Τετάρτη 12 Ιούνη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΜΠΕΡΛΙΝΕΡ ΑΝΣΑΜΠΛ»
Απειλείται με έξωση!

Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ με την Ελένε Βάιγκελ και άλλους συντελεστές του «Μπερλίνερ Ανσάμπλ»
Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ με την Ελένε Βάιγκελ και άλλους συντελεστές του «Μπερλίνερ Ανσάμπλ»
Θύμα της καπιταλιστικής παλινόρθωσης πέφτει και το «Μπερλίνερ Ανσάμπλ», ένας από τους διασημότερους και σημαντικότερους θεατρικούς οργανισμούς της Γερμανίας και του κόσμου, που ίδρυσε ο Μπέρτολτ Μπρεχτ και που τώρα απειλείται με έξωση!

Ο δραματουργός Ρολφ Χόχουθ, τωρινός ιδιοκτήτης του «Τεάτερ αμ Σιφμπάουμερνταμ», όπου βρίσκεται εγκατεστημένο από το 1954 το «Μπερλίνερ Ανσάμπλ», αποφάσισε να τερματίσει τη μίσθωση, σύμφωνα με ηλεκτρονικό μήνυμα στο Γαλλικό Πρακτορείο από τον δικηγόρο του θεάτρου Πέτερ Ράουε.

Στην 17σέλιδη επιστολή ακύρωσης του μισθώματος, ο Χόχουθ επικαλείται ως κύριο επιχείρημά του το γεγονός ότι το «Μπερλίνερ Ανσάμπλ» δεν τήρησε μία συμφωνία που προέβλεπε ότι ο όμιλος όφειλε να ανεβάζει τακτικά ένα έργο του. Το επίμαχο έργο, «ο Βικάριος» του 1963, αποτελεί μία δριμεία κριτική για την απραξία του Πάπα Πίου ΙΒ' απέναντι στους διωγμούς των Εβραίων κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Σύμφωνα, όμως, με τον Ράουε, η αξίωση του Χόχουθ να παίζεται το έργο του δεν έχει «νομικό έρεισμα» και πρόσθεσε πως «η έλλειψη ενδιαφέροντος από την πλευρά του κοινού εμποδίζει τον επαναπρογραμματισμό του έργου». Επιπλέον, ο Χόχουθ επέμεινε να δει το έργο του «Θέρος 1914» να ανεβεί του χρόνου από το «Ανσάμπλ», με την ευκαιρία της επετείου των 100 χρόνων από την έναρξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, όμως ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου, Κλάους Πάιμαν δεν συναινούσε για «καλλιτεχνικούς λόγους», πρόσθεσε ο Ράουε.

Ο Χόχουθ είναι ιδιοκτήτης του «Τεάτερ αμ Σιφμπάουερνταμ», στο Βερολίνο, ενός θεσμού που ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1892 και το εκμισθώνει έναντι περίπου 214.000 ευρώ το χρόνο. Μέχρι στιγμής, κανείς δεν ξέρει πού θα στεγαστεί το «Μπερλίνερ Ανσάμπλ» αν δεν ευοδωθούν οι διαπραγματεύσεις με τον Χόχουθ. Ο Ράουε, πάντως, λέει πως δεν είναι η πρώτη φορά που θέλει «να βγάλει στο δρόμο» το «Μπερλίνερ Ανσάμπλ» ο ίδιος ιδιοκτήτης. Παραδοσιακά το «Μπερλίνερ Ανσαμπλ» ανεβάζει έργα - σταθμούς του Μπρεχτ, όπως «Η όπερα της πεντάρας» και «Μάνα Κουράγιο», αλλά προγραμματίζει και την παραγωγή και άλλων θεατρικών έργων. Σύμφωνα με τη διεύθυνσή του, κάθε χρόνο τις παραστάσεις του παρακολουθούν περίπου 240.000 θεατές, ενώ η πληρότητά του φθάνει το 86%, καθιστώντας το έναν από τους πιο επιτυχημένους θεατρικούς οργανισμούς στη Γερμανία.

Να σημειωθεί ότι όσο υπήρχε η ΓΛΔ το «Μπερλίνερ Ανσάμπλ» ευημερούσε, χωρίς να αποσπά τίποτα την κολεκτίβα του από τους καλλιτεχνικούς στόχους της, αφού το σοσιαλιστικό κράτος φρόντιζε για τα πάντα. Σχεδόν αμέσως μετά την ενοποίηση της Γερμανίας και την καπιταλιστική παλινόρθωση, το «Μπερλίνερ Ανσάμπλ» το 1996 κόντεψε να διαλυθεί από την εγκατάλειψη, αφού πρώτα κινδύνευσε να χάσει την «ψυχή» του, απομακρυνόμενο από το μπρεχτικό πνεύμα του, ειδικά, όταν στις αρχές εκείνης της δεκαετίας «έφυγε» από τη ζωή ο Χάινερ Μίλερ, μαθητής και συνεχιστής σε μεγάλο βαθμό, του Μπέρτολτ Μπρεχτ. Το 1991 ο Μίλερ ήταν μέλος της πενταμελούς επιτροπής που διαδέχθηκε τον τελευταίο καλλιτεχνικό διευθυντή. Η επιτροπή, τελικά, διαλύθηκε λόγω διαφωνιών για τον προσανατολισμό του θεάτρου.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ