Πέμπτη 10 Μάη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΣΤΙΒΕΝ ΣΟΝΤΕΜΠΕΡΓΚ
Η τιμωρός

Β©2011 Five Continents Imports

Ολοι εναντίον όλων σε μια ιστορία με μυστικούς πράκτορες, με απόσταση και ψυχρότητα ως προς τις σκηνές δράσης, με αποσύνδεση του αφηγούμενου γεγονότος από τα συμφραζόμενα, με καταστάσεις υπνωτικές που ξεπηδούν από αφηγηματικούς χρόνους χωρίς πυκνότητα με δημιουργικές σιωπές αλλά και με ανεπιτυχή προσπάθεια εμβάθυνσης στους χαρακτήρες. Ο τεμαχισμός και η διασπορά εδώ κι εκεί του υλικού μέσα στο κείμενο δεν καθιστά στέρεο το ξετύλιγμα της αφήγησης και δεν επιτρέπει την εμβάθυνση στους όποιους χαρακτήρες του καστ - που είναι πλουσιοπάροχο αλλά στην ουσία άχρηστο. Τα πρόσωπα λειτουργούν ως τύποι, ιδιαίτερα επιφανειακοί, ώστε να μπορέσουν να υποστηρίξουν την πλοκή, που δεν καταφέρνει να ξαφνιάζει ακόμα και στις σπάνιες ή καλά κρυμμένες μεταστροφές της.

Ταινία φτιαγμένη στα μέτρα της πρώτης εμφάνισης στον κινηματογράφο της δημοφιλούς τηλεοπτικής σταρ Τζίνα Καράνο. Πρωταγωνίστρια στην εκπομπή American Gladiators, αστέρι υπέρλαμπρο στις μεικτές πολεμικές τέχνες, η μυώδης, ανδροπρεπής κατά τι Καράνο, υποδύεται την μυστική πράκτορα Μάλορι Κέιν που δεν είναι πια χρήσιμη στο σύστημα που θέλει να την βγάλει από την μέση. Με σπάνιες ακροβατικές ικανότητες και ατσαλένιους μυς η Μάλορι μιλάει ελάχιστα αλλά δρα στα όρια του απίθανου. Τα χτυπήματά της - που στηρίζουν σεναριακές επιλογές καθόλου πιστευτές - έχουν στυλ και ένταση αλλά, στην πάλη σώμα με σώμα η ηρωίδα φαντάζει ξένο σώμα σε μια αισθητική πολύ σοφιστικέ ώστε να μπορέσει να την αφομοιώσει.

Η ωραία και άφοβη Μάλορι δουλεύει για κάποιον Κένεθ, ιδιοκτήτη ιδιωτικής εταιρείας που αναλαμβάνει την βρώμικη δουλειά σε διεθνείς αποστολές που της αναθέτουν διάφοροι εργοδότες, μεταξύ άλλων και οι νόμιμες και δημοκρατικές κυβερνήσεις! Η Μάλορι, από τους καλύτερους επαγγελματίες στο χώρο, με το που επιστρέφει από την τελευταία της επιτυχημένη αποστολή στην Βαρκελώνη, αποστέλλεται από τον εργοδότη της Κένεθ στο Δουβλίνο για την επόμενη, και ύστατη, επιχείρηση πριν αλλάξει εργοδότη, θα πάει σε αντίστοιχη υπηρεσία του κράτους. Από το πρώτο ήδη βράδυ συνειδητοποιεί ότι κάτι δεν πάει καλά, όταν στο Δουβλίνο, ανακαλύπτει δολοφονημένο τον όμηρο που η ίδια απελευθέρωσε και παρέδωσε ζωντανό στην Βαρκελώνη. Γνωρίζοντας καλά το παιχνίδι καταλαβαίνει ότι στόχος δεν μπορεί να είναι άλλος από την ίδια, ότι κάποιοι προσπαθούν να την βγάλουν από την μέση. Ετσι η εκδίκησή της προς όλους, είναι ανελέητη.

Ο σκηνοθέτης Στίβεν Σόντεμπεργκ που δεν είναι γνωστός για ταινίες δράσης τέτοιου είδους δίνει την αίσθηση ότι ο ίδιος κρατά αποστάσεις από το υλικό του παρά τις εμφανείς του προσπάθειες να δώσει μια αυθεντικότητα στην σκηνοθεσία. Η ταινία δεν καταφέρνει να γραπώσει τον θεατή για διάφορους λόγους. Κύρια λόγω της διασποράς, της αναμφισβήτητης δυναμικής της ιστορίας. Και λόγω ενός υπεράριθμου καστ σούπερ δημοφιλών σταρ που λειτούργησε αρνητικά παρά τις ευχάριστες παρουσίες του αναγνωρισμένου Μάικλ Φασμπέντερ σε έναν μάλλον ισχνό ρόλο δολοφόνου ή του μεφιστοφελικού Γιούαν ΜακΓκρέγκορ ή του πάντα καλοδεχούμενου Αντόνιο Μπαντέρας ... Οι χαρακτήρες αυτοί είναι εξαιρετικά υποτονικοί ώστε να μπορέσουν να υποστηρίξουν μια ίντριγκα που θα έπρεπε να σφύζει από ξαφνιάσματα. Ηδη, στο πρώτο μέρος της ταινίας όταν οδηγώντας η πρωταγωνίστρια αφηγείται στιγμές - κλειδιά της ζωής της σε flash back, πολύ λίγο ξεκαθαρίζουν τα πράγματα αλλά κυρίως δεν εντάσσονται και δεν πλαισιώνονται αρμονικά στο σενάριο. Ετσι η μοναδική διάσταση που φαίνεται να μετρά στην ταινία είναι μάλλον τα αδιαμφισβήτητα γυμναστικά χαρίσματα της Καράνο : Τρέξιμο, μυς, ιδρώτας, κλωτσιές, μπουνιές και κεφαλοκλειδώματα, κάτι που μάλλον ικανοποιεί το πλατύ κοινό της τηλεοπτικής σταρ. Ο Σόντεμπεργκ είναι γνωστός για τις αναφορές του σε γυναικείες φιγούρες και για την διερεύνηση του τρόπου που η αποφασιστικότητά τους τις οδηγεί - μέσα από ασυνήθεις πορείες - να πάρουν τα ηνία των καταστάσεων και της ζωής τους, στα χέρια τους. Δεν μας έχει συνηθίσει σε δυνατές μυικά γυναίκες αλλά μάλλον σε γυναίκες που τα βάζουν με τους πάντες και τα πάντα και πραγματώνουν την θέλησή τους με τρόπο που δεν συνάδει ή σέβεται τους κανόνες...

Η «ΤΙΜΩΡΟΣ» του Σόντεμπεργκ δεν διαφοροποιείται δυστυχώς από συγγενείς ταινίες του μέτριου αμερικάνικου σινεμά των τελευταίων δεκαετιών. Μοιάζει υβρίδιο ανίκανο να εισβάλει και να παραμείνει στην μνήμη του θεατή...

Παίζουν: Τζίνα Καράνο, Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, Αντόνιο Μπαντέρας, Μάικλ Ντάγκλας, Τσάνινγκ Τέιτουμ, Ματιέ Κασοβίτς, Μάικλ Φασμπέντερ κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ, Ιρλανδία (2011).


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ