Παρασκευή 28 Δεκέμβρη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΜΑΡΚΟ ΜΠΕΛΟΚΙΟ
Η ωραία κοιμωμένη

Σε κάποιο σημείο η θεματική του Μπελόκιο εφάπτεται εκείνης του Χάνεκε στην ταινία «ΑΓΑΠΗ». Ευθανασία, ήθος, ηθική... Στο φόντο, ξετυλίγεται σταθερά η τελευταία πράξη της τραγωδίας της Ελουάνα Ενγκλάρο. Της νεαρής που βυθίστηκε σε κώμα και για 17 ολόκληρα χρόνια υπάρχει χάρη στην τεχνητή υποστήριξη, μετά από αυτοκινητικό δυστύχημα. Μετά από πολύχρονο αγώνα για την ευθανασία της κόρης του, ο πατέρας της την μεταφέρει σε κλινική του Ούντινε, όπου γιατροί δήλωσαν διατεθειμένοι να προβούν σε διακοπή της τεχνητής υποστήριξης. Το ζήτημα της ευθανασίας, υπερμεγεθυμένο και διαστρεβλωμένο από τα μίντια και την Εκκλησία, διχάζει την Ιταλία. Στις λίγες μέρες που προηγήθηκαν του φυσικού - τελικά - θανάτου της Ελουάνα, από τις 3 έως τις 9 Φλεβάρη του 2009, τοποθετείται η ιστορία της ταινίας...

Και είναι πολλές οι «ωραίες κοιμώμενες» της ταινίας, στο κρεβάτι μεταξύ ζωής και θανάτου, με τις ιστορίες τους να εναλλάσσονται σε μια α-συνεχή αφήγηση, που μπλέκει υλικό τεκμηρίωσης και μυθοπλασίας, διάτρητη από φλας μπακ, με πάντα σταθερό φόντο και σημείο αναφοράς την επικαιρότητα όπως εξελίσσεται σε όλα τα μέτωπα και τις πολιτικές και κοινωνικές της διαστάσεις. Τα πρόσωπα είναι γεννήματα φαντασίας, διαφορετικής πίστης και ιδεολογίας που οι προσωπικές τους ιστορίες κατά κάποιον τρόπο ακουμπούν και σχετίζονται με το ζήτημα της ευθανασίας, που ο Μπελόκιο εκθέτει άρρηκτα συνδεδεμένο με το ήθος και την ηθική, μέσα από τις πτυχές της κάθε ιστορίας του. Παίρνει θέση στον ανεγκέφαλο φανατισμό της πίστης, τη δουλοπρέπεια στην εξουσία και την τυχοδιωκτική ηθική των πολιτικών του συστήματος, ακόμα μια φορά... όχι με λογική αντάρτη, όπως έκανε στο παρελθόν, αλλά στο όνομα ενός στοχασμού όσο το δυνατόν αντικειμενικότερου, που επιβάλλει η ανθρώπινη συμπόνια και η αίσθηση της ευθύνης. Κι όλα αυτά σε μια αφήγηση σε τόνους παγερούς που δεν αφήνουν το παραμικρό περιθώριο στα συναισθήματα.

Οι ιστορίες που διασταυρώνονται στο φιλμ δεν καταλήγουν πουθενά, δε θα μπορούσαν εξάλλου. Η πρώτη αφορά μια μητέρα στο τελευταίο στάδιο της αρρώστιας που εκλιπαρεί τον σύζυγό της - γερουσιαστή στο κόμμα του Μπερλουσκόνι - να την βοηθήσει να βάλει τέλος στο μαρτύριό της. Η άλλη είναι μια κουρασμένη ναρκομανής που δε βρίσκει πια λόγο για να ζήσει, θέλει και προσπαθεί να αυτοκτονήσει. Και η τελευταία, μια πανέμορφη κοπελίτσα σε κώμα, που δεν μπορεί να εκφράσει τη θέλησή της... Στο δράμα των γυναικών βυθίζεται και η οικογένεια, κάθε μέλος με τον τρόπο του, με τον πόνο του, το φόβο του μπροστά στο θάνατο, τα συναισθήματα ενοχής που ξεπηδούν από τη φόρτιση και όλα τα μυστικά που κάποιος θέλει να κρατήσει μέσα του. Ο νεαρός νοσοκομειακός γιατρός είναι υπέρ της ευθανασίας αλλά κάνει το παν να σώσει από την αυτοκτονία την ναρκομανή. Υπάρχει και η περιγραφή μιας μη υγιούς οικογενειακής δυναμικής, με χαρακτηριστικά μοναδικότητας, εκείνη της μεγάλης ηθοποιού (Ιζαμπέλ Ιπέρ) που εγκλωβίζεται με θεατρικότητα στο θρησκευτικό παροξυσμό ενώ ο γιος της τραβά (μόνο από εγωισμό;) το οξυγόνο από την αδελφή του που βρίσκεται σε κώμα.

Συνείδηση και καθήκον, ζωή και θάνατος, αγάπη και μίσος, δημόσιο και ιδιωτικό, αντιθέσεις, αντιφάσεις και εσωτερικές συγκρούσεις διατρέχουν ολόκληρο το φιλμ, από την αρχή ως το τέλος... Κάποιες σκηνές εκπληκτικές όπως εκείνη με τους πολιτικούς στο χαμάμ, το ίδιο και κάποιες εικόνες δηκτικές του συστήματος, με τις αντανακλάσεις να σωρεύονται η μια πάνω στην άλλη... Ενδιαφέρουσα η οπτική του Μπελόκιο και σε γενικές γραμμές η ταινία στην οποία εμφανίζεται πλήθος γόνων καλλιτεχνών, ο γιος του Ούγκο Τονιάτσι, ο γιος του Μικέλε Πλάτσιντο και, τέλος, ο γιος του σκηνοθέτη, στο ρόλο του γιατρού...

Παίζουν: Τόνι Σερβίλο, Αλμπα Ρόρβακερ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Μάγια Σάνσα, Μικέλε Ριοντίνο, Τζιανμάρκο Τονιάτσι, Μπρένο Πλάτσιντο, Πιερτζιόρτζιο Μπελόκιο, κ.ά.

Παραγωγή: Ιταλία, Γαλλία (2012).


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ