Πέμπτη 25 Απρίλη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Συνέδριο Μπρεχτ: Πηγή γνώσης και έμπνευσης

Η σκέψη και η τέχνη του Μπρεχτ γίνονται κάθε μέρα και πιο πολύτιμες... διαβάζουμε στο ένθετο του «Ρ» της περασμένης Κυριακής... «Οχι μόνο γιατί τα θέματα που πρωταγωνίστησαν στο έργο του, όπως η καπιταλιστική κρίση, ο πόλεμος ή ο εκφασισμός της κοινωνικής ζωής επανέρχονται με σφοδρότητα στη ζωή μας, αποδείχνοντας πως το σύστημα που τα γεννά ούτε αλλάζει, ούτε εξανθρωπίζεται, αλλά (...) γιατί σταθερό μέλημα και φροντίδα της τέχνης του ήταν να βοηθήσει τους καταπιεσμένους να οδηγηθούν, μέσα από τη δική τους πνευματική προσπάθεια, στα σωστά συμπεράσματα για τις αιτίες των προβλημάτων τους και τον τρόπο εξάλειψής τους». Μια μέρα μας χωρίζει από το Σαββατοκύριακο που «θα σφραγιστεί» από το σπουδαίο γεγονός της διεξαγωγής επιστημονικού Συνεδρίου για τον Μπέρτολτ Μπρεχτ που διοργανώνει, ως γνωστόν, η ΚΕ του ΚΚΕ στην αίθουσα Συνεδρίων, στον Περισσό. «Για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθουν» και θα 'ρθουν... αρκεί να το θελήσουμε... Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη...

Η κινηματογραφική βδομάδα τώρα, περιλαμβάνει τρεις πρεμιέρες και αρκετές επαναλήψεις... Πρεμιέρα, για το γερμανικό ντοκιμαντέρ «Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ» (2012) του, τουρκικής καταγωγής, εγκατεστημένου στο Αμβούργο, σκηνοθέτη Φατίχ Ακίν για την οικολογική καταστροφή που συντελείται στο μικρό χωριό Καμπούρνου, στις βορειοανατολικές ακτές της Μαύρης Θάλασσας. Στον τόπο αυτόν που στις πλαγιές του καλλιεργείται με παραδοσιακές μεθόδους το τσάι, γεννήθηκαν και έζησαν οι παππούδες του Ακίν. Η ιδέα για την πραγματοποίηση του ντοκιμαντέρ γεννήθηκε το 2005 όταν ο Ακίν ανακάλυψε μαζί με την απίστευτη ομορφιά του τόπου και τα σχέδια εταιρειών για έργα υγειονομικής ταφής απορριμμάτων στην περιοχή, να την κάνουν χωματερή δηλαδή. Οι μεταρρυθμιστικές ιδέες έγιναν έργα και το 2007 ο σκηνοθέτης άρχισε να αποτυπώνει συστηματικά στο σελιλόιντ την έναρξη, την ολοκλήρωση, τη λειτουργία και τη διαχείριση του έργου, τεκμηριώνοντας μαζί με τα προβλήματα που εμφανίστηκαν ήδη την περίοδο των εργασιών και τις παράλληλες αντιδράσεις των κατοίκων που οι φόβοι τους επαληθεύτηκαν... μια που η κατάσταση αποδείχθηκε πολύ χειρότερη από την αναμενόμενη. Εντονη δυσοσμία, μόλυνση του εδάφους, μόλυνση των υδάτων, πόλος έλξης για έντομα, σμήνη πουλιών και αδέσποτα. Για 5 ολόκληρα χρόνια, ο Ακίν καταγράφει τον αγώνα του μικρού χωριού και γίνεται κοινωνός ενός ακόμα προαναγγελθέντος θανάτου, μιας αναπόφευκτης οικολογικής καταστροφής «χαμένου» παράδεισου. Η σχολαστική προσέγγιση του Ακίν διατηρείται καθ' όλη τη διάρκεια των πολυετών γυρισμάτων που ολοκληρώνονται το 2012.

Πρεμιέρα και για την πολυδιαφημιζόμενη ταινία δράσης και επιστημονικής φαντασίας «IRONMAN3», μια αμερικανοκινέζικη συμπαραγωγή, η οποία μάλιστα διαθέτει και μια αμιγώς κινέζικη εκδοχή που περιλαμβάνει σκηνές και ενότητες κομμένες και ραμμένες για το κινέζικο κοινό. Η συμπαραγωγή αυτή λειτούργησε ως εφαλτήριο μελλοντικής συνεργασίας της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας με την αναπτυσσόμενη κινέζικη και τους σταρ της. Το «IRONMAN3» είναι το σχεδόν άμεσο sequel της περσινής «ΟΙ ΕΚΔΙΚΗΤΕΣ» (THE AVENGERS) που η εταιρεία Marvel Pictures, πριν ακόμα προλάβει να καταλαγιάσει ο κουρνιαχτός της, έβαλε μπρος, σαν επόμενο πρότζεκτ. Ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζ., για μια ακόμα φορά, κρατά το ρόλο του Τόνι Σταρκ, θνητός εδώ και χωρίς μάσκα, με κρίσεις πανικού και νέο κοστούμι με πλήθος μεταλλικά εξαρτήματα που λειτουργούν μεμονωμένα, έτσι που σε κάποιες σκηνές, το αριστερό πόδι και ο δεξής αγκώνας του Σταρκ είναι σημεία αήττητα, ενώ το υπόλοιπο σώμα παραμένει ανθρώπινο, εύθραυστο και ορατό... ενδιαφέρουσα ιδέα για ειδικά εφέ! Δίπλα του, παλιοί γνώριμοι όπως η Γκουίνεθ Πάλτροου και ο Ντον Τσιντλ, αλλά και καινούργιοι χαρακτήρες σαν τον Γκάι Πιρς και τον λαμπερό Μπεν Κίνγκσλεϊ στο ρόλο του Μανδαρίνου. Την τρίτη αυτή ταινία της σειράς IronMan σκηνοθετεί ο Σέιν Μπλακ - ένας από τους πιο καλοπληρωμένους σεναριογράφους του '80 και '90, αφού ο Τζον Φαβρό, σκηνοθέτης του πρώτου και του δεύτερου μέρους, τα παράτησε αφήνοντας σύξυλους τους παραγωγούς. Πάντως, το κοινό που αγαπά αυτό το είδος περιπέτειας με καταιγιστική κομπιουτερίστικη δράση και ρυθμούς δεν θα απογοητευθεί.

Επίσης, ξαναβγαίνει στις αίθουσες το εικαστικό αριστούργημα του Πολωνού Λεχ Μαζέφσκι «Ο ΜΥΛΟΣ ΚΑΙ Ο ΣΤΑΥΡΟΣ». Μια μεγαλειώδης πολωνο-σουηδική συμπαραγωγή του 2010 με τους Ρούτγκερ Χάουερ, Σαρλότ Ράμπλινγκ και Μάικλ Γιορκ για την τέχνη της ζωγραφικής. Ο Μαζέφσκι, εικαστικός και ο ίδιος, ενεργοποιεί όλο το μεράκι και την αγάπη του για το θέμα, επιστρατεύει τη σκηνοθετική του μαεστρία, αλλά και την τελευταία λέξη της ψηφιακής τεχνολογίας! Το αποτέλεσμα είναι ένα όντως τεχνολογικό επίτευγμα, αλλά κυρίως ένα σκηνοθετικό κατόρθωμα υψηλότατης αισθητικής. Ολα ξεκίνησαν τον 2005, όταν ο συγγραφέας και κριτικός τέχνης Michael Francis Gibson έδωσε στον Μαζέφσκι ένα αντίγραφο του βιβλίου του «THE MILL AND THE CROSS», ανάλυση του πίνακα του Πίετερ Μπρίγκελ «Ο Χριστός φέρων τον Σταυρό». Μην το χάσετε!!!


ΚΡΙΤΙΚΗ:
Τζία ΓΙΟΒΑΝΗ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ