Κυριακή 13 Γενάρη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΝΕΟΛΑΙΑ
Σύντροφος στους αγώνες της νεολαίας

Ξενάγηση στην έκθεση που φιλοξενείται στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»

Η έκθεση ακολουθεί τη μαχητική πορεία του «Οδηγητή» από τα πρώτα φύλλα μέχρι σήμερα, με την παρουσία του σε όλες τις πλευρές της ζωής της νεολαίας.

Τα πρώτα φύλλα του, ένας αυτοσχέδιος πολύγραφος της περιόδου 1967-1974, η μήτρα από την οποία τυπωνόταν το σήμα του «Οδηγητή», τρικ και υλικά της ΚΝΕ από την περίοδο της δικτατορίας, μάρτυρες της εποχής στην οποία γεννήθηκε, της αγωνιστικότητας των μελών της ΚΝΕ. Εντυπα της ΟΚΝΕ, της ΕΠΟΝ, της νεολαίας του ΔΣΕ, νέων φυλακισμένων κομμουνιστών, των οποίων την παρακαταθήκη φέρει το έντυπο της ΚΝΕ, εκτίθενται στο κομμάτι της έκθεσης που αφορά την ιστορική πορεία του «Οδηγητή». Ο επισκέπτης, μέσα από χαρακτηριστικά άρθρα και εξώφυλλα παρακολουθεί την πορεία του «Οδηγητή» μέσα στα χρόνια, στην παρανομία, στη νομιμότητα, στην εποχή της ανασυγκρότησης, μέχρι σήμερα, σε μία πορεία που ταυτίζεται με το νεολαιίστικο κίνημα.

Στα όμορφα στημένα ταμπλό εκτίθενται αντιπροσωπευτικά δημοσιεύματα του «Οδηγητή» που αφορούν όλες τις πλευρές δράσης των νέων κομμουνιστών, δείχνοντας τον αναντικατάστατο ρόλο του όλα αυτά τα χρόνια. Το κομμάτι της έκθεσης που αναφέρεται στα ζητήματα τα οποία όλα αυτά τα χρόνια αναδεικνύει το όργανο του ΚΣ της ΚΝΕ αποτελεί στην πραγματικότητα μια συνολική ματιά στις ανάγκες, τους αγώνες της νεολαίας.


Αναδεικνύεται η συμβολή του στον ιδεολογικό εξοπλισμό των μελών και φίλων της ΚΝΕ, η αντιπαράθεση με την αστική ιδεολογία και τον οπορτουνισμό, η υπεράσπιση του σοσιαλισμού που γνωρίσαμε.

Στιγμές και μορφές του κινήματος της νεολαίας, όπως η Κνίτισα Σωτηρία Βασιλακοπούλου που δολοφονήθηκε στην πύλη της ΕΤΜΑ, έχουν τη δική τους θέση, ανάμεσα στα αφιερώματα στους αγώνες της νεολαίας παντού, στη δουλειά, στη γειτονιά, στο σχολείο, στο πανεπιστήμιο, στην κατάρτιση. Παρουσιάζονται οι μικρές και μεγάλες μάχες στους χώρους εκπαίδευσης, η πάλη για κίνημα μαχητικό που θα βάζει τη σφραγίδα του στις εξελίξεις, η αντιπαράθεση με την προσπάθεια να χειραγωγηθούν οι νέοι στα μέτρα του συστήματος. Επίσης, η συμβολή του σε ζητήματα που αφορούν την πάλη για τα δικαιώματα των γυναικών, το δικαίωμα στον αθλητισμό, σε μία ζωή χωρίς εξαρτήσεις.

Ξεχωριστή θέση έχουν οι νέοι στρατευμένοι, τις καταγγελίες και ανησυχίες των οποίων φιλοξενεί σταθερά ο «Οδηγητής» αναδεικνύοντας τη στάση που ταιριάζει στα στρατευμένα παιδιά του λαού, την αγωνιστική θητεία. Η διεθνιστική αλληλεγγύη, σημαντικές διοργανώσεις προοδευτικών οργανώσεων νεολαίας, αγώνες που αναπτύσσονται σε όλα τα μέρη του πλανήτη, όπως παρουσιάστηκαν στις σελίδες του «Οδηγητή» εκτίθενται στην έκθεση.


Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η πολιτιστική διάσταση του «Οδηγητή» που, πέρα από την ανάδειξη της νεανικής δημιουργίας, φιλοξένησε και αναγνωρίστηκε από σημαντικές μορφές. Η έκθεση φιλοξενεί μία επιλογή από την παρουσία πραγματικά μεγάλων καλλιτεχνών στις σελίδες του. Ο Γ. Ρίτσος είχε δημοσιεύσει στον «Οδηγητή» ποιήματά του, το διήγημά του Ν. Καζαντάκη με τίτλο «στην Κρήτη» δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στις σελίδες του το 1976, ενώ κατά καιρούς φιλοξένησε συνεντεύξεις του χαράκτη Τάσσου, της Ελλης Αλεξίου, του Στ. Καζαντζίδη, της Σωτηρίας Μπέλου, του Δημήτρη Γκόγκου (Μπαγιαντέρα) κ.ά. Το φεστιβάλ της ΚΝΕ - «Οδηγητή», το οποίο φέτος διοργανώθηκε για 38ο χρόνο, κατέχει ξεχωριστή θέση στην έκθεση.

Η έκθεση κλείνει με το στοιχείο που συμβάλει ώστε ο «Οδηγητής» να διαφέρει από τα άλλα έντυπα: Το ότι η διακίνηση και διάδοσή του ήταν πάντα και είναι υπόθεση των μελών και των φίλων της ΚΝΕ, που συχνά έρχονται σε αντιπαράθεση με τους τιμητές του συστήματος, της εκμετάλλευσης, της επίθεσης στα δικαιώματα και τη ζωή της νεολαίας, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις βλέπουν τον «Οδηγητή» σαν «κόκκινο πανί». Γιατί ο «Οδηγητής» αποτελούσε και αποτελεί αφετηρία για επικοινωνία των νέων, για γνωριμία τους με την πρωτοπόρα ανατρεπτική πολιτική του ΚΚΕ. Το μήνυμα ότι το περιοδικό της νεολαίας αγκαλιάστηκε και αγκαλιάζεται από τη νεολαία και το μήνυμα ότι οι δυνατότητες είναι ακόμα μεγαλύτερες, είναι αυτό με το οποίο φεύγει ο επισκέπτης της έκθεσης.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ