Σάββατο 18 Αυγούστου 2012 - 2η έκδοση
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΕΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ
Εκρηκτικό μείγμα εμπορευματοποίηση γης - ελλείψεις στην Πυροσβεστική

Eurokinissi

Σχεδόν 2,5 μήνες πριν το επίσημο τέλος της αντιπυρικής περιόδου, πολλές ήταν οι καταστροφικές πυρκαγιές στη χώρα που στοίχισαν τη ζωή σε 2 ανθρώπους (1 πυροσβέστης στην Ελευσίνα και ένας κάτοικος στη φωτιά της Αρκαδίας), κατέκαψαν δεκάδες σπίτια, κατέστρεψαν καλλιέργειες, δάση και δασικές εκτάσεις. Το φαινόμενο επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο σχεδόν με την ίδια ένταση και βασική αιτία είναι η εμπορευματοποίηση της γης που οπλίζει το χέρι των εμπρηστών, αλλά και οι τραγικές ελλείψεις που οδηγούν στην υποβάθμιση την Πυροσβεστική και θέτουν σε κίνδυνο ζωές πυροσβεστών. Καθόλου τυχαία, οι αστικές κυβερνήσεις, που οδήγησαν το δάσος να αντιμετωπίζεται ως εμπόρευμα, με σειρά δασοκτόνων νόμων, είναι και υπεύθυνες για την έλλειψη προσωπικού, υλικών και φυσικά χρημάτων στο Πυροσβεστικό Σώμα.

Γνωστές είναι άλλωστε οι προσπάθειες των αστικών κομμάτων, που θέλουν την Πυροσβεστική να στηρίζεται και να λειτουργεί κυρίως με εθελοντές. Αυτό φάνηκε τόσο με τις περικοπές στον προϋπολογισμό όσο και με την προσπάθεια κατάργησης περισσοτέρων από 40 υπηρεσιών, σταθμών, κλιμακίων εκ των οποίων ακόμα και ΕΜΑΚ.

Την ίδια στιγμή μέσα από τους δήμους ενισχύεται όλο και περισσότερο το δίκτυο των εθελοντών δασοπυροσβεστών, που αν και έχουν όλη την καλή διάθεση να προσφέρουν, στην πραγματικότητα χρησιμοποιούνται από τις κυβερνήσεις και τις διοικήσεις των δήμων για να καλυφθεί το τεράστιο κενό στο συγκεκριμένο νευραλγικό τομέα. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και οι ίδιοι οι εθελοντές εξαιτίας της έλλειψης μέσων, αλλά και οργάνωσης θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές τους. Ηδη, φέτος η Πυροσβεστική αυτή τη στιγμή μετρά ένα νεκρό πυροσβέστη και αρκετούς τραυματίες. Επίσης, στη Χαλκιδική και στην Κορινθία οι κάτοικοι κάνουν τον απολογισμό των ζημιών που άφησε πίσω της η πύρινη λαίλαπα, ενώ στην Αρκαδία «χάθηκε» και ένας 60χρονος από την καταστροφική πυρκαγιά που έκαιγε τα πάντα επί τέσσερα και πλέον 24ωρα.

Αδεια πυροφυλάκια!

Για την τραγική κατάσταση που επικρατεί στην Πυροσβεστική μίλησαν στον «Ριζοσπάστη» ο πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος Γιάννης Σταμούλης και ο Δημήτρης Βλάχος, εκ μέρους της «Ενωτικής Αγωνιστικής Κίνησης Πυροσβεστών».

Ο Δημήτρης Βλάχος αποκαλύπτει ότι τα 220 πυροφυλάκια, για τα οποία ο υπουργός έχει πει ότι στελεχώνονται «σε όλη την επικράτεια κατά την αντιπυρική περίοδο, προκειμένου να ενδυναμωθεί η άμεση αναγγελία οποιασδήποτε πυρκαγιάς», αυτά «λειτουργούν» με συμβασιούχους πυροσβέστες για τις 5 ημέρες που δουλεύουν. Οταν έχουν ρεπό, αυτά είναι άδεια.

Ακόμα υπογραμμίζει ότι οφείλονται περίπου 100 ρεπό σε ένα σημαντικό αριθμό μονίμων υπαλλήλων, ενώ επισήμανε πως για 300.000 ευρώ επεστράφη από το υπουργείο Οικονομικών Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την Υγιεινή και Ασφάλεια της Εργασίας στους χώρους εργασίας του Σώματος το οποίο είχε εκπονήσει η αρμόδια Διεύθυνση του Αρχηγείου της Πυροσβεστικής. Το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα περιελάμβανε «τα στοιχειώδη μέτρα υγιεινής για τους πυροσβέστες, όπως το 12ωρο ανώτατο ωράριο, τα μέτρα ατομικής προστασίας, τους αξιωματικούς συμβάντων» και επεστράφη καθώς όπως ανέφερε το υπουργείο «η προκαλούμενη δαπάνη είναι πέραν των προβλέψεων του υπό εκτέλεση Προϋπολογισμού του υπουργείου».

Σε ό,τι αφορά το θέμα με τα εναέρια μέσα, ο Δ. Βλάχος εξηγεί πως από τα 25 καναντέρ που έχουμε, καθημερινά μόνο τα μισά ήταν μάχιμα αφού τα υπόλοιπα ήταν σε συντηρήσεις. «Οσον αφορά τα ελικόπτερα δεν μας έχουν κοινοποιήσει ακόμα τις συμβάσεις που νοικιάσανε τα ελικόπτερα. Δεν ξέρουμε λεπτομέρειες». Το πιο σημαντικό όμως είναι πως «κάθε χρόνο δαπανούσαν περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ για 160 ώρες πτήσης το ελικόπτερο. Αν σκεφτούμε ότι το 2009 είχαν νοικιάσει πέντε ελικόπτερα, όπως καταλαβαίνετε, το ποσό ξεπερνούσε τα 20 εκατομμύρια ευρώ. Συνήθως δεν περιοριζόμασταν στις 160 ώρες πτήσεις, γιατί με τις πυρκαγιές περνούσαμε το όριο. Ετσι, μόλις ξεπερνούσαμε το όριο τα ποσά που πληρώνονταν ως "υπερωρία" ήταν μεγάλα, χωρίς να μας έχουν πει και ακριβώς πόσα ήταν». Και συνέχισε λέγοντας πως «σημαντικό ρόλο για τη δαπάνη όλων αυτών των ποσών έχει παίξει και η μονοπωλιακή θέση αυτών των εταιρειών. Γιατί αυτή η θέση τους απαιτεί να δαπανώνται αυτά τα χρήματα».

Ο Δ. Βλάχος υπογράμμισε πως «τόσα χρόνια για τη μίσθωση, την ενοικίαση δαπανήθηκαν τεράστια ποσά. Και μιλάμε από το 1998 όταν η Πυροσβεστική χρεώθηκε τη δασοπυρόσβεση. Ετσι, με τα ποσά που δαπανήθηκαν από τότε μέχρι σήμερα, αυτά τα 14 χρόνια δηλαδή, θα μπορούσε να έχει δημιουργηθεί ένας Εθνικός Εναέριος Στόλος αξιόπιστος, με την αξιοποίηση του ήδη υπάρχοντος».

Πρόβλημα με τα εναέρια μέσα

Ως πρωτοφανή κατάσταση σχετικά με τα εναέρια μέσα χαρακτήρισε τη φετινή και ο πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος, Γ. Σταμούλης. Και αυτό καθώς από τα 21 αεροσκάφη που αποτελούν τον εθνικό εναέριο στόλο, η μέση διαθεσιμότητα είναι 10.

«Κανονικά έπρεπε να σου λείπουν καθημερινά 1 με 2 αεροσκάφη. Αυτό που συμβαίνει φέτος είναι πρωτοφανές. Να έχεις διαθεσιμότητα 10 αεροσκάφη. Υπάρχει ένα σημαντικό και πραγματικό πρόβλημα με τα καναντέρ, ειδικά τα "CL -215" κυρίως λόγω παλαιότητας. Αυτό που μαθαίνουμε εμείς είναι πως το πρωί δίνεται μία δύναμη 12-13 αεροσκαφών και απλά ρισκάρεται το πόσα θα ζητηθούν. Δηλαδή, δίνει τη δύναμη και αν αρχίσει η Πυροσβεστική να ζητάει αρχίζουν και βγαίνουν βλάβες. Εχουν βέβαια ένα δίκιο γιατί μόλις ανάψει η λάμπα βλάβης, το αεροπλάνο κατεβαίνει άμεσα. Δεν παίζεις με την ασφάλεια».

Παράλληλα, χαρακτήρισε δυσκίνητη τη χρήση των μισθωμένων εναερίων μέσων «τόσο στις μετακινήσεις όσο και στις μετασταθμεύσεις» και συμπλήρωσε πως «επειδή είναι απόρρητες οι συμβάσεις δεν μπορούμε να το ελέγξουμε το θέμα. Αν ισχύει ότι έχουν αγοράσει 60 ώρες πτήσης και από εκεί και πέρα είναι διπλάσια η τιμή για κάθε ώρα, αυτό σημαίνει ότι κάνουν οικονομία κλίμακος, να μην τα πετάνε για να μην τελειώσουν οι 60 ώρες. Ζητήσαμε και από τον Αρχηγό να μάθουμε το λόγο που είναι απόρρητες οι συμβάσεις γιατί δεν μπορούμε να τις συγκρίνουμε. Βαφτίστηκαν απόρρητες οι συμβάσεις που δεν είναι δημόσιες ως θέμα δημόσιας ασφάλειας. Δεν είναι δημόσια ασφάλεια, νερό πετάει. Είναι ιδιωτική εταιρεία, μην το ξεχνάμε».


Πέτρος ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org