Πέμπτη 25 Απρίλη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΕΛΙΑ ΚΑΖΑΝ
Λεωφορείο ο πόθος

Επανακάμπτει στο «Αστυ» η κλασική ασπρόμαυρη επιτυχία του αμφιλεγόμενου Ελία Καζάν, «ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ Ο ΠΟΘΟΣ» από το 1951. Ενα έργο που γεννήθηκε για το θέατρο από τον συγγραφέα Τενεσί Γουίλιαμς, ένα από τα πιο εντυπωσιακά του. Ο θεατής είναι δύσκολο να αντισταθεί, μαγεμένος και φοβισμένος ταυτόχρονα, στη δύναμη της μειλίχια βίαιης αυτής ιστορίας που λαμβάνει χώρα, λίγο μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και ξεδιπλώνεται αποκλειστικά σχεδόν, στον περιορισμένο χώρο ενός μικρού διαμερίσματος στη Νέα Ορλεάνη στην πόλη, που φθάνει η εύθραυστη δασκάλα Μπλανς Ντιμπουά από το Λορέλ του Μισισιπή, για να μείνει με την έγκυο αδελφή της Στέλλα και τον άνδρα της Στάνλεϊ Κοβάλσκι. Η δικαιολογία της Μπλανς για την απρόσμενη άφιξή της είναι κόπωση και ανάγκη ξεκούρασης. Ο δύσπιστος Στάνλεϊ όμως, αρχίζει να ψάχνει στο παρελθόν της Μπλανς τους πραγματικούς λόγους του αιφνίδιου ερχομού της.

Τους κύριους πρωταγωνιστικούς ρόλους ενσαρκώνουν εξαιρετικά η Βίβιαν Λι και ο Μάρλον Μπράντο - που κρατούσε τον ίδιο ρόλο και στη θεατρική παράσταση στο Μπροντγουέι, σε σκηνοθεσία επίσης Καζάν. Ο Κοβάλσκι λιγομίλητος και αινιγματικός μέσα από την πεισματική του απλότητα, αφήνει τεράστια ερωτηματικά για το πώς ο ίδιος αισθάνεται και για το αν όντως είναι αυτό που δείχνει, ένα περίεργο «ον» για να τον αποδεχθεί κάποιος. Ο Κοβάλσκι αντιπροσωπεύει εκείνη την «ανοδική» κοινωνική τάξη με περίσσευμα ενέργειας και φυσικής ρώμης, που έρχεται να αντιπαρατεθεί και να αντικαταστήσει την, υπό μαρασμό, νωθρή αριστοκρατία του αμερικανικού νότου. Η ενέργεια που εκπέμπει ο Κοβάλσκι, συγγενεύει με ένα είδος ζωώδους μαγνητισμού, που «γραπώνει» τη Στέλλα και ελκύει την Μπλανς που όμως τρέμει την τόση βιαιότητα. Η νευρωτική και ντελικάτη Μπλανς που κρύβεται από το φως και ζει απεγνωσμένα προσκολλημένη σε φαντασιώσεις ευημερίας και φινέτσας, «προκαλεί» με τη σειρά της τον Κοβάλσκι να βγάζει στην επιφάνεια τον χειρότερό του εαυτό. Ο ρόλος της Μπλανς Ντιμπουά υπήρξε ο δεύτερος μεγάλος κινηματογραφικός ρόλος της Βίβιαν Λι μετά από εκείνον της Σκάρλετ Ο' Χάρα στο «Οσα παίρνει ο άνεμος», ρόλος που της χάρισε ένα ακόμη Οσκαρ ερμηνείας. Η ταινία παραμένει και σήμερα συναρπαστική, παρά τη σθεναρή επέμβαση της λογοκρισίας της εποχής, που έκοψε αρκετές προκλητικές σκηνές και άλλαξε το τέλος. Για παράδειγμα, στο αρχικό κείμενο ο πρώην σύζυγος της Μπλανς αυτοκτονεί όταν συνειδητοποιεί την ομοφυλοφιλία του. Τίποτα τέτοιο δεν εμφανίζεται στην ταινία δεδομένου ότι προηγήθηκαν αλλαγές, τόσο στο σενάριο όσο και στην αίθουσα του μοντάζ...

Παίζουν: Βίβιαν Λι, Μάρλον Μπράντο, Καρλ Μάλντεν, Κιμ Χάντερ κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (1951).


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ