Πέμπτη 25 Απρίλη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΑΤΙΚ ΡΑΧΙΜΙ
Η πέτρα της υπομονής

Στο Αφγανιστάν, λέει ο σκηνοθέτης της ταινίας Ατίκ Ραχιμί, αποκρυσταλλώνονται όλες οι πιθανές και δυνατές ανθρώπινες αντιθέσεις. Η κατάσταση μοιάζει με τη σειρά «Star Wars»του Λούκας. Από τη μια, η καθημερινότητα με τις κοινωνικές της σχέσεις, τις θρησκευτικές της αξίες και τον τρόπο ενδυμασίας να συγγενεύει με το Μεσαίωνα και, από την άλλη, να κυκλοφορούν εκεί τα πιο σοφιστικέ όπλα στον κόσμο... Μια αφγανική λαϊκή παράδοση λέει: Μάζεψε μια πέτρα που θα βρεις μπρος στα πόδια σου και διηγήσου της όλα σου τα μυστικά... Εκείνη θα σ' ακούσει υπομονετικά... Κι όταν θα έχεις τελειώσει μ' αυτά που 'χεις να πεις, η πέτρα φορτισμένη από το βάρος θα εκραγεί σε χίλια κομμάτια, κι εσύ πια θα αισθάνεσαι απελευθερωμένος απ' ό,τι σε βασάνιζε μέσα σου. Αυτή, η «πέτρα της υπομονής», όπως τη λένε, γίνεται ο άξονας γύρω από τον οποίο ο σκηνοθέτης δομεί την ιστορία του και κατορθώνει, μέσα από μια εικαστική σκηνοθεσία, να χρωματίσει τη χειραφέτηση μιας γυναίκας μέσα από το «λόγο», στο λυκόφως ενός κόσμου που της επιβάλλει τη σιωπή...

Ο γεννημένος το 1962 στην Καμπούλ Ατίκ Ραχιμί ζει και εργάζεται από τις αρχές του '80 στο Παρίσι ως ντοκιμαντερίστας. Το 2000 πρωτοδημοσιεύει το μυθιστόρημα «Earthand Ashes», που γίνεται μπεστ σέλερ διεθνώς. Η τέταρτη κατά σειρά νουβέλα του, «Η Πέτρα της Υπομονής», το πρώτο βιβλίο που έγραψε στα γαλλικά, κέρδισε το 2008 το λογοτεχνικό βραβείο Γκονκούρ. Ο γνωστός σεναριογράφος Ζαν - Κλοντ Καριέρ - που η πολύχρονη σχέση του με το «σινεμά δημιουργού» του επιτρέπει να συλλαμβάνει πάραυτα το κινηματογραφικό δυναμικό ενός γραπτού κειμένου - πρότεινε στον Ραχιμί να μετατρέψουν μαζί το λογοτεχνικό κείμενο σε κινηματογραφικό σενάριο για ταινία που σκηνοθετούσε ο ίδιος ο Ραχιμί.

Η πρωταγωνίστρια - μια Αφγανή με δυο μικρές κόρες και σύζυγο που κείται σε κώμα σαν απολιθωμένος - βρίσκει τη δική της «πέτρα της υπομονής» και της εκμυστηρεύεται όλα της τα βάσανα, τις επιθυμίες και τα μυστικά. Οι εκρήξεις που δονούν συθέμελα την εμπόλεμη Καμπούλ, αλλά και η συνάντηση της γυναίκας με έναν νεαρό κεκέ στρατιώτη χωρίς ερωτική εμπειρία όπως κι αυτή, επιταχύνουν τη διαδικασία του εσωτερικού της «σκαψίματος» όλο και βαθύτερα, τόσο που να εκπλήσσεται και η ίδια όταν ανακαλύπτει την άγνωστη θηλυκότητά της μέσα από το μονόλογο που αρθρώνει μεγαλόφωνα...

Στην ταινία διεξάγεται μια μονομαχία ανάμεσα σε δυο σώματα. Σε κείνο του συζύγου, που, καίτοι ακινητοποιημένο από τον τραυματισμό σε καυγά με σύντροφό του, αποδεικνύεται ακόμα ικανό να προκαλέσει πόνο, που παίρνει τη μορφή της ταπείνωσης προς εκείνη που, ως κατώτερο ον, δεν αξίζει ούτε την τρυφερότητα ούτε την αγάπη του συζύγου... Κατώτερο ον, με σώμα διαρκώς καλυμμένο από την μπούρκα, το οποίο όμως κατακτά τη φωτεινότητα - που αποτυπώνεται σταδιακά στα χαρακτηριστικά του προσώπου της - χάρη στη διαδικασία της απελευθερωτικής αυτοανάλυσης.

Η οπτικά ποιητική, σκληρή και στεγνή ταινία του Ραχιμί παίρνει πραγματική ζωή όταν η πανέμορφη Ιρανή ηθοποιός Γκολσιφτέχ Φαραχανί συναντάται στην πορεία της αφήγησης με άλλους ρόλους/χαρακτήρες της ιστορίας. Στα περισσότερα σημεία που η νεαρή «γυναίκα κουράγιο» στέκεται μόνη της μπροστά στον «σύζυγο / πέτρα» και εξωτερικεύει τον εσωτερικό της μονόλογο, η ταινία δεν κατορθώνει να μεταλλάξει τη λογοτεχνική της φύση και δεν αποφεύγει σκηνές επεξηγηματικές και ψυχρές, ωραίες μεν, αλλά κάπως τεχνητές...

Παίζουν: Γκολσιφτέχ Φαραχανί, Χαμίντ Τζαβαντάν, Χασίνα Μπουργκάν, κ.ά.

Παραγωγή: Αφγανιστάν, Γαλλία, Γερμανία, Μ. Βρετανία (2012).


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ