είναι ν' αναδεικνύει τους Ελληνες χορογράφους και να δημιουργεί ένα δίαυλο επικοινωνίας της εγχώριας σκηνής με τη διεθνή. Η πολυσυζητημένη "εξωστρέφεια" είναι μια σχέση που χτίζεται με πολύ κόπο, και το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας εφαρμόζει αυτή την τακτική ήδη πολλά χρόνια πριν ξεκινήσει αυτή η συζήτηση. Ειδικά σε μια περίοδο που, λόγω της γενικότερης κατάστασης στον πολιτισμό, αυτό γίνεται ανάγκη, το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας δίνει ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στην προώθηση των ελληνικών παραγωγών χορού στο διευρυμένο δίκτυό του, μέσω του καλλιτεχνικού του προγραμματισμού αλλά και της συμμετοχής του σε διεθνή δίκτυα, όπου εκπροσωπεί την Ελλάδα, όπως για παράδειγμα το δίκτυο Aerowaves. Σε εποχές κρίσης, η τέχνη επαναφέρει στη σκέψη μας τη δύναμη της δημιουργίας που τόσο έχουμε ανάγκη για να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες και συμβάλλει στο να ξαναβρούμε και να επαναφέρουμε στη ζωή μας την τόσο αναγκαία σε όλους μας προοπτική. Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας δεν ξεχνά ότι το κοινό, όσο πιο δύσκολες στιγμές περνά, τόσο περισσότερο έχει ανάγκη την τέχνη όχι μόνο ως τροφή για τη σκέψη, αλλά και ως δεξαμενή απ' όπου μπορεί ν' αντλεί δύναμη, παρηγοριά και την απαραίτητη αισιοδοξία για ν' αντιμετωπίσει τις δύσκολες καταστάσεις».

Το πρόγραμμα με μια ματιά


Το 19ο Φεστιβάλ Χορού θα ξεκινήσει με μια παράσταση που σημάδεψε την ιστορία του σύγχρονου χορού: Το Drumming της Αν Τερέζα Ντε Κέερσμακερ. Η πρώτη εκδοχή της χορογραφίας ανέβηκε το 1998 και συνεπήρε τα πλήθη με την ελευθερία της κίνησης και τη μεταδοτική χαρά που πηγάζει από τον ίδιο το χορό.

Στο ίδιο πνεύμα, η επόμενη παράσταση του προγράμματος είναι μια ακόμα σημαντική αναβίωση: Το έργο What the body does not remember, του Βιμ Βαντεκέιμπους, που επισκέπτεται την Καλαμάτα για να μας θυμίσει άλλη μια σημαντική στιγμή στην ιστορία του σύγχρονου χορού: Οταν, το 1987, η ομάδα του Βαντεκέιμπους, η Ultima Vez, δημιούργησε σχολή χορεύοντας αυτή την παράσταση, την πρώτη χορογραφία ενός δημιουργού που έμελλε να γίνει το αστέρι του βελγικού χορού.

Στη συνέχεια συνάντηση με τον Ρασίντ Ουραμντάν. Ενας από τους πιο ξεχωριστούς καλλιτέχνες της σύγχρονης γαλλικής σκηνής, χορογραφεί τα μεγάλα ερωτηματικά που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο. Οι ευαίσθητες και βαθιά πολιτικές χορογραφίες του ταξιδεύουν τον θεατή στο ξεχωριστό σύμπαν ενός δημιουργού που μέσα από την ποίηση και την ενατένιση καταφέρνει να εκφράσει με το σώμα του αυτό που αδυνατούν να εκφράσουν τα λόγια.

Εφτασε στο δυτικό κόσμο από τη φτωχή χώρα του, τη Νιγηρία, κουβαλώντας στο σώμα του ένα φορτίο από τοπικούς χορούς Γιορούμπα, από χορούς του δρόμου όπως το χιπ-χοπ και το καποέιρα, μα πάνω απ' όλα ένα βλέμμα γεμάτο ερωτηματικά για τα βάσανα των ανθρώπων. Σπούδασε την τέχνη του ακροβάτη, όμως τον τράβηξε ο σύγχρονος χορός. Το νέο, βραβευμένο χορογραφικό ταλέντο της Γαλλίας ακούει στο όνομα Κούντους Ονικέκου. Μαζί μ' έναν Αφρικανό παραμυθά από τα μέρη του, θα μας αφηγηθεί, με την παράστασή του STILL/life, την ιστορία μιας χώρας που γνωρίζει τον ένα δικτάτορα μετά τον άλλο, ή, αλλιώς, την ιστορία μιας ηπείρου που βρίθει από τέτοιες ιστορίες...

Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, από το μακρινό Εκουαδόρ, έφτασε και ένας άλλος πολυτάλαντος χορευτής, ο Φαμπιάν Μπάρμπα. Η αναβίωση οκτώ χορογραφιών της Μέρι Βίγκμαν - της πρωτοπόρου του μοντέρνου χορού, που άφησε με το εξπρεσιονιστικό της στιλ ανεξίτηλο το στίγμα της στην ιστορία του χορού τόσο στη Γερμανία όσο και στην Αμερική - έγινε γι' αυτόν μια απίστευτη περιπέτεια και του αποκάλυψε έναν ολόκληρο κόσμο.

Η ελληνική παρουσία

Ο Γιάννης Μανταφούνης παρουσιάζει το Pausing, ένα ντούο που χορογράφησε και ερμηνεύει μαζί με τη Μέυ Ζαρύ, στο πλαίσιο του νέου σχήματός τους που ονομάζεται Cie Projet 11 / Ioannis Mandafounis & May Zarhy. Μια παράσταση για τη στιγμιαία επαφή μας με το εφήμερο, για το άρωμα της ποίησης που θα μας διαφεύγει πάντα...

Η Ιρις Καραγιάν, με την ομάδα της Ζήτα θα παρουσιάσει το έργο Μητέρες. Μέσα σε μια εικαστική εγκατάσταση και με μια αέναη χορογραφική φράση, δύο γυναίκες χτίζουν μια πόλη. Κόσμοι, παιχνίδια, ήρωες χτίζονται και γκρεμίζονται σ' ένα παιχνίδι με τη μνήμη, την ύλη και το χώρο.

Η Αγγελική Στελλάτου ερμηνεύει το νέο της ντούο μαζί με την Ιωάννα Αποστόλου. Οι μικρές ζωές ή το σώμα που κατοικώ είναι μια ιστορία για δύο σώματα που, στην προσπάθειά τους να πετύχουν τον απόλυτο συντονισμό, ανακαλύπτουν τη μοναδικότητά τους.

Ο Γιάννης Νικολαΐδης αποτίνει φόρο τιμής στον Βάσλαβ Νιζίνσκι, που εκατό χρόνια πριν άλλαξε το ρου της ιστορίας του χορού με το Απομεσήμερο ενός φαύνου 100 + 1 χρόνια μετά. Εναν αιώνα μετά τον πρόγονό του, ένας σύγχρονος φαύνος ερωτοτροπεί παιχνιδιάρικα με τη νύμφη - Κατερίνα Λιόντου ακολουθώντας τα μονοπάτια του προγόνου του, σε μιαν εκδοχή φτιαγμένη για να χορεύεται μέσα στην πόλη...

Το Φεστιβάλ θα κλείσει με μια ιδιαίτερη προβολή - εγκατάσταση βασισμένη στην παράσταση ΜΕΣΑ του Δημήτρη Παπαϊωάννου, την οποία ο δημιουργός θα στήσει ειδικά για το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας στο Αμφιθέατρο του Κάστρου.

Το φετινό πρόγραμμα των παράλληλων εκδηλώσεων αποτελείται από χορογραφικές προτάσεις ενσωματωμένες στον ιστό της πόλης, ανοιχτές σε όλους τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Καλαμάτας.


Σ. Α.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ